Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2286004_0001.png
20. november 2020
J.nr. 2020 - 8767
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 781 af 28. september 2020 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 781: Spm. om, hvor stor en andel af de gennemførte forhøjelser, der i øjeblikket er genstand for en verserende klagesag og/eller såkaldt MAP-forhandling, til skatteministeren
2286004_0002.png
Spørgsmål
Skattestyrelsen offentliggjorde i juni måned et notat, jf. SAU alm. del
bilag 349, der vi-
ste, at styrelsen for årene 2010-2019 har gennemført indkomstforhøjelser i transfer pri-
cingsager for mere end 80 mia. kr. Oversigten viser imidlertid kun bruttoreguleringer og
tager ikke højde for udfaldet af klagesager ved Landsskatteretten og sager ved domsto-
lene. Vil ministeren derfor foranledige, at der fremsendes en fornyet oversigt, der viser
nettoreguleringerne for de pågældende år, således som disse kan opgøres på nuværende
tidspunkt dvs. med hensyntagen til udfaldet af de sager, som er endelig afgjort ved Lands-
skatteretten og domstolene og efter afsluttede MAP-forhandlinger? Ministeren bedes
endvidere oplyse, hvor stor en andel af de gennemførte forhøjelser, der i øjeblikket er
genstand for en verserende klagesag og/eller såkaldt MAP-forhandling.
Svar
Jeg har modtaget følgende bidrag til besvarelsen fra Skattestyrelsen, som jeg kan henholde
mig til:
”Formålet
med Skattestyrelsens transfer pricing-kontrol er at sikre, at der sker korrekt af-
regning af de interne afregningspriser mellem koncernforbundne selskaber, så selskaber-
nes indkomst bliver opgjort korrekt. Indsatsen skal endvidere bidrage til at afhjælpe dob-
beltbeskatningsproblematikken for selskaber.
Oversigten over reguleringer i notat fra juni 2020 om forhøjelse af selskabers skatteplig-
tige indkomst viser Skattestyrelsens nettoforhøjelser for årene 2010-2019 på i alt 81,2 mia.
kr. Nettoforhøjelserne består af Skattestyrelsens forhøjelser af selskabers skattepligtige
indkomst foretaget i årene 2010-2019 fratrukket Skattestyrelsens nedsættelser som følge
af MAP
1
og andre genoptagelsesanmodninger foretaget i samme periode.
Tabel 1. Forhøjelser og nedsættelser i 2010-2019
Mia. kr.
Forhøjelser
Nedsættelser
Nettoforhøjelser
Kilde: Skattestyrelsen
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
6,3
0,5
5,8
6,2
0,8
5,4
21,2
0,4
20,8
17,4
0,3
17,1
20,3
5,4
14,9
5,9
0,4
5,5
7,3
11,5
-4,1
6,1
3,3
2,8
19,9
5,2
14,7
I alt
4,1 114,7
5,8
-1,7
33,5
81,2
Skattestyrelsens årlige opgørelse over reguleringer tager udgangspunkt i de forhøjelser,
der er resultatet af styrelsens transfer pricing-kontrol for det pågældende år og af de ned-
sættelser, der er resultatet af Skattestyrelsens behandling af dobbeltbeskatningssager. Ned-
1
Mutual Agreement Procedure (MAP) er en gensidig aftaleprocedure, der på anmodning fra skatteyder kan iværksættes
mellem skattemyndigheder i forskellige lande. Aftaleproceduren har til hensigt, at der ikke sker dobbeltbeskatning, dvs.
beskatning af den samme indkomst i flere lande, der har indgået en såkaldt dobbeltbeskatningsoverenskomst. MAP mel-
lem landene anvendes bl.a. til at søge økonomisk dobbeltbeskatning afledt af en transfer pricing-forhøjelse fjernet. Dan-
mark har indgået overenskomster med de fleste lande, som danske selskaber har samhandel med.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 781: Spm. om, hvor stor en andel af de gennemførte forhøjelser, der i øjeblikket er genstand for en verserende klagesag og/eller såkaldt MAP-forhandling, til skatteministeren
2286004_0003.png
sættelser for et givent år vedrører forhøjelser foretaget i forudgående år. Opgørelsen ved-
rører ikke eventuelle efterfølgende ændringer som følge af afgjorte Landsskatterets- og
domstolssager.
Det skal bemærkes, at de initiale forhøjelser efterfølgende vil kunne blive opretholdt eller
blive reduceret i MAP og ved Landsskatteretten/domstolene.
Efter at et selskab har modtaget en afgørelse fra Skattestyrelsen om forhøjelse af den
skattepligtige indkomst, har selskabet mulighed for at klage til Landsskatteretten eller ind-
bringe sagen for domstolene. Fristen herfor er 3 måneder efter kendelsestidspunktet.
Selskabet har samtidig mulighed for at anmode om MAP for at få ophævet dobbeltbe-
skatningen. Fristen herfor er som udgangspunkt 3 år efter kendelsestidspunktet. Der kan i
de enkelte dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem landene være aftalt andre tidsfrister
for indgivelse af anmodning.
En sag kan derfor både være verserende som klagesag ved Landsskatteretten eller dom-
stolene og i MAP. I de tilfælde stilles sagen typisk i bero i fx Landsskatteretten, mens den
er i gang i MAP.
Når klagesagen er behandlet i Landsskatteretten, har både selskabet og Skatteministeriet
mulighed for at indbringe sagen for domstolene. Fristen herfor er 3 måneder fra afgørel-
sestidspunkt i Landsskatteretten (fra 1. juli 2020 kan der klages direkte til domstolene
uden brug af klageadgangen til Landsskatteretten). Ligeledes kan en efterfølgende afgø-
relse i by-eller landsret påankes inden for en frist på 3 måneder.
En transfer pricing-sag er således først endeligt afgjort, når der foreligger en endelig dom-
stolsafgørelse, eller fristen for klage eller anke er udløbet
og når fristen for anmodning
om MAP er udløbet, eller MAP-sagen er afsluttet.
De nedsættelser, Skattestyrelsen foretager som følge af afsluttede MAP-forhandlinger om
ophævelse af dobbeltbeskatning, vedrører både dansk og udenlandsk initierede forhøjel-
ser. For de nedsættelser, der blev foretaget i perioden 2010-2019, var 72 pct. dansk initie-
rede nedsættelser, dvs. nedsættelser baseret på forhøjelser oprindeligt foretaget af de dan-
ske skattemyndigheder.
Resultater af endeligt afsluttede domstols- og klagesager
Af de transfer pricing-forhøjelser, som Skattestyrelsen har foretaget i perioden 2010-2019,
og som fremgår af tabel 1, er der efterfølgende foretaget nedsættelser på i alt 0,9 mia. kr.
som følge af endeligt afgjorte sager ved Landsskatteretten og domstolene.
Tabel 2 viser de forhøjelser, Skattestyrelsen har foretaget i perioden 2010-2019 inkl. resul-
tatet som følge af endeligt afgjorte sager ved domstolene og i Landsskatteretten, samt an-
delen af verserende sager ved hhv. domstolene og Landsskatteretten.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 781: Spm. om, hvor stor en andel af de gennemførte forhøjelser, der i øjeblikket er genstand for en verserende klagesag og/eller såkaldt MAP-forhandling, til skatteministeren
2286004_0004.png
Den del af de verserende sager, der er i bero i Landsskatteretten, mens de er i gang i
MAP, indgår ikke i opgørelsen. Beløbene tæller derfor ikke med som verserende to ste-
der.
Tabel 2. Resultater af domstols- og klagesager pr. 31. december 2019
Mia. kr.
Forhøjelser foreta-
get af Skattestyrel-
sen
Forhøjelser verse-
rende i LSR og
domstole
Nedsættelser som
følge af LSR- og
domstolsafgørelser
Kilde: Skattestyrelsen
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
6,3
1,0
0,1
6,2
0,5
0,5
21,2
6,2
0,2
17,4
0,2
0
20,3
3,9
0
5,9
0,1
0
7,3
0,8
0
6,1
1,3
0,1
19,9
8,5
0
I alt
4,1 114,7
0,8
0
23,3
0,9
For 2017 blev der eksempelvis foretaget forhøjelser på 6,1 mia. kr. Heraf er der verse-
rende sager i Landsskatteretten og ved domstolene på 1,3 mia. kr., samt nedsættelser på
0,1 mia. kr. som følge af endeligt afgjorte Landsskatterets- og domsstolssager.
Endelige transfer pricing-forhøjelser og -nedsættelser
For de forhøjelser, der er foretaget i årene 2017-2019, har selskaberne stadig mulighed for
at anmode om MAP, da fristen på 3 år ikke er udløbet, og sagerne er derfor principielt
stadig verserende. Det samme kan gælde for nogle af forhøjelserne for tidligere år, hvis
forhøjelserne vedrører transaktioner med lande, hvor der er aftalt længere tidsfrister for
anmodning om MAP i de pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomster.
I perioden 2010-2019 har Skattestyrelsen foretaget transfer pricing-forhøjelser af selska-
bers skattepligtige indkomst for ca. 114,7 mia. kr. Af de forhøjelser er der efterfølgende
foretaget nedsættelser på i alt 16,1 mia. kr. som følge af ophævelse af dobbeltbeskatning i
MAP.
Tabel 3 viser de forhøjelser, Skattestyrelsen har foretaget i perioden 2010-2019 inkl. resul-
tatet som følge af efterfølgende ophævelse af dobbeltbeskatning i MAP. Tabellen viser li-
geledes andelen af det oprindelige forhøjelsesbeløb, der stadig er verserende i MAP.
Tabel 3. Resultater inkl. nedsættelser som følge af MAP pr. 31. december 2019
Mia. kr.
Forhøjelser foreta-
get af Skattestyrel-
sen
Forhøjelser stadig i
MAP
Nedsættelser som
følge af MAP
Kilde: Skattestyrelsen
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
6,3
0,1
0,1
6,2
1,4
1,2
21,2
4,6
0,3
17,4
1,0
9,4
20,3
10,0
2,3
5,9
0,8
0,3
7,3
0,4
2,0
6,1
1,2
0,0
19,9
6,7
0,5
I alt
4,1 114,7
0,2
0,0
26,4
16,1
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 781: Spm. om, hvor stor en andel af de gennemførte forhøjelser, der i øjeblikket er genstand for en verserende klagesag og/eller såkaldt MAP-forhandling, til skatteministeren
2286004_0005.png
For 2015 blev der eksempelvis foretaget forhøjelser på 5,9 mia. kr. Heraf er der verse-
rende sager i MAP på 0,8 mia. kr. samt nedsættelser på 0,3 mia. kr. som følge af ophæ-
velse af dobbeltbeskatning i MAP.”
Side 5 af 5