Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2256324_0001.png
6. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8334
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 769 af 28. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 769: Spm. om, hvorfor provenuet ved at hæve benzin- og dieselafgifterne med 69 øre resulterer i et provenu efter tilbageløb og adfærd på 0,5 mia. kr., til skatteministeren
2256324_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor provenuet ved at hæve benzin- og dieselafgifterne
med 69 øre resulterer i et provenu efter tilbageløb og adfærd på 0,5 mia. kr., jf. svar på
SAU alm. del
spørgsmål 154 og 278 (folketingsåret 2018-19, 1. samling), mens det i svar
på SAU alm. del
spørgsmål 664 (folketingsåret 2019-20) fremgår, at det giver et pro-
venu efter tilbageløb og adfærd på 0,7 mia. kr. at hæve afgifterne på benzin og diesel med
50 øre?
Svar
Overordnet bemærkes, at beregninger af effekter af ændringer i afgifterne på benzin og
diesel er forbundet med en betydelig usikkerhed.
Provenuberegninger af ændringer i benzin- og dieselafgifter indeholder en række para-
metre, der varierer i de to svar.
Beregninger i SAU alm. del
svar på spørgsmål 154 er foretaget på baggrund af tal for
2018. Siden da er benzinforbruget steget, mens dieselforbruget er faldet. Samme tendens
forventes at forsætte ind i 2021, som er grundlag for beregningerne i SAU alm. del
svar
på spørgsmål 664.
Dertil kommer, at prisen på benzin og diesel varierer betydeligt både mellem år og i løbet
af et givent år, da de følger verdensmarkedspriserne.
Desuden er niveauet for kravet om iblanding af biobrændstof i benzin og diesel hævet si-
den 2018, og kravet om iblanding af avancerede biobrændstoffer er ligeledes hævet med
yderligere kommende forhøjelser i vente.
Derfor ændrer beregningsforudsætningerne sig løbende.
Side 2 af 2