Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2258314_0001.png
7. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8075
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 734 af 15. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 734: MFU spm. om, hvor meget registreringsafgiften bør nedsættes, såfremt afgiften alene skal dække de eksterne omkostninger ved bilkørsel, til skatteministeren
2258314_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget registreringsafgiften bør nedsættes, såfremt afgiften
alene skal dække de eksterne omkostninger ved bilkørsel (under forudsætning af, at øvrige
afgifter på bilkørsel fastholdes)?
Svar
Ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv bør bilafgifterne svare til de marginale eksterne
omkostninger forbundet med kørsel. Opgørelser af størrelsesordenen for trafikkens mar-
ginale eksterne omkostninger er helt generelt behæftet med væsentlig usikkerhed.
Eksterne omkostninger
Ved en gennemsnitlig årskørsel på 16.000 km skønnes de årlige marginale eksterne om-
kostninger i gennemsnit at udgøre ca. 8.100 kr. for konventionelle biler og ca. 6.100 kr.
for elbiler i 2020
1
. Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet med de eks-
terne omkostninger.
Afgiftsniveau
Efter gældende regler udgør den gennemsnitlige registreringsafgift for konventionelle bi-
ler ca. 97.500 kr., svarende til ca. 6.500 kr. årligt over en gennemsnitlig levetid på 15 år,
mens der i gennemsnit efter gældende regler i 2020 betales ca. 6.700 kr. i løbende afgifter,
herunder brændstofafgifter, ejerafgift, afgift af motoransvarsforsikring mv.
Til sammenligning udgør den gennemsnitlige registreringsafgift for elbiler efter gældende
regler ca. 3.000 kr.
2
, svarende til ca. 200 kr. årligt over en gennemsnitlig levetid på 15 år,
mens der i gennemsnit efter gældende regler i 2020 betales ca. 4.900 kr. i løbende afgifter,
herunder elafgift, ejerafgift og motoransvarsforsikring,
jf. tabel 1.
Sammenholdes de eksterne omkostninger med den nuværende gennemsnitlige registre-
ringsafgift for konventionelle biler, skønnes det således, at den gennemsnitlige registre-
ringsafgift for konventionelle biler skal nedsættes med 76.500 kr. svarende til 5.100 kr. år-
ligt over hele levetiden, for at registreringsafgiften alene skal dække den del af de eksterne
omkostninger, der ikke dækkes af de løbende afgifter.
For elbiler skønnes det, at den gennemsnitlige registreringsafgift skal øges med 15.000 kr.
svarende til 1.000 kr. årligt over hele levetiden, for at registreringsafgiften på disse alene
skal dække den del af de eksterne omkostninger, der ikke dækkes af de løbende.
1
Der er antaget de årlige marginale eksterne omkostninger fra Kommissionens for grøn omstilling af personbilers første
delrapport.
Elbiler op til 400.000 kr. betaler efter nuværende regler de facto ikke registreringsafgift, idet der i 2020 betales 20 pct. af
den fulde afgift fratrukket et bundfradrag på 40.000 kr.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 734: MFU spm. om, hvor meget registreringsafgiften bør nedsættes, såfremt afgiften alene skal dække de eksterne omkostninger ved bilkørsel, til skatteministeren
2258314_0003.png
Tabel 1. Registreringsafgift og løbende afgifter mv. pr. år for el- og konventionelle biler i 2020
2020-niveau
Konventionelle biler
Kr. (årligt)
Eksterne omkostninger ved bilkørsel
Afgifter
Brændstofafgift (inkl. moms)
CO
2
-afgift (inkl. moms)
NO
X
-afgift (inkl. moms)
Elafgift og eltarif (inkl. moms)
Ejerafgift (alle biler)
Udligningsafgift (kun dieselbiler)
Ansvarsforsikringsafgift
I alt løbende afgifter
(1) Eksterne omkostninger fratrukket løbende af-
gifter
(2) Faktisk Registreringsafgift (2020-indfasnings-
regler)
Ændring i registreringsafgift, (1)
(2)
Kilde: Skatteministeriet.
Elbiler
Kr. (årligt)
6.100
8.100
3.900
500
0
-
1.300
500
500
6.700
1.400
-
-
-
3.700
700
-
500
4.900
1.200
6.500
-5.100
200
1.000
Side 3 af 3