Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2603130_0001.png
Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 137
Offentligt
14. december 2020
J.nr. 2020 - 10372
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 137 af 27. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om, hvor meget fattigere Danmark bliver målt ved BNP i 2025 i kroner af regeringens 23 planlagte eller gennemførte skatteforhøjelser, til skatteministeren
2603130_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af samrådet om udestående svar på SAU alm. del
spørgsmål
720 (folketingsåret 2019-20) oversende svar på de efterspurgte beregninger i SAU
alm. del
spørgsmål 720 (folketingsåret 2019-20), som fremgår nedenfor, hvor spørgs-
målet besvares efter de eksisterende regnemetoder, som Skatteministeriet har til rådighed
i dag og med de forbehold, som ministeren mener, at der bør tages?
SAU alm. del
spørgsmål 720 (folketingsåret 2019-20):
”Kan ministeren oplyse, hvor
meget fattigere Danmark bliver målt ved BNP i 2025 i kroner af regeringens 23 planlagte
eller gennemførte skatteforhøjelser, som CEPOS omtaler i notatet ”S hæver
skatten med
13 mia. kr. via 23 skattestigninger” af 29. august 2020, og af udspillet om at indføre en
tidligere tilbagetrækning for grupper, der startede tidligt på arbejdsmarkedet? Der ønskes
en opgørelse i tabelform for effekten på velstandstabet målt ved BNP i kroner for hvert
af tiltagene og samlet. ”
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at det er forbundet med betydelig usikkerhed at vurdere
virkningen på strukturelt BNP af skatte- og afgiftsinitiativerne. Der er opgjort særskilte
virkninger på BNP af de enkelte skatte- og afgiftstiltag.
I forbindelse med de betragtede afgiftsændringer er der kun skønnet over de isolerede
virkninger på BNP afledt af ændret arbejdsudbud. Der er således ikke taget højde for
virkningerne på BNP af ændret realt afgiftsindhold afledt af ændringer i grænsehandel og
forbrugsadfærd. I nogle tilfælde kan den afledte virkning på BNP af ændret realt afgifts-
indhold via ændret forbrugsadfærd og grænsehandel have det modsatte fortegn af den af-
ledte virkning via arbejdsudbuddet. Jf. spørgsmålet skal det således understreges, at de i
nedenstående
tabel 1
opgjorte BNP-virkninger af afgiftsændringerne ikke afspejler de for-
ventede samlede virkninger på BNP af de betragtede afgiftsændringer.
Skatteministeriet arbejder i øjeblikket på at fastlægge en udvidet regnemetode for bereg-
ning af virkningen på BNP ved ændringer i afgifter som følge af ændret forbrugsadfærd
og grænsehandel. Der vil blive fremsendt en berigtigelse af dette svar og et endeligt svar
på SAU alm. del
spørgsmål nr. 720 af den 10. september 2020, når metoden er færdig-
udviklet.
Regeringen har gennemført en række målrettede skatte- og afgiftsforhøjelser for at finan-
siere udvalgte prioriterede velfærdsområder. Endvidere har regeringen bl.a. forhøjet afgif-
ten på tobak og afgiften på bæreposer og engangsservice med henblik på at forbedre fol-
kesundheden og klimaet. Desuden er det aftalt at finansiere ret til tidlig pension, så de,
der har været mange år på arbejdsmarkedet, får mulighed for en værdig tilbagetrækning
gennem målrettede skattestigninger.
Når alene virkningerne på BNP af afledte ændringer i arbejdsudbud og produktivitet be-
tragtes, skønnes de samlede skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført eller aftalt, si-
den regeringen tiltrådte i sommeren 2019 og frem til 27. november 2020 (hvor spørgsmå-
let er stillet), at reducere strukturelt BNP med 3 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Det er som
nævnt for indeværende ikke muligt at foretage en retvisende opgørelse af de samlede virk-
ninger på BNP af de betragtede afgiftsændringer.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om, hvor meget fattigere Danmark bliver målt ved BNP i 2025 i kroner af regeringens 23 planlagte eller gennemførte skatteforhøjelser, til skatteministeren
2603130_0003.png
Tabel 1. Effekt på BNP af gennemførte eller aftalte skatte- og afgiftsændringer, 2025
BNP-effekt afledt af ændring i:
Ar-
Pro- Realt afgiftsindhold
bejds- dukti-
via ændret for-
udbud
vitet brugsadfærd mv.
I alt
590
-
Udestår
Udestår
-
-
-40
670
10
-
-
-
10
-
-80
-40
-
-
-
-
-
-
60
-
20
-40
-
60
-
-
-
-
-
-
-
-
-150
-30
-120
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-3.410
-
-
-
-880
2)
-2.530
2)
460
-3.410
-
-
Udestår
Udestår
Udestår
-
-
-
-
Udestår
Udestår
Udestår
Udestår
-
Udestår
Udestår
-
-
-
-
Udestår
Udestår
Udestår
Udestår
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Udestår
-
-
Udestår
Udestår
Udestår
-
-
-
10
Udestår
Udestår
Udestår
Udestår
-
Udestår
Udestår
-
-
60
-
Udestår
Udestår
Udestår
Udestår
-
-
-
-
-
-
-
-
-3.560
-30
-120
-
-880
-2.530
Udestår
Mio. kr.
Finanslovsaftalen for 2020 (skatter og afgifter)
Tilbagerulning af lempelse af bo- og arveafgiften ved
overdragelse af erhvervsvirksomheder (inkl. forbedret
henstand)
Fastholdelse af beskatning af fri telefon
Tredobling af afgifter på bæreposer og engangsser-
vice
Højere tobaksafgifter
Afgift på væsker til e-cigaretter
Justering af regler for aktieavancebeskatning og ned-
sættelse af gæld
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget
Afskaffelse af forældrekøb under virksomhedsordning
Stramning af beskatning af leasede biler
Genindførelse af afgift på PVC og ftalater samt PVC-
folier
Forhøjelse af afgifterne på væddemål og online ka-
sino
Indeksering af afgifter
Annullering af afgiftslempelse for hotellers rumvarme
1)
Genindførelse af registreringsafgift på fly
Forlængelse af elafgiftslempelserne ved opladning af
elbiler
Lempeligere indfasning af elbiler
Aflysning af bilafgiftsforhøjelser
Annullering af vejafgift
Lempelse af bundskatten
Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat
tryghed om boligbeskatning
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020
Forhøjelse af energiafgift på fossile brændsler til rum-
varme
Forhøjelse af CFC-afgiften
Nedsættelse af energiafgift på el til rumvarme
Øvrige skatte- og afgiftstiltag
Ophævelse af fradragsret for inddrivelsesrenter
Modernisering af momsregler for grænseoverskri-
dende handel
Tilpasning af refusionsordning for sandsugere
Udskydelse af midlertidig energiafgift
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordningen
Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af
sommerhuse
Midlertidig forhøjelse af fradrag for udgifter til FoU
Finansiering af Aftale om ret til tidlig pension
Fastholdelse af loftet på aktiesparekontoen
Fastholdelse af loftet på investorfradraget
Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje lønninger
på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat på overskud i den finansielle
sektor
I alt
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Virkningen på BNP er opgjort som den isolerede virkning af de enkelte
skatte- og afgiftstiltag. 1) Regeringen har ikke taget endelig stilling til afgiftslempelsen for hotellers rumvarme, hvorfor lem-
pelsen fortsat er indbudgetteret på finansloven. 2) Det er ikke umiddelbart muligt at opdele virkningen på BNP i ændringer
relateret til arbejdsudbud og produktivitet fra disse initiativer. Initiativerne ventes at medføre et lavere investeringsomfang
og derigennem en lavere arbejdsproduktivitet samt en yderligere men mindre afledt virkning på arbejdsudbuddet.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 3 af 3