Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2250492_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 355
Offentligt
10. maj 2020
J.nr. 2020 - 4071
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 355 af 20. april 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 694: MFU spm. om man har været god nok til at håndhæve værnsreglerne i forbindelse med afgiftsstigningen på tobak pr. 1. april 2020, til skatteministeren
2250492_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan Skattestyrelsen agter at håndhæve hamstringsreg-
lerne vedtaget i forbindelse med hævelsen af tobaksafgifterne per 1. april 2020, nærmere
bestemt
definitionen ”udlevering til forbrug”, som blev fastlagt i Skattestyrelsens vejled-
ningen “Afgiften på tobaksvarer stiger fra 1. april 2020” fra den 24. februar 2020?
Svar
Jeg har modtaget følgende fra Skattestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Registrerede
tobaksvirksomheder skal afregne afgift af cigaretter og røgtobak, når pro-
dukterne ”udleveres til forbrug”, og dermed forlader afgiftssuspensionsordningen. Det er
fx tilfældet, når tobaksvirksomheden sælger produkterne til en grossist og derved fjerner
disse fra sit lager. Datoen, hvor cigaretter og tobak er udleveret til forbrug, er dermed af-
gørende for, om produkterne kan sælges til den lavere afgift, der var gældende forud for
afgiftsforhøjelsen, eller til den nye højere afgiftssats.
I forbindelse med forhøjelsen af tobaksafgiften pr. 1. april 2020 blev det i lovens over-
gangsbestemmelser fastlagt, at de registrerede tobaksvirksomheder ikke kunne hamstre
stempelmærker til den afgift, der var gældende forud for afgiftsforhøjelsen. Det skete ved,
at der blev lagt et loft over virksomhedernes køb af stempelmærker til hhv. cigaretter og
røgtobak, så de kun kunne købe 5 pct. flere stempelmærker i perioden fra den 20. novem-
ber 2019 til og med den 31. marts 2020, end de normalt ville købe i en periode på samme
længde.
De virksomheder, der i perioden har købt for mange stempelmærker, vil blive efterop-
krævet afgift for de for meget indkøbte stempelmærker svarende til forskellen mellem den
gamle og den nye afgift. Det forventes, at kontrollen og efteropkrævninger af afgiften kan
påbegyndes medio 2020, da ubrugte og returnerede stempelmærker skal indgå i beregnin-
gen.”
Side 2 af 2