Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2240608_0001.png
7. september 2020
J.nr. 2020 - 7336
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 666 af 31. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jens Rohde (RV).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 666: MFU spm. om, hvilken virkning, det vil have at hæve AM-bidraget med hhv. 0,5 og 1 pct. point, samtidig med, at man hhv. bibeholder den nuværende sænkning af personfradraget og tilbageruller sænkningen, til skatteministeren
2240608_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvilken virkning, det vil have at hæve AM-bidraget med hhv. 0,5
og 1 pct. point, samtidig med, at man hhv. bibeholder den nuværende sænkning af per-
sonfradraget og tilbageruller sænkningen? Ministeren bedes oplyse virkningen på pro-
venu, arbejdsudbud og gini-koefficient både før og efter adfærd og tilbageløb.
Svar
AM-bidraget udgør efter gældende regler 8 pct. Der betales ikke arbejdsmarkedsbidrag af
overførsler, men indirekte er overførselsindkomster også belagt med arbejdsmarkedsbi-
drag ved, at de gældende beløb for overførslerne ligger på et niveau, der er 8 pct. lavere,
end de ville have været, hvis der ikke var indført arbejdsmarkedsbidrag. Satsreguleringslo-
ven sikrer sammenhæng mellem arbejdsmarkedsbidraget og overførslerne, hvorefter æn-
dringer i arbejdsmarkedsbidragssatsen medfører en tilsvarende ændring i reguleringen af
overførselsindkomsterne. En ændring af arbejdsmarkedsbidragssatsen vil endvidere med-
føre en ændret regulering af de beløbsgrænser i skattelovgivningen, der reguleres efter
personskattelovens § 20, herunder også personfradraget.
Som led i medieaftalen fra juni 2018 reduceres personfradraget gradvist i årene 2019-2022
fra 48.100 kr. i 2018 (2020-niveau) til 45.700 kr. i 2021 og 45.000 kr. i 2022,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Reduktion af personfradraget 2019-2022
Kr. (2020-niveau)
Personfradrag
Kilde: Skatteministeriet.
2018
48.100
2019
47.300
2020
46.500
2021
45.700
2022
45.000
En tilbagerulning vil således indebære, at personfradraget forhøjes med 2.400 kr. i 2021
og 3.100 kr. i 2022 målt i 2020-niveau.
Ved fastholdelse af den nuværende reduktion af personfradraget som følge af medieafta-
len fra juni 2018, skønnes en forhøjelse af AM-bidraget til hhv. 8,5 pct. og 9 pct. at med-
føre et merprovenu på hhv. ca. 5,4 mia. kr. og 10,8 mia. kr. i 2025 (2020-niveau) i umid-
delbar virkning og hhv. ca. 4,0 mia. kr. og 8,0 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Ved en
samtidig tilbagerulning af reduktion af personfradraget skønnes et merprovenu på ca. 0,3
mia. kr. og 5,8 mia. kr. i 2025 (2020-niveau) i umiddelbar virkning og ca. -0,2 mia. kr. og
3,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Skønnene afspejler, at forhøjelsen af satsen for AM-bidrag foruden at øge indtægterne fra
AM-bidraget dels fører til mindreregulering af overførsler og dels mindsker grundlaget for
de resterende indkomstskatter.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 666: MFU spm. om, hvilken virkning, det vil have at hæve AM-bidraget med hhv. 0,5 og 1 pct. point, samtidig med, at man hhv. bibeholder den nuværende sænkning af personfradraget og tilbageruller sænkningen, til skatteministeren
2240608_0003.png
Tabel 2. Provenumæssige virkninger af forhøjelse af AM-bidrag og personfradrag
Mia. kr. (2020-niveau)
Forhøjelse af AM-bidrag til 8,5 pct.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse af AM-bidrag til 9 pct.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
10,9
8,4
8,0
10,8
8,3
8,0
10,8
8,3
8,0
10,8
8,3
8,0
10,8
8,3
8,0
10,7
8,2
7,9
5,6
4,3
4,2
5,4
4,2
4,0
5,4
4,2
4,0
5,4
4,2
4,0
5,4
4,1
4,0
5,3
4,1
3,9
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
Forhøjelse af AM-bidrag til 8,5 pct. og samtidig tilbagerulning af nedsættelse af personfradrag
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
1,9
1,4
1,1
0,2
0,2
-0,3
0,2
0,2
-0,2
0,3
0,2
-0,2
0,3
0,2
-0,2
0,3
0,2
-0,2
Forhøjelse af AM-bidrag til 9 pct. og samtidig tilbagerulning af nedsættelse af personfradrag
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
6,9
5,3
4,7
5,7
4,4
3,8
5,7
4,4
3,8
5,8
4,4
3,8
5,8
4,4
3,8
5,7
4,4
3,8
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020.
En forhøjelse af AM-bidraget fra 8 pct. til 9 pct. skønnes at reducere arbejdsudbuddet
med ca. 1.600 fuldtidspersoner. Den samme ændring med en samtidig tilbagerulning af
nedsættelsen af personfradraget skønnes samlet at reducere arbejdsudbuddet med ca.
2.800 fuldtidspersoner. En ændring i AM-bidraget er omtrent fordelingsneutral målt ved
Gini-koefficienten
1
, mens en samtidig forhøjelse af personfradraget skønnes at medføre
en reduktion i indkomstforskellene på ca. 0,1 pct.-point,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Virkninger på arbejdsudbud og fordeling af en forhøjelse af AM-bidrag og personfradrag
(2020-niveau med 2025-regler)
Ændring i
arbejdsudbud
Fuldtidspersoner
Forhøjelse af AM-bidrag til 8,5 pct.
Forhøjelse af AM-bidrag til 9 pct.
Forhøjelse af AM-bidrag til 8,5 pct. og samtidig tilbagerul-
ning af nedsættelse af personfradrag
Forhøjelse af AM-bidrag til 9 pct. og samtidig tilbagerul-
ning af nedsættelse af personfradrag
Anm.: Arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste 100 personer.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau med
forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020.
Ændring i
Gini-koefficient
Pct.-point
0,00
0,00
-0,11
-0,10
-800
-1.600
-1.900
-2.800
1
Gini-koefficienten er senest opgjort til 27,8 pct.,
jf. Fordeling og Incitamenter 2018,
Økonomiministeriet 2018.
Side 3 af 3