Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2102935_0001.png
11. november 2019
J.nr. 2019 - 10112
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 64 af 29. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Morten Bødskov
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 64: MFU spm. om at bekræfte, at der ikke er en forskel mellem de SAS-piloter, som man først fritog for dobbeltbeskatning, og de danskere, som arbejder eller har arbejdet i et andet nordisk land, hvor man opretholdt dobbeltbeskatningen, til skatteministeren
2102935_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at der ikke er en forskel mellem de SAS-piloter, som man først
fritog for dobbeltbeskatning, og de danskere, som arbejder eller har arbejdet i et andet
nordisk land, hvor man opretholdt dobbeltbeskatningen, samt at tilbagerulningen for SAS-
piloterne havde politiske årsager?
Svar
Artikel 15 i overenskomst af 23. september 1996 mellem de nordiske lande til undgåelse
af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og formueskatter (den nordiske dob-
beltoverenskomst) omhandler beskatning af løn for arbejde i personligt tjenesteforhold.
Ifølge artikel 15, stk. 1 og 2, er det hovedreglen, at lønnen kan beskattes i det land, hvor
arbejdet udføres (arbejdslandet). Hvis opholdet i arbejdslandet er kortvarigt, og arbejdsgi-
veren hverken er hjemmehørende eller har fast driftssted i dette land, kan lønnen dog kun
beskattes i det land, hvor lønmodtageren er hjemmehørende (bopælslandet).
I artikel 15, stk. 4, var det aftalt, at løn for arbejde om bord på fly i international trafik
kun kunne beskattes i lønmodtagerens bopælsland. I en protokolbestemmelse til den nor-
diske dobbeltoverenskomst var det endvidere aftalt, at reglen om bopælslandsbeskatning
også gjaldt for arbejde om bord på et SAS-fly i indenrigstrafik.
Ved protokol af 4. april 2008 om ændring af overenskomst mellem de nordiske lande til
undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og formueskatter, blev reglen
om bopælslandsbeskatning udvidet til at gælde for løn for arbejde om bord på fly for alle
luftfartsselskaber fra de nordiske lande, uanset om der er tale om indenrigstrafik eller in-
ternational trafik.
Ifølge bemærkningerne til bemyndigelsesloven (L 18, folketingstidende, 2008-09, tillæg A,
side 225 og 226) var formålet med ændringen, at en medarbejder, der var hjemmehørende
i et nordisk land, og var ansat hos et andet luftfartsselskab end SAS og både arbejdede om
bord på fly i indenrigstrafik og international trafik, ikke skulle opdele sin løn på den del,
der vedrørte arbejde i indenrigstrafik, og den del, der vedrørte international trafik. På den
måde blev ansatte ved andre luftfartsselskaber end SAS sidestillet med tilsvarende ansatte
ved SAS.
Side 2 af 2