Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2244353_0001.png
14. september 2020
J.nr. 2020 - 7486
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 638 af 21. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om at redegøre for provenuet ved at fjerne lempelsen på forsikringsafgiften for lystfartøjer, til skatteministeren
2244353_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuet ved at fjerne lempelsen på forsikringsafgiften for
lystfartøjer? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilba-
geløb og adfærd for alle årene 2020-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt
2020-niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på råde-
rummet i 2020-priser. Ministeren bedes derudover opgøre fordelingsvirkningen ved skat-
teændringen opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i pro-
cent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil be-
des også opdelt på percentiler. Sluttelig bedes ministeren også oplyse skatteændringens
virkning på Gini-koefficienten.
Svar
Forsikringsafgiften for lystfartøjer blev forhøjet fra 1 pct. til 1,34 pct. den 1. januar 2013,
hvorefter den pr. 1. februar 2019 igen blev reduceret til 1 pct.
Det umiddelbare provenu ved at fjerne lempelsen pr. 1. februar 2019, så afgiften igen
bringes op på 1,34 pct., skønnes at udgøre ca. 30 mio. kr. i 2021 og ca. 30 mio. kr. varigt
(2020-niveau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes provenuet at udgøre ca. 20 mio. kr. i
2021 og ca. 20 mio. kr. varigt
jf. tabel 1.
Virkningen på råderummet svarer til virkningen
efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 1
Forhøjelse af satsen for lystfartøjsforsikringsafgiften fra 1,00 pct. til 1,34 pct.
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2020
-
-
-
2021
30
25
20
2022
30
25
20
2023
30
25
20
2024
30
25
20
2025
30
25
20
Varigt
30
25
20
Anm.: Der er beregningsteknisk indregnet en arbejdsudbudsvirkning svarende til virkningen ved en ændring af den
høje sats i registreringsafgiften for personbiler. Eventuelle andre adfærdsvirkninger skønnes ikke at have
nævneværdige afledte provenumæssige konsekvenser. Det antages, at forhøjelsen fra 1 pct. til 1,34 pct. træ-
der i kraft den 1. januar 2021. Implementeringstidspunkter er dog usikkert og vil skulle konsolideres.
Kilde: Skatteministeriet.
En forhøjelse af satsen vil øge prisen for forsikring af lystfartøjer. Derudover kan det
medvirke til at reducere omsætningen inden for vedligeholdelse og klargøring af både.
Det vurderes dog, at sidstnævnte effekt ikke vil have nævneværdige provenumæssige kon-
sekvenser.
Afgifter påvirker ikke de disponible indkomster, og afgiftsændringer har derfor heller in-
gen direkte virkning på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten. Det skyldes, at
de disponible indkomster opgøres som den indkomst, der rådes over efter indkomstskat
mv., men inden betaling af afgifter. Afgifter har dog betydning for, hvor stort et forbrug,
der kan afholdes for en given disponibel indkomst, idet afgifter reducerer den reale værdi
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om at redegøre for provenuet ved at fjerne lempelsen på forsikringsafgiften for lystfartøjer, til skatteministeren
2244353_0003.png
af den disponible indkomst. Fordelingsvirkningen af en afgiftsændring kan på den bag-
grund illustreres ved ændringen i Gini-koefficienten af en ækvivalent ændring i de dispo-
nible indkomster. Det foreliggende datagrundlag vedrørende forsikringer af lystfartøjer
vurderes imidlertid at være utilstrækkeligt til at beregne konkrete skøn over de nævnte
fordelingsvirkninger i spørgsmålet.
Side 3 af 3