Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2240639_0001.png
Skatteudvalget, Skatteudvalget, Skatteudvalget 2017-18
L 237 Bilag 2, L 237 A Bilag 2, L 237 B Bilag 2
Offentligt
3. maj 2018
J.nr. 2018 - 1390
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven.
Forslaget indgår i L 237 forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige
andre love (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enhe-
der, beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af
reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og
bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper, og justering af
værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.)
Forslaget om ændringen i brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (ny
målemetode for visse bilers brændstofforbrug) har været sendt særskilt i høring i perioden
fra den 23. marts til og med den 20. april 2018.
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvilket årligt merprovenu i årene 2021-2025 opgjort før og efter tilbageløb og adfærd og varigt, som der kan forventes fra henholdsvis registreringsafgift og grøn ejerafgift ved overgangen til WTLP ved årsskiftet, til skatteministeren
2240639_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger.
Bilbranchen DI
Bilbranchen anfører, at det er vig-
tigt, at den foreslåede ændring sker
i et tempo, således at ordningen
kan understøttes systemmæssigt
såvel i branchen som i SKAT.
På baggrund af oplysninger fra
DDB anfører Bilbranchen DI, at
WLTP vil indebære større udsving
i brændstofforbruget mellem for-
skellige bilmærker- og modeller
end det på baggrund af WLTP be-
regnede NEDC-brændstofforbrug.
Da bilimportørerne ikke er klar
med et it-system, der håndterer
forskellen i WLTP-forbruget for
alle mulige konfigurationer for de
forskellige bilmodeller, indebærer
de forventede udsving i WLTP-
brændstofforbruget usikkerhed for
forhandlere og deres kunder om
registreringsafgiften på et køretøj
på købstidspunktet.
Bilbranchen støtter derfor op om
DDBs forslag om, at overgangen
fra NEDC til WLTP sker i to trin,
således at man i en overgangsperi-
ode anvender det på baggrund af
WLTP beregnede NEDC-forbrug
omregnet med en faktor 1,1. Når
importørerne har implementeret
de nødvendige it-systemer (tidligst
fra 1. januar 2019), kan trin 2, hvor
brændstofforbruget målet efter
WLTP opregnes med en faktor
1,21, implementeres.
For så vidt angår systemmæssige
udfordringer i forbindelse med be-
regning af pris og registreringsaf-
giften ved overgangen til WLTP,
henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra DDB.
For så vidt angår en overgang fra
NEDC til WLTP i to trin, henvi-
ses til bemærkningerne til hørings-
svaret fra DDB.
Side 2 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvilket årligt merprovenu i årene 2021-2025 opgjort før og efter tilbageløb og adfærd og varigt, som der kan forventes fra henholdsvis registreringsafgift og grøn ejerafgift ved overgangen til WTLP ved årsskiftet, til skatteministeren
2240639_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Med henvisning til høringssvaret
fra DDB udtrykker Bilbranchen
DI et ønske om, at der tages højde
for, at omregningsfaktoren på 1,21
er beregnet som et vægtet gen-
nemsnit for alle benzin- og diesel-
drevne biler solgt i EU, hvilket ik-
ke nødvendigvis kan overføres på
biler solgt på det danske marked.
Derfor bør omregningsfaktoren
korrigeres i lyset af sammensæt-
ningen af biler på det danske mar-
ked.
Endelig ønsker Bilbranchen DI, at
det tages særligt hensyn til elbiler
og opladningshybridbiler i over-
gangen fra NEDC til WLTP.
For så vidt angår anvendelse af en
omregningsfaktor, der afspejler det
danske bilmarked, henvises til be-
mærkningerne til høringssvaret fra
DDB.
For så vidt angår anvendelse af en
alternativ omregningsfaktor for
forskellige biltyper, henvises til
bemærkningerne til høringssvaret
fra DDB.
Brintbranchen
Brintbranchen byder et mere retvi-
sende billede af bilers brændstof-
forbrug velkommen, da det vil gø-
re det lettere for forbrugerne at
vælge en klimavenlig bil.
Der anføres dog en bekymring for
afgiftsstigningen for brintbiler i
2021 som følge af indfasningen af
de almindelige bilafgifter. Fra 1.
januar er brændselscellebiler fuldt
indpasset i ejerafgiften, mens regi-
streringsafgiften gradvis indfases
over 5 år. Brintbranchen ønsker, at
brændselscellebiler først indpasses
i ejerafgiften i 2025, hvor brænd-
selscellebilerne er er fult indpasset
i registreringsafgiften.
Med tillægsaftalen til
Aftale om de
fremtidige afgiftsvilkår for el- og brænd-
selscellebiler
af 18. april 2017 er afta-
lepartierne enige om at mødes i 2.
kvartal 2018 for at drøfte status på
udviklingen i el- og brintbilsalget.
Det vil her blive vurderet, om der
skal indføres yderligere tiltag for
el- og brintbiler.
Side 3 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvilket årligt merprovenu i årene 2021-2025 opgjort før og efter tilbageløb og adfærd og varigt, som der kan forventes fra henholdsvis registreringsafgift og grøn ejerafgift ved overgangen til WTLP ved årsskiftet, til skatteministeren
2240639_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Camping Branchen
Camping Branchen anfører, at en
korrektionsfaktor på 1,21 alene vil
gøre overgangen fra NEDC til
WLTP neutral for almindelige per-
sonbiler. Anvendelse af en korrek-
tionsfaktor på 1,21 vil imidlertid
medføre en afgiftsstigning for au-
tocampere, som er store køretøjer.
Da større varebiler er den type ba-
siskøretøj, som overvejende dan-
ner grundlag for autocampere, øn-
sker Camping Branchen, at ikraft-
trædelsestidspunktet for autocam-
pere følger de større varebiler.
For så vidt angår anvendelse af en
alternativ omregningsfaktor for
forskellige biltyper henvises til
bemærkningerne til høringssvaret
fra DDB.
Lovforslaget omhandler alene kø-
retøjer, som er testet efter WLTP-
metoden. For køretøjer, som alene
er testet efter den tidligere NEDC-
metode, fastsættes bilafgifterne ef-
ter gældende regler.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Elbil Alliance
Dansk Elbil Alliance anfører, at
forskellen mellem NEDC- og
WLTP-testen for elbiler og oplad-
ningshybridbiler er større end 1,21.
Derfor opfordre Dansk Elbil Alli-
ance til, at omregningsfaktoren
evalueres, når et større antal resul-
tater med WLTP-testen er tilgæn-
gelige.
For så vidt angår anvendelse af en
alternativ omregningsfaktor for
forskellige biltyper henvises til
bemærkningerne til høringssvaret
fra DDB.
De Danske Bilimportø-
rer (DDB)
DDB bakker op om princippet
bag omregningen af brændstoffor-
bruget målt med WLTP. Derud-
over fremhæver DDB, at det er
væsentligt, at forslaget vedtages
hurtigst muligt, at der ikke opstår
usikkerhed for forbrugerne.
DDB ser dog gerne, at man tager
højde for de konkrete data for det
danske marked. Det anerkendes
Side 4 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvilket årligt merprovenu i årene 2021-2025 opgjort før og efter tilbageløb og adfærd og varigt, som der kan forventes fra henholdsvis registreringsafgift og grøn ejerafgift ved overgangen til WTLP ved årsskiftet, til skatteministeren
2240639_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dog, at den angivne omregnings-
faktor på 1,21 foreløbigt udtrykker
den eneste officielle vurdering af
effekten på det målte brændstof-
forbrug for identiske biler ved ind-
førsel af WLTP sammenlignet
med NEDC.
DDB anfører imidlertid, at for-
skellen på 21 pct. mellem brænd-
stofforbruget målt efter WLTP og
NEDC er beregnet som et vægtet
gennemsnit for alle benzin- og die-
seldrevne biler solgt i EU i 2015
og dækker over en stor spredning.
Det anføres derfor, at omregnings-
faktoren for det danske marked er
anderledes som følge af sammen-
sætning af salget af relativt små bi-
ler. På bestilling fra DDB har Co-
penhagen Economics været i dia-
log med EU-kommissionens
”Joint Research Centre” (JRC) og
har på baggrund af data derfra be-
regnet, at omregningsfaktoren for
biler på det danske marked burde
være 1,28 fremfor 1,21.
Det er som udgangspunkt korrekt,
at sammensætningen af bilsalget i
Danmark er anderledes end i Eu-
ropa. Det kan derfor tale for at
omregningsfaktoren bør være stør-
re, end når der ses på sammensæt-
ningen af bilsalget i hele Europa.
Ifølge EU-Kommissionens Joint
Research Center afhænger sam-
menhængen mellem WLTP og
NEDC af bl.a. motorstørrelse og
drivmiddel. Med en omregning af
brændstofforbruget med en faktor
1,21 for alle biler vil der derfor
kunne findes konkrete bilmodeller,
for hvilke registrerings- og ejeraf-
giften vil stige ved overgangen til
WLTP. Omvendt vil der også med
de foreslåede ændringer kunne
findes bilmodeller, for hvilke regi-
strerings- og ejerafgiften vil falde.
I beregningerne fra Copenhagen
Economics er der imidlertid ikke
taget højde for de adfærdsvirknin-
ger, overgangen til WLTP må for-
ventes at indebære. Da der er stor
spredning i, hvordan overgangen
fra NEDC til WLTP påvirker
brændstofforbruget for den enkel-
te bil, vil en skalering med en fast
faktor for alle biler indebære både
afgiftsstigninger- og lempelser,
hvilket skønnes at medføre ad-
færdsændringer. På baggrund af
Side 5 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvilket årligt merprovenu i årene 2021-2025 opgjort før og efter tilbageløb og adfærd og varigt, som der kan forventes fra henholdsvis registreringsafgift og grøn ejerafgift ved overgangen til WTLP ved årsskiftet, til skatteministeren
2240639_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
danske data for bilsalget og sam-
menhængen mellem overgangen
fra NEDC til WLTP skønnes en
omregning med en faktor på 1,21
for alle WLTP-målte biler efter til-
bageløb og adfærd at være prove-
nuneutral. En højere omregnings-
faktor, fx 1,28, skønnes at indebæ-
re et mindreprovenu efter tilbage-
løb og adfærd.
Derudover forventes omlægningen
af bilafgifterne fra sidste efterår
yderligere at reducere andelen af
biler i mikro og lille segmentet, så
sammensætningen af bilmarkedet i
Danmark på lidt længere sigt må
forventes at ligne sammensætnin-
gen i EU som helhed.
Der er dog generelt stor usikker-
hed forbundet med at skønne over
konsekvenserne ved overgangen
fra NEDC til WLTP, da der er
usikkerhed om, hvordan WLTP vil
slå igennem på det danske bilmar-
ked.
Grundet usikkerhed om de fakti-
ske effekter af WLTP vil området
blive fulgt tæt.
Derudover foreslår DDB, at om-
regning fra brændstofforbrug målt
efter WLTP til et NEDC-forbrug
sker i to trin, således at man i en
overgangsperiode frem til tidligst
31. marts 2019 anvender det på
baggrund af WLTP beregnede
NEDC-brændstofforbrug opreg-
net med en faktor 1,1.
Til grund for forslaget ligger, at det
har vist sig ikke at være muligt at
Uanset at brændstofforbruget ska-
leres med en faktor 1,21, vil over-
gangen til WLTP give et mere ret-
visende billede af brændstoffor-
bruget for de enkelte biler.
Det anerkendes dog, at WLTP kan
give systemmæssige udfordringer i
forbindelse med beregning af pris
og registreringsafgiften, som kan
give usikkerhed i forbindelse med
indgåelse af købsaftaler, hvor kun-
Side 6 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvilket årligt merprovenu i årene 2021-2025 opgjort før og efter tilbageløb og adfærd og varigt, som der kan forventes fra henholdsvis registreringsafgift og grøn ejerafgift ved overgangen til WTLP ved årsskiftet, til skatteministeren
2240639_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nå at få idriftsat et IT-system hos
bilimportørerne, - forhandlerne og
leasingselskaberne, som kan kom-
munikere med bilproducenterne,
så det korrekte brændstofforbrug
efter WLTP fastslås i overens-
stemmelse med kundens ønsker til
bilen. Dette har betydning for den
korrekte registreringsafgift og
dermed pris umiddelbart inden
underskrivelse af slutsedlen.
DDB anfører, at WLTP, i mod-
sætning til NEDC, er en individua-
liseret måling af bilens brændstof-
forbrug og er baseret på mange
flere faktorer, hvorfor forbruget
og dermed bilafgiften vil afhænge
af forbrugerens specifikke valg af
udstyr. WLTP indebærer derfor
større udsving i brændstofforbru-
get end det beregnede NEDC-
forbrug, som er påvirket af færre
faktorer. Ønsker forbrugeren at
specificere sin helt egen bil i for-
hold til udstyr, bliver det uden sy-
stemtilpasning vanskeligt at be-
stemme brændstofforbruget og
dermed afgiften og den samlede
pris på bilen, som vil kunne give
usikkerhed i forbindelse med ind-
gåelse af købsaftaler.
Såfremt en implementering i to
trin ikke kan imødekommes, anbe-
faler DDB i deres høringssvar, at
der fra 1. juli 2018 gives mulighed
for at anvende det beregnede
NEDC-forbrug uden omregning
som alternativ til det omregnede
WLTP-forbrug.
den har særlige ønsker til bilens
udstyr mv. Det overvejes derfor at
stille et ændringsforslag under be-
handlingen i folketinget, så der i en
overgangsperiode, fx frem til 31.
marts 2019, anvendes NEDC-
forbruget skaleret med 1,1. Efter
31. marts 2019 anvendes WLTP-
brændstofforbruget skaleret med
en faktor 1,21. Derved vil marke-
det få mulighed for at tilpasse sig
det nye WLTP-brændstofnorm.
Side 7 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvilket årligt merprovenu i årene 2021-2025 opgjort før og efter tilbageløb og adfærd og varigt, som der kan forventes fra henholdsvis registreringsafgift og grøn ejerafgift ved overgangen til WTLP ved årsskiftet, til skatteministeren
2240639_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DDB anfører herudover, at der
bør indføres særregler for el-, plug-
in hybrid- og gasbiler, da disse bi-
lers brændstofforbrug vil opnå en
større forringelse end de 21 pct.,
hvorfor de bør have en højere om-
regningsfaktor end de 21 pct. Til-
svarende mener DDB, at varebiler
også bør have en særlig omreg-
ningsfaktor, da de også opnår en
større forringelse end personbiler-
ne i gennemsnit.
Formålet med overgangen til
WLTP er netop at få et mere reali-
stisk brændstofforbrug og biler,
der får en større forringelse end
gennemsnittet, afspejler netop, at
NEDC-metoden ikke har givet
retvisende målinger og derfor givet
for gunstige fradrag for brænd-
stoføkonomi i registreringsafgif-
ten. Uanset at brændstofforbruget
skaleres med en faktor 1,21, vil
overgangen til WLTP give et mere
retvisende billede af brændstoffor-
bruget for de enkelte biler.
Derudover vil særregler for for-
skelle biltyper systemmæssigt være
langt mere udfordrende og tids-
krævende, hvilket skal ses i lyst af,
at de første biler, som alene har et
brændstofforbrug målt efter
WLTP, kommer på det danske
marked i løbet af foråret.
Området vil dog blive fulgt tæt for
derved at kunne imødegå evt. util-
sigtede stramninger.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
TER vurderer, at bekendtgørelses-
udkastet medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. år-
ligt for erhvervslivet. De bliver
derfor ikke kvantificeret yderligere.
FDM
FDM byder overgangen fra
NEDC til WLTP velkommen, da
det er i forbrugernes interesse, at
brændstofforbrugsmålinger, som
anvendes i typegodkendelse og
markedsføringen, er så virkelig-
hedsnær som mulig.
Side 8 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvilket årligt merprovenu i årene 2021-2025 opgjort før og efter tilbageløb og adfærd og varigt, som der kan forventes fra henholdsvis registreringsafgift og grøn ejerafgift ved overgangen til WTLP ved årsskiftet, til skatteministeren
2240639_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det skal dog ikke lægge bilisterne
økonomisk til last, at man ændrer
målemetode til måling af bilers
brændstofforbrug. Derfor bakker
FDM op om, at man med lov-
forslaget søger at fastholde det af-
giftsniveauet i gennemsnit på nu-
værende niveau.
Ligesom DDB anfører FDM, at
WLTP indebærer større udsving i
bilers brændstofforbrug og i højere
grad er mere afhængig af den kon-
krete bil end det på baggrund af
WLTP beregnede NEDC-forbrug,
som alene er mo-
del/variantspecifikt. En overgang
til WLTP vil derfor indebære stør-
re udsving i registreringsafgiften
mellem de forskellige bilmærker-
og modeller. FDM læner sig derfor
op af DDBs forslag om at over-
gangen fra NEDC til WLTP sker i
to trin.
Derudover henviser FDM til Co-
penhagen Economics’ beregninger
af en omregningsfaktor for biler
solgt på det danske marked og an-
fører derfor, at omregningsfakto-
ren bør være højere end 1,21.
Til sidst ønsker FDM, at det tages
særligt hensyn til elbiler og oplad-
ningshybridbiler i overgangen fra
NEDC til WLTP.
For så vidt angår en overgang fra
NEDC til WLTP i to trin, henvi-
ses til bemærkningerne til hørings-
svaret fra DDB.
.
For så vidt angår anvendelse af en
omregningsfaktor, der afspejler det
danske bilmarked, henvises til be-
mærkningerne til høringssvaret fra
DDB.
For så vidt angår anvendelse af en
alternativ omregningsfaktor for
forskellige biltyper henvises til
bemærkningerne til høringssvaret
fra DDB.
Frie Danske Lastbil-
vognmænd
Frie Danske Lastbil-vognmænd
har ingen bemærkninger.
Side 9 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvilket årligt merprovenu i årene 2021-2025 opgjort før og efter tilbageløb og adfærd og varigt, som der kan forventes fra henholdsvis registreringsafgift og grøn ejerafgift ved overgangen til WTLP ved årsskiftet, til skatteministeren
2240639_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KL - Kommunernes
Landsforening
KL har ingen bemærkninger.
SRF Skattefaglig for-
ening
SRF har ingen bemærkninger.
Side 10 af 10