Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2236767_0001.png
31. august 2020
J.nr. 2020 - 6834
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 585 af 7. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Christina Faurby Birck
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 585: Spm. om kommentar til artiklen fra finans.dk den 6/8-20 'Ecco-chef om skattesag: Vi blev angrebet på vores forretningsetik', til skatteministeren
2236767_0002.png
Spørgsmål
Hvad er ministerens kommentar til artiklen fra finans.dk den 6. august 2020 ”Ecco-chef
om skattesag: Vi blev angrebet på vores forretningsetik”? Giver artiklen anledning til at
optimere sagsbehandlingen, så danske virksomheder ikke risikerer at bruge store ressour-
cer på årelange skattesager, før deres sag bliver afgjort?
Svar
Jeg kan som skatteminister ikke udtale mig om den konkrete sag, men jeg vil gerne slå fast,
at jeg sagtens kan forstå, at det må være frustrerende for en virksomhed, hvis en skattesag
trækker ud. Det udfordrer den enkeltes retssikkerhed. Men retssikkerhed handler ikke kun
om hastighed
det handler også om, at der er den nødvendige tid til at træffe en korrekt
afgørelse.
I sager om transfer pricing, som også var sagskernen i den såkaldte Ecco-sag, gør der sig
helt særlige forhold gældende. Sagerne er kendetegnet ved, at der er tale om særdeles
komplekse og omfangsrige sager, og det har betydning for såvel Skattestyrelsens som
Skatteankestyrelsens arbejde med disse sager. Sagsbehandlingen kræver indhentning og
gennemgang af megen information for at sikre, at selskaberne anvender de korrekte priser
og vilkår for deres koncerninterne transaktioner. Ligesom sagerne kan involvere flere lan-
des skattemyndigheder, hvilket kan øge kompleksiteten og den tid, det tager at oplyse sa-
gerne.
Denne kompleksitet har lovgiver taget højde for ved, at der gælder en forlænget lignings-
frist for, hvornår Skattestyrelsen skal have truffet afgørelse i en transfer pricing-sag. Dette
skal som udgangspunkt ske senest den 1. maj i det sjette år efter indkomstårets udløb,
hvorefter der er mulighed for at få prøvet afgørelsen i det administrative klagesystem og
hos domstolene. Det er i sagens natur en langvarig proces.
Jeg synes derfor, at det er vigtigt at minde om, at transfer pricing-kontrol tjener et vigtigt
formål. Transfer pricing-kontrol skal bl.a. sikre, at multinationale koncerner ikke uret-
mæssigt flytter skattepligtig indkomst ud af landet via koncerninterne handler. Det er en
vigtig indsats for at genoprette tilliden til skattevæsenet, at vi også over for store virksom-
heder har en effektiv kontrol.
Fokus for os politikere må dog hele tiden være på, hvordan vi kan nedbringe og skabe ri-
melige sagsbehandlingstider uden at gå på kompromis med kvaliteten i afgørelserne og
samtidig opretholde det nødvendige kontroltryk.
Med aftalen
En styrket skattekontrol
fra april 2020 har regeringen og alle Folketingets par-
tier besluttet at styrke indsatsen mod skattely og international skatteunddragelse med 100
medarbejdere. Heraf tilføres ca. 15 medarbejdere til kontrol- og analyseaktiviteter på sel-
skabsområdet, der blandt andet skal bidrage til at styrke kontrollen af transfer pricing.
Samtidig er der fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiden i det administrative klagesy-
stem.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 585: Spm. om kommentar til artiklen fra finans.dk den 6/8-20 'Ecco-chef om skattesag: Vi blev angrebet på vores forretningsetik', til skatteministeren
2236767_0003.png
Et enigt Folketing indgik således i 2018 aftale om
En ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej
gennem klagesystemet
Retssikkerhedspakke 4,
som bl.a. har til formål at afvikle sagspukler og
sænke sagsbehandlingstiderne. Med aftalen blev klagesystemet i skattevæsenet styrket med
200 mio. kr. de kommende år. Herudover indeholder aftalen en række initiativer, der har
til formål at effektivisere klagesystemet. Det er aftalt, at disse tiltag skal evalueres i 2022.
Hvis evalueringen måtte vise, at der er behov for yderligere tiltag for at opnå den ønskede
nedbringelse af sagsbehandlingstiden, så er jeg klar til at drøfte dette med aftalepartierne.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål 586 af 7. august 2020 (alm. del).
Side 3 af 3