Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2106885_0001.png
18. november 2019
J.nr. 2019 - 10172
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 58 af 28. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om at oplyse om det mere detaljerede indhold i det tysk-franske forslag vedrørende CFC-beskatning og fradragsnægtelse, til skatteministeren
2106885_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4. december 2018, jf.
EUU 2018, Rådsmøde 3659
økofin
bilag 2 (folketingsåret 2018-19, 1. samling), at
”Regeringen er derfor positiv overfor et tysk-fransk
forslag fra juli 2018 i OECD-drøftel-
serne, som styrker BEPS ved at indføre regler om effektiv minimumsbeskatning som et
supplement til eksisterende CFC-regler. Det pågældende forslag består af to elementer, 1)
en minimumsbeskatning af globalindkomsten, hvorefter moderselskabet beskattes af den
del af datterselskabets indkomst, der ikke minimumsbeskattes i udlandet (en ny supple-
rende form for CFC-beskatning) og 2) fradragsnægtelse for visse betalinger til koncern-
forbundne selskaber, der ikke minimumsbeskattes i udlandet. Et sådan forslag vil omfatte
både digitale og ikke-digitale virksomheder og vil mindske omfanget af skatteundgåelse
generelt. Et sådant forslag vil desuden være i fuld overensstemmelse med det gældende
internationale skatteprincip om, at man beskatter et selskabs profit, der hvor værdien ska-
bes, og vil således ikke indebære en risiko for erodering af dansk skatteprovenu, jf. neden-
for”.
Ministeren bedes oplyse om det mere detaljerede indhold i det tysk-franske forslag
vedrørende CFC-beskatning og fradragsnægtelse. Ministeren bedes tillige redegøre for,
hvilke ændringer der vil være nødvendige i dansk skattelovgivning, såfremt den tysk-fran-
ske model skulle implementeres, samt skønne over provenuvirkningen ved indførsel af
det tysk-franske forslag. Provenuvirkningen bedes opgjort i umiddelbart provenu, efter
tilbageløb og efter adfærd.
Svar
OECD offentliggjorde i maj 2019 sit arbejdsprogram for at finde løsninger til udfordrin-
gerne ved beskatning af den digitale økonomi. Dette arbejde søger at finde en global kon-
sensusløsning inden udgangen af 2020.
Der spørges ind til det tysk-franske forslag om effektiv minimumsbeskatning. Dette for-
slag fremgår af OECDs arbejdsprogram som
Global anti-base erosion proposal (Globe),
og for-
slaget indgår i arbejdsprogrammets søjle 2.
OECDs arbejdsprogram er vedlagt som bilag til svaret.
Forslaget indeholder en række forbundne regler, der giver en udvidet beskatningsret til
indkomst, der er placeret i lande, hvor beskatningen ligger under et nærmere fastsat mini-
mumsniveau. Reglernes systematik er endnu ikke helt fastlagt, men forventningen er, at
minimumsbeskatningen ville skulle sikres ved følgende metodik:
Den
primære regel
finder anvendelse i det land, hvor koncernens øverste moderselskab er
hjemmehørende. Hvis koncernen har datterselskaber i udlandet, der beskattes under mini-
mumsniveauet, skal moderselskabet beskattes af datterselskabets indkomst op til mini-
mumsniveauet. Dette har visse ligheder med eksisterende danske værnsregler (såkaldte
CFC regler), og vil i givet fald skulle supplere disse værnsregler.
Forslaget indeholder dernæst nogle sekundære regler, der skal finde anvendelse, hvis mo-
derselskabslandet ikke har indført den primære regel. De sekundære regler er af defensiv
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om at oplyse om det mere detaljerede indhold i det tysk-franske forslag vedrørende CFC-beskatning og fradragsnægtelse, til skatteministeren
2106885_0003.png
karakter, fordi de skal ramme moderselskaber, der er hjemmehørende i fx lavskattelande,
som ikke har implementeret den primære regel.
De
sekundære regler
indebærer, at Danmark i højere grad vil kunne beskatte udenlandske sel-
skaber, som er aktive i Danmark, hvis ikke de betaler tilstrækkelig skat i deres hjemland.
Dette kunne fx være, hvor et datterselskab i Danmark betaler royalties eller renter til et
koncernforbundet selskab i et lavskatteland. Den sekundære regel ville i så fald medføre, at
Danmark enten helst eller delvist ville skulle nægte fradrag for betalingen (således at dat-
terselskabets indkomst stiger), eller at Danmark ville skulle indeholde kildeskat på betalin-
gen.
Forslaget er fortsat på et meget tidligt stadie, og der udestår en afklaring af en lang række
centrale elementer, herunder særligt hvordan man måler den effektive beskatning af et sel-
skab, og hvor minimumsbeskatningsniveauet skal ligge.
Sådanne regler ville umiddelbart skulle indføres som et nyt sæt værnsregler i den danske
selskabsskattelovgivning, der i givet fald ville skulle supplere de eksisterende værnsregler.
Da forslaget fortsat er forholdsvist ukonkret, kan der ikke meningsfyldt skønnes over den
forventede provenuvirkning. Det er dog vurderingen, at forslaget vil have en beskeden,
men entydig positiv provenuvirkning for Danmark.
Det skal dog bemærkes, at forslaget bl.a. har til formål at reducere skadelig skattekonkur-
rence mellem lande, og forslaget vurderes da også at have en adfærdspåvirkende effekt på
fx lavskattelande, der tilskyndes til at hæve deres beskatning til minimumsniveaet. Hvis fx
et lavskatteland hæver sin generelle beskatning til minimumsniveauet, ville reglerne have
opfyldt deres formål, men det vil samtidig betyde, at fx Danmark ikke ville kunne anvende
reglerne over for virksomheder i det pågældende land, da disse virksomheder allerede ville
være beskattet med minimumsniveauet.
Side 3 af 3