Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2234865_0001.png
25. august 2020
J.nr. 2020
6471
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 577 af 22. juli 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Nina Leegaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 577: Spm. om, hvorfor regeringen helt fra begyndelsen eller senere i forbindelse med indgåelsen af aftalen af 18. april 2020 om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder mv. i forbindelse med gradvis genåbning af Danmark havde konsulteret EU-kommissionens afdeling for statsstøtte med hensyn til spørgsmålet om, i hvilket omfang man kunne og burde afskære statsstøtte over for selskaber med forbindelse til sortlistede skattely, til skatteministeren
2234865_0002.png
Spørgsmål
For mange vælgere er det stødende, hvis skattefinansieret statsstøtte udbetales til virk-
somheder, der er en del af en koncern, som bruger sortlistede skattely. Samtidig anfører
EU-kommissionen på deres hjemmeside om statsstøtte i forbindelse med covid-19:
”The
outbreak of a novel virus infection has a significant economic impact. Several Mem-
ber States are considering or have already announced support measures for citizens or
companies. Some support measures may entail State aid within the meaning of Article
107(1) TFEU.
DG Competition has set-up a dedicated mailbox and telephone number, to assist Mem-
ber States with any queries they have or measures they would like to discuss:
Telephone number: (+32) 2 296 52 00
e-mail address:
[email protected]
(“Udbruddet
af en ny virusinfektion har en betydelig økonomisk indvirkning. Flere med-
lemsstater overvejer eller har allerede bebudet støtteforanstaltninger for borgere eller virk-
somheder. Nogle støtteforanstaltninger kan medføre statsstøtte i henhold til artikel 107,
stk. 1, TEUF.
DG Konkurrence har oprettet en dedikeret postkasse og telefonnummer til at hjælpe
medlemsstaterne med eventuelle forespørgsler, de har, eller foranstaltninger, de gerne vil
drøfte:
Telefonnummer: (+32) 2 296 52 00
e-mail-adresse:
[email protected]”.
(Spørgerens egen oversættelse)).
Ville det ikke have været naturligt - samt udtryk for rettidig omhu - hvis regeringen helt
fra begyndelsen eller senere i forbindelse med indgåelsen af aftalen af 18. april 2020 om
hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder mv. i forbindelse med gradvis genåbning
af Danmark havde konsulteret EU-kommissionens afdeling for statsstøtte med hensyn til
spørgsmålet om, i hvilket omfang man kunne og burde afskære statsstøtte over for selska-
ber med forbindelse til sortlistede skattely?
Der henvises til følgende hjemmeside:
https://ec.europa.eu/competition/state_aid/what_is_new/covid_19.html
Svar
Det bemærkes, at det fremgår af de politiske aftaler om COVID-19 hjælpepakkerne, at
virksomheder alene kan afskæres fra kompensation under COVID 19-hjælpepakkerne, i
det omfang de har
base i skattely. Det fremgår af aftalerne, at ”skattely” forstås i henhold
til EU’s retningslinjer, dvs. der henvises til landene på EU’s liste over ikkesamarbejdsvil-
lige skattejurisdiktioner (også kaldet EU’s sortliste). Det fremgår desuden, at virksomhe-
derne alene kan afskæres fra kompensation under COVID 19-hjælpepakkerne, i det om-
fang dette er i overensstemmelse med EU-retten og Danmarks øvrige internationale for-
pligtelser.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 577: Spm. om, hvorfor regeringen helt fra begyndelsen eller senere i forbindelse med indgåelsen af aftalen af 18. april 2020 om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder mv. i forbindelse med gradvis genåbning af Danmark havde konsulteret EU-kommissionens afdeling for statsstøtte med hensyn til spørgsmålet om, i hvilket omfang man kunne og burde afskære statsstøtte over for selskaber med forbindelse til sortlistede skattely, til skatteministeren
2234865_0003.png
Da Skatteministeriet og Justitsministeriet var enige om den EU-retlige vurdering, som er
beskrevet i bl.a. svaret på SAU alm. del
spm. 470, var det i perioden indtil offentliggø-
relsen af Europa-Kommissionens henstilling (EU) 2020/1039 af 14. juli 2020 (om at gøre
statslig finansiel støtte til virksomheder i Unionen betinget af fraværet af forbindelser til
ikkesamarbejdsvillige jurisdiktioner), også vurderingen, at der ikke var grundlag for at an-
mode Kommissionens tjenestegrene om en formel stillingtagen til problemstillingen.
Det skal tilføjes, at mit embedsværk i maj og juni 2020 havde uformelle telefoniske drøf-
telser af problemstillingerne med Kommissionens embedsværk. Disse uformelle drøftel-
ser gav ikke Skatteministeriet anledning til at formode, at Kommissionen var uenig i den
danske EU-retlige fortolkning.
Den fortolkning af EU-retten, som Kommissionen giver udtryk for i den ovennævnte
henstilling synes ikke at være overensstemmelse med den fortolkning af EU-retten, som
Skatteministeriet og Justitsministeriet har lagt til grund. Som beskrevet i svaret på SAU
alm. del
spm. 575 er der stillet en række spørgsmål til Kommissionen med henblik på at
opnå en afklaring af den fortolkning af EU-retten, som Kommissionens henstilling base-
rer sig på.
Side 3 af 3