Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2106800_0001.png
18. november 2019
J.nr. 2019 - 10279
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 57 af 28. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at oplyse provenuet ved at indføre den såkaldte 5-5-5 model som Tech DK kommissionen foreslår i deres rapport Tech DK rapport 1 – Økonomi, til skatteministeren
2106800_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4. december 2018, jf.
EUU 2018, Rådsmøde 3659
økofin
bilag 2 (folketingsåret 2018-19, 1. samling), at ind-
førsel af en Tech-skat på bruttoomsætningen på 3 pct. af indtægter fra målrettet reklame-
plads på internettet, indtægter fra visse flersidede digitale platforme og indtægter fra salg
af brugergeneret data, der er gældende for koncerner med en global omsætning over ca.
5,6 mia. kr. og en omsætning i EU på over ca. 372 mio. kr., vil være ca. 0,5 mia. kr. i Dan-
mark. Ministeren bedes tilsvarende oplyse, provenuet ved at indføre den såkaldte 5-5-5
model som Tech
DK kommissionen foreslår i deres rapport ”Tech DK rapport 1 –
Øko-
nomi”, hvor selskaber med en omsætning på 5 milliarder kroner i verden og 5 millioner
kroner i Danmark, skal betale en skat på 5 pct. af deres danske omsætning. Provenuet be-
des opgjort i umiddelbart provenu, efter tilbageløb og efter adfærd. Ministeren bedes til-
lige redegøre for, om der er forskelle i, hvilke typer af skattepligtige indtægter der er i
kommissionens forslag og i Tech DK’s forslag.
Svar
I Tech DK kommissionens
’Tech
DK rapport 1
– Økonomi”
fremgår, at anvendelsesom-
rådet for
Tech DK’s forslag
er omsætning i Danmark for
”tech-virksomheder”, som til-
byder digitale tjenester eller opererer en tosidet markedsplads, og samtidigt opfylder om-
sætningskravene om en omsætning på 5 mia. kr. globalt og 5 mio. kr. i Danmark. Som ek-
sempler på sådanne virksomheder nævnes ”søgemaskiner, sociale netværkstjenester og
online markedsplads,
hvor aktøren faciliteter en handel mellem køber og sælger”.
I EU-Kommissionens direktivforslag om en skat på omsætningen fra visse digitale tjene-
ster (DST-forslaget) er anvendelsesområdet omsætningen fra følgende tre områder for di-
gitale tjenester: indtægter fra målrettet reklameplads på internettet, indtægter fra visse fler-
sidede digitale platforme og indtægter fra salg af brugergenereret data. Det er på baggrund
af Tech DK’s rapport
ikke klart, om
Tech DK’s forslag
også omfatter det sidste delan-
vendelsesområde med salg af brugergenereret data. I det følgende ses alene på de to før-
ste af de tre delanvendelsesområder, da disse især vedrører omsætning i Danmark.
Der findes ikke et retvisende grundlag for at opgøre
”tech-virksomheders” omsætning
i
Danmark. Hvis der beregningsteknisk tages udgangspunkt i EU-Kommissionens konse-
kvensanalyse af det oprindelige DST-forslag, hvor der er skønnet over de forskellige del-
anvendelsesområder, skønnes en sådan indsnævring uden indtægter fra salg af brugerge-
nereret data af DST’en at indbringe et samlet provenu i EU på ca. 1,6 mia. euro årligt.
Vægtet med landenes BNI svarer det skematisk og således med usikkerhed til et potentielt
provenu på ca. 240 mio. kr. årligt i Danmark.
Det bemærkes, at
Tech DK’s forslag
har lidt lavere globalt omsætningskrav end i
DST’en
og et nationalt omsætningskrav i stedet for en samlet EU-tærskel. Begge vurderes at ville
trække i retning af et lidt højere provenu. Virkningen skønnes dog ikke at være af større
betydning på baggrund af alternativberegningerne i EU-Kommissionens konsekvensana-
lyser, hvorfor der ikke korrigeres herfor.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at oplyse provenuet ved at indføre den såkaldte 5-5-5 model som Tech DK kommissionen foreslår i deres rapport Tech DK rapport 1 – Økonomi, til skatteministeren
2106800_0003.png
Opregnes satsen på 3 pct. lineært fra en indsnævret DST til 5 pct. fra
Tech DK’s forslag,
skønnes skitsemæssigt et umiddelbart merprovenu på ca. 0,4 mia. kr. årligt med stor usik-
kerhed og et provenu efter tilbageløb på ca. 0,3 mia. kr. årligt.
Som det fremgår af ovennævnte samlenotat er der dog en række forhold, der taler for, at
merprovenuet ved sådanne omsætningsskatter kan blive væsentligt lavere, herunder ad-
færdsvirkninger, administrative etablerings- og kontrolomkostninger, udfordringer med
opkrævning mv. Det er ikke umiddelbart muligt at kvantificere sådanne mulige negative
virkninger på provenuet, men de skønnes overordnet at være større ved nationale initiati-
ver som
Tech DK’s forslag
ift. koordinerede tiltag i fx OECD eller EU.
Side 3 af 3