Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2120747_0001.png
9. december 2019
J.nr. 2019 - 10097
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 53 af 28. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at oversende en kvartalsvis opgørelse over udviklingen i de offentlige restancer, til skatteministeren
2120747_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en kvartalsvis opgørelse over udviklingen i de offentlige re-
stancer fra og med 1. kvartal 2018 til de nyest-tilgængelige tal opgjort efter 1) de samlede
offentlige restancer i nominel værdi, 2) de ikke-inddrivelige restancer nominel værdi, 3) de
samlede offentlige restancers kursværdi. De samlede offentlige restancer bedes endvidere
opdelt på henholdsvis skatte- og afgiftsrestancer, kommunale restancer, statslige restancer
inkl. Underholdsbidrag og andre offentlige restancer, hvilket bedes opgjort i både nomi-
nel værdi og kursværdi.
Svar
Vedlagt er en opgørelse over udviklingen i den nominelle gæld samt kursværdien fordelt
på kvartaler fra 1. kvartal 2018 frem til 2. kvartal 2019,
jf. tabel 1.
Det er ikke muligt at lave
opgørelsen på ikke-inddrivelige restancer, da parametrene bag modellen for denne opgø-
relse ikke længere opdateres.
Fra 1. kvartal 2017 er kursværdimodellen, der giver et mere retvisende billede af gældens
værdi, anvendt til opgørelse af restancemassens værdi. Kursværdien er udtryk for, hvor
stor en del af gælden, der rent faktisk forventes at kunne inddrives, bl.a. baseret på skyld-
ners betalingsevne. Der er i lovgivningen fastsat et lavindkomstværn, som betyder, at per-
sonskyldnere med en nettoindkomst på kontanthjælpsniveau eller derunder (under hen-
syntagen til forsørgerpligt) som udgangspunkt er friholdt fra tvangsinddrivelse. Det bety-
der, at kursværdien af en gældspost kan være væsentligt mindre end gældspostens nomi-
nelle værdi, hvis skyldneren er uden betalingsevne på grund af lav eller ingen indkomst og
har en høj alder og dermed få år til at tilbagebetale gælden.
Kursværdien er udtryk for et øjebliksbillede af bl.a. skyldnernes betalingsevne og kan vari-
ere over tid. Det skal i den forbindelse bemærkes, at kursværdien ikke er udtryk for et rea-
liseret tab eller afskrivning.
Kursværdimodellen har siden idriftsættelsen gennemgået en validering af datagrundlaget,
hvor modelparametrene blev ændret pr. december 2017. Her blev inddrivelsesperioden
justeret fra 10 til 20 år og diskonteringsrenten fra 5 pct. til 4,5 pct. Opgørelsen er derfor
ikke fuldt sammenlignelig over tid. Skatteministeriet arbejder med at forbedre modellens
præcision over de kommende år i takt med, at der kommer bedre data om udviklingen på
inddrivelsesområdet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at oversende en kvartalsvis opgørelse over udviklingen i de offentlige restancer, til skatteministeren
2120747_0003.png
Tabel 1. Kvartalsvis opgørelse over restancer opgjort nominel gæld og kursværdi fra 1. kvartal 2018
til 2. kvartal 2019.
Udviklingen i de offentlige restancer, mia. kr.
1. kvartal 2018
- heraf skatte- og afgiftsrestancer
- heraf statslige restancer inkl. underholdsbidrag
- heraf kommunale restancer
- heraf andre offentlige restancer
2. kvartal 2018
- heraf skatte- og afgiftsrestancer
- heraf statslige restancer inkl. underholdsbidrag
- heraf kommunale restancer
- heraf andre offentlige restancer
3. kvartal 2018
- heraf skatte- og afgiftsrestancer
- heraf statslige restancer inkl. underholdsbidrag
- heraf kommunale restancer
- heraf andre offentlige restancer
4. kvartal 2018
- heraf skatte- og afgiftsrestancer
- heraf statslige restancer inkl. underholdsbidrag
- heraf kommunale restancer
- heraf andre offentlige restancer
1. kvartal 2019
- heraf skatte- og afgiftsrestancer
- heraf statslige restancer inkl. underholdsbidrag
- heraf kommunale restancer
- heraf andre offentlige restancer
2. kvartal 2019
- heraf skatte- og afgiftsrestancer
- heraf statslige restancer inkl. underholdsbidrag
- heraf kommunale restancer
- heraf andre offentlige restancer
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Anm.: Data bygger på opgørelser i systemerne DMI og PSRM. Der kan være sumafvigelser som følge af afrunding. Gælds-
poster i PSRM er medtaget i kursværdien fra opgørelsen af kursværdien for 2. kvartal 2019, men ikke for de øvrige kvarta-
ler. Den nominelle gæld udgjorde 5 mio. kr. i PSRM ultimo 1. kvartal 2018 og er steget til ca. 1 mia. kr. ultimo 2. kvartal
2019.
.
Nominel værdi
111,4
73,9
30,1
4,3
3,0
116,5
77,8
31,2
4,4
3,1
116,2
78,1
31,4
3,9
2,8
118,2
78,9
32,6
3,9
2,8
121,3
80,5
33,8
4,1
2,9
122,6
80,4
35,1
4,2
2,9
Kursværdi
24,9
13,4
8,2
1,5
1,9
27,3
15,1
9,0
1,6
1,6
27,3
15,5
9,0
1,5
1,4
27,5
14,9
10,0
1,5
1,1
27,8
14,8
9,6
1,5
1,9
28,8
14,8
10,5
1,6
1,9
Side 3 af 3