Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2236924_0001.png
31. august 2020
J.nr. 2020 - 6757
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 528 af 29. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Ruben Kidde (RV).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 528: MFU spm. om de provenumæssige konsekvenser før og efter tilbageløb og adfærd og oplyse eventuelle juridiske udfordringer ved at oprette en pantordning på cigaretskodder på alle cigaretter solgt i Danmark, til skatteministeren
2236924_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de provenumæssige konsekvenser før og efter tilbageløb og adfærd
og oplyse eventuelle juridiske udfordringer ved at oprette en pantordning på cigaretskod-
der på alle cigaretter solgt i Danmark?
Svar
Det er behæftet med meget stor usikkerhed at skønne over de provenumæssige konse-
kvenser ved at oprette en pantordning på cigaretskodder på alle cigaretter solgt i Dan-
mark. Usikkerheden knytter sig blandt andet til adfærdseffekter som fx omfanget af retur-
andelen og til finansieringen af de administrative omkostninger ved en pantordning.
Skatteministeriet har ikke kendskab til lignende pantordninger i andre lande, og der kan
således ikke tages udgangspunkt i returandelen fra eksisterende ordninger. Ifølge Dansk
Retursystem kommer ca. 90 pct. af alle flasker og dåser med pant i Danmark retur. Denne
andel er forudsat i beregningerne for pant på cigaretskodder, selvom flasker og dåser har
andre karakteristika end cigaretskodder.
Ifølge Dansk Retursystem, som er en non-profit virksomhed, indgår overskudspant fra de
flasker og dåser med pant, som ikke er kommet retur, som en del af finansieringen af
pantsystemet. Herudover kommer blandt andet finansiering fra gebyrer fra producenter
og importører. Skatteministeriet har ikke kendskab til størrelsen af de administrative om-
kostninger ved en pantordning på cigaretskodder. Det må dog umiddelbart forventes, at
overskudspant fra cigaretskodder vil skulle bidrage til finansieringen af pantordningen,
hvilket indebærer et lavere merprovenu.
Det fremgår ikke af spørgsmålet, hvor meget pantsatsen skal være på et cigaretskod, hvil-
ket har betydning for merprovenuet både før og efter tilbageløb og adfærd. En højere
pantsats indebærer et større merprovenu før adfærd, men det vurderes samtidig at med-
føre en højere returandel, hvilket isoleret set indebærer et lavere merprovenu.
I provenuskønnet er det lagt til grund, at pantsatsen udgør 50 øre (inkl. moms) pr. ciga-
retskod, som er det laveste beløb, hvor det er muligt at få udbetalt pant for et enkelt ciga-
retskod, da 50-øren er mønten med den laveste værdi. Det bemærkes, at det samlede pro-
venu antages at tilgå staten, og der er således ikke indregnet finansiering af de administra-
tive omkostninger ved en pantordning, som umiddelbart må forventes at være væsentlige.
Der er endvidere ikke indregnet eventuelt afledte effekter på grænsehandlen af cigaretter
med en pant på 10 kr. pr. pakke.
Indførelsen af en pantordning på cigaretskodder solgt i Danmark med en pantsats på 50
øre (inkl. moms) pr. cigaretskod skønnes med betydelig usikkerhed at indebære et varigt
umiddelbart merprovenu på ca. 1.870 mio. kr. (2021-niveau) og et varigt merprovenu ef-
ter tilbageløb og adfærd på ca. 200 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 528: MFU spm. om de provenumæssige konsekvenser før og efter tilbageløb og adfærd og oplyse eventuelle juridiske udfordringer ved at oprette en pantordning på cigaretskodder på alle cigaretter solgt i Danmark, til skatteministeren
2236924_0003.png
Tabel 1. Skønnet provenuvirkning ved indførelse af pantordning på cigaretskodder solgt i Danmark
ved en pantsats på 50 øre (inkl. moms) pr. cigaretskod
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2021
2.110
2.580
225
2022
2.045
2.500
220
2023
1.980
2.425
215
2024
1.920
2.350
205
2025
1.860
2.275
200
Varig
1.870
2.285
200
Anm.: Det er lagt til grund for beregningerne, at salget af færdigrullede cigaretter i Danmark årligt udgør 5¼ mia. styk, og at
afgiftsgrundlaget er konstant. Provenuet er beregnet ved en pantsats på 50 øre (inkl. moms) pr. cigaretskod. Returprocen-
ten antages at udgøre 90 pct. Det er forudsat, at panten på cigaretskodder er momsbelagt ligesom pant på flasker mv. Til-
bageløbet, som udgør 21 pct., er beregnet på baggrund af den ikke-tilbageleverede pant. Arbejdsudbudseffekten, som for-
udsættes at svare til en selvfinansieringsgrad på -7 pct. ligesom effekten for cigaretter, er ligeledes beregnet på baggrund
af den ikke-tilbageleverede pant.
I forhold til eventuelle juridiske udfordringer mv. ved at oprette en pantordning på ciga-
retskodder henvises der til miljø- og fødevareministerens endelige besvarelse af
MOF alm.
del
spm. 1130
(2019-20).
Side 3 af 3