Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2218452_0001.png
29. juni 2020
J.nr. 2020-6007
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 482 af 19. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om at opgøre de økonomiske effekter ved en fuldstændig afskaffelse af dækningsafgiften på erhvervsejendomme i hvert af årene 2020 til 2030, til skatteministeren
2218452_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren, i lyset af "Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligbeskatningen" af 15. maj 2020, opgøre de økonomiske effekter ved en fuldstændig
afskaffelse af dækningsafgiften på erhvervsejendomme i hvert af årene 2020 til 2030? I
besvarelse bedes ministeren opgøre effekten på henholdsvis beskæftigelsen, BNP og den
offentlige saldo efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Dækningsafgiften for erhvervsejendomme opkræves aktuelt på baggrund af forskelsvær-
dien (ejendomsværdien fratrukket grundvurderingen) på baggrund af videreførte 2012-
vurderinger. Hensigten med dækningsafgiften er blandt andet at give kommunen adgang
til at opkræve en betaling for den omkostning, den pågældende ejendom påfører kommu-
nen og nærmiljøet.
Med
Forliget om Tryghed om boligbeskatningen
(boligskatteforliget) fra 2017 fastsættes nye sat-
ser for erhvervsdækningsafgiften, så det samlede provenu fra erhvervsdækningsafgiften i
2022 svarer til provenuet i 2014 (2020-niveau) justeret for ændringer i erhvervsdæknings-
afgiftssatserne fra og med skatteår 2017.
I 2022 udgør de nye 2021-vurderinger for erhvervsejendomme første gang beskatnings-
grundlag for dækningsafgiften, mens beskatningsgrundlaget frem til 2021 udgøres af vide-
reførte 2012-vurderinger. Provenuet fra erhvervsdækningsafgiften skønnes dermed stige
fra omkring 2,2 mia. kr. i 2021 til omkring 2,9 mia. kr. i 2022,
jf. tabel 1.
De skønnede provenuer fra dækningsafgiften efter tilbageløb fra 2020 til 2030 i
tabel 1
vil
det til finansieringsbehovet ved afskaffelse af erhvervsdækningsafgiften.
Tabel 1. Forudsat provenu fra erhvervsdækningsafgiften fra 2020 til 2030
Mia. kr. i 2020-
niveau
Provenu fra dæk-
ningsafgift
Efter tilbageløb
2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
2,3
1,1
2,2
1,1
2,9
1,4
2,8
1,4
2,9
1,4
2,8
1,4
2,9
1,4
2,8
1,4
2,9
1,4
2,8
1,4
2,9
1,4
Anm: Det bemærkes, at dækningsafgiften er fradragsberettiget i selskabsskatten. Derfor reducerer dækningsafgiften sel-
skabsskatten og efterfølgende også udbytteskatten. Derfor regnes med en tilbageløbsprocent på ca. 50.
Kilde: Skatteministeriet
Det fremgår af kompensationsaftalen fra maj 2020,
at: ”De
principper for fastlæggelse af nye
vurderingsmodeller for erhvervsejendomme, der fremgår af forliget om et nyt ejendomsvurderingssystem, har
vist sig vanskelige at implementere i praksis, bl.a. fordi datagrundlaget ikke er tilstrækkeligt solidt. Der-
for, og for at reducere risici i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem, er der behov for at udvikle
mere enkle og gennemskuelige modeller for vurdering af erhvervsejendomme, herunder for leje- og andelsbo-
liger. Dette indbefatter også fastlæggelse af et mere enkelt beskatningsgrundlag for den kommunale dæk-
ningsafgift for visse erhvervsejendomme.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om at opgøre de økonomiske effekter ved en fuldstændig afskaffelse af dækningsafgiften på erhvervsejendomme i hvert af årene 2020 til 2030, til skatteministeren
2218452_0003.png
Forligskredsen er enig i, at vurderingerne bør være enkle og gennemskuelige. Forligskredsen præsenteres
senere i 2020 for et oplæg til nye vurderingsmodeller for erhvervsejendomme, der sikrer sammenhæng til
vurderingerne af ejerboliger samt et mere enkelt beskatningsgrundlag for dækningsafgift.
Da de nye vurderingsmodeller således endnu ikke ligger fast, er provenuerne i
tabel 1
for-
bundet med en betydelig usikkerhed.
Det forbundet med stor usikkerhed at skønne over adfærdsvirkningerne og virkningen på
beskæftigelsen ved en afskaffelse af erhvervsdækningsafgiften. Afskaffelse af erhvervs-
dækningsafgiften forventes at gøre det mere attraktivt for virksomhederne at investere i
og forbedre deres bygningsmasse. I det omfang virksomhedernes produktionsapparat er
en integreret del af bygningen, vil en afskaffelse tilskynde til investeringer i virksomheder-
nes produktionsapparat som forventet vil medføre en positiv påvirkning på produktivitet
og BNP. Effekten på beskæftigelsen skønnes at være begrænset.
Side 3 af 3