Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2212817_0001.png
19. juni 2020
J.nr. 2019 - 5468
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 455 af 8. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om at redegøre for baggrunden og det empiriske grundlag for de antagne adfærdseffekter og forklare, hvorvidt den negative adfærd udelukkende omhandler timeffekten, jf. svar på spm. 409, til skatteministeren
2212817_0002.png
Spørgsmål
På baggrund af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 409 bedes ministeren redegøre for
den ret markante adfærdseffekt, der reducerer provenuet betragteligt. Ministeren bedes
redegøre for baggrunden og det empiriske grundlag for de antagne adfærdseffekter og
forklare, hvorvidt den negative adfærd udelukkende omhandler timeffekten, og hvordan
denne antages at gælde for personer hvis beskæftigelsesfradrag aftrappes.
Svar
I SAU alm. del - spørgsmål 409 spørges der til effekten af en aftrapning af beskæftigelses-
fradraget i intervallet fra den til enhver tid gældende topskattegrænse og hvor beskæftigel-
sesfradraget er fuldt aftrappet ved hhv. 600.000 kr., 700.000 kr. og 750.000 kr.
Beregningerne i svaret på SAU alm. del - spørgsmål 409 er baseret på ministeriernes sæd-
vanlige regnemetoder, som fx er beskrevet nærmere i
kapitel 3 i Skatteøkonomisk Redegørelse
2017.
Det indebærer, at størrelsen af de afledte virkninger af en skatteændring på timear-
bejdsudbuddet via substitutionseffekten øges omtrent proportionalt med den procentvise
ændring i marginallønnen efter skat for de berørte personer.
Baggrunden for de i svaret på SAU alm. del - spørgsmål 409 relativt store adfærdsvirknin-
ger og heraf afledte dynamiske provenuvirkninger
som stort set udelukkende hidrører
fra timeeffekten
er, at de foreslåede modeller for aftrapning af beskæftigelsesfradraget
indebærer en stigning i marginalskatten på arbejdsindkomst for topskatteydere, som i for-
vejen betaler en relativ høj marginalskat, og derfor giver anledning til en forholdsvis stor
reduktion i marginallønnen efter skat,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Effekt på marginalskat og marginalløn ved aftrapning af beskæftigelsesfradraget
Model A
Aftrapningssats, pct.
61
Model B
24
1.000 personer
Antal berørte
Antal, der mister fradraget helt
Antal i aftrapningsinterval
Konsekvenser for personer, der aftrappes:
Bidrag fra aftrapning
Nuværende marginalskat
Samlet marginalskat
Relativ ændring i marginalløn efter skat
14
56
70
-31
477
318
159
477
189
288
Pct.
6
56
61
-12
4
56
60
-9
477
153
324
Model C
19
Anm.: De i tabellen viste marginalskatter er baseret på en gennemsnitlig kommunal indkomstskat på 24,95 pct. og opgjort
ekskl. kirkeskat. Bidrag fra aftrapning er beregnet som produktet af aftrapningssatsen og den gennemsnitlige kommunale
indkomstskat. Samlet marginalskat er summen af bidrag fra aftrapning og nuværende marginalskat. Aftrapningssatsen er
sat således, at beskæftigelsesfradraget er fuldt aftrappet ved de angivne indkomstgrænser i SAU alm. del
spørgsmål 409.
Antal personer er afrundet til nærmeste 1.000 personer.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau, ba-
seret på 2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2019.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om at redegøre for baggrunden og det empiriske grundlag for de antagne adfærdseffekter og forklare, hvorvidt den negative adfærd udelukkende omhandler timeffekten, jf. svar på spm. 409, til skatteministeren
2212817_0003.png
Fx indebærer model A, at beskæftigelsesfradraget er fuldt aftrappet ved en indkomst på
600.000 kr., hvilket forudsætter en aftrapningssats på 61 pct. Dette ville indebære en for-
øgelse af marginalskatten med ca. 14 pct.-point
fra de nuværende ca. 56 pct. (i en gen-
nemsnitskommune opgjort ekskl. kirkeskat) til ca. 70 pct.
for de ca. 159.000 topskatte-
ydere i aftrapningsintervallet,
jf. også figur 1.
En sådan forøgelse af marginalskatten ville in-
debære en reduktion af marginallønnen efter skat med ca. 31 pct. for de berørte perso-
ner
1
,
jf. nederste række i tabel 1,
hvilket med de normalt anvendte regneprincipper giver an-
ledning til en betydelig reduktion i timearbejdsudbuddet.
Figur 1. Bidrag til marginalskatten i de tre modeller for aftrapning af beskæftigelsesfradraget
Pct.
80
70
60
50
40
30
20
10
0
0
100
2025-regler
200
300
400
500
600
Model B
700
800
Model C
Lønindkomst (før arbejdsmarkedsbidrag), 1.000 kr.
Model A
Pct.
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.: Marginalskatten er baseret på en gennemsnitlig kommunal indkomstskat på 24,95 pct., og er opgjort ekskl. Kirke-
skat. Bidrag fra aftrapning er beregnet som produktet af aftrapningssatsen og den gennemsnitlige kommunale indkomst-
skat. Samlet marginalskat er summen af bidrag fra aftrapning og nuværende marginalskat. Aftrapningssatsen er sat såle-
des, at beskæftigelsesfradraget er fuldt aftrappet ved de angivne indkomstgrænser i SAU alm. del
spørgsmål 409.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2017 fremskrevet til 2020-niveau, ba-
seret på 2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2019.
Med model B og C forudsættes beskæftigelsesfradraget at være fuldt aftrappet ved en ind-
komst på hhv. 700.000 og 750.000 kr. Det forudsætter en aftrapningssats på hhv. 24 og
19 pct., hvilket giver anledning til en stigning i marginalskatten på hhv. ca. 6 og ca. 4 pct.
for de berørte personer i aftrapningsintervallet og en heraf følgende reduktion i marginal-
lønnen efter skat på hhv. ca. 12 og ca. 9 pct.,
jf. tabel 1.
Idet beskæftigelsesfradraget aftrap-
pes over et længere indkomstinterval i model B og C end i model A, vil flere personer få
en forhøjelse af marginalskatten, men med en lavere procent. Samlet giver model B og C
derfor anledning til noget mindre afledte adfærdsvirkninger end model A.
1
Til sammenligning indebærer forskellen i marginalskat mellem en topskatteyder og en ikke-topskatteyder en reduktion af
marginallønnen efter skat med ca. 24 pct.
Side 3 af 3