Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2214625_0001.png
22. juni 2020
J.nr. 2020 - 5352
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 429 af 25. maj 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 30 med et yderligere scenarium e) bestående af den boligskatteaftale, der blev indgået den 15. maj 2020, til skatteministeren
2214625_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 30 med et yderligere scena-
rium e) bestående af den boligskatteaftale, der blev indgået den 15. maj 2020 af regerin-
gen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance?
Svar
I besvarelsen af
SAU (folketingsåret 2019-20) alm. del
spørgsmål 30
blev der skønnet over
de provenumæssige konsekvenser frem til 2040 for scenarie a til d, mens nærværende svar
er suppleret med et scenarie e indeholdende den boligskatteaftale, der blev indgået den
15. maj 2020:
a) Et udløb af skattestoppet for ejendomsværdiskat i 2020 uden en ny aftale. Dvs.
at boligskatterne fra 2021 og frem vil tage udgangspunkt i gældende satser og
progressionsgrænse for ejendomsværdiskatten og gældende promiller for grund-
skyld, men uden et skattestop for ejendomsværdiskat.
b) En videreførelse af gældende skatteregler. Dvs. en fortsættelse af skattestoppet
for ejendomsværdiskat og stigningsbegrænsningen for grundskyld.
c) En ikrafttrædelse af boligskatteforliget i 2021.
d) En udskydelse af boligskatteforligets ikrafttræden til 2024 uden kompensation.
Dvs. en videreførelse af gældende skatteregler til og med 2023, hvorefter de nye
boligskatteregler (uden kompensation) forudsættes at træde i kraft.
1
e) En indførelse af boligskatteaftalen af 15. maj 2020, hvor boligskatteforligets
ikrafttræden udskydes til 2024 med kompensation. Dvs. en videreførelse af gæl-
dende skatteregler til og med 2023, men hvor den almindelige ejendomsværdi-
skattesats reduceres fra 1,0 til 0,92 pct. i 2021 og frem til omlægningsåret, og det
årlige loft for stigningsbegrænsningen for grundskyld reduceres fra 7,0 til 2,8 pct.
i 2022 og frem til omlægningsåret. I 2024 forudsættes de nye boligskatteregler
(med kompensation) at træde i kraft.
1
En ophævelse af ejendomsværdiskattestoppet og herudover videreførelse af gældende
skatteregler (scenarie a) vil medføre et markant højere boligskatteprovenu end de øv-
rige scenarier,
jf. figur 1.
Stigningen sker gradvist, da ejendomsværdiskatten efter gæl-
dende regler er omfattet af en årlig stigningsbegrænsning. Merprovenuet er udtryk for
et betydeligt overkantsskøn, da de markant højere boligskatter, der følger af en ophæ-
velse af skattestoppet ved en fastholdes af gældende skattesatser, vil medføre mar-
kante boligprisfald og tab af boligformue og dermed lavere beskatningsgrundlag og
efterfølgende lavere boligskatter.
En udskydelse af skatteomlægningen til 2024 med kompensation (scenarie e) skønnes
at medføre en reduktion af boligskatteprovenuet på hhv. ca. 1,3 og ca. 2,6 mia. kr.
1
Det er lagt til grund, at der i forbindelse med en udskydelse af boligskatteomlægningen til 2024 indføres samtidighed i be-
skatningsgrundlagene for ejendomsværdiskat og grundskyld.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 30 med et yderligere scenarium e) bestående af den boligskatteaftale, der blev indgået den 15. maj 2020, til skatteministeren
2214625_0003.png
(2020-niveau) i 2040 sammenlignet med en ikrafttrædelse af boligskatteforliget i 2021
(scenarie c) og i 2024 uden kompensation (scenarie d),
jf. tabel 1a og tabel 1b.
Figur 1. Udviklingen i det samlede boligskatteprovenu for scenarie a til e fra 2019 til 2040, mia. kr.
(2020-niveau) før tilbageløb
Mia. kr.
100
90
80
70
60
50
40
30
Mia. kr.
100
90
80
70
60
50
40
30
Anm.: Beregningerne er baseret på foreløbige vurderinger og er således behæftet med usikkerhed og vil senere skulle kon-
solideres. Tallene vil derfor kunne ændre sig frem mod offentliggørelsen af de endelige vurderinger. Boligskatter dækker
over ejendomsværdiskat, grundskyld og dækningsafgift. Der er ikke taget højde for kapitaliseringseffekter i beregningerne.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 1a. Udviklingen i det samlede boligskatteprovenu for scenarie a til e fra 2019 til 2029, mia. kr.
(2020-niveau) før tilbageløb
Mia. kr.
Scenarie a
Scenarie b
Scenarie c
Scenarie d
Scenarie e
2019
46,3
46,3
46,3
46,3
46,3
2020
46,1
46,1
45,9
46,1
46,1
2021
50,2
46,1
41,4
45,6
44,5
2022
55,1
47,5
40,5
46,9
45,2
2023
59,1
48,5
41,4
47,9
45,4
2024
62,8
49,2
41,7
42,2
39,6
2025
65,8
50,0
42,1
43,1
40,5
2026
69,5
50,8
42,5
42,9
40,4
2027
71,8
51,4
43,0
44,1
41,6
2028
75,3
52,1
43,4
43,9
41,4
2029
77,4
52,9
43,9
45,2
42,6
Anm.: Se anmærkningen til figur 1.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 1b. Udviklingen i det samlede boligskatteprovenu for scenarie a til e fra 2030 til 2040, mia. kr.
(2020-niveau) før tilbageløb
Mia. kr.
Scenarie a
Scenarie b
Scenarie c
Scenarie d
Scenarie e
2030
80,4
53,5
44,1
44,8
42,3
2031
81,9
54,3
44,4
45,9
43,3
2032
84,8
55,0
44,8
45,6
43,0
2033
86,0
55,9
45,3
46,9
44,3
2034
88,8
56,8
45,7
46,6
44,0
2035
89,1
57,4
45,8
47,5
44,9
2036
91,8
58,2
46,2
47,2
44,6
2037
92,2
59,1
46,5
48,4
45,7
2038
94,7
59,9
46,9
48,0
45,4
2039
95,3
60,9
47,1
49,1
46,5
2040
97,1
61,4
47,3
48,6
46,0
Anm.: Se anmærkningen til figur 1.
Kilde: Skatteministeriet.
2019
2021
2024
2027
2030
2033
2036
2039
2025
2028
2020
Scenarie a
2022
2031
2037
2040
2034
2023
2029
2032
Scenarie b
2026
2035
2038
Scenarie c
Scenarie d
Scenarie e
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 30 med et yderligere scenarium e) bestående af den boligskatteaftale, der blev indgået den 15. maj 2020, til skatteministeren
2214625_0004.png
Forligspartierne bag boligskatteforliget (regeringen (S), V, RV, DF, K og LA) har den 15.
maj 2020 indgået
Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen.
Forligspartierne er således enige om, at der fortsat skal være tryghed om boligskatten
både for nuværende boligejere og så boligkøbere ved, hvad de har at rette sig efter.
Forligspartierne er endvidere enige om, at udskydelsen af boligskatteomlægningen til 2024
ikke skal betyde højere boligskatter, at boligskatterne ikke skal stige mere fra 2021 til
2024, end det var forudsat i boligskatteforliget, samt at boligskatteforligets balancer på
tværs af landet ikke skal forrykkes. Endvidere er forligspartierne enige om at lempe ejen-
domsværdiskatten med godt 1 mia. kr. allerede fra 2021.
Aftale om kompensation til boligejerne
og fortsat tryghed om boligskatten
indebærer en varig lettelse af boligskatten på ca. 0,5 mia. kr.
efter tilbageløb i forhold til gennemførelse af boligskatteomlægningen i 2021.
Side 4 af 4