Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2197036_0001.png
26. maj 2020
J.nr. 2020 - 4524
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 398 af 6. maj 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 398: Spm. om, hvad beregningsgrundlaget var for at nedsætte refusionssatsen fra 40 pct. til 35 pct. i forbindelse med den seneste ændring af sømandsbeskatningsloven, til skatteministeren
2197036_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad beregningsgrundlaget var for at nedsætte refusionssatsen fra
40 pct. til 35 pct. i forbindelse med den seneste ændring af sømandsbeskatningsloven (lov
nr. 1583 af 27. december 2019, jf. ny § 10, stk. 4)? Det er oplyst, at satsen er lavere end
f.eks. i Holland (40 pct.), selv om der så vidt vides ikke er et højere skattetryk i Holland. I
Holland gælder heller ikke de danske undtagelser om ”begrænset fart” og ”værftsophold”,
ligesom der gives refusion for sociale udgifter. Derved er ikke kun refusionssatsen langt
højere i Holland end i Danmark, men der gives også refusion af et langt større nominelt
beløb.
Svar
Refusionsordningen for sandsugere er udformet inden for
rammerne af EU’s retningslin-
jer for statsstøtte til søtransportsektoren, hvorefter det samlede støttebeløb ikke må over-
stige det samlede beløb for skatter og socialsikringsbidrag, der opkræves for skibsfartsak-
tiviteter og fra søfolk.
Formålet med refusionsordningen er at give sandsugerrederier en gennemsnitlig lønom-
kostningsbesparelse svarende til DIS-ordningen, dvs. en fuld skattefritagelse for søfolke-
nes lønindkomst, hvor den sparede skat tilfalder rederierne som statsstøtte. Den bereg-
nede refusionssats skal således afspejle den betalte skat for søfolk ansat på sandsugere. Da
landene ikke har samme skatteregler, kan refusionssatsen variere fra land til land. Sam-
menligningsgrundlaget kompliceres yderligere af, at statsstøtten efter retningslinjerne en-
ten kan gives gennem skattelempelser, eller ved direkte tilskud, fx i form af godtgørelse af
søfolks indkomstskat, som det er tilfældet med refusionsordningen for sandsugere.
Refusionssatsen er genberegnet i forbindelse med, at Skatteministeriet anmodede Kom-
missionen om en ny 10-årig statsstøttegodkendelse. Der er ved beregningen af refusions-
satsen på 35 pct. taget udgangspunkt i udtræk fra Skatteforvaltningens systemer vedrø-
rende danske søfolk, der udnytter det særlige sømandsfradrag. På baggrund af disse ud-
træk er den gennemsnitlige årsløn for søfolk ansat på sandsugere skønnet til 575.000 kr. i
2019. Den betalte skat inklusiv arbejdsmarkedsbidrag er herefter skematisk beregnet til ca.
200.000 kr., hvorefter refusionssatsen kan opgøres til ca. 35 pct. Ved beregningen af den
betalte skat er der taget udgangspunkt i en gennemsnitlig kommuneskatteprocent, brug af
sømandsfradrag, personfradrag, jobfradrag, beskæftigelsesfradrag og pensionsfradrag.
Nedsættelsen af refusionssatsen skal ses i sammenhæng med en række nedsættelser af
indkomstskatten, herunder Forårspakke 2.0 fra 2009, som er gennemført efter den tidli-
gere ordnings indførelse, uden at der er foretaget en tilsvarende reduktion af refusionssat-
sen.
Side 2 af 2