Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2198244_0001.png
Notat
25. maj 2020
J.nr. 2020 - 475
Kontor:
Person og pension [PEP]
Afrapportering af undersøgelse om statsstøtte til sand-
sugere efter EU's retningslinjer for statsstøtte til sø-
transportsektoren
Skatteministeren har tilkendegivet over for Folketinget, at Skatteministeriet vil undersøge
andre EU- og EØS-medlemsstaters støtteordninger til fordel for stenfiskerfartøjer, herun-
der sandsugere, omfattet af EU’s retningslinjer
for statsstøtte til søtransportsektoren
(C(2004) 43).
Baggrund for undersøgelsen
Initialer:
TKM
Danmark har i 2005 indført en særlig støtteordning til rederier, der udøver virksomhed
med stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere. Ordningen er udformet inden for rammerne
af EU’s retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren.
Europa-Kommissionen godkendte en videreførelse af den danske sandsugerordning ved
afgørelse C(2019) 8921 af 16. december 2019 under forudsætning af, at ordningen bringes
i overensstemmelse med EU-retten,
herunder EU’s retningslinjer for statsstøtte til sø-
transportsektoren. På den baggrund blev refusionsordningen for sandsugere foreslået æn-
dret ved lovforslag L 72 B (FT 2019-20).
Under Folketingets behandling af lovforslaget blev de foreslåede ændringer af sandsuger-
ordningen kritiseret under henvisning til, at andre EU- og EØS-medlemsstater har sand-
sugerordninger, som er mere favorable end den danske efter lovforslaget. Hvis dette er
korrekt, kan det have betydelige konsekvenser for den maritime sektor i Danmark.
Lovforslaget blev vedtaget af Folketinget den 20. december 2019, således at ændringerne
i overensstemmelse med Kommissionens godkendelse
kunne træde i kraft 1. januar
2020. Skatteministeren gav i forbindelse hermed tilsagn om at ville rette henvendelse til
myndighederne i andre EU- og EØS-medlemsstater med henblik på at undersøge, hvor-
dan deres respektive sandsugerordninger er udformet, og om en mere lempelig fortolk-
ning end den danske vil kunne godkendes af Kommissionen.
Tilbagemelding fra adspurgte medlemsstater
Skatteministeriet har anmodet om oplysninger fra Belgien, Cypern, Grækenland, Holland,
Malta, Norge, Storbritannien, Sverige og Tyskland.
Skatteministeriet har stillet følgende spørgsmål og modtaget følgende svar fra Belgien,
Grækenland, Holland, Norge, Storbritannien og Sverige:
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om regeringen har foretaget eller vil overveje at foretage et nabotjek af statsstøtteordningen for sandindvindingsfartøjer i f.eks. Holland og Cypern, til skatteministeren
2198244_0002.png
1. Er
en eller flere statsstøtteordninger blevet indført til fordel for sandsugningsfartøjer efter EU’s ret-
ningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren?
En medlemsstat oplyser overordnet, at statsstøtte til stenfiskerfartøjer, er et anlig-
gende mellem medlemsstaten og Kommissionen. De fem øvrige medlemsstater har
leveret mere fyldestgørende svar.
Fire af de fem medlemsstater oplyser, at sandsugningsfartøjer i visse tilfælde kan om-
fattes af deres tonnageskatteordning.
Fire af de fem medlemsstater oplyser at have en ordning, der medfører en nedsæt-
telse af lønomkostninger ved at sænke eller refundere indkomstskatten og/eller soci-
ale bidrag for søfolk, der arbejder om bord på sandsugningsfartøjer.
2. Hvilke betingelser skal et sandsugningsfartøj opfylde i henhold til hver enkelt ordning for at være be-
rettiget til støtte, fx i relation til hvilke aktiviteter et sandsugningsfartøj skal udføre?
En medlemsstat oplyser, at stenfiskerfartøjer kan være berettiget til støtte, når fartøjet
suger sand og sten op fra havbunden og transporterer det opsamlede materiale til en
havn med henblik på salg eller anvendelse af materialet i byggeindustrien. Fartøjet
skal anvende mindst 50 pct. af driftstiden på transport af gods til søs.
En anden medlemsstat oplyser, at de eneste stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere,
der er berettigede til støtte, er de fartøjer, som udøver deres aktiviteter til søs, og hvor
mere end 50 pct. består af søtransport. Udgravning i sig selv er ikke støtteberettiget.
En tredje medlemsstat oplyser, at sandsugningsfartøjer alene kvalificerer sig til støtte,
hvis mindst 50 pct. af driftstiden er søtransport. Støtte vil kun blive tildelt i de tidspe-
rioder, hvor sandsugere udfører søtransport, og at denne tidsperiode skal være
mindst en måned pr. år.
En fjerde medlemsstat oplyser, at et sandsugningsfartøj kan opnå støtte, hvis skibet
udfører søtransport i mere end 50 pct. af driftstiden. Ordningen omfatter ikke sand-
sugningsfartøjer, som er på værft, har ledige perioder mellem opgaver el.lign.
En femte medlemsstat oplyser, at sandsugningsfartøjer skal udføre søtransportaktivi-
teter i minimum 50 pct. af fartøjets totale driftstid i den pågældende indkomstperiode.
3. Under hvilke omstændigheder kan aktiviteter, der udføres af et sandsugningsfartøj på indre vandveje,
i fjorde eller havne, være berettiget til støtte efter hver enkelt ordning?
Tilbagemeldingerne fra fire ud af de fem medlemsstater må forstås således, at aktivi-
teter, der udføres på indre vandveje, ikke kan omfattes af deres statsstøtteordninger.
Den sidste medlemsstat svarer ikke specifikt på spørgsmålet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om regeringen har foretaget eller vil overveje at foretage et nabotjek af statsstøtteordningen for sandindvindingsfartøjer i f.eks. Holland og Cypern, til skatteministeren
2198244_0003.png
4. Hvornår er de pågældende ordninger blevet godkendt af Kommissionen?
Alle fem medlemsstater oplyser, at deres statsstøtteordninger til fordel for sandsug-
ningsfartøjer er godkendte af hhv. Kommissionen og EFTA’s overvågningsorgan,
ESA.
Konklusion
Tilbagemeldingerne i forhold til hvilke betingelser et sandsugningsfartøj skal opfylde for
at være berettiget til støtte, herunder om aktiviteter, der udføres af et sandsugningsfartøj
på indre vandveje, i fjorde eller havne, kan være berettiget til støtte, er meget ukonkrete.
Mindst en af de adspurgte medlemsstater synes at have regler, der svarer til de danske.
Det synes imidlertid at være en uensartet praksis for udformningen af 50 pct.-kravet,
mens aktiviteter på indre vandveje generelt synes at falde uden for anvendelsesområdet af
de pågældende ordninger.
De fleste medlemsstater har
modsat Danmark
valgt at udnytte muligheden for at lade
sandsugningsvirksomhed omfatte af en tonnageskatteordning, mens det på baggrund af
de tilbagemeldinger, som Skatteministeriet har modtaget, ikke kan konstateres, om andre
medlemsstater samlet set har lempeligere ordninger med støtte til lønomkostninger, end
det er tilfældet efter refusionsordningen for sandsugere i Danmark.
Skatteministeriet kom frem til et lignende resultat, da Skatteministeriet i forbindelse med
genanmeldelsen af refusionsordningen for sandsugere til Kommissionen forsøgte at af-
dække den praktiske anvendelse af sandsugerordningerne i hhv. Holland og Belgien med
hjælp fra branchen. Det vurderes derfor ikke at ville forbedre sammenligningsgrundlaget
nævneværdigt, hvis det forsøges at indhente yderligere oplysninger fra samme eller øvrige
EU- eller EØS-medlemsstater. Sandsynligheden for, at medlemsstaterne vil oplyse mere
detaljeret om deres statsstøtteordninger, forventes at være relativt lav. Hertil kommer, at
den danske refusionsordning for sandsugere ikke uden videre vil kunne ændres under
henvisning til, at andre medlemsstater har mere lempelige ordninger og/eller har ordnin-
ger, som ikke lever op til statsstøtteretningslinjerne.
Hvis refusionsordningen for sandsugere skal ændres, skal det ske i overensstemmelse
med statsstøtteprocedureforordningen. Skatteministeriet vil i første omgang drøfte mulig-
heden for at anlægge en lempeligere fortolkning af
EU’s retningslinjer for
statsstøtte til
søtransportsektoren i relation til sandsugningsfartøjer med Kommissionen. Skatteministe-
riet er i dialog med Erhvervsministeriet og branchen om denne fremgangsmåde.
Side 3 af 3