Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2197561_0001.png
26. maj 2020
J.nr. 2020 - 4524
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 393 af 6. maj 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om regeringen ønsker at sikre, at den danske ordning ikke er ringere end andre kommissionsgodkendte skatteordninger i andre EU-lande med hensyn til beskatning af søfolk, til skatteministeren
2197561_0002.png
Spørgsmål
Den borgerlige regering i 2005 ønskede at udnytte EU’s statsstøtteregler til sandindvin-
dingsvirksomheder bedst muligt. Det følger af lovforarbejder fra 2005: »[regeringen] øn-
sker at
udfylde EU’s retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren bedst muligt, og
det foreslås derfor, at det gøres muligt at give sandsugerrederier en refusion for personer,
der arbejder ombord på sådanne fartøjer«, jf. de specielle bemærkninger til § 10 i lov-
forslag nr. L 94 (folketingsåret 2004-05, 2. samling). Vil ministeren oplyse, om også den
nuværende regering ønsker at udnytte EU’s maritime statsstøtteretningslinjer (C(2004)43)
bedst muligt for danske sandindvindingsfartøjer? Ønsker regeringen f.eks. at sikre, at den
danske ordning ikke er ringere end andre kommissionsgodkendte skatteordninger i andre
EU-lande med hensyn til beskatning af søfolk (bevarelse af danske arbejdspladser) og
tonnagebeskatningsordningen (bevarelse af rederierne som danske)?
Svar
EU’s retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren indeholder
en række restriktio-
ner for tildeling af statsstøtte til rederier, der udøver virksomhed med sandsugningsfartø-
jer. Det var vurderingen, at det ville være vanskeligt at indrette en skattefritagelsesordning
som DIS-ordningen på en sådan måde, at den ville kunne rumme de muligheder, der efter
retningslinjerne er for at give statsstøtte til sandsugningsfartøjer. Refusionsordningen for
sandsugere blev derfor indført som en pendant til DIS-ordningen for at udnytte retnings-
linjerne bedst muligt.
Formålet med refusionsordningen er således at give sandsugerrederier en gennemsnitlig
lønomkostningsbesparelse svarende til skattefriheden under DIS-ordningen. Ordningen
er derfor indrettet sådan, at refusionen til sandsugerrederierne afspejler indbetalte skatter
for lønindkomst fra søfolks arbejde på sandsugningsfartøjer.
Regeringen ønsker fortsat en refusionsordning, der i videst muligt omfang ligestiller akti-
viteten på sandsugningsfartøjer med aktivitet på havet omfattet af DIS-ordningen. De
ændringer af refusionsordningen for sandsugere, der blev foretaget ved lov nr. 1583 af 27.
december 2019, har været en forudsætning for, at Kommissionen på ny kunne godkende
ordningen som forenelig statsstøtte. Uden ændringerne ville der således slet ikke være en
godkendt refusionsordning i dag.
Det kan på baggrund af de oplysninger, Skatteministeriet er i besiddelse af, ikke med til-
strækkelig sikkerhed konstateres, hvordan statsstøtteordningerne til fordel for sandsuger-
rederier, er udformet i andre EU- og EØS-medlemsstater. Det kan derfor heller ikke fast-
slås, om andre EU- eller EØS-medlemsstater har ordninger, der er mere favorable end
den danske refusionsordning. Skatteministeriet vil rette henvendelse til Kommissionen
mhp. at undersøge, om den eksisterende ordning kan forbedres inden for rammerne af
retningslinjerne.
Skatteministeriet kan imidlertid konstatere, at en række EU-medlemsstater har indført
tonnagebeskatning for rederier, der udøver virksomhed med sandsugningsfartøjer. Det
har hidtil været vurderingen, at det ikke vil være en fordel for sandsugerrederierne at an-
vende tonnageskatteordningen i Danmark. Jeg er dog indstillet på
sammen med bran-
chen
at undersøge mulighederne for og konsekvenserne af at indføre tonnagebeskat-
ning for sandsugningsfartøjer. Der henvises til svaret på SAU alm. del spørgsmål 400.
Side 2 af 2