Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2164927_0001.png
18. marts 2020
J.nr. 2020 - 2899
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 333 af 10. marts 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om bilafgifterne for elbiler og andre lavemissionsbiler holdes i ro frem mod opfølgningen på anbefalingerne fra kommissionen for grøn omstilling og personbiler, til skatteministeren
2164927_0002.png
Spørgsmål
Med udgangspunkt i ministerens udtalelser i samrådet om SAU alm. del
samrådsspørgs-
mål R kan ministeren da bekræfte, at bilafgifterne for elbiler og andre lavemissionsbiler
holdes i ro frem mod opfølgningen på anbefalingerne fra kommissionen for grøn omstil-
ling og personbiler, således at det nuværende bundfradrag (2020-niveau) samt det nuvæ-
rende afgiftsniveau (2020-niveau) skal fastholdes i 2021, såfremt regeringen ikke kan nå at
lande en aftale for 2021 med afsæt i kommissionens anbefalinger?
Svar
Regeringen vil gerne gøre det nemmere og mere attraktivt at vælge grønne nul- og lave-
missionsbiler
og samtidig ønsker regeringen, at den grønne omstilling sker så omkost-
ningseffektivt som muligt. Danmark skal vise, at vi kan lave en grøn omstilling og samti-
dig fastholde et stærkt velfærdssamfund.
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler skal levere en strategi for en udbredelse
af lav- og nulemissionsbiler, herunder via afgiftstiltag, samt opstille forslag til alternative
indtægtskilder, der gør det muligt at sikre statens indtægter i takt med udbredelsen af
grønne biler. Regeringen mener derfor, at det er mest hensigtsmæssigt at afvente anbefa-
lingerne fra bilkommissionen, inden der besluttes yderligere afgiftsændringer for elbiler.
Det er forventningen, at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler leverer sine an-
befalinger medio 2020. Derved kan der forhandles et nyt afgiftsregime på bilområdet i
forbindelse med finansloven for 2021, som kan være på plads inden 2021.
Flere grønne biler er et vigtigt skridt på vejen til at reducere udledningen af CO
2
med 70
pct. i 2030, og det er derfor presserende at få omstillet transportsektoren i en grønnere
retning. Derfor er det heller ikke regeringens hensigt, at afgifterne på grønne biler skal
stige, inden der er aftalt et nyt afgiftsregime. Fastholdelse af de eksisterende lave afgifter
for grønne biler indebærer dog et betydeligt mindeprovenu, som skal finansieres.
Jeg ser således frem til at drøfte rammerne for de fremtidige bilafgifter, når vi har modta-
get anbefalingerne, herunder mulig finansiering af et mindreprovenu. Det håber jeg, at
Venstre vil være med til.
Side 2 af 2