Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2166774_0001.png
23. marts 2020
J.nr. 2020 - 3100
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 316 af 2. marts 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Ida Auken (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 316: MFU spm. om at opstille to tabeller, der viser mindreprovenuet både før og efter tilbageløb og adfærd i årene 2021-2025 ved at der ikke skal betales elafgift af el til opladning af elbiler m.v., til skatteministeren
2166774_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opstille to tabeller, der viser mindreprovenuet både før og efter tilbageløb
og adfærd i årene 2021-2025 ved henholdsvis, at 1) der ikke skal betales elafgift af el til
opladning af elbiler og 2) udvide retten til afgiftsrefusion til ikke kun at gælde firmaer,
men også privatpersoner?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at beskatning af elektricitet er omfattet af energibeskat-
ningsdirektivet, som opstiller rammerne for medlemsstaternes beskatning af energipro-
dukter og elektricitet. Direktivet indeholder minimumssatser, som for erhvervsmæssig
forbrug af elektricitet er fastsat til 0,4 øre pr. kWh. Det er derfor ikke muligt at fritage el
til opladning af elbiler fra afgift, og der er derfor i nærværende svar forudsat, at spørger
når det ikke indenfor EU-reglerne er muligt helt at fritage el til opladning fra elafgift
vil
lempe elafgiften for erhvervsmæssig opladning ned til 0,4 øre pr. kWh frem til og med
2025.
Med finansloven for 2020 blev det aftalt, at særordningen for erhvervsmæssig opladning
af elbiler mv. til den lave elafgift på 0,4 øre pr. kWh forlænges med to år til og med 2021.
Dermed er elafgiften på el til opladning af el- og plug-in hybridbiler meget lav og på ni-
veau med energibeskatningsdirektivets minimumssatser i de næste to år, når der oplades
erhvervsmæssigt eller igennem en erhvervsmæssig tjeneste (såsom CLEVER eller E.ON).
Forlængelsen skal ses i sammenhæng med, at Kommissionen for grøn omstilling af per-
sonbiler medio 2020 forventes at komme med anbefalinger til indretningen af bilbeskat-
ningen på længere sigt.
En forlængelse af særordningen med lav elafgift til erhvervsmæssig opladning af elbiler
mv. til og med 2025 skønnes med en vis usikkerhed at medføre et mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 70 mio. kr. i 2022 stigende til ca. 110 mio. kr. i 2025 i takt
med, at der forventes en øget udbredelse af el- og plug-in hybridbiler,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en forlængelse af lav elafgift til erhvervsmæssig op-
ladning til 2025
Mio. kr. (2020-niveau)Vinter20
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Anm.: Provenu er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger og Energistyrelsens Basisfremskrivning 2019.
2022
-80
-80
-70
2023
-80
-80
-70
2024
-110
-110
-100
2025
-120
-120
-110
En udvidelse af afgiftslempelsen for opladning af elbiler til ikke-erhvervsmæssig oplad-
ning vil kræve, at der etableres et helt nyt administrativt system for håndtering af en sådan
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 316: MFU spm. om at opstille to tabeller, der viser mindreprovenuet både før og efter tilbageløb og adfærd i årene 2021-2025 ved at der ikke skal betales elafgift af el til opladning af elbiler m.v., til skatteministeren
2166774_0003.png
afgiftslempelse. Det vil indebære et omfattende udviklingsarbejde at etablere et sådant sy-
stem, og der vil bl.a. skulle opstilles en række administrative og tekniske krav, som sikrer,
at ladestik, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig opladning af elbiler til lav elafgift, ikke
kan benyttes til andet, ikke-afgiftslempet forbrug. På den baggrund er mindreprovenuet
ved at udvide ordningen til privatpersoner ikke beregnet. Der henvises i øvrigt til besva-
relsen af
SAU L 74 - spørgsmål 3 (2019-20).
Det vurderes umiddelbart, at alle elbilsejere gør brug af særordningen med erhvervsmæs-
sig opladning af elbiler med lav elafgift på 0,4 øre pr. kWh, idet bl.a. abonnementer på kø-
restrøm typisk indgår som en del af bilkøbet af elbiler. En udvidelse af særordningen vil
dog forventeligt betyde, at alt opladning af plug-in hybridbiler også vil blive omfattet,
hvormed der vil være et yderligere mindreprovenu, end hvis ordningen alene gælder er-
hvervsmæssig opladning.
Side 3 af 3