Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2159477_0001.png
Notat
11. januar 2020
J.nr. 2019 - 10202
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Mulig ændring af chokoladeafgiftsloven for plantebase-
rede kakaodrikke mv.
Der skal tages stilling til, om bestemmelsen i chokoladeafgiftsloven om kakao- og choko-
lademælk skal udvides, så fx plantebaserede kakaodrikke ligestilles med kakaomælk mv. I
dag skal der betales markant mere afgift af plantebaserede kakaodrikke end kakao- og
chokolademælk. Virksomhederne har dog generelt ikke været opmærksomme herpå.
Baggrund
Chokoladeafgiftsloven stammer tilbage fra 1922, hvor den havde til hensigt at beskatte
visse luksusvarer. Efter chokoladeafgiftsloven pålægges chokolade- og sukkervarer en så-
kaldt vægtafgift. Hvis en vare har karakter som en chokoladevare, skal der således betales
afgift af varens nettovægt.
Den nugældende lov indeholder imidlertid en lempelse for i)
”kakao-
og chokolademælk”
og
ii)
”andre
kakaoholdige mælkeprodukter”,
fx kvark, budding og fromage. Lempelsen fik sin
nuværende formulering i 1972 og indebærer, at kakao- og chokolademælk samt andre ka-
kaoholdige mælkeprodukter, som indeholder mindre end 5 pct. kakao, alene pålægges af-
gift af den kakao, der indgår ved fremstillingen af varen (indenlandsk produktion), eller af
varens indhold af kakao (dækningsafgift), og ikke af hele varens vægt.
I 1972 blev der ikke taget højde for, at der på et senere tidspunkt ville blive produceret til-
svarende kakaoprodukter uden bestanddele af mælk, fx kakaodrikke baseret på soja,
mandler eller havre.
Problem
Efter de gældende regler i chokoladeafgiftsloven skal kakaodrikke og andre kakaoholdige
produkter, som er plantebaserede, og hvor kakaoen er karaktergivende for produktet, be-
skattes efter hovedreglen i loven. Af disse produkter skal der derfor betales afgift af hele
varens nettovægt, og ikke kun af indholdet af kakao (som ved kakaomælk). Dette indebæ-
rer bl.a. en afgiftsmæssig forskelsbehandling af hhv. plantebaserede kakaodrikke og ka-
kaomælk mv. Til eksempel skal der for 1 liter kakaodrik, som er plantebaseret, betales ca.
25,97 kr. i afgift (ekskl. moms), mens der for 1 liter kakaomælk skal betales ca. 0,22 kr. i
afgift (ekskl. moms).
Løsning
alle færdigfremstillede kakaodrikke mv. fritages fra vægtafgiften
Der har været overvejet forskellige løsningsmodeller, men umiddelbart er der kun en løs-
ningsmodel, som ikke medfører statsstøtte, nye afgrænsningsproblemer eller medfører et
Initialer:
EC/SJ/MNL
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om at oversende den bagvedliggende undersøgelse, baggrundsnotater m.v., der udgør beslutningsgrundlaget for udkast til lovforslag om ligestilling kakaodrikke med kakaomælk m.v., til skatteministeren
2159477_0002.png
mindreprovenu, der skal finansieres. Løsningsforslaget består i at ligestille alle færdigfrem-
stillede
kakaodrikke,
så der betales den samme afgift af alle kakaodrikke (dvs. hvis indhol-
det er under 5 pct., betales kun afgift af indholdet af kakao, og ikke af hele varens vægt).
Det foreslås desuden, at den nuværende lempelse for de såkaldte
”andre
kakaoholdige mæl-
keprodukter”,
fx kvark, budding og fromage, ligeledes udvides. Dermed vil der fremadret-
tet skulle betales den samme afgift af henholdsvis alle kakaodrikke og (visse) andre kakao-
holdige produkter, uanset om produkterne indeholder mælk eller ej.
Plantebranchen har gjort opmærksom på problemstillingen, efter at SKTST har gennem-
ført en række kontroller på området. Kontrollerne har vist, at virksomhederne ikke har
betalt den korrekte (høje) afgift. P.t. har SKTST således truffet afgørelse i to sager, hvor
de har fremsat krav om betaling af den høje afgift af plantebaserede kakaodrikke (af hele
varens nettovægt), og de har flere kontrolsager liggende herom. Der lægges derfor op til,
at forslaget gives tilbagevirkende kraft 3 år tilbage for at undgå, at SKTST efteropkræver
den høje afgift af plantebaserede kakaodrikke mv.
Økonomiske konsekvenser
Den foreslåede løsning skønnes ikke at indebære nævneværdige provenumæssige konse-
kvenser. Det er lagt til grund for skønnet, at der i dag betales den lave afgift (af kakaoind-
holdet af plantebaserede kakaodrikke), og dermed påvirker løsningen ikke de skønnede
indtægter fra chokoladeafgiften.
Idet forslaget foreslås at have tilbagevirkende kraft indebærer det, at SKTST ikke kan ef-
teropkræve den høje chokoladeafgift (vægtafgift) 3 år tilbage for plantebaserede kakao-
drikke mv. iht. de gennemførte kontroller. De udestående afgifter fra chokoladeafgiften
skønnes med betydelig usikkerhed at udgøre ca. 50 mio. kr. inkl. moms for årene 2017-
2019. Der er dog ikke behov for at anvise finansiering, idet der ikke er budgetteret med
det udestående provenu.
Side 2 af 2