Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2157070_0001.png
27. februar 2020
J.nr. 2020 - 1981
Kontor:
Miljø, energi og motor [MEM]
Samrådsspørgsmål Q og R
- Tale til besvarelse af spørgsmål Q og R den 27. februar 2020
Spørgsmål Q
I lyset af det presserende behov for at få klarlagt
usikkerheden om regeringsafgifterne for elbiler i
2021, hvornår agter ministeren da at fremsætte
lovgivning, der sikrer denne klarhed, og dermed
sikrer, at afgifterne ikke stiger voldsomt den 1. ja-
nuar 2021?
Spørgsmål R
Er ministeren enig i, at registreringsafgifterne ikke
kommer til at stige, før det nye afgiftssystem, der
forventes vedtaget på baggrund af de anbefalinger,
som den af den tidligere regering nedsatte trans-
portkommission fra februar 2019 forventes at
komme med medio 2020, er klarlagt?
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. februar 2020 om registreringsafgifterne for elbiler i 2021, til skatteministeren
2157070_0002.png
Svar
Tak for invitationen til dette samråd om afgiftsni-
veauet for grønne biler i 2021. Jeg har modtaget to
spørgsmål, som jeg vil besvare samlet.
Jeg er enig i, at det er presserende at få omstillet
transportsektoren i en grøn retning.
Flere elbiler er et vigtigt skridt på vejen til at redu-
cere udledningen af CO
2
med 70 pct. i 2030
et
mål som også Venstre har tilsluttet sig.
Derfor har regeringen og partierne bag finanslo-
ven for 2020 aftalt, at den planlagte stigning af re-
gistreringsafgiften for grønne biler fra den 1. ja-
nuar 2020 annulleres, og i stedet videreføres 2019-
satserne i 2020.
Det skyldes, at elbiler er meget dyrere end konven-
tionelle biler, og at den stramme indfasningsprofil
som blandt andet Venstre har fastholdt ved flere
lejligheder
har vist sig for ambitiøs.
Reglerne for grønne biler i 2021
Venstre har sammen med oppositionen fremsat et
beslutningsforslag om, at i 2021 indfases registre-
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. februar 2020 om registreringsafgifterne for elbiler i 2021, til skatteministeren
2157070_0003.png
ringsafgiften for grønne biler med 40 pct. af regi-
streringsafgiften, og at der indføres et bundfradrag
på 77.500.
Forslaget skønnes at indebære et mindreprovenu
på ca. 800 mio. kr.
Og hvis det gøres endnu lempeligere
ved at vi-
dereføre de gældende 2020-regler i 2021, som der
er bedt om teknisk bistand til at lave et ændrings-
forslag om
skønnes mindreprovenuet at vokse
til 850 mio. kr. i 2021.
Det er et anseligt beløb, som der ikke er anvist
konkret finansiering til
hverken i beslutningsfor-
slaget eller i behandlingen heraf.
I min besvarelse af S 607
omhandlende det
samme emne, som dette samråd
nævnte fru Ma-
rie Bjerre, at det alene skønnes at indebære et min-
dreprovenu på ca. 250 mio. kr. at videreføre bund-
fradraget, så elbiler op til 400.000 kr. fortsætter
med at være afgiftsfritaget i 2021.
Det er korrekt, at mindreprovenuet i 2021 bliver
lavere, hvis der
alene
lempes for elbiler
som det
foreslås i modellen til 250 mio. kr.
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. februar 2020 om registreringsafgifterne for elbiler i 2021, til skatteministeren
2157070_0004.png
Men jeg tror også, at det vil bidrage til mere for-
virring for danskerne, hvis vi
som det foreslås i
modellen til 250 mio. kr.
ikke længere betragter
lavemissionsbiler
såsom pluginhybridbiler
som grønne.
Derudover vil det være et brud med tidligere son-
dringer mellem grønne og sorte biler.
Det er derfor et spørgsmål, som jeg synes, der kræ-
ver en nærmere og mere omfattende diskussion.
Regeringen vil gerne gøre det nemmere og mere
attraktivt at vælge grønne nul- og lavemissionsbi-
ler
og samtidig ønsker regeringen, at den grønne
omstilling sker så omkostningseffektivt som mu-
ligt.
Danmark skal vise, at vi kan lave en grøn omstil-
ling og samtidig fastholde et stærkt velfærdssam-
fund.
Kommission for grøn omstilling af personbiler
Da det er svære spørgsmål, nedsatte den tidligere
regering Kommissionen for grøn omstilling af
personbiler. Kommissionen skal levere en samlet
strategi for at få udbredt lav- og nulemissionsbiler
i stor skala.
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. februar 2020 om registreringsafgifterne for elbiler i 2021, til skatteministeren
2157070_0005.png
Kommissionen skal samtidig se på, hvordan sta-
tens indtægter sikres, når der kommer flere elbiler.
Det er en meget stor opgave.
Og netop opgavens omfang var vel også grunden
til, at Kommissionen blev nedsat.
Venstre havde en målsætning om stop af salg af
benzin- og dieselbiler i 2030, som ifølge beregnin-
ger fra Finansministeriet ville koste 88,6 mia. kr.
Skatteministeriet skønnede lidt mere forsigtigt, at
omkostningerne ved at nå målsætningen, om at
alle nyregistrerede biler i 2030 er lavemissionsbiler,
ville være i størrelsesordenen 50-100 mia. kr.
Uanset niveauet er det så store beløb, at det ikke
kan finansieres af råderummet eller ved en simpel
omlægning af bilafgifterne.
Men selv simple videreførelser af reglerne vil
som tidligere nævnt
indebærer betydelige min-
dreprovenuer, og ”billigere” quick-fix
løsninger vil
gøre det mere forvirrende for danskerne at forstå
reglerne
og på baggrund heraf træffe det grønne
valg.
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. februar 2020 om registreringsafgifterne for elbiler i 2021, til skatteministeren
2157070_0006.png
Jeg mener derfor, at det er mest hensigtsmæssigt
at afvente Bilkommissionens anbefalinger, inden
der besluttes yderligere afgiftsændringer for elbi-
ler.
Jeg håber, at vi er enige i, at en grøn omstilling af
transportsektoren skal ske på et solidt og veloplyst
grundlag.
Det grundlag har vi først, når Kommissionen le-
verer sine anbefalinger. Derefter skal vi have en
god diskussion om, hvordan vi fremadrettet skal
behandle grønne biler.
Det er forventningen, at Kommissionen leverer
sine anbefalinger medio 2020, så der kan forhand-
les et nyt afgiftsregime på bilområdet i forbindelse
med finansloven for 2021.
Kommissionen følger i øvrigt tidsplanen, så jeg sy-
nes ikke, der er grund til på nuværende tidspunkt
at drøfte et kommende afgiftssystem for elbiler.
Afslutningsvist ønsker regeringen, at der fastlæg-
ges en langsigtet løsning, som kan skabe sikkerhed
om rammerne for bilkøbere- og forhandlere.
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. februar 2020 om registreringsafgifterne for elbiler i 2021, til skatteministeren
2157070_0007.png
Jeg ser derfor frem til at drøfte rammerne for de
fremtidige bilafgifter, når vi har modtaget Kom-
missionens anbefalinger. Det håber jeg, at Venstre
vil være med til.
Derudover håber jeg, at Venstre vil bruge tiden
frem til, at Kommissionen kommer med sine an-
befalinger, til at overveje, hvordan et mindrepro-
venu kan finansieres. Alle gode ideer er velkomne.
Side 7 af 7