Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2166801_0001.png
23. marts 2020
J.nr. 2020 - 3133
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 300 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra skattereform 2018, der relaterer sig til pensionsindbetalinger, til skatteministeren
2166801_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra skattereform 2018,
der relaterer sig til pensionsindbetalinger? Det vil sige en afskaffelse af pensionsfradraget,
at fjerne pensionsindbetalinger fra grundlaget for beskæftigelsesfradraget og at fjerne for-
højelsen af loftet over beskæftigelsesfradraget. Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virk-
ning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene
2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-niveau og faste 2020-priser.
Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderummet i 2020-priser. Ministeren bedes
endelig opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på di-
sponibel indkomst i kroner og øre samt i procent af disponibel indkomst opdelt for 10
indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Sluttelig be-
des ministeren også oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten. Dette bedes
gjort for de tre forslag isoleret såvel som for de tre forslag samlet.
Svar
Det skønnes, at en afskaffelse af pensionsfradraget vil medføre et merprovenu på ca. 4,3
mia. kr. i umiddelbar virkning, ca. 3,3 mia. kr. efter tilbageløb og ca. 3,7 mia. kr. efter til-
bageløb og adfærd,
jf. tabel 1, række A.
Desuden forventes forslaget at medføre en reduk-
tion af arbejdsudbuddet svarende til ca. 1.100 fuldtidspersoner og en reduktion af ind-
komstforskellene på ca. 0,11 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
En fjernelse af pensionsindbetalinger fra grundlaget for beskæftigelsesfradraget vil med-
føre et merprovenu på ca. 0,5 mia. kr. i umiddelbar virkning, ca. 0,4 mia. kr. efter tilbage-
løb og ca. 0,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1, række B.
Forslaget forventes at
medføre en forøgelse af arbejdsudbuddet svarende til ca. 700 fuldtidspersoner og en for-
øgelse af indkomstforskellene på ca. 0,01 pct. point målt ved Gini-koefficienten.
En annullering af forhøjelsen af loftet over beskæftigelsesfradraget skønnes at ville med-
føre et merprovenu på ca. 0,5 mia. kr. i umiddelbar virkning, ca. 0,4 mia. kr. efter tilbage-
løb og ca. 0,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1, række C.
Forslaget forventes at
medføre en reduktion af arbejdsudbuddet svarende til ca. 300 fuldtidspersoner og en re-
duktion af indkomstforskellene på ca. 0,01 pct. point målt ved Gini-koefficienten.
Den samlede effekt af de tre forslag forventes at medføre et merprovenu på ca. 5,2 mia.
kr. i umiddelbar virkning, ca. 4 mia. kr. efter tilbageløb og ca. 4,4 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd. Den samlede arbejdsudbudsvirkning af alle tre forslag skønnes at være en re-
duktion svarende til 700 fuldtidspersoner. Forslaget skønnes at reducere indkomstforskel-
lene med 0,1 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum svarer til virkningen efter
tilbageløb og adfærd. Det skal understreges, at størrelsesordenen af de afledte adfærds-
virkninger er behæftet med usikkerhed.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra skattereform 2018, der relaterer sig til pensionsindbetalinger, til skatteministeren
2166801_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkninger ved de tre forslag
Umiddelbar pro-
venuvirkning
Efter
Efter adfærd og
tilbageløb
tilbageløb
Mia. kr.
A
B
C
Samlet
4,3
0,5
0,5
5,2
3,3
0,4
0,4
4,0
3,7
0,5
0,3
4,4
Arbejdsudbud
Antal pers.
-1.100
700
-300
-700
Gini-koefficient
Ændring i pct.-
point
-0,11
0,01
-0,01
-0,10
Anm.: Provenuvirkninger er afrundet til nærmeste 100 mio. kr., og arbejdsudbudsvirkninger er afrundet til nærmeste 100
personer. Provenuvirkningen er omtrent den samme for årene 2020-2025 og svarer til den varige virkning.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2016 fremregnet til 2020-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2019.
Virkningerne på indkomstdeciler- og percentiler af de tre forslag er vist i
tabel 2-4,
mens
tabel 5
viser fordelingsvirkningerne af de tre forslag tilsammen.
Tabel 2. Decil- og percentilvirkninger ved afskaffelse af pensionsfradraget (2020-niveau med 2025-
regler)
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil i alt
Virkning i kr.
-100
-200
-200
-400
-600
-900
-1.200
-1.500
-2.300
-3.500
-1.100
Virkning i kr.
-3.100
-3.200
-3.500
-3.400
-4.000
-3.900
-3.800
-3.600
-4.000
-2.900
-3.500
Pct. af disponibel indkomst
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,5
-0,7
-0,7
-0,5
Pct. af disponibel indkomst
-0,8
-0,8
-0,9
-0,8
-0,9
-0,9
-0,8
-0,7
-0,6
-0,2
-0,7
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien, og afrundet til nærmeste 100 kr. Den procentvise ændring i disponi-
bel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2016 fremregnet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2019.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra skattereform 2018, der relaterer sig til pensionsindbetalinger, til skatteministeren
2166801_0004.png
Tabel 3. Decil- og percentilvirkninger ved fjernelse af pensionsindbetalinger fra grundlaget for be-
skæftigelsesfradraget (2020-niveau med 2025-regler)
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil i alt
Virkning i kr.
0
-100
-100
-200
-200
-100
-100
-100
-100
-100
-100
Virkning i kr.
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
Pct. af disponibel indkomst
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,0
-0,0
-0,1
Pct. af disponibel indkomst
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien, og afrundet til nærmeste 100 kr. Den procentvise ændring i disponi-
bel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2016 fremregnet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2019.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra skattereform 2018, der relaterer sig til pensionsindbetalinger, til skatteministeren
2166801_0005.png
Tabel 4. Decil- og percentilvirkninger ved annullering af forhøjelsen af loftet over beskæftigelsesfra-
draget (2020-niveau med 2025-regler)
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil i alt
Virkning i kr.
0
0
0
0
-100
-100
-200
-200
-200
-200
-100
Virkning i kr.
-200
-200
-200
-200
-200
-200
-200
-200
-200
-200
-200
Pct. af disponibel indkomst
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,0
-0,0
Pct. af disponibel indkomst
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien, og afrundet til nærmeste 100 kr. Den procentvise ændring i disponi-
bel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2016 fremregnet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2019.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved de tre skattelettelser fra skattereform 2018, der relaterer sig til pensionsindbetalinger, til skatteministeren
2166801_0006.png
Tabel 5. Samlede decil- og percentilvirkninger af de tre forslag (2020-niveau med 2025-regler)
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil i alt
Virkning i kr.
-100
-300
-300
-600
-800
-1.100
-1.400
-1.900
-2.600
-3.800
-1.300
Virkning i kr.
-3.400
-3.400
-3.700
-3.600
-4.200
-4.200
-4.100
-3.900
-4.200
-3.100
-3.800
Pct. af disponibel indkomst
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,6
-0,6
-0,8
-0,7
-0,5
Pct. af disponibel indkomst
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
-1,0
-1,0
-0,9
-0,8
-0,7
-0,2
-0,7
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien, og afrundet til nærmeste 100 kr. Den procentvise ændring i disponi-
bel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2016 fremregnet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2019.
Side 6 af 6