Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2166255_0001.png
20. marts 2020
J.nr. 2020 - 2888
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 297 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle lempelserne i registreringsafgiften, til skatteministeren
2166255_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle lempelserne i registreringsaf-
giften, således at niveauet for registreringsafgiften svarer til før Finansloven 2016? Dette
opnås ved at forhøje den lave sats for registreringsafgiften til 105 pct., forhøje den høje
sats til 180 pct. og sænke skalaknækket til 140.000 kr. jf. svar på SAU alm. del
spørgs-
mål 155 (folketingsåret 2018-19). Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter til-
bageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2020-2025 samt i
varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes
også opgøre virkningen på råderummet i 2020-priser. Ministeren bedes endelig opgøre
fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel ind-
komst i kroner og øre samt i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeci-
ler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Sluttelig bedes ministeren
også oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten.
Svar
Ved gældende regler udgør registreringsafgiften 85 pct. af bilens afgiftspligtige værdi op til
et beløb på 197.700 kr. (2020-niveau) og 150 pct. derover for personbiler, mens registre-
ringsafgiften for motorcykler udgør 85 pct. af motorcyklens afgiftspligtige værdi mellem
10.200-62.300 kr. (2020-niveau) og 150 pct. over 62.300 kr.
En forhøjelse af registreringsafgiftens laveste og højeste sats til hhv. 105 og 180 pct. kom-
bineret med en samtidig nedsættelse af skalaknækket til 140.000 kr., svarende til 143.100
kr. i 2020-niveau, skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 7,1 mia. kr. i
2020 og varigt,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet med stor usik-
kerhed at udgøre ca. 2,6 mia. kr. i 2020 faldende til ca. 2,4 mia. kr. i 2025 og ca. 2,1 mia.
kr. varigt.
Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til
virkningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og
adfærd svarer til påvirkningen af den finanspolitiske holdbarhed.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved ændringer i registreringsafgiften
Mia. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2020
7,1
5,0
2,6
2021
7,1
5,0
2,6
2022
7,1
5,0
2,5
2023
7,1
5,0
2,5
2024
7,1
5,0
2,4
2025
7,1
5,0
2,4
Varigt
7,1
5,0
2,1
Anm.: Der er taget udgangspunkt i et strukturelt niveau for bil- og motorcykelsalget, svarende til at bestanden af personbiler
og motorcykler udskiftes på hhv. 15 og 30 år. Det er forudsat, at afgiftslempelserne har samme reale gennemslag i alle
år. Det er beregningsteknisk forudsat, at det umiddelbare provenu vokser med væksten i BNP efter 2020. Provenu fra
leasingkøretøjer, hvor registreringsafgiften betales forholdsmæssigt, er indregnet i det år, hvor køretøjet købes. Der er i
beregningerne taget udgangspunkt i et strukturelt nybilssalg af personbiler baseret på nyregistreringerne i 2019, og der er
således ikke taget højde for, at brændstofeffektiviteten forventes øget over tid, samt at der forventes en større andel elbiler
mv. over tid. Det er beregningsteknisk forudsat, at omlægningen ville have fået virkning fra 1. januar 2020.
Kilde: Egne beregninger.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle lempelserne i registreringsafgiften, til skatteministeren
2166255_0003.png
Det bemærkes, at ovenstående model udgør væsentlige forhøjelser i registreringsafgiften i
forhold til gældende regler. Når der endvidere tages højde for forhøjelsen af ejerafgiften,
som var en del af aftalen om
Omlægning af bilafgifterne
fra september 2017, vil der samlet set
blive tale om en stigning i den samlede bilbeskatning i forhold til før den første lempelse
af registreringsafgiften i 2016.
Det nuværende niveau for bilafgifterne vurderes at overstige de eksterne omkostninger
forbundet med kørsel, og dermed ligger afgiftsniveauet ud over, hvad der er samfunds-
økonomisk balanceret,
jf. kapitel 3 i Skatteøkonomiske Redegørelse 2018.
I det perspektiv vil
de forslåede forhøjelser af registreringsafgiften ikke være samfundsøkonomisk hensigts-
mæssige.
Forslaget om at forhøje registreringsafgiften svarende til niveauet før Finansloven 2016
skønnes at øge afgiftsbetalingen med ca. 1.600 kr. pr. voksen. Det udgør ca. 0,6 pct. af
den disponible indkomst,
jf. tabel 2.
Omsættes den højere registreringsafgift til en tilsva-
rende ændring af de disponible indkomster, skønnes indkomstforskellene reduceret med
0,02 pct.-point. I det omfang, at overgangen til elbiler medfører en ændring i købsmøn-
strene, kan fordelingsvirkningerne ligeledes blive ændret over tid.
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser ved ændring i registreringsafgiften af den foreslåede
model
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Ændring i Gini-koefficienten
2)
Kr.
1)
-400
-600
-700
-1.000
-1.300
-1.600
-1.800
-2.000
-2.400
-3.500
-1.600
-0,02 pct.-point
Pct.
2)
-0,6
-0,4
-0,4
-0,5
-0,6
-0,6
-0,7
-0,7
-0,7
-0,6
-0,6
Anm.: 2020-niveau. Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkomster, hvor der tages højde for
indkomstforskelle.
1)
2)
Ændringerne opgjort i kroner er ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser og er afrundet til nærmeste 100 kr. Børn, herun-
der hjemmeboende børn over 18 år, er ikke medtaget i beregningen.
Den relative ændring i den disponible indkomst er opgjort ud fra en ændring i den disponible indkomst svarende til
ændringen i registreringsafgiften, da afgiftsbetalinger indgår ikke direkte i opgørelsen af den disponible indkomst.
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at tilbagerulle lempelserne i registreringsafgiften, til skatteministeren
2166255_0004.png
Med den nuværende metode til at opgøre fordelingsvirkningerne af registreringsafgiften
og ændringer heri
er det ikke muligt at opdele virkningen mere detaljeret end på ind-
komstdeciler. Virkningen opdelt på indkomstpercentiler for den øverste indkomstdecil vil
med den anvendte metode således være ca. 3.500 kr. for alle indkomstpercentiler.
Side 4 af 4