Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2171706_0001.png
30. marts 2020
J.nr. 2020 - 2877
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes berigtigelse af svar på spørgsmål nr. 291 af 26. februar 2020 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe aktiesparekontoen, til skatteministeren
2171706_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe aktiesparekontoen? Provenuet
bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette
bedes opgjort for alle årene 2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-
niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderummet i
2020-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringen opgjort som virkningen
på disponibel indkomst i kroner og øre samt i pct. af disponibel indkomst opdelt for 10
indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endeligt be-
des skatteændringens virkning på Gini-koefficienten oplyst.
Berigtigelse af svar
I den besvarelsen af spørgsmålet, der blev sendt til Skatteudvalget 20. marts 2020, fremgik
ved en fejl, at:
” I tabel 1 er vist det skønnede merprovenu ved en eventuel afskaffelse af ordningen un-
der forudsætning af, at loftet
forøges til 150.000 kr. i 2021 og 200.000 kr. i 2022.”
Der skulle have stået:
” I tabel 1 er vist det skønnede merprovenu ved en eventuel afskaffelse af ordningen ved
et loft på 100.000 kr. ”
Desuden var det i tabel 1 angivet, at de viste beløb
var et ”mindreprovenu”, der skulle
rettelig have stået ”merprovenu”.
Skatteministeriet beklager fejlene. Det samlede svar skal således være følgende:
Med
Aftaler om erhvervs- og vækstinitiativer
fra 2017 mellem den daværende regering (V, LA
og KF), DF og RV blev det besluttet at indføre en aktiesparekonto. Hensigten var bl.a. at
styrke aktiekulturen i Danmark ved at gøre det nemt og økonomisk attraktivt for perso-
ner at investere i aktier og medvirke til, at flere danskere får en privatøkonomisk interesse
i, hvordan det går virksomhederne.
Af aftalen om erhvervs- og iværksætterinitiativer fremgår, at aktiesparekontoen indfases
gradvist med et loft på 50.000 kr. pr. person i 2019 stigende til 100.000 kr. i 2020,
150.000 kr. i 2021 og 200.000 kr. i 2022 og frem. Det fremgår endvidere af aftalen, at af-
taleparterne hvert år beslutter, om der er grundlag for at gå videre med at forhøje loftet
for aktiesparekontoen på baggrund af en analyse af anvendelsen af ordningen. Der er af-
sat finansiering til forhøjelserne af loftet.
Det bemærkes, at der er indgået aftale om at forhøje loftet til 100.000 kr. i 2020, og lov-
forslag herom er sendt i høring.
I tabel 1 er vist det skønnede merprovenu ved en eventuel afskaffelse af ordningen ved et
loft på 100.000 kr. Det bemærkes, at tallet er forbundet med usikkerhed. Det er forudsat,
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe aktiesparekontoen, til skatteministeren
2171706_0003.png
at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til virkningen efter
tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og adfærd svarer til
virkningen på den finanspolitiske holdbarhed.
Tabel 1. Merprovenu ved afskaffelse af aktiesparekonto
2020-niveau, mio. kr.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet
2020
110
80
70
2021
190
150
140
2022
240
180
170
2023
240
180
170
2024
240
180
170
2025 Varigt
240
180
170
240
180
170
Fordelingsvirkningen ved at afskaffe aktiesparekontoordningen er vist på indkomstdeciler
i
tabel 2.
Det skønnes, at en afskaffelse af aktiesparekontoordningen vil reducere ind-
komstforskellene med ca. 0,01 pct.-point fra 2022 målt ved Gini-koefficienten.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe aktiesparekontoen, til skatteministeren
2171706_0004.png
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser - Ændring i disponibel indkomst
Ændringer i pct. af disponibel indkomst
Pct.
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Hele befolkning
Ændring i Gini-koefficienten
(pct. point)
Ændring i kroner
Kr. (2020-niveau)
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Hele befolkning
2020
-10
-10
-20
-20
-30
-30
-30
-40
-50
-100
-40
2021
-10
-20
-20
-30
-40
-50
-50
-60
-80
-170
-50
2022
-10
-20
-30
-40
-50
-60
-60
-80
-100
-220
-70
2023
-10
-20
-30
-40
-60
-60
-70
-90
-110
-270
-80
2024
-10
-20
-30
-40
-60
-60
-70
-90
-110
-270
-80
2025
-10
-20
-30
-40
-60
-60
-70
-90
-110
-270
-80
Varigt
-10
-20
-30
-40
-60
-60
-70
-90
-110
-270
-80
2020
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,00
2021
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,00
2022
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,0
-0,01
2023
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,01
2024
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,01
2025
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,01
Varigt
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,01
Anm.: Loftet over indskud på aktiesparekontoen er angivet i 2019-niveau. Virkningen er opgjort som procent af den dispo-
nible ækvivalerede indkomst. Virkningen i kroner er opgjort som gennemsnit af den faktiske ændring for de voksne i hus-
standen. Skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed.
Kilde: Skatteministeriet.
Virkningen for de enkelte indkomstpercentiler i øverste indkomstdecil er vist i
tabel 3.
Øverst vises den skønnede procentvise ændring i disponibel indkomst, mens ændringen i
kroner er vist nederst i tabellen.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe aktiesparekontoen, til skatteministeren
2171706_0005.png
Tabel 3. Fordelingsmæssige konsekvenser i øverste indkomstdecil
Ændring i pct. af disponibel indkomst
Pct.
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
10. indkomstdecil i alt
Ændring i kroner
Kr. (2019-niveau)
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
10. indkomstdecil i alt
2020
-70
-60
-60
-90
-80
-90
-100
-120
-130
-190
-100
2021
-100
-100
-100
-130
-140
-160
-170
-210
-220
-340
-170
2022
-130
-130
-140
-170
-180
-200
-220
-280
-300
-480
-220
2023
-160
-160
-170
-200
-220
-240
-270
-340
-370
-610
-270
2024
-160
-160
-170
-200
-220
-240
-270
-340
-370
-610
-270
2025
-160
-160
-170
-200
-220
-240
-270
-340
-370
-610
-270
Varigt
-160
-160
-170
-200
-220
-240
-270
-340
-370
-610
-270
2020
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
2021
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,0
-0,0
2022
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,0
-0,1
2023
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
2024
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
2025
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
Varigt
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
Anm.: Loftet over indskud på aktiesparekontoen er angivet i 2019-niveau. Virkningen er opgjort som procent af den dispo-
nible ækvivalerede indkomst. Virkningen i kroner er opgjort som gennemsnit af den faktiske ændring for de voksne i hus-
standen. Skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 5 af 5