Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2164186_0001.png
17. marts 2020
J.nr. 2020 - 2376
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 290 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe boligjobordningen, til skatteministeren
2164186_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe boligjobordningen? Provenuet
bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette
bedes opgjort for alle årene 2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-
niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderummet i
2020-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringen opgjort som virkningen
på disponibel indkomst i kroner og øre samt i pct. af disponibel indkomst opdelt for 10
indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endeligt be-
des skatteændringens virkning på Gini-koefficienten oplyst.
Svar
Efter reglerne i BoligJobordningen kan der i 2020 foretages et fradrag på op til 6.200 kr.
pr. person, der er fyldt 18 år, for serviceydelser i hjemmet, mens der er fradrag på op til
12.500 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, for håndværksydelser. Begge lofter reguleres efter
personskattelovens § 20.
En afskaffelse af BoligJobordningen skønnes at indebære et årligt merprovenu på ca. 800
mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 540 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Det
er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til virk-
ningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og ad-
færd svarer til påvirkningen af den finanspolitiske holdbarhed.
Tabel 1. Provenuvirkning ved afskaffelse af BoligJobordningen
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2020 2021 2022 2023 2024 2025
800
615
540
800
615
540
800
615
540
800
615
540
800
615
540
800
615
540
Varigt
800
615
540
Anm.: Ved afskaffelse af BoligJobordningen er anvendt en vægtet selvfinansieringsgrad på ca. 12 pct. Det afspejler en
vægtning af selvfinansieringsgrader ved fradraget for serviceydelser på ca. 20 pct. og ved fradraget for håndværksydelser
på ca. 9 pct. Heri indgår alene effekten af konvertering fra sort til hvidt arbejde.
Kilde: Egne beregninger på Skatteforvaltningens systemer.
En afskaffelse af BoligJobordningen skønnes i gennemsnit at reducere rådighedsbeløbet
med 120 kr., svarende til mindre end en promille af den disponible indkomst,
jf. tabel 2.
Virkningen er størst i tiende indkomstdecil, hvor rådighedsbeløbet skønnes at blive redu-
ceret med ca. 320 kr., svarende til ca. 0,1 pct. af den disponible indkomst. Afskaffelsen
skønnes at reducere Gini-koefficienten med ca. 0,01 pct.-point.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe boligjobordningen, til skatteministeren
2164186_0003.png
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser ved afskaffelse af BoligJobordningen
Afskaffelse af BoligJobordningen
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil
Ændring af Gini-koefficient
kr.
1)
-10
-30
-50
-70
-90
-120
-140
-170
-220
-320
-120
kr.
1)
-250
-250
-270
-280
-290
-320
-350
-370
-390
-460
-320
-0,01
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
-0,1
Anm.: 2020-niveau. Indkomstdeciler og -percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerende indkomster, hvor der
tages højde for indkomstforskelle
1)
Ændringerne opgjort i kroner er ikke-ækvivalerende beløbsstørrelser. Børn herunder hjemmegående børn over 18 år
er ikke medtaget i beregningen.
Kilde: Egne beregninger baseret på lovmodellens stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Side 3 af 3