Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2164933_0001.png
18. marts 2020
J.nr. 2020 - 2375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 289 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., til skatteministeren
2164933_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at
bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., og at der ind-
føres en højere skattesats på 30 pct. ved arv på henholdsvis 750.000 kr., 1 mio. kr., 1,5
mio. kr., 2 mio. kr., 2,5 mio. kr. og 3 mio. kr. som opgjort i svar på SAU alm. del
spørgsmål 505 (folketingsåret 2017-18)? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning,
efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2020-
2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-niveau og faste 2020-priser. Mini-
steren bedes også opgøre virkningen på råderummet i 2020-priser og opgøre fordelings-
virkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kro-
ner og øre samt i pct. af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10.
indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endvidere bedes skatteændringens virk-
ning på Gini-koefficienten oplyst for samtlige modeller. Endeligt bedes ministeren be-
skrive, hvilke aktiver der er inkluderet i beregningsgrundlaget, herunder om unoterede ak-
tier indgår.
Svar
Efter gældende regler er satsen for boafgiften 15 pct. Ved beregning af boafgift gives et
bundfradrag i afgiftsgrundlaget på 301.900 kr. (2020). Hertil kommer en tillægsboafgift på
25 pct., hvis arven efter fradrag udloddes til ikke-nærtbeslægtede arvinger.
Spørgsmålet forstås således, at det gældende bundfradrag forhøjes, samtidig med at der
indføres en ny afgift på 15 pct. af den del af afgiftsgrundlaget, der overstiger en ny
grænse.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en omlægning af boafgiften
Bundfradrag for nyt progressionstrin (mio. kr.)
Mia. kr. (2020-niveau)
Forhøjelse af bundfradrag til 400.000 kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
1)
Forhøjelse af bundfradrag til 450.000 kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
1)
Forhøjelse af bundfradrag til 500.000 kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
1)
2,3
1,8
1,8
1,8
1,4
1,4
1,3
1,0
1,0
0,9
0,7
0,7
0,7
0,5
0,5
0,5
0,4
0,4
2,4
1,9
1,9
2,0
1,5
1,5
1,4
1,1
1,1
1,0
0,8
0,8
0,8
0,6
0,6
0,6
0,5
0,5
2,6
2,0
2,0
2,1
1,6
1,6
1,6
1,2
1,2
1,2
0,9
0,9
0,9
0,7
0,7
0,8
0,6
0,6
0,75
1,0
1,5
2,0
2,5
3,0
Anm.: Forudsat at det nye progressionstrin i lighed med det gældende bundfradrag er dobbelt ved uskiftet bo. Gaveafgiften
er ikke medregnet.
1) Ændringerne skønnes ikke at have adfærdsmæssige virkninger af provenumæssig betydning.
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger og en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., til skatteministeren
2164933_0003.png
Det skønnes, at en forhøjelse af bundfradraget fra 301.900 kr. til 400.000 kr. samt indfø-
relse af en yderligere afgift på 15 pct. af afgiftsgrundlaget ud over 750.000 kr. medfører et
merprovenu på ca. 2,6 mia. i umiddelbar virkning og ca. 2,0 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd,
jf. tabel 1.
1,2
Skønnet er hæftet med stor usikkerhed. Tabellen viser endvidere en
række kombinationer af forhøjelse af bundfradraget og grænse for den progressive afgift.
Provenuvirkningen i tabellen svarer både til provenuvirkningen for årene 2020-2025 og
den varige virkning. Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de
enkelte år svarer til virkningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning
efter tilbageløb og adfærd svarer til påvirkningen af den finanspolitiske holdbarhed.
Beregningsgrundlaget bygger på formueoplysninger, der omfatter kendte (registrerede)
aktiver og passiver, inkl. real formue bortset fra pension. Pensionsformuen er ikke med-
regnet, da den i mange tilfælde kun delvis eller slet ikke kommer til udbetaling, idet en re-
lativt stor del af pensionsformuen udgøres af livrenteordninger, der bortfalder ved døds-
fald. Ejerskab af ikke-noterede aktier indgår typisk ikke i formueopgørelsen. Det samme
er tilfældet for kontantformuer samt andre værdier, der ikke er registrerede, fx lystbåde,
kunstsamlinger mv.
Der er yderligere spurgt til de fordelingsmæssige konsekvenser ved de forskellige omlæg-
ninger af boafgiften. Det bemærkes, at arv ikke defineres som indkomst og dermed ikke
indgår i den disponible indkomst. Det betyder, at ændringer i boafgiften principielt ikke
påvirker den disponible indkomst og Gini-koefficienten. For at belyse fordelingseffekter
for arvingerne er i stedet taget udgangspunkt i omlægningens virkning på den disponible
indkomst korrigeret for arv i husstanden.
3
Da der ikke foreligger oplysninger om, hvem
arven udloddes til, er det beregningsteknisk antaget, at arven udloddes til afdødes børn.
Det skønnes med stor usikkerhed, at en forhøjelse af bundfradraget fra 301.900 kr. til
400.000 kr. øger den justerede Gini-koefficient med ca. 0,02 pct.-point,
jf. tabel 2,
mens
indførelse af en yderligere afgift på 15 pct. af afgiftsgrundlaget ud over 750.000 kr. redu-
cerer den justerede Gini-koefficient med ca. 0,17 pct.-point,
jf. tabel 3a.
I tabel 2, 3a og 3b
findes de fordelingsmæssige konsekvenser af hhv. forhøjelse af bundfradraget og indfø-
relsen af en yderligere afgift på 15 pct.
1
Der findes ikke registerdata om grundlaget for boafgiften, dvs. boers arvebeholdninger og formuer. Det er på den bag-
grund ikke muligt præcist at opgøre størrelsen af arvebeholdningerne eller konsekvenserne for disse ved ændringer af reg-
lerne. Beregningerne er i stedet baseret på lovmodeldata om formuer ultimo 2016 for afdøde i 2017.
Fra og med 2020 er satsen for erhvervsvirksomheder der overdrages til et nært familiemedlem mv. forhøjet fra 5 pct. til
15 pct.,
jf. L 76 (2019-20).
Beregningerne er derfor ikke direkte sammenlignelige med tidligere beregninger på området.
Det er forudsat, at den progressive boafgift også skal gælde ved overdragelse af erhvervsvirksomheder.
Fordelingseffekterne for arvinger er beregnet ved at den ændrede beskatning af arv sættes i forhold til den disponible ind-
komst inkl. arv beskattet efter gældende regler.
2
3
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., til skatteministeren
2164933_0004.png
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser ved forhøjelse af bundfradrag for boafgift (arvinger)
Forhøjelse af bund-
Forhøjelse af bund-
Forhøjelse af bund-
fradrag til 400.000 kr. fradrag til 450.000 kr. fradrag til 500.000 kr.
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil
Ændring af Gini-koefficient
kr.
30
30
40
50
60
70
90
100
120
160
70
kr.
130
150
140
140
160
170
180
170
170
180
160
0,02
pct.
0,03
0,02
0,02
0,02
0,02
0,03
0,03
0,03
0,03
0,02
0,03
pct.
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,02
0,01
0,02
kr.
50
50
60
70
80
100
120
150
170
230
110
kr.
190
220
210
210
240
250
260
250
250
270
230
0,02
pct.
0,05
0,03
0,03
0,03
0,03
0,04
0,04
0,04
0,04
0,04
0,04
pct.
0,04
0,05
0,04
0,04
0,05
0,04
0,04
0,04
0,03
0,02
0,04
kr.
60
60
70
90
110
130
160
190
220
310
140
kr.
250
290
270
270
310
320
340
330
330
350
310
0,03
pct.
0,06
0,04
0,04
0,04
0,04
0,05
0,05
0,06
0,06
0,05
0,05
pct.
0,06
0,06
0,06
0,06
0,06
0,06
0,06
0,05
0,04
0,02
0,05
Anm.: Arv indgår ikke i opgørelsen af den disponible indkomst, og ændringer af boafgiften påvirker derfor principielt ikke
indkomstfordelingen. For at beregne virkningen på indkomstfordelingen er der anvendt et justeret indkomstbegreb, hvor
den disponible indkomst er justeret for arv efter skat.
Det er kun muligt at lave fordelingsberegninger i de tilfælde, hvor afdødes børn kan findes i registrene. Dette er tilfældet for
ca. 65 pct. af formuen. Herefter er der opregnet proportionalt med den samlede provenuvirkning.
Indkomstdecilerne er udelukkende inddelt efter disponibel indkomst.
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger og en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., til skatteministeren
2164933_0005.png
Tabel 3.a Fordelingsmæssige konsekvenser ved nyt progressionstrin for boafgift (arvinger)
Bundfradrag for nyt
progressionstrin på
0,75 mio. kr.
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil
Ændring af Gini-koefficient
Anmærkning og kilder: Se tabel 2.
Bundfradrag for nyt
progressionstrin på
1,0 mio. kr.
kr.
-340
-270
-290
-310
-450
-400
-610
-630
-830
-1.940
-610
kr.
-990
-1.480
-1.190
-1.100
-1.340
-1.840
-1.620
-2.630
-2.150
-5.050
-1.940
-0,14
pct.
-0,36
-0,17
-0,16
-0,14
-0,19
-0,15
-0,20
-0,18
-0,21
-0,30
-0,21
pct.
-0,22
-0,32
-0,25
-0,22
-0,26
-0,33
-0,28
-0,41
-0,29
-0,31
-0,30
Bundfradrag for nyt
progressionstrin på
1,5 mio. kr.
kr.
-270
-210
-230
-230
-360
-290
-460
-460
-610
-1.580
-470
kr.
-740
-1.160
-900
-790
-1.000
-1.460
-1.230
-2.200
-1.750
-4.580
-1.580
-0,11
pct.
-0,06
-0,04
-0,04
-0,04
-0,04
-0,05
-0,05
-0,06
-0,06
-0,05
-0,16
pct.
-0,16
-0,25
-0,19
-0,16
-0,19
-0,26
-0,21
-0,34
-0,23
-0,28
0,05
kr.
-380
-320
-340
-360
-520
-490
-730
-760
-990
-2.180
-710
kr.
-1.170
-1.700
-1.400
-1.320
-1.590
-2.090
-1.900
-2.910
-2.410
-5.350
-2.180
-0,17
pct.
-0,41
-0,20
-0,18
-0,17
-0,22
-0,18
-0,24
-0,22
-0,25
-0,33
-0,25
pct.
-0,26
-0,36
-0,29
-0,26
-0,30
-0,38
-0,32
-0,45
-0,32
-0,33
-0,33
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at omlægge bo- og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til henholdsvis 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., til skatteministeren
2164933_0006.png
Tabel 3.b Fordelingsmæssige konsekvenser ved nyt progressionstrin for boafgiften (arvinger)
Bundfradrag for nyt
progressionstrin på
2,0 mio. kr.
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil
Ændring af Gini-koefficient
Anmærkning og kilder: Se tabel 2.
Bundfradrag for nyt
progressionstrin på
2,5 mio. kr.
kr.
-190
-150
-160
-150
-260
-170
-300
-280
-380
-1.160
-320
kr.
-490
-810
-580
-470
-630
-980
-770
-1.690
-1.250
-3.920
-1.160
-0,08
pct.
-0,20
-0,09
-0,09
-0,07
-0,11
-0,06
-0,10
-0,08
-0,09
-0,18
-0,11
pct.
-0,11
-0,17
-0,12
-0,09
-0,12
-0,18
-0,13
-0,26
-0,17
-0,24
-0,18
Bundfradrag for nyt
progressionstrin på
3,0 mio. kr.
kr.
-160
-130
-150
-130
-230
-140
-250
-240
-310
-1.020
-280
kr.
-420
-700
-490
-360
-520
-840
-620
-1.510
-1.090
-3.690
-1.020
-0,07
pct.
0,06
0,04
0,04
0,04
0,04
0,05
0,05
0,06
0,06
0,05
-0,10
pct.
-0,09
-0,15
-0,10
-0,07
-0,10
-0,15
-0,11
-0,23
-0,15
-0,23
0,05
kr.
-220
-180
-190
-180
-300
-220
-370
-350
-470
-1.330
-380
kr.
-590
-960
-710
-600
-780
-1.180
-960
-1.890
-1.460
-4.210
-1.330
-0,09
pct.
-0,24
-0,11
-0,10
-0,09
-0,13
-0,08
-0,12
-0,10
-0,12
-0,20
-0,13
pct.
-0,13
-0,20
-0,15
-0,12
-0,15
-0,21
-0,16
-0,29
-0,19
-0,26
-0,20
Side 6 af 6