Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2165465_0001.png
19. marts 2020
J.nr. 2020 - 2521
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 277 af 25. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om, hvad det koster danske virksomheder, at Danmark pt. ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig, til skatteministeren
2165465_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det koster danske virksomheder, at Danmark pt. ikke har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig?
Svar
De samlede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet af den manglende DBO med
Frankrig kan ikke umiddelbart kvantificeres, men vurderes at være relativt begrænset.
Det skyldes først og fremmest, at EU’s moder-/datter-
og rente-/royaltydirektiver i høj
grad skærmer selskaberne mod beskatning. Endvidere er det opfattelsen, at virksomhe-
derne i vidt omfang har været i stand til at strukturere sig ud af størstedelen af udfordrin-
gerne, der følger af fraværet af en DBO. En sådan omstrukturering er dog naturligt for-
bundet med omkostninger.
Den væsentligste ulempe for danske virksomheder ved fraværet af en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst (DBO) med Frankrig er de administrative omkostninger, som fravæ-
ret af en DBO medfører for virksomheder, der har aktiviteter i Frankrig. Det kommer
bl.a. til udtryk ifm. tilbagesøgning af kildeskatter mv. hos de franske skattemyndigheder.
Der er her tale om enkelte danske virksomheder, der opererer i Frankrig uden at have så-
kaldt fast driftssted. Selskaber, der eksporterer deres varer til Frankrig eller som har fast
driftssted i Frankrig i form af fx en filial, et kontor eller en fabrik har ikke disse admini-
strative udfordringer.
Udover det administrative besvær betaler danske virksomheder i fraværet af en DBO en
fransk kildeskat på op til 31 pct. (svarende til den franske selskabsskattesats i 2020) af ve-
derlaget for tjenesteydelser, der leveres i Frankrig (fx transport) samt af visse royalties og
salg af rettigheder. I Danmark får virksomhederne alene lempelse for den del af den dan-
ske skat, der falder på nettoindkomsten fra Frankrig svarende til 22 pct. af nettoindkom-
sten.
Endvidere kan forskellen i henholdsvis den danske og franske måde, hvorpå den skatte-
pligtige indkomst opgøres (fx ift. fradrag for omkostninger mv.) resultere i, at der betales
en højere skat, når der fx leveres tjenesteydelser i Frankrig. En ny DBO med Frankrig vil
dog ikke kunne ændre måden, hvorpå indkomst og fradragsberettigede omkostninger op-
gøres, da dette ikke reguleres i en DBO, men er underlagt landets interne regler.
Hertil kommer, at den merbeskatning af danske selskaber, der kan opstå som følge af, at
den franske beskatning overstiger den danske selskabsskattesats, vil blive reduceret i takt
med, at den franske selskabsskattesats bliver sat ned i løbet af de kommende år. Den
franske nedsættelse af selskabsskattesatsen fra de nuværende maksimalt 31 pct. til 25 pct. i
2022 vil således reducere den skattemæssige belastning for virksomhederne, men den
franske beskatning stadig være på et højere niveau end den danske. Hvorvidt en ny DBO
vil indeholde franske kildeskatter på tjenesteydelser, royalties mv. vil være genstand for
forhandlinger. Det er forventningen, at de franske kildeskatter vil kunne fjernes helt, eller
at de vil blive reduceret betydeligt.
Side 2 af 2