Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2147890_0001.png
6. februar 2020
J.nr. 2020 - 261
Samrådsspørgsmål N
- Tale til besvarelse af spørgsmål N den 6. februar 2020
Spørgsmål
Har regeringen taget hensyn til den eventuelle
øgede grænsehandel med engangsservice, og
hvilke overvejelser har regeringen gjort sig om
dette?
Indledning
Tak til miljøministeren for besvarelsen af spørgs-
mål M. Der er blevet stillet et spørgsmål om græn-
sehandel, som jeg vil besvare.
Vurderingen af grænsehandel
Regeringen ønsker at nedbringe de samlede af-
faldsmængder. De højere afgifter på bæreposer og
engangsservice er et middel til at nå dette mål.
I den forbindelse er det selvfølgelig væsentligt, at
afgiftsforhøjelsen ikke fører til øget grænsehandel
med de pågældende varer.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. februar 2020 om afgiften på engangsservice og bæreposer af plastik, til skatteministeren
2147890_0002.png
Erhvervsvirksomheders indførsel af engangsservice
Det er blevet fremhævet, at tredoblingen af em-
ballageafgiften på engangsservice kan få fx caféer
til at købe engangsservice fra udenlandske webs-
hops, hvilket vil undergrave det afgiftsprovenu,
der er lagt til grund ved afgiftsforhøjelsen.
Det mener jeg ikke, vil være tilfældet.
Der findes i afgiftsreglerne en række mekanismer,
som begrænser grænsehandel. Reglerne er sam-
mensat, så der skal betales afgift til den danske
stat, uanset om en virksomhed har købt engangs-
service hos en anden dansk virksomhed eller im-
porterer det fra udlandet.
Hvis en virksomhed ønsker at grænsehandle, skal
den registreres hos Skatteforvaltningen, så det sik-
res, at der betales afgift af fx afgiftspligtigt en-
gangsservice.
Bagatelgrænse
Der gælder dog en bagatelgrænse.
Hvis en virksomhed køber varer, hvor afgiften ud-
gør mindre end 10.000 kr. årligt, skal virksomhe-
den ikke registreres hos Skatteforvaltningen eller
betale afgift af de ellers afgiftspligtige varer.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. februar 2020 om afgiften på engangsservice og bæreposer af plastik, til skatteministeren
2147890_0003.png
Med tredoblingen af afgiften vil bagatelgrænsen på
10.000 kr. nås med en mindre mængde varer end
tidligere. Det trækker i retning af en mindre
mængde engangsservice, der kan indføres til lan-
det, uden der skal betales afgift.
Privatpersoners grænsehandel
For privatpersoner gælder andre regler.
En privatperson kan købe engangsservice i andre
EU-lande og tage det med hjem til Danmark uden
at skulle betale afgift. Afgiftsfritagelsen er dog be-
tinget af, at engangsservicet er beregnet til eget
brug eller til gaver.
En privatperson skal betale afgift af engangsser-
vicet, hvis den mængde af engangsservice, som
personen tager med hjem, ligger væsentligt over,
hvad der med rimelighed kan bruges i en alminde-
lig husholdning.
En privatperson skal også betale afgift af engangs-
service, som medbringes for andre eller med hen-
blik på videresalg eller lignende, da engangsser-
vicet vurderes at have erhvervsmæssig karakter.
Det gælder også for engangsservice, som skal bru-
ges i egen virksomhed.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. februar 2020 om afgiften på engangsservice og bæreposer af plastik, til skatteministeren
2147890_0004.png
Initiativer i EU-regi
I sammenhæng med de danske regler gennemfø-
res der også i regi af EU en række initiativer, som
jeg mener, vil mindske risikoen for grænsehandel.
EU har vedtaget et engangsplastikdirektiv, som
har til formål at begrænse de store mængder pla-
stikaffald, som ender på de europæiske strande og
i verdenshavene.
Direktivet indeholder et forbud mod ni specifikke
produkter af engangsplastik. Flere af disse pro-
dukter er omfattet af emballageafgiften på en-
gangsservice. Det gælder bl.a. tallerkner, bestik og
rørepinde.
EU's forbud mod visse engangsprodukter af pla-
stisk betyder altså, at det fra sommeren 2021 ikke
længere vil være muligt at grænsehandle visse typer
engangsservice af plastik.
Konklusion
Overordnet er det derfor vurderingen, at grænse-
handel med engangsservice ikke vil forekomme i
betydeligt omfang eller udvikle sig til et reelt pro-
blem, selvom om emballageafgiften på engangs-
service er blevet forhøjet.
Side 4 af 4