Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2106000_0001.png
15. november 2019
J.nr. 2019-10546
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 23 af 23. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen i 2020 ved at indføre en klimaskat, der svarer til at øge arbejdsmarkedsbidraget med 1 pct., til skatteministeren
2106000_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen i 2020 ved at indføre en klimaskat, der sva-
rer til at øge arbejdsmarkedsbidraget med 1 pct. Fordelingsvirkningen bedes oplyst på
indkomstdeciler i både kroner og øre og i procent af disponibel indkomst.
Svar
Det er i besvarelsen lagt til grund, at der spørges til effekten af at øge arbejdsmarkedsbi-
draget (AM-bidraget) med 1 pct.-point. AM-bidraget udgør 8 pct. og pålægges A-ind-
komst. En forhøjelse af AM-bidragssatsen på 1 pct.-point skønnes at medføre et umid-
delbart merprovenu i 2020 på 11,4 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd
på 8,4 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Skønnene afspejler, at forhøjelsen af satsen, foruden at øge ind-
tægterne fra AM-bidraget, dels udhuler grundlaget for de resterende indkomstskatter, dels
fører til mindreregulering af overførsler. Arbejdsudbuddet skønnes at falde svarende til
1.600 fuldtidspersoner.
Tabel 1. Virkninger af forhøjelse af arbejdsmarkedsbidrag med 1 pct.-point, 2020
Merprovenu
- Umiddelbar virkning
- Efter tilbageløb
- Efter tilbageløb og adfærd
mia. kr. (2020 niveau)
11,4
8,7
8,4
Arbejdsudbud, fuldtidspersoner
Gini-virkning, pct.-point
-1.600
+0,00
Kilde: Lovmodelberegninger på 3,3 pct. stikprøve. 2016-data fremskrevet til 2020 med forudsætningerne i Økonomisk Re-
degørelse, august 2019.
En forhøjelse af AM-bidragssatsen med 1 pct.-point vil indebære en gennemsnitlig reduk-
tion af befolkningens disponible indkomster med lige knap 1 pct., svarende til knap 2.000
kr. i gennemsnit,
jf. nederste række i tabel 2 nedenfor.
En ændring i AM-bidraget er omtrent fordelingsneutral målt ved Gini-koefficienten,
jf.
sidste række i tabel 1.
Det afspejler sig ved, at en forhøjelse af AM-bidraget med 1 pct.-po-
int giver anledning til en nogenlunde ensartet procentvis reduktion af de disponible ind-
komster på ca. 1 pct. på tværs af indkomstdeciler,
jf. sidste søjle i tabel 2.
Målt i kroner vil re-
duktionen i den disponible indkomst være stigende med indkomsten,
jf. første søjle i tabel 2.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen i 2020 ved at indføre en klimaskat, der svarer til at øge arbejdsmarkedsbidraget med 1 pct., til skatteministeren
2106000_0003.png
Tabel 2. Fordelingsvirkninger af forhøjelse af arbejdsmarkedsbidrag med 1 pct.-point, 2020
Gns. ændring af indkomsten,
1
kr.
-730
-1.120
-1.310
-1.440
-1.630
-1.840
-2.080
-2.370
-2.780
-4.030
-1.930
Gns. ændring af indkomsten,
pct. af disponibel indkomst
-1,00
-0,94
-0,92
-0,94
-0,98
-1,01
-1,03
-1,03
-1,03
-0,90
-0,98
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Befolkningen i alt
Anm.: Indkomstdeciler er opgjort på familieækvivaleret disponibel indkomst i 2016. Fordelingseffekterne afspejler den umid-
delbare virkning af satsforhøjelsen og tager således ikke højde for adfærdsvirkninger.
1: Ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn under 25, er ikke medtaget i beregningen.
Kilde: Lovmodelberegninger på 3,3 pct. stikprøve. 2016-data fremskrevet til 2020 med forudsætningerne i Økonomisk Re-
degørelse, august 2019.
Side 3 af 3