Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2144044_0001.png
3. februar 2020
J.nr. 2020 - 1121
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 210 af 22. januar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om, hvordan reglerne i Virksomhedsordningen anvendes ved lån fra sælger til køber ved generationsskifte, til skatteministeren
2144044_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes gøre rede for, hvordan reglerne i Virksomhedsordningen anvendes ved
lån fra sælger til køber ved generationsskifte, samt hvilke overvejelser der ligger bag reg-
lerne. Hvad ville konsekvensen være, herunder for det enkelte generationsskifte og for de
offentlige finanser, hvis udlån ved generationsskifte blev anset som led i en sædvanlig for-
retningsmæssige disposition i Virksomhedsordningen?
Svar
Selvstændigt erhvervsdrivende kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst vælge at
anvende den såkaldte virksomhedsordning, jf. afsnit I i virksomhedsskatteloven. Formålet
med virksomhedsordningen er overordnet set at give selvstændigt erhvervsdrivende mu-
lighed for en beskatning, der tilnærmelsesvis svarer til den beskatning, der ville være sket,
hvis virksomheden var drevet i selskabsform. Med ordningen opnås således bl.a. fuld fra-
dragsværdi for erhvervsmæssige renteudgifter samt mulighed for at spare op i virksomhe-
den mhp. konsolidering mod betaling af en foreløbig skat på 22 pct. svarende til selskabs-
skatteprocenten. Den fulde beskatning sker først, når den selvstændige trækker overskud
ud af ordningen. Beskatningen vil her ske som enten personlig indkomst eller kapitalind-
komst, idet den foreløbige beskatning fragår ved beregningen.
Som altovervejende hovedregel er det kun aktiver, der udelukkende benyttes erhvervs-
mæssigt, der kan indgå i ordningen. Private aktiver kan ikke indgå. Hvis virksomhedens
midler anvendes til køb af private aktiver, vil et beløb svarende hertil blive anset for hæ-
vet. Hævningen medfører, at den selvstændige vil skulle beskattes af beløbet som person-
lig indkomst. Herved sikres, at lavt beskattede midler ikke kan anvendes til private formål.
Hvis midler fra virksomhedsordningen anvendes til at yde et lån fra den selvstændige til
en køber af virksomheden fx i forbindelse med et generationsskifte, vil der skulle foreta-
ges en vurdering af, om aktivet (fordringen) kan indgå i sælgerens virksomhedsordning,
dvs. om der er tale om et erhvervsmæssigt aktiv. Det vil bero på en konkret vurdering af
aftalen om sælgerfinansiering, om aktivet kan indgå i virksomhedsordningen. Ved vurde-
ringen vil der bl.a. blive lagt vægt på, om lånet er båret af private hensyn, om lånet ville
være sædvanligt mellem uafhængige parter, og om der er tale om en aftale på sædvanlige
markedsvilkår.
Spørgsmålet er forstået sådan, at der ønskes en vurdering af en ændring, hvorefter der gi-
ves mulighed for, at sælgerfinansiering i forbindelse med generationsskifte kan indgå i
virksomhedsordningen, uanset at denne finansiering ikke kan anses for at være baseret på
erhvervsmæssige vilkår, men må anses for at være udtryk for private interesser.
En sådan ændring vil medføre, at der isoleret set bliver bedre mulighed for, at der kan ske
generationsskifte af virksomheder. Samtidig åbnes der dog op for, at midlerne i virksom-
hedsordningen kan anvendes til private formål uden beskatning. Herudover vil det med-
føre, at anvendelse af virksomhedsordningen vil blive gunstigere end anvendelse af sel-
skabsformen, hvor udlån til varetagelse af private interesser vil blive anset for maskeret
udlodning til aktionæren, der udløser beskatning.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om, hvordan reglerne i Virksomhedsordningen anvendes ved lån fra sælger til køber ved generationsskifte, til skatteministeren
2144044_0003.png
Da ændringen medfører, at der kan opstå en risiko for, at opsparet overskud anvendes til
fx privatforbrug, uden at det udløser endelig beskatning, vil det kunne medføre et betyde-
ligt mindreprovenu for stat og kommuner. Da ændringen også indebærer, at selvstændigt
erhvervsdrivende ved anvendelse af virksomhedsordningen beskattes lempeligere end an-
dre, vil ændringen trække i retning af at øge uligheden.
Ved lov nr. 1578 af 27. december 2019 indførte et bredt flertal i Folketinget en såkaldt
sælgerpantebrevsmodel, der sikrer bedre mulighed for generationsskifte ved køb og salg
af erhvervsejendomme. Det gælder dog ikke for udlejningsejendomme. Sælgeren af en er-
hvervsejendom kan ved anvendelse af pantebrevsmodellen udskyde beskatningen af hele
eller en del af ejendomsavancen (op til 10 pct. af afståelsessummen), når der i forbindelse
med handlen udstedes et sælgerpantebrev. Disse sælgerpantebreve kan indgå i virksom-
hedsordningen, uanset at de sædvanlige betingelser herfor ikke er opfyldt. Herved sikres
det, at pantebrevsmodellen også kan anvendes, når virksomhedsordningen bruges.
Med pantebrevsmodellen lettes købers muligheder for at rejse den fornødne finansiering,
og dermed er der allerede sket en styrkelse af mulighederne for generationsskifte.
Side 3 af 3