Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2147195_0001.png
7. februar 2020
J.nr. 2020 - 1397
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 204 af 16. januar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om kommentar til de generelle problemstillinger som fremgår af henvendelse af 10/1-20 fra Kurt Winsløv, til skatteministeren
2147195_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere de generelle problemstillinger, som fremgår af henvendelse
af 10/1-20 fra Kurt Winsløv, jf. SAU alm. del
bilag 126.
Svar
Som skatteminister kan jeg i henhold til skatteforvaltningsloven ikke gå ind i konkrete sa-
ger, men jeg tager borgerens henvendelse til efterretning.
Borgerens henvendelse illustrerer samtidig, at det i takt med den øgede digitalisering af
skatteforvaltningen, som bl.a. skal gøre det nemt for størstedelen af danskerne at få ord-
net deres skatteforhold, fortsat er vigtigt, at vi også sørger for at servicere borgere, der af
den ene eller anden grund ikke har adgang til digitale løsninger.
I forhold til spørgsmålet om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen er det en afgø-
rende prioritet for mig, at vi får genopbygget danskernes tillid til skatteforvaltningen, og
et vigtigt element i det arbejde er, at vi får nedbragt sagsbehandlingstiderne i klagesyste-
met. Der er gennem de senere år afsluttet et stort antal sager, og udviklingen går fortsat
den rigtige vej, men det kræver et langt sejt træk at afvikle den sidste pukkel af gamle sa-
ger, som er hovedårsagen til de lange sagsbehandlingstider.
For så vidt angår de konkrete spørgsmål i henvendelsen, har jeg modtaget følgende gene-
relle svar fra Skattestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Angående
spørgsmål om fejl i aktieavancesystemet
Det er en forudsætning, at Skattestyrelsen har de rette oplysninger, når der skal foretages
skatteberegninger, herunder opgøres avance eller tab af aktier. Såfremt de rette oplysnin-
ger er i Skattestyrelsens systemer, vil beregningerne som udgangspunkt også være kor-
rekte. Hvis Skattestyrelsen fx mangler oplysninger, vil borgeren modtage en advisering i
årsopgørelsen, hvor borgeren opfordres til at afgive supplerende oplysninger.
I tilfælde af at borgeren er fritaget fra digital post, vil vedkommende modtage årsopgørel-
sen med posten, hvorefter borgeren kan ringe ind til Skattestyrelsen med eventuelle sup-
plerende oplysninger. Ligeledes kan borgeren anmode Skattestyrelsen om at få tilsendt
forskudsopgørelsen med posten.
Dertil skal det nævnes, at borgere altid kan rette telefonisk henvendelse til Skattestyrel-
sens kundecenter, hvis de har spørgsmål eller brug for vejledning.
Angående spørgsmålet om procenttillæg og renter af restskat
Skattestyrelsen kan først i forbindelse med årsopgørelsen, som offentliggøres i marts må-
ned i året efter indkomståret, beregne årets indkomst og fradrag og dermed foretage skat-
teberegningen. Årsagen hertil er, at Skattestyrelsens skatteberegning foretages på bag-
grund af oplysninger fra såkaldte tredjeparter, hvilket fx kan være pengeinstitutter, ar-
bejdsgivere mv. Visse oplysninger modtages først efter selve indkomståret, hvorfor Skat-
testyrelsen ikke har mulighed for på et tidligere tidspunkt at advisere borgerne om en
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om kommentar til de generelle problemstillinger som fremgår af henvendelse af 10/1-20 fra Kurt Winsløv, til skatteministeren
2147195_0003.png
eventuel kommende restskat. I det omfang årsopgørelsen udviser restskat, vil der automa-
tisk blive beregnet procenttillæg og renter af denne efter gældende regler i kildeskattelo-
ven.
Det skal dog bemærkes, at borgeren selv har mulighed for at beregne restskatten på
www.skat.dk og foretage en frivillig indbetaling af eventuel restskat inden udgangen af
indkomståret og dermed undgå renter og procenttillæg af restskat. Er der foretaget frivil-
lig indbetaling af skat, godskrives denne i årsopgørelsen. Aktieavancer i løbet af året kan
også påføres forskudsopgørelsen, så restskat undgås. Som nævnt ovenfor kan borgere få
tilsendt forskudsopgørelsen og årsopgørelsen med posten, hvorefter der kan rettes hen-
vendelse til skatteforvaltningen med eventuelle supplerende oplysninger.
Angående spørgsmålet om forældelsesfrist
Før 2010 var der ikke oplysningspligt for de pengeinstitutter og fondshandlere, som i dag
foretager indberetninger til Skattestyrelsen. Det er derfor borgerne selv, der skal oplyse og
indtaste købsoplysninger for de aktier (og investeringsbeviser), de eventuelt havde i deres
beholdning pr. 31. december 2009.
Siden værdipapirsystemets idriftsættelse (indkomståret 2010) har det været muligt at ind-
taste gamle købsoplysninger for aktier (og investeringsbeviser). Det samme gælder for
eventuelle skattefrie aktier og aktiebasserede investeringsbeviser købt før den 1. januar
2006. Der kan rettes henvendelse til Skattestyrelsen, hvis der er behov for vejledning eller
hjælp til angivelse af købsoplysningerne.
I det omfang en borger ikke kan fremskaffe købsoplysningerne, fastsættes købesummen
efter skøn. Ved skønsudøvelsen medtages alle forhold, der taler til gunst for borgeren, og
det forekommer yderst sjældent, at skønsudøvelse giver anledning til klagesager, hvad an-
går aktier og investeringsbeviser optaget til handel på et reguleret marked (noterede ak-
tier).”
Side 3 af 3