Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2128064_0001.png
19. december 2019
J.nr. 2019-11731
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 172 af 10. december 2019 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/12-19 fra Varelotteriet, Landbrugslotteriet og Det Danske Klasselotteri A/S om præsentation til foretræde den 12/12-19 om spilleindustriens reklametryk, til skatteministeren
2128064_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. december 2019 fra Varelotteriet,
Landbrugslotteriet og Det Danske Klasselotteri A/S om præsentation til foretræde den
12/12-19 om spilleindustriens reklametryk, jf. SAU alm. del - bilag 93.
Svar
I præsentationen, som klasselotteriselskaberne gennemgik i forbindelse med foretræde for
Skatteudvalget, er der redegjort for klasselotteriselskabernes historik, og selskaberne påpe-
ger, at klasselotteri er meget forskelligt fra onlinekasinospil og væddemål.
Klasselotteriselskaberne oplister en række punkter, hvor klasselotteri adskiller sig fra onli-
nekasinospil og væddemål, herunder ikke mindst i forhold til at udvikle spilafhængighed.
Endvidere fremhæver klasselotteriselskaberne en række parametre og afledte konsekven-
ser, som selskaberne mener skal tages i betragtning og afvejes i forhold til alle aktørerne
på spilmarkedet. Endelig påpeger klasselotteriselskaberne, at alle spil, herunder klasselot-
teri, er drevet af markedsføring i et meget konkurrencepræget spilmarked.
Hertil skal jeg bemærke, at jeg er enig i, at klasselotteri er et væsentligt anderledes spil end
fx onlinekasino og væddemål. Det skyldes, at udbuddet er forskelligt, idet der fx ikke eller
kun i meget begrænset omfang er tilgift som eksempelvis bonusser i forbindelse med klas-
selotteri, og at klasselotteri isoleret set ikke skaber spilafhængighed.
Jeg er opmærksom på, at alle spil, herunder klasselotteri, har et vist behov for at gøre op-
mærksom på sig selv gennem markedsføring, og at klasselotteriselskaberne til tider har
behov for at reklamere i de samme medier som onlinekasino- og væddemålsudbydere. Jeg
er også bevidst om, at alle spil ikke nødvendigvis bør skæres over én kam, og det derfor
er vigtigt at være bevidst om og have forståelse for den forskellighed, der er i spilbran-
chen i Danmark.
At finde den rette balance er ikke en let opgave, men omvendt finder jeg, som ansvarlig
minister, at det er en tvungen opgave, idet der med al tydelighed er brug for at få gen-
skabt den rette balance. Den rette balance kræver efter min opfattelse en begrænsning af
såvel mængden som indholdet i spilreklamerne.
Side 2 af 2