Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2098171_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 425
Offentligt
1. november 2018
J.nr. 2018 - 3483
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 425 af 22. maj 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: MFU Spm. om fradrag på pensionsindbetalinger m.v., til skatteministeren
2098171_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på SAU alm. del
spørgsmål 722 (folketingsåret 2015-16) bedes mi-
nisteren oplyse det forventede merprovenu, såfremt indbetalinger til ratepensioner og liv-
renter ikke længere er fradragsberettiget i topskatten, men at der samtidigt indføres et nyt,
loft over samtlige pensionsindbetalinger (dvs. både livsvarig alderspension, kapitalpension
og ratepension). I svaret bedes ministeren oplyse det forventede merprovenu ved lofts-
størrelser på henholdsvis 70.000 kr., 80.000 kr., 90.000 kr., 100.000 kr., 110.000 kr.,
120.000 kr., 130.000 kr., 140.000 kr. og 150.000 kr. for fradrag i topskattegrundlaget. I
svaret bedes ministeren lægge til grund, at der sker en symmetrisk skattemæssig behand-
ling af pensionsopsparing, således at de efterfølgende pensionsudbetalinger udgår af ind-
komstgrundlaget for topskatten.
Svar
Jeg skal indledningsvis beklage det sene svar.
En ophævelse af fradrags- og bortseelsesretten for alle pensionsindbetalinger i topskatte-
grundlaget skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu fra topskat, grøn check og
børne- og ungeydelse på ca. 7.220 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Heraf skønnes ca. 5.720 mio. kr. at
vedrøre personer, som betaler topskat ved gældende 2022-regler.
Tabel 1. Umiddelbart merprovenu ved at ophæve/begrænse fradrags- og bortseelsesretten for pen-
sionsindbetalinger i topskattegrundlaget (2022-regler)
Mio. kr.(2019-niveau)
Ophævelse
Loft på 70.000 kr.
Loft på 80.000 kr.
Loft på 90.000 kr.
Loft på 100.000 kr.
Loft på 110.000 kr.
Loft på 120.000 kr.
Loft på 130.000 kr.
Loft på 140.000 kr.
Loft på 150.000 kr.
Topskatteydere
5.720
2.280
1.900
1.590
1.340
1.140
980
860
750
670
Ikke-topskatteydere
1.500
220
180
150
130
110
100
90
80
80
I alt
7.220
2.500
2.080
1.740
1.470
1.250
1.080
950
830
750
Anm.: I beregningerne er der ikke taget højde for den forventede fremadrettede omlægning fra fradragsberettigede ordnin-
ger til aldersopsparing. Grøn check og børne- og ungeydelse aftrappes på baggrund af topskattegrundlaget.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data er fra 2015 fremskrevet til 2019 med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2018.
En symmetrisk skattemæssig behandling af pensionsopsparing indebærer, at en ophæ-
velse/begrænsning af fradrags- og bortseelsesretten for pensionsindbetalinger i topskatte-
grundlaget modsvares af, at de efterfølgende udbetalinger udgår af indkomstgrundlaget
for topskatten. Virkningerne heraf vil først få betydning på udbetalingstidspunktet og ind-
går derfor ikke i det umiddelbare merprovenu i tabel 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: MFU Spm. om fradrag på pensionsindbetalinger m.v., til skatteministeren
2098171_0003.png
Det bemærkes, at det i praksis kan være forbundet med betydelige administrative vanske-
ligheder at skelne mellem hvilke fremtidige pensionsudbetalinger, der kan henføres til ind-
betalinger foretaget med henholdsvis uden fradrags- og bortseelsesret i topskattegrundla-
get
særligt hvis der indføres et loft.
En ophævelse eller begrænsning af fradrags- og bortseelsesret for pensionsindbetalinger i
topskattegrundlaget vil medføre en betydelig reduktion af indbetalingerne til pensionsord-
ninger
også med en symmetrisk skattemæssig behandling af pensionsopsparing. De la-
vere indbetalinger til pensionsordninger med fradrags- og bortseelsesret vil delvist blive
modsvaret af porteføljeomlægninger til andre typer af privat opsparing og delvist blive
modsvaret af en reduktion af den samlede private opsparing.
Regeringen kan ikke støtte en sådan begrænsning af fradrags- og bortseelsesretten for
pensionsindbetalinger, da den påvirker arbejdsudbuddet negativt, forringer incitamen-
terne til pensionsopsparing og strider mod regeringens skattestop.
Side 3 af 3