Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2152499_0001.png
20. februar 2020
J.nr. 2020 - 1390
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 143 af 2. december 2019 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om ministerens redegørelse for provenuvirkningen ved at udvide skattepligten for kapitalfonde og lignende alternative investeringsfonde, til skatteministeren
2152499_0002.png
Spørgsmål
Med udgangspunkt i, at man i Selskabsskattelovens §§ 1 og 2 har specificeret alternative
investeringsforeningers skattepligt, og specificeret dem som havende fast driftssted i Dan-
mark, bedes ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at udvide skattepligten for
kapitalfonde og lignende alternative investeringsfonde, ved at ophæve Selskabsskattelo-
vens § 2 stk. 6 (der bliver stk. 7, hvis lovforslag L 48 vedtages). Ministeren bedes redegøre
for provenuvirkningen i henholdsvis umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og
provenu efter adfærd.
Svar
De nuværende regler for, hvornår investeringer i aktier mv. kan anses for udøvelse af er-
hverv med den konsekvens, at der anses for at foreligge et fast driftssted i Danmark blev
justeret ved lov nr. 725 af 8. juni 2018 (L 237). Med justeringen blev sikret, at passive in-
vesteringer ikke i sig selv anses for erhvervsudøvelse. Udenlandske investorer, fx kapital-
fonde og lignende alternative investeringsfonde, der foretager passive investeringer via
transparente enheder, vil dermed ikke få fast driftssted i Danmark.
Baggrunden for justeringen var, dels at fjerne den retsusikkerhed og det behov for at ar-
bejde med unødige komplekse strukturer, som den tidligere regulering gav anledning til,
dels at sikre at tilpasningen af de danske regler til OECD´s modeloverenskomst ikke vil
medføre en øget beskatning af udenlandske investorer i transparente enheder, hvilket el-
lers i visse tilfælde ville kunne blive konsekvensen. En ophævelse af den gældende sel-
skabsskattelovens § 2 stk. 7 vil svare til, at den gennemførte justering tilbagerulles.
Som anført i de almindelige bemærkninger til L 237 foreligger der ikke data, der kan
danne grundlag for en kvantitativ vurdering af de provenumæssige konsekvenser, hvis
reglerne om skattepligten for kapitalfonde og lignende alternative investeringsfonde udvi-
des ved en ophæve selskabsskattelovens § 2 stk. 7.
Det vil dog gøre Danmark mindre attraktivt for udenlandske investorer, hvilket vil trække
i retning af færre investeringer og dermed lavere vækst og velstand. Dette var årsagen til
at mit parti
Socialdemokratiet
valgte at stemme for lempelsen tilbage i 2018.
Som nævnt i besvarelsen af SAU alm. del 142 er beskatningen af kapitalfonde et kom-
plekst område. Der er bl.a. behov for at sikre en rimelig balance mellem skatteprovenuet
og behovet for at kunne tiltrække investeringer og knowhow. I Skatteministeriet overvå-
ges løbende om reglerne på området er tilstrækkeligt robuste i forhold til at modvirke
skatteundgåelse, herunder om der kan være behov for en nærmere juridisk og økonomisk
afdækning af specifikke problemstillinger på området.
Side 2 af 2