Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2142457_0001.png
30. januar 2020
J.nr. 2020 - 1091
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 138 af 2. december 2019 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om, hvor mange virksomheder, der vil blive berørt af en grænse på henholdsvis 6, 7, 8, 9 og 10 år for fremførsel af underskud i efterfølgende års skattemæssige regnskab, til skatteministeren
2142457_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange virksomheder, der vil blive berørt af en
grænse på henholdsvis 6, 7, 8, 9 og 10 år for fremførsel af underskud i efterfølgende års
skattemæssige regnskab. Der bedes endvidere redegjort for provenuet, samt hvor meget
af provenuet der skal betales af henholdsvis mikrovirksomheder, små virksomheder, mel-
lemstore virksomheder og store virksomheder ved de forskellige grænser. Provenuet be-
des opgjort som umiddelbart provenu, efter tilbageløb og efter adfærd.
Svar
Efter gældende regler kan fremførselsberettigede underskud op til 8.572.500 kr. (2020-ni-
veau) fradrages fuldt ud i positiv selskabsskattepligtig indkomst, mens underskud herud-
over alene kan nedbringe det resterende overskud med 60 pct. i de år, hvor det fradrages.
Udover disse begrænsninger kan uudnyttede underskud fremføres uden tidsbegrænsning
til fradrag i senere års overskud.
På baggrund af det beregningsgrundlag, der blev anvendt ved besvarelsen af SAU alm. del
spm. 16 af 6. august 2019, skønnes det med betydelig usikkerhed at indførelse af en
grænse for underskudsfremførelse på 6 år vil medføre et merprovenu på 1,5 mia. kr. årligt
efter tilbageløb og adfærd, mens en grænse på 10 år vil medføre et merprovenu på ca. 0,6
mia. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved indførelse af grænse for, hvor mange år underskud
der kan fremføres
Mia. kr., 2020-niveau
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
6 år
2,4
2,0
1,5
7 år
1,9
1,6
1,2
8 år
1,5
1,3
0,9
9 år
1,2
1,0
0,8
10 år
1,0
0,8
0,6
Det vil kræve detaljerede regnskabs- og skatteoplysninger for det enkelte selskab over en
længere årrække at opsplitte dette provenuskøn på virksomhedsstørrelse. Skatteministeriet
har ikke umiddelbart adgang til disse oplysninger. De overordnede skøn er baseret på
virksomhedernes fremførte underskud i 2017 og oplysninger om beskæftigelsen i de til-
fælde, hvor denne umiddelbart har været tilgængelig i Orbis-regnskabsdatabasen.
Det skønnes umiddelbart, at af de ca. 40.000 virksomheder, der årligt fremfører under-
skud fra tidligere år, vil langt hovedparten (over 90 pct.) have færre end 50 personer ansat
og vil derfor ud fra EU’s definition kunne karakteriseres som enten mikrovirksomheder
eller små virksomheder. Det vurderes generelt, at jo flere år underskud kan fremføres, jo
færre virksomheder vil blive berørt. Samtidig vurderes det, at jo flere år underskud kan
fremføres, jo større er de berørte virksomheder, idet det må forventes, at mindre virk-
somheder ikke vil kunne opretholde underskud i lange perioder. Hvis grænsen fastsættes
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om, hvor mange virksomheder, der vil blive berørt af en grænse på henholdsvis 6, 7, 8, 9 og 10 år for fremførsel af underskud i efterfølgende års skattemæssige regnskab, til skatteministeren
2142457_0003.png
til 10 år skønnes det således, at den kun vil have betydning for relativ få, men store virk-
somheder.
Afslutningsvis bemærkes, at en begrænsning af selskabernes mulighed for at fremføre un-
derskud vil medføre en forvridning af investeringsstrukturen væk fra investeringer med
større risiko og højere forventet afkast, herunder investeringer i forskning og udvikling.
Det skyldes, at disse investeringer kan give anledning til underskud i en længere årrække,
førend de giver overskud. Dette trækker i retning af, at en begrænsning i selskabernes mu-
ligheder for at fratrække underskud kan have en større negativ effekt på investeringerne
end en tilsvarende forhøjelse af selskabsskatten. Underskudsbegrænsningsreglen skal dog
også ses i lyset af, at den begrænser selskabernes muligheder for at reducere dansk skat
ved at placere underskud i Danmark gennem strategisk fastsatte koncerninterne priser
med henblik på senere modregning i overskud.
Side 3 af 3