Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2119377_0001.png
6. december 2019
J.nr. 2019 - 9124
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 103 af 15. november 2019 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om, hvordan Skatteforvaltningen sikrer, at det for den enkelte borger og virksomhed er gennemsigtigt, om de har gæld til det offentlige m.v., til skatteministeren
2119377_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af den kvartalsvise orientering om inddrivelsessystemet i Fi-
nansudvalget den 14. november 2019 oplyse, hvordan Skatteforvaltningen sikrer, at det
for den enkelte borger og virksomhed er gennemsigtigt, om de har gæld til det offentlige
og hvor stor gælden i så tilfælde er.
Svar
Jeg er enig med spørgeren i, at det er vigtigt, at Skatteforvaltningen kan give borgere og
virksomheder mulighed for på enkel vis at få overblik over deres gæld til det offentlige.
Det er ikke nyt, at gældsinddrivelsen har været kraftigt udfordret siden suspenderingen af
den automatiserede gældsinddrivelse i EFI i efteråret 2015. Som jeg har sagt tidligere, og
som det fremgik af materialet ifm. den kvartalsvise gennemgang om inddrivelsessystemet
i Finansudvalget, så forventes det at tage år, før gældsinddrivelsen er normaliseret.
Som en del af målsætningen om at give borgere et bedre overblik over deres gæld ud-
sendte Gældsstyrelsen i sommeren 2019 rykkere til ca. 75.000 skyldnere med inddrivelses-
parat gæld. I efteråret 2019 har styrelsen fulgt op på denne indsats og vil henover de kom-
mende måneder frem til 2. kvartal 2020 afsende saldobreve til op imod 400.000 skyldnere,
der både har
inddrivelsesparat
og
ikke-inddrivelsesparat
gæld.
Derudover arbejder Gældsstyrelsen videre med yderligere kampagner og brevudsendelser
i 2020, hvor skyldnere får oplyst deres gæld til det offentlige. Afslutningsvist kan det oply-
ses, at op imod 500.000 skyldnere får oplyst deres samlede registrerede gæld, når modreg-
ningen i overskydende skatter finder sted ifm. offentliggørelsen af årsopgørelsen i foråret.
Som led i arbejdet med genopretningen af gældsområdet undersøges også muligheden for
etablering af en digital løsning, der giver skyldnere et overblik over deres samlede gæld og
et billede af konsekvenserne ved manglende betaling.
Side 2 af 2