Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 87
Offentligt
2118914_0001.png
Skatteministeriet
Udkast (2)
J.nr. 2019 - 10574
Forslag
til
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven
1)
(Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt
lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
§1
I registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 177 af 25. februar 2019, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 1126 af 19. november 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5 b, stk. 1, nr. 1,
ændres »2016-2019« til: »2016-2020«.
2.
§ 5 b, stk. 1, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3.
3.
I
§ 5 b, stk. 2, 1. pkt.,
ændres », på 40.000 kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2019 og
på 77.500 kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2020« til: »og på 40.000 kr. ved køretøjets
anmeldelse til registrering i 2019 eller 2020«.
4.
I
§ 5 c, stk. 2, nr. 1,
ændres »2016-2019« til: »2016-2020«.
5.
§ 5 c, stk. 2, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3.
6.
I
§ 5 c, stk. 3, 1. pkt.,
ændres », på 40.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2019 og på
77.500 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2020« til: »og på 40.000 kr. ved køretøjets anmel-
delse til registrering i 2019 eller 2020«.
§2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 806 af 8. august 2019, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 1124 af 19. november 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 16, stk. 4,
indsættes som
15. pkt.:
1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssam-
fundets tjenester (kodifikation).
1
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
»I perioden fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2020 nedsættes den årlige
skattepligtige værdi af eldrevne biler og pluginhybridbiler, jf. registreringsafgiftslovens §§ 5 b og 5
c, med 40.000 kr.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. februar 2020.
Stk. 2.
§ 1 har virkning fra og med den 1. januar 2020.
Stk. 3.
§ 2 har virkning fra og med den 1. april 2020.
Stk. 4.
Den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, har krav på
tilbagebetaling af et eventuelt forskelsbeløb, der måtte opstå for køretøjer, som i perioden fra og
med den 1. januar 2020 til og med den 31. januar 2020 er afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende
regler i registreringsafgiftslovens §§ 5 b eller 5 c, men som efter lovens ikrafttræden skal afgiftsbe-
rigtiges efter de satser og med de fradrag, som følger af § 1. Efter lovens ikrafttræden tilbagebetaler
told- og skatteforvaltningen forskelsbeløbet til den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslo-
vens almindelige regler. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj,
som ikke selv har forestået registreringen af køretøjet, alene rettes mod den, der skal svare afgift ef-
ter registreringsafgiftslovens almindelige regler. Der kan ikke ske tilbagebetaling af forskelsbeløb,
hvis der i perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med 31. januar 2020 er fremsat anmodning
om eksportgodtgørelse efter registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d.
Stk. 5.
For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens §§ 5 b eller 5 c i pe-
rioden fra og med den 1. januar 2016 til og med den 31. december 2019, og hvor der i januar 2020
er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, efterregule-
res eksportgodtgørelsen efter den 1. februar 2020 beregnet efter de satser, der fremgår af § 1, og
told- og skatteforvaltningen opkræver et eventuelt forskelsbeløb hos den, der har modtaget eksport-
godtgørelsen.
Stk. 6.
For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens §§ 5 b eller 5 c i pe-
rioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 31. januar 2020, og hvor der, efter den 31. ja-
nuar 2020 men inden en eventuel regulering af registreringsafgiften efter stk. 4 er foretaget, er frem-
sat anmodning om eksportgodtgørelse efter registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, behandles anmod-
ningen først efter, at denne regulering er foretaget. Anmodningen om eksportgodtgørelse behandles
med anvendelse af de satser, som fremgår af lovens § 1.
Stk. 7.
Tilbagebetalingskrav efter stk. 4 forfalder den 31. maj 2020 og forrentes fra forfaldsdagen
efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1, medmindre kravet ikke kan opgøres endeligt på dette tids-
punkt.
Stk. 8.
Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for indkomståret 2020 efter § 16
i lov om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede virkning af de
ændringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2020, der følger af denne
lovs § 2.
Stk. 9.
Den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 7 fastsættes
af social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret 2020, der
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
foreligger pr. 1. maj 2022.
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler
2.1.1 Gældende ret
2.1.2 Den foreslåede ordning
2.2. Lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil
2.2.1. Gældende ret
2.2.2 Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.1.1. Udskydelse af indfasning af registreringsafgift for eldrevne køretøjer m.v.
3.1.2. Lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alterna-
tivet har den 2. december 2019 indgået aftale om finansloven for 2020. Aftaleparterne ønsker, at en
større andel af bilerne på vejene er grønne biler, så de grønne biler kan bidrage positivt til den
grønne omstilling. Med lovforslaget bliver det billigere at købe og anvende eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler både til privatbrug og som firmabil, hvormed miljø- og klimavenlige biler bliver
et økonomisk mere attraktivt alternativ til benzin- og dieselbiler.
Aftaleparterne lægger vægt på, at bilafgifterne skal bidrage til den fortsatte udbredelse af grønne
biler. Med lovforslaget foreslås det derfor, at den planlagte stigning af registreringsafgiften for el-
drevne køretøjer og pluginhybridbiler fra den 1. januar 2020 annulleres, og i stedet videreføres de i
2019 gældende satser for registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020. Det
vil give ro om bilafgifterne frem mod opfølgningen på anbefalingerne til omlægning af bilafgifterne
fra kommissionen for grøn omstilling af personbiler.
Desuden er aftaleparterne enige om, at det også skal være billigere at køre grønt på jobbet. Firmabi-
ler kører typisk længere, og grønne firmabiler har derfor en relativt stor klimagevinst. Samtidig er
en stor del af bilsalget i Danmark salg af brugte biler. Derfor kan grønne firmabiler, som videresæl-
ges efter et par års brug, være med til at fremme bilparkens grønne omstilling. Aftaleparterne er der-
for enige om at indføre et fradrag i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler (elbiler og plugin-
hybridbiler) på 40.000 kr. fra 1. april til 31. december 2020.
Det forventes, at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler i 2020 skal komme med forslag
4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
til en samlet omlægning af bilafgifterne til fremme af grønne biler og fastholdelse af statens pro-
venu på længere sigt. Det er hensigten, at der herefter aftales en ny samlet model for bilafgifterne
for elbiler og andre lavemissionsbiler, som skal have virkning fra 2021. Aftaleparterne lægger vægt
på, at bilafgifterne skal bidrage til den fortsatte udbredelse af grønne biler, herunder grønne firmabi-
ler, så de kan bidrage positivt til den grønne omstilling.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Det foreslås, at de i 2019 gældende regler for registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhy-
bridbiler videreføres, så de også finder anvendelse i 2020. Herved undgås, at registreringsafgiften
for disse køretøjer stiger pr. 1. januar 2020. Der foreslås ingen ændringer for 2021 og frem.
Det foreslåede om at annullere stigningen i registreringsafgiften for elbiler og pluginhybridbiler pr.
1. januar 2020 skal ses i lyset af, at den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet og Radi-
kale Venstre med lov nr. 1889 af 29. december 2015 indførte indfasning af registreringsafgift over
en periode fra og med 2016 for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler.
Den 18. april 2017 indgik den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet og Radikale Venstre en aftale om at udskyde indfasningen af regi-
streringsafgift for eldrevne køretøjer, indtil et måltal på 5.000 nyregistrerede eldrevne køretøjer blev
opnået, opgjort fra den 1. januar 2016. Indholdet af aftalen blev gennemført ved lov nr. 687 af 8.
juni 2017.
Endelig blev indfasningen af registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler udskudt
med et år yderligere, og det særlige fradrag i registreringsafgiften blev forlænget og forhøjet ved lov
nr. 1730 af 27. december 2018.
På trods af disse initiativer er eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler fortsat dyrere og har kortere
rækkevidde end konventionelle biler, og det tager længere tid at oplade en elbil, end det tager at
tanke en konventionel bil. Indfrielsen af målsætningen er således afhængig af teknologiudviklingen.
På den korte bane, mens teknologierne er under udvikling, vil regeringen derfor via afgiftslempelser
øge incitamentet til at købe eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler.
Det foreslås desuden at indføre et fradrag i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler (eldrevne
biler og pluginhybridbiler) på 40.000 kr. fra 1. april til 31. december 2020.
En medarbejder med en eldreven bil eller pluginhybridbil, der anvendes som fri bil, vil således i pe-
rioden skulle betale mindre i skat. Fradraget vil således gælde, indtil regeringen har haft mulighed
for at følge op på anbefalingerne fra kommissionen for grøn omstilling af personbiler, der i 2020
skal komme med forslag til en samlet omlægning af bilafgifterne til fremme af grønne biler og fast-
holdelse af statens provenu på længere sigt.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler
2.1.1. Gældende ret
Efter gældende regler udgør registreringsafgiften 85 pct. (den lave sats) af bilens nettopris inkl.
moms (den afgiftspligtige værdi) op til det såkaldte skalaknæk på 193.400 kr. (2019-niveau) tillagt
150 pct. (den høje sats) af den del af den afgiftspligtige værdi, som overstiger skalaknækket. Der
gives desuden fradrag for diverse sikkerhedsudstyr og tillæg eller fradrag for brændstoføkonomi.
5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
Til og med 2015 var eldrevne køretøjer fritaget fra registreringsafgift. I medfør af registreringsaf-
giftslovens § 5 b, stk. 1, indfases registreringsafgift for eldrevne køretøjer gradvist over en periode
fra og med 2016 til og med 2022. Det sker ved, at afgiften forhøjes fra år til år, således at den i
2016-2019 udgør 20 pct., i 2020 40 pct., i 2021 65 pct. og i 2022 90 pct. af afgiften for tilsvarende
fuldt afgiftspålagte køretøjer. Fra og med 2023 beregnes fuld afgift. Der gives desuden et særligt
fradrag i registreringsafgiften på 40.000 kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2019 og på
77.500 kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2020. Fradraget kan dog ikke overstige den
beregnede afgift i medfør af lovens § 5 b, stk. 1. Mindsteafgiften på 20.000 kr. for nye personbiler,
jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6, finder ikke anvendelse ved registrering af nye eldrevne kø-
retøjer, og registreringsafgiften for eldrevne køretøjer kan således være lavere end 20.000 kr.
For pluginhybridbiler beregnes registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 5 c. Pluginhy-
bridbiler kunne tidligere opnå væsentligt bedre forbrugstal i standardiserede tests end det faktiske
forbrug. Det skyldtes, at der historisk ikke blev taget højde for forbruget af el, selv om distancen
kørt på el-drift blev medregnet i den samlede forbrugsopgørelse. Konsekvensen af det var, at disse
biler opnåede større fradrag i registreringsafgiften, end deres reelle brændstofeffektivitet burde have
berettiget til.
På den baggrund blev der ved lov nr. 1889 af 29. december 2015 fastsat nye regler for afgifter af
pluginhybridbiler, som tog højde for el-driften i forbindelse med fastsættelse af forbrugstal. Samti-
dig blev der indført en indfasningsperiode fra og med 2016 til og med 2019 og fuld afgift efter den
nye metode fra og med 2020. Indfasningen blev dog udskudt med to år ved lov nr. 687 af 8. juni
2017 og med yderligere et år ved lov nr. 1730 af 27. december 2018.
Efter de gældende regler for pluginhybridbiler skal der i 2016-2019 beregnes afgift efter de tidligere
gældende regler tillagt 20 pct. af differencen mellem afgiften efter de gældende regler og de tidli-
gere gældende regler. I 2020 tillægges 40 pct. af differencen, i 2021 65 pct. og i 2022 90 pct., og fra
og med 2023 beregnes fuld afgift efter de gældende regler. Der gives desuden et særligt fradrag i
registreringsafgiften på 40.000 kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2019 og på 77.500 kr.
ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2020, som dog ikke kan overstige den beregnede afgift i
medfør af lovens § 5 c, stk. 2. Mindsteafgiften på 20.000 kr. for nye personbiler, jf. registreringsaf-
giftslovens § 4, stk. 6, finder ikke anvendelse for nye pluginhybridbiler, og registreringsafgiften for
pluginhybridbiler kan således være lavere end 20.000 kr.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at de i 2019 gældende satser for registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhy-
bridbiler videreføres, så de også finder anvendelse i 2020. Det vil sige, at der ligesom i 2019 vil
gælde en sats på 20 pct. for elbiler og pluginhybridbiler i 2020. Det samme vil desuden gælde det
særlige fradrag på 40.000 kr., som ligeledes foreslås videreført uændret fra 2019 til 2020. Således
foreslås den planlagte stigning i registreringsafgiften i 2020, hvor satsen efter gældende regler stiger
til 40 pct. med et bundfradrag på 77.500 kr., annulleret for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler.
Der foreslås ingen ændringer for 2021 og frem, hvor de gældende regler derfor fastholdes.
Det foreslåede har til formål at fremme den fortsatte udbredelse af eldrevne køretøjer og pluginhy-
bridbiler frem for benzin- og dieseldrevne køretøjer.
2.2. Lavere beskatning af elbiler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil
6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
2.2.1. Gældende ret
Får en person som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt ar-
bejde stillet en bil til rådighed, som kan anvendes privat, er der tale om et skattepligtigt personale-
gode (fri bil), jf. ligningslovens § 16, stk. 1.
Efter gældende regler, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 1.-4. pkt., sættes den skattepligtige værdi af en
bil, der er stillet til privat rådighed for den skattepligtige af en arbejdsgiver m.v., til en årlig værdi
på 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. Bilens
skattepligtige værdi beregnes dog af mindst 160.000 kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et
miljøtillæg, der udgør den årlige afgift eksklusiv udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der
skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om vægtafgift af motorkøre-
tøjer m.v. (herefter vægtafgiftsloven), med tillæg af 50 pct., jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 1.-4. pkt.
Efter ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., skal der ved opgørelsen af bilens værdi, der indgår i be-
skatningsgrundlaget for fri bil, skelnes mellem, om arbejdsgiveren har anskaffet bilen højst tre år
efter bilens første registrering eller ej. Den første indregistrering er den dato, bilen første gang blev
indregistreret i Køretøjsregisteret.
Hvis arbejdsgiveren har anskaffet bilen højst tre år efter bilens første indregistrering ("ny bil"), fast-
sættes beregningsgrundlaget med udgangspunkt i nyvognsprisen. Nyvognsprisen bruges i de første
36 måneder fra bilens første indregistrering, dog beregnes den skattepligtige værdi mindst af
160.000 kr. Herefter nedsættes værdien til 75 pct. af nyvognsprisen, jf. ligningslovens § 16, stk. 4,
5. pkt., dog beregnes den skattepligtige værdi mindst af 160.000 kr. Hvis arbejdsgiveren har anskaf-
fet bilen mere end tre år (36 måneder) efter bilens første indregistreringsdato ("gammel bil"), fast-
sættes beregningsgrundlaget ud fra arbejdsgiverens købspris inklusive moms og eventuelle istand-
sættelsesudgifter, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 6. pkt. Beregningsgrundlaget for bilens værdi er
dog mindst 160.000 kr.
Reglerne i ligningslovens § 16, stk. 4, gælder også for biler, som firmaet har leaset. Den skatteplig-
tige værdi fastsættes, som om bilen var erhvervet til eje af firmaet på leasingtidspunktet.
Reglerne gælder alle biler, der er stillet til rådighed for den skattepligtiges private benyttelse af en
arbejdsgiver, herunder eldrevne biler og pluginhybridbiler.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indføres et tidsbegrænset fradrag i den skattepligtige værdi af eldrevne biler og
pluginhybridbiler, der stilles til rådighed for privat benyttelse af en arbejdsgiver m.v. (fri bil). Fra-
draget foreslås at udgøre 40.000 kr. fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2020.
Formålet er at gøre eldrevne biler og pluginhybridbiler mere attraktive som fri bil og styrke marke-
det for brugte klima- og miljøvenlige biler. Efter den foreslåede ændring foreslås det, at en medar-
bejder, der får en eldrevet bil eller pluginhybridbil stillet til privat rådighed af en arbejdsgiver, i pe-
rioden vil skulle betale mindre i skat af bilens værdi.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.1.1. Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler
Den del af forslaget, der vedrører registreringsafgift, skønnes med væsentlig usikkerhed at medføre
7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
2118914_0008.png
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 50 mio. kr. i 2020. Efter tilbageløb og adfærd skønnes mindre-
provenuet i 2020 med væsentlig usikkerhed at udgøre ca. 100 mio. kr., jf. tabel 1.
Videreførelse af de i 2019 gældende satser for registreringsafgift for eldrevne køretøjer og plugin-
hybridbiler i 2020 skønnes med væsentlig usikkerhed at ville medføre en stigning i salget af el-
drevne køretøjer og pluginhybridbiler med ca. 200 køretøjer i 2020, så det samlede salg forventes at
udgøre 11.800 eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020.
For en Tesla Model 3 til knap 445.000 kr. uden afgift vil det foreslåede indebære en lempelse i regi-
streringsafgiften på knap 4.000 kr. i forhold til gældende regler i 2020, mens en Tesla Model X til
690.000 kr. uden afgift vil få en lempelse i registreringsafgiften på knap 100.000 kr. i forhold til
gældende regler i 2020.
Det må forventes, at de foreslåede lempelser vil have en positiv om end begrænset effekt på ar-
bejdsudbuddet, da lempelserne ventes at slå igennem i priserne og derved vil øge reallønnen.
De foreslåede ændringer vil medføre en forøgelse af skatteudgifter. Skatteudgifter er afvigelser fra
det almindelige skattesystem, hvor konkrete aktiviteter opnår en begunstigelse. Almindeligvis sva-
rer skatteudgiften til det umiddelbare provenutab, dvs. provenutabet uden korrektion for tilbageløb
og eventuelle adfærdseffekter. De foreslåede lempelser vil på den baggrund kunne anslås at ville
øge skatteudgifterne svarende til det umiddelbare provenu i alt i 2020.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer
og pluginhybridbiler
Finansår
Mio. kr. (2020-niveau)
2020
2021
2022
2023
2024
2025 Varigt
2020
Umiddelbar virkning
-50
-
-
-
-
-
0
-50
Virkning efter tilbageløb
-50
-
-
-
-
-
0
-
Virkning efter tilbageløb og adfærd
-100
0
0
0
0
0
0
-
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. som følge af væsentlig usikkerhed om udbredelsen af eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler
3.1.2. Lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil
Den del af lovforslaget, der vedrører lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der
anvendes som fri bil, skønnes i 2020 at medføre et mindreprovenu på ca. 25 mio. kr. i umiddelbar
virkning og ca. 25 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Den varige virkning skønnes ikke nævnevær-
dig, jf. tabel 2.
Det vurderes, at en begrænset del af den samlede umiddelbare provenuvirkning i 2020 udmøntes
som ændringer af forskudsregistreringen og dermed indkomstskatterne i løbet af 2020, da ændrin-
gerne i grundlaget for firmabilbeskatningen ikke automatisk ændres i forskudsregistreringen. Ho-
vedparten vil blive opgjort i forbindelse med årsopgørelsen for 2020 i foråret 2021. På den bag-
grund skønnes forslaget i finansåret 2020 at medføre et umiddelbart mindreprovenu i størrelsesorde-
nen 5 mio. kr. Den resterende del af mindreprovenuet for indkomståret 2020 vil fremkomme i fi-
nansåret 2021 som overskydende skat eller reduceret restskat hos borgeren i forbindelse med årsop-
gørelsen for 2020.
Det umiddelbare mindreprovenu for kommunerne skønnes at udgøre ca. 11 mio. kr. i 2020. Forsla-
get får ingen umiddelbare økonomiske virkninger for kommunerne for indkomståret 2020, da det af
8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
2118914_0009.png
tidsmæssige grunde ikke har været muligt at indarbejde virkningen af forslaget i det statsgarante-
rede udskrivningsgrundlag for 2020. I den forbindelse vil der, for så vidt angår indkomstskatterne
for de kommuner, der vælger at selvbudgettere deres udskrivningsgrundlag i 2020, ske en neutrali-
sering af lovens virkning i forbindelse med afregningen af de kommunale skatter vedrørende ind-
komståret 2020 i 2023. Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regionerne.
Forslaget skønnes at medføre en stigning i salget af eldrevne biler og pluginhybridbiler med ca. 150
biler i 2020.
Udgangspunktet for beskatningen af fri bil er, at alle indkomsterhvervelser skal beskattes ens, uan-
set om indkomsten er i form af kontantløn eller naturalieydelser. Med de skematiske regler, hvor
grundlaget for beskatning udgøres af nyvognsprisen for nye biler med et miljøtillæg, tilstræbes dette
udgangspunkt overholdt, samtidig med at det er administrativt enkelt at opgøre den skattemæssige
værdi af at få stillet fri bil til rådighed. Da en eldreven bil eller pluginhybridbil er relativt dyr at an-
skaffe, mens den er relativt billig i drift, kan den nuværende skematiske ordning komme til at over-
vurdere værdien af at få stillet en miljøvenlig bil til rådighed. Med forslaget tages der i højere grad
højde for dette forhold, og lempelserne vurderes derfor ikke at kunne anses som en skatteudgift.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser ved lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der an-
vendes som fri bil
Finansår
2020
Mio. kr. (2020-niveau)
2020
2021
2022
2023
2024
2025 Varigt
Umiddelbar virkning
-25
-
-
-
-
-
0
-5
Virkning efter tilbageløb
-20
-
-
-
-
-
0
-
Virkning efter tilbageløb og adfærd
-25
0
0
0
0
0
0
-
Umiddelbar virkning for kommuneskatten
-11
-
-
-
-
-
-
-
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets initiativ vedr. lempelse af annullering af afgiftsstigninger vurderes samlet af ville
medføre administrative omkostninger for Skatteforvaltningen på ca. 0,5 mio. kr. i 2020 til genbe-
regning af registreringsafgiften for køretøjer, som indregistreres i januar 2020, dvs. før loven træder
i kraft den 1. februar 2020, men efter det foreslåede virkningstidspunkt den 1. januar 2020.
Lovforslagets initiativ vedr. fremme af grønne biler vurderes samlet set at medføre administrative
omkostninger for Skatteforvaltningen på ca. 1,3 mio. kr. i 2020 til sagsbehandling, vejledning og
håndtering af borgerhenvendelser.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det skønnes, at videreførelsen af de i 2019 gældende satser for registreringsafgift for eldrevne køre-
tøjer og pluginhybridbiler i 2020 vil medføre en umiddelbar lempelse for erhvervslivet på ca. 25
mio. kr. i 2020. I skønnet er det lagt til grund, at erhvervenes køb af biler udgør ca. 50 pct. af det
samlede køb af biler.
Det foreslåede vurderes ikke at ville medføre nævneværdige administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v., idet der alene er tale om ændringer af satser.
Det foreslåede om lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri
9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
bil, vil medføre positive konsekvenser for de virksomheder, der aflønner medarbejderne med en el-
drevet bil eller pluginhybridbil, der anvendes som fri bil, idet de kan tilbyde medarbejderne en af-
lønning inklusive fri bil til en højere værdi efter skat uden øgede omkostninger.
Det vurderes, at den foreslåede ændring vil medføre beskedne administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, idet arbejdsgiverne i perioden fra den 1. april 2020 til og med den 31. december 2020
vil skulle tage højde for den foreslåede nedsættelse af den skattepligtige værdi af en fri eldrevet bil
eller pluginhybridbil i forbindelse med indberetningen af værdien af fri bil for den ansatte.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at de foreslåede ændringer ikke vil medføre administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Det foreslåede vedrørende registreringsafgift vil forbedre rammevilkårene for udbredelse af el-
drevne køretøjer og pluginhybridbiler. Udledningerne fra disse typer af køretøjer udgør en lavere
miljøbelastning per køretøj end tilsvarende konventionelle benzin- eller dieseldrevne køretøjer. Det
vurderes på den baggrund, at de foreslåede ændringer vil have positive om end begrænsede miljø-
mæssige konsekvenser.
Det foreslåede skønnes med usikkerhed samlet i perioden 2020-2030 at ville medføre en CO
2
-re-
duktion på ca. 3.500-4.500 ton.
Forslaget om lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der stilles til rådighed som fri
bil, vil forbedre rammevilkårene for udbredelse af eldrevne biler og pluginhybridbiler. Udlednin-
gerne fra disse typer af biler udgør en lavere miljøbelastning per bil end tilsvarende konventionelle
benzin- eller dieseldrevne biler. Det vurderes på den baggrund, at de foreslåede ændringer vil have
positive om end begrænsede miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Ved vurderingen af om en foranstaltning udgør statsstøtte, skal det efter artikel 107, stk. 1, i Trakta-
ten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) undersøges, om (i) der er tale om en øko-
nomisk fordel, (ii) der ydes af statsmidler, (iii) til visse virksomheder eller produktioner (kravet om
selektivitet), og som (iv) derved fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencen og påvirker sam-
handlen mellem medlemsstaterne. Disse fire betingelser skal alle være opfyldte, før der er tale om
statsstøtte.
En foranstaltning, som afviger fra det almindelige system, og derfor umiddelbart kan synes at være
ydet til ”visse virksomheder eller produktioner”, vil dog ikke opfylde kravet om selektivitet, hvis
afvigelsen er begrundet i afgiftssystemets logik og almindelige opbygning.
Der foreslås en videreførelse af de i 2019 gældende regler for registreringsafgift for eldrevne køre-
tøjer og pluginhybridbiler i 2020.
Den tidligere ordning med fuld afgiftsfritagelse for eldrevne køretøjer blev i sommeren 2015 fore-
lagt for Kommissionen med henblik på at drøfte den påtænkte ordning for indfasning af afgiften.
Den efterfølgende proces med yderligere drøftelser med Kommissionen vedrørte navnlig et oprin-
10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
deligt påtænkt generelt loft på 800.000 kr. for afgiftsfritagelsen. Kommissionens umiddelbare til-
kendegivelser herom indebar, at loftet over afgiftsrabatten udgik af lovforslaget inden vedtagelsen
(lov nr. 1889 af 29. december 2015).
Efterfølgende tilkendegav konkurrencekommissæren over for skatteministeren i juni 2016 ved et
såkaldt comfort letter, at den danske model for indfasning af afgifter på eldrevne køretøjer, herunder
begrænsningen af afgiftsrabatten i henhold til det oprindeligt foreslåede loft, ikke var i strid med
EU's statsstøtteregler. Det vurderes, at de foreslåede ændringer falder inden for rammerne af den
retsopfattelse, der ligger til grund for Kommissionens tidligere comfort letter.
Der er to årsager til, at regler om afgiftsfritagelse eller -rabat for eldrevne køretøjer generelt må an-
ses for at falde uden for statsstøttebegrebet i artikel 107 TEUF, som Kommissionen har anerkendt
ved sit tidligere comfort letter. For det første er det den endelige køber af bilerne, der får en økono-
misk fordel, og det er derfor ikke en fordel, der kanaliseres videre til bestemte virksomheder eller
grupper af virksomheder. Virkningen for virksomhederne (f.eks. producenter og forhandlere) er så-
ledes af rent sekundær karakter. For det andet gives fordelen til alle potentielle købere af eldrevne
køretøjer på ensartet grundlag, således at der er tale om en generel ordning, hvor det er et led i af-
giftssystemets logik at behandle eldrevne køretøjer m.v. lempeligt for at give bilkøbere et incita-
ment til at købe miljøvenlige biler.
I relation til videreførelsen af de i 2019 gældende regler i 2020 er det centralt for vurderingen, at
den oprindelige fuldstændige afgiftsfritagelse, som anerkendt af Kommissionen, ikke udgjorde et
statsstøtteretligt problem. Dette må tilsvarende gælde for en langsommere indfasning af afgiften
m.v., da baggrunden herfor er den samme, som lå til grund for den oprindelige fritagelse, nemlig at
øge bilkøbernes incitament til at købe miljøvenlige biler, der på grund af deres høje pris aktuelt ikke
er konkurrencedygtige i forhold til konventionelle biler.
Lovforslagets øvrige indhold indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt for-
skrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation). De foreslåede ændringer er skattemæs-
sige foranstaltninger, som ikke er omfattet af en standstill-periode.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er af tidsmæssige årsager grundet forslagets tilknytning til finanslovsaftalen 2020
sendt i en forkortet høring den 5. december 2019 med frist den 12. december 2019 hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AutoBranchen Danmark,
Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark, AutoCamperRådet, Borger- og retssikker-
hedschefen i Skatteforvaltningen, Brintbranchen, Business Danmark, Campingbranchen, Carta,
Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danmarks Frie Auto-
campere, Danmarks Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk AutoGenbrug, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Automobilforhandler Forening,
Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Elbil Alliance, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Lokalsyn, Dansk Maskinhandlerforening,
Dansk Metal, Dansk Methanolforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Taxi Råd, Dansk Told- og
11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
2118914_0012.png
Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske Biobrændsels- og Kulimportørers
Association, Danske Busvognmænd, Danske Regioner, Danske Speditører, Danske Synsvirksomhe-
der, DANVA, Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche, Det Økologiske
Råd, DI, DI Transport, Digitaliseringsstyrelsen, DTL, Eksportrådet, ERFAgruppen-Bilsyn, Er-
hvervsstyrelsen
Område for Bedre Regulering, FDL - Frie Danske Lastbilvognmænd, FDM, FH-
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Finans og Leasing, FOA, FORCE Techno-
logy, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, FSE, FSR - danske re-
visorer, GAFSAM, HK-Kommunal, HK-Privat, HORESTA, Ingeniørforeningen i Danmark, Inter-
national Transport Danmark, Justitia, KL, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsforeningen
Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Motorcykel
Forhandler Foreningen, Motorcykel Importør Foreningen, Motorhistorisk Samråd, Olie Gas Dan-
mark, Rockwoolfonden, SEGES, SKAD
Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark,
Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis ja, an-
giv omfang/Hvis nej, anfør
”Ingen”)
De foreslåede ændringer ved-
rørende registreringsafgift
skønnes at ville medføre et
umiddelbart mindreprovenu
på ca. 50 mio. kr. i 2020. Ef-
ter tilbageløb og adfærd
skønnes mindreprovenuet i
2020 at udgøre ca. 100 mio.
kr.
Det foreslåede om lavere be-
skatning af eldrevne biler og
pluginhybridbiler, der anven-
des som fri bil, skønnes at
ville medføre et mindrepro-
venu i 2020 på 25 mio. kr. ef-
ter tilbageløb og adfærd.
Lovforslagets initiativ vedr.
lempelse af annullering af af-
giftsstigninger vurderes sam-
let af ville medføre admini-
strative omkostninger for
Skatteforvaltningen på ca.
0,5 mio. kr. i 2020 til genbe-
regning af registreringsafgif-
ten for køretøjer, som indre-
gistreres i januar 2020, dvs.
før loven træder i kraft den 1.
februar 2020, men efter det
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
2118914_0013.png
foreslåede virkningstidspunkt
den 1. januar 2020.
Det foreslåede vedr. fremme
af grønne biler vurderes sam-
let set at ville medføre admi-
nistrative omkostninger for
Skatteforvaltningen på ca.
1,3 mio. kr. i 2020 til sagsbe-
handling, vejledning og
håndtering af borgerhenven-
delser.
Økonomiske konsekvenser for Hvis det lægges til grund, at er- Ingen
erhvervslivet
hvervenes køb af biler udgør
ca. 50 pct. af det samlede køb
af biler, skønnes erhvervene,
som følge af de foreslåede æn-
dringer vedr. registreringsaf-
gift, at ville få en umiddelbar
lempelse på 25 mio. kr. i 2020.
Det foreslåede om lavere be-
skatning af eldrevne biler og
pluginhybridbiler, der anven-
des som fri bil, vil medføre po-
sitive konsekvenser for de virk-
somheder, der aflønner medar-
bejderne med en sådan bil.
Ingen
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
De foreslåede ændringer vur-
Ingen
deres at ville have positive om
end begrænsede miljømæssige
konsekvenser.
Det vurderes, at den del af lovforslaget, der vedrører registre-
ringsafgiften for eldrevne køretøjer m.v. er i overensstemmelse
med EU’s statsstøtteregler.
Lovforslagets øvrige indhold inde-
holder ingen EU-retlige aspekter.
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU
om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrif-
ter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodi-
fikation).
13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
2118914_0014.png
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering /
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Eldrevne køretøjer var til og med 2015 fritaget for registreringsafgift. Efter de gældende regler ind-
fases afgiften over en periode fra og med 2016 til og med 2022, så den i 2016-2019 udgør 20 pct., i
2020 40 pct., i 2021 65 pct. og i 2022 90 pct. af afgiften for tilsvarende fuldt afgiftspålagte køretø-
jer, jf. registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1, nr. 1-4. Fra og med 2023 beregnes der fuld afgift.
Det foreslås, at den gældende sats i 2019 på 20 pct. videreføres, så den også vil finde anvendelse i
2020. Der foreslås ingen ændringer for 2021 og frem.
Det foreslåede vil medføre, at registreringsafgiften for eldrevne køretøjer vil forblive på samme ni-
veau i 2019 og 2020, og at den planlagte stigning i registreringsafgiften pr. 1. januar 2020 derved
annulleres.
Til nr. 2
Eldrevne køretøjer var til og med 2015 fritaget for registreringsafgift. Efter de gældende regler ind-
fases afgiften over en periode fra og med 2016 til og med 2022, så den i 2016-2019 udgør 20 pct., i
2020 40 pct., i 2021 65 pct. og i 2022 90 pct. af afgiften for tilsvarende fuldt afgiftspålagte køretø-
jer, jf. registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1, nr. 1-4. Fra og med 2023 beregnes der fuld afgift.
Af registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1, nr. 2, fremgår, at der i 2020 betales 40 pct. af den fulde
registreringsafgift for eldrevne køretøjer. Det foreslås, at denne bestemmelse ophæves. Nr. 3 og 4
vil herefter blive nr. 2 og 3. Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng med, at det i medfør
af lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås, at den i 2019 gældende sats på 20 pct. videreføres i 2020.
Der er tale om en konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 3
Det følger af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 2, at der for et eldrevet køretøj gi-
ves et fradrag i registreringsafgift på 40.000 kr. ved køretøjets registrering i 2019 og på 77.500 kr.
ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2020. Fradraget kan maksimalt udgøre afgiften efter regi-
streringsafgiftslovens § 5 b, stk. 1, jf. stk. 2, 2. pkt. Bestemmelsen udgør en del af indfasningen af
registreringsafgift for eldrevne køretøjer, hvor registreringsafgiften indfases over en periode fra
2016 til 2022, hvorefter der beregnes fuld afgift for eldrevne køretøjer fra og med 2023.
Det foreslås, at det gældende fradrag i registreringsafgiften for eldrevne køretøjer på 40.000 kr. i
2019 videreføres i 2020. Det skal ses i sammenhæng med, af det i medfør af lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås at videreføre den i 2019 gældende sats for registreringsafgift for eldrevne køretøjer på 20
14
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
pct. i 2020.
Samlet set foreslås de i 2019 gældende regler for registreringsafgift for eldrevne køretøjer således
videreført i 2020, hvilket vil medføre, at den planlagte stigning i registreringsaften for disse køretø-
jer annulleres. Der foreslås ingen ændringer i de gældende regler for 2021 og frem.
Til nr. 4
For biler, der drives af el i kombination med benzin, diesel, naturgas eller biogas, og hvor opladnin-
gen af køretøjet kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning (herefter pluginhybridbiler) bereg-
nes registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 5 c. Pluginhybridbiler kunne tidligere opnå
væsentligt bedre forbrugstal i standardiserede tests end det faktiske forbrug. Det skyldes, at der hi-
storisk ikke blev taget højde for forbruget af el, selv om distancen kørt på el-drift blev medregnet i
den samlede forbrugsopgørelse. Konsekvensen af det var, at disse biler opnåede større fradrag i re-
gistreringsafgiften, end deres reelle brændstofeffektivitet burde have berettiget til.
På den baggrund blev der ved lov nr. 1889 af 29. december 2015 fastsat nye regler for afgifter af
pluginhybridbiler, som tog højde for el-driften i forbindelse med fastsættelse af forbrugstal. Samti-
dig blev der indført en indfasningsperiode fra og med 2016 til og med 2019 med fuld afgift fra og
med 2020. Indfasningen blev udskudt med to år ved lov nr. 687 af 8. juni 2017 og med et år ved lov
nr. 1730 af 27. december 2018.
Det følger af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 5 c, stk. 2, nr. 1, at der for pluginhybridbi-
ler i 2016-2019 skal beregnes afgift efter de tidligere gældende regler tillagt 20 pct. af differencen
mellem afgiften efter de gældende regler og de tidligere gældende regler. I 2020 tillægges 40 pct. af
differencen, i 2021 65 pct. og i 2022 90 pct., og fra og med 2023 beregnes fuld afgift efter de gæl-
dende regler, jf. registreringsafgiftslovens § 5 c, stk. 2, nr. 2-4.
Det foreslås, at den gældende sats i 2019 på 20 pct. videreføres, så den også finder anvendelse i
2020. Der foreslås ingen ændringer for 2021 og frem.
Det foreslåede vil medføre, at registreringsafgiften for pluginhybridbiler vil forblive på samme ni-
veau i 2019 og 2020, og at den planlagte stigning i registreringsafgiften pr. 1. januar 2020 derved
annulleres.
Til nr. 5
Der blev ved lov nr. 1889 af 29. december 2015 fastsat nye regler for afgifter af pluginhybridbiler,
hvor der indførtes en mere retvisende metode til opgørelse af brændstofforbrug. Den nye metode
medførte et formelt højere brændstofforbrug og dermed en stigning i afgiftsniveauet. Det blev der-
for fastsat en indfasningsperiode fra og med 2016 til og med 2019 med fuld afgift efter de nye reg-
ler fra og med 2020. Indfasningen blev udskudt med to år ved lov nr. 687 af 8. juni 2017 og med et
år ved lov nr. 1730 af 27. december 2018. Indfasningen sker ved, at der beregnes registreringsafgift
efter de tidligere gældende regler for fastsættelse af brændstofforbrug med et tillæg af en årligt sti-
gende procentdel af differencen mellem registreringsafgiften efter de gældende regler og de tidli-
gere gældende regler.
Af registreringsafgiftslovens § 5 c, stk. 2, nr. 2, fremgår, at der i 2020 betales et tillæg til registre-
ringsafgiften efter de tidligere gældende regler på 40 pct. af differencen mellem afgiften beregnet
efter de tidligere gældende og de gældende regler. Det foreslås, at denne bestemmelse ophæves. Nr.
15
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
3 og 4 vil herefter blive nr. 2 og 3.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng med, at det i medfør af lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås, at den i 2019 gældende sats på 20 pct. videreføres i 2020.
Der er tale om en konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 6
Der blev ved lov nr. 1889 af 29. december 2015 fastsat nye regler for afgifter af pluginhybridbiler,
hvor der indførtes en mere retvisende metode til opgørelse af brændstofforbrug. Den nye metode
medførte et formelt højere brændstofforbrug og dermed en stigning i afgiftsniveauet. Det blev der-
for fastsat en indfasningsperiode fra og med 2016 til og med 2019 med fuld afgift efter de nye reg-
ler fra og med 2020. Indfasningen blev udskudt med to år ved lov nr. 687 af 8. juni 2017 og med et
år ved lov nr. 1730 af 27. december 2018. Indfasningen sker ved, at der beregnes registreringsafgift
efter de tidligere gældende regler for fastsættelse af brændstofforbrug med et tillæg af en årligt sti-
gende procentdel af differencen mellem registreringsafgiften efter de gældende regler og de tidli-
gere gældende regler.
Det følger af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 5 c, stk. 3, at der for pluginhybridbiler gi-
ves et bundfradrag på 40.000 kr. ved bilens registrering i 2019 og på 77.500 kr. ved bilens anmel-
delse til registrering i 2020. Bundfradraget kan maksimalt udgøre tillægget til afgiften efter registre-
ringsafgiftslovens § 5 c, stk. 2, jf. stk. 3, 2. pkt. Bestemmelsen udgør en del af indfasningen af den
nye opgørelsesmetode for pluginhybridbilers brændstofforbrug.
Det foreslås, at det gældende fradrag i registreringsafgiften for pluginhybridbiler på 40.000 kr. i
2019 videreføres i 2020. Det skal ses i sammenhæng med, af det i medfør af lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås at videreføre den i 2019 gældende sats for registreringsafgift for pluginhybridbiler på 20
pct. i 2020.
Samlet set foreslås de i 2019 gældende regler for registreringsafgift for eldrevne køretøjer således
videreført i 2020, så den ellers planlagte stigning i registreringsafgiften for disse køretøjer annulle-
res. Der foreslås ingen ændringer i de gældende regler for 2021 og frem.
Til § 2
Efter ligningslovens § 16, stk. 4, fastsættes den skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til rådig-
hed for den skattepligtiges private benyttelse af en arbejdsgiver m.v., til 25 pct. af den del af bilens
værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. Den skattepligtige værdi beregnes dog af
mindst 160.000 kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et miljøtillæg, der udgør den årlige afgift
eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstoffor-
brugsafgiftsloven eller efter vægtafgiftsloven, med tillæg af 50 pct., jf. ligningslovens § 16, stk. 4.
Reglerne gælder alle biler, der stilles til rådighed for privat benyttelse af en arbejdsgiver m.v., her-
under eldrevne biler og pluginhybridbiler.
Det foreslås, at der som
15. pkt.
i ligningslovens § 16, stk. 4, indsættes en bestemmelse om, at den
årlige skattepligtige værdi af en eldreven bil eller pluginhybridbil, jf. registreringsafgiftslovens §§ 5
b og 5 c, i perioden fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2020 nedsættes med
40.000 kr.
16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
Den foreslåede ændring omfatter således de eldrevne biler, der er omfattet af registreringsafgiftslo-
vens § 5 b, og de pluginhybridbiler, der er omfattet af registreringsafgiftslovens § 5 c.
Den foreslåede nedsættelse vil også gælde for eldrevne biler og pluginhybridbiler, der på lovens
ikrafttrædelsestidspunkt (den 1. april 2020) allerede stilles til privat rådighed for en medarbejder.
Nedsættelsen af den årlige skattepligtige værdi med 40.000 kr. foreslås at gælde i 9 måneder fra og
med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2020, dvs. en nedsættelse af den skattepligtige
værdi på 3.333 kr. pr. måned i perioden. Det svarer til en nedsættelse af beskatningen på ca. 1.800
kr. pr. måned for en topskatteyder.
For en elbil til en værdi af f.eks. 500.000 kr. i 2020 vil fradraget i den årlige skattepligtige værdi på
40.000 kr. i 9 måneder svare til en skattelempelse i 2020 på ca. 17.000 kr. for en topskatteyder.
Nedsættelsen vil ikke kunne medføre, at beskatningsgrundlaget bliver negativt, da den skatteplig-
tige værdi efter gældende regler beregnes af mindst 160.000 kr.
Det bemærkes, at hvis en bil, der af arbejdsgiveren er stillet til rådighed for den skattepligtige ude-
lukkende for erhvervsmæssig kørsel, benyttes privat, beskattes værdien af den private benyttelse
som fri bil, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 9. pkt. Nedsættelsen vil også skulle finde anvendelse i
disse tilfælde.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. februar 2020. Ikrafttrædelsestidspunktet fraviger
regeringens målsætning om, at erhvervsrettet lovgivning skal træde i kraft to gange årligt, enten den
1. januar eller den 1. juli. Det skyldes, at ændringerne vedrørende registreringsafgift bør gennemfø-
res hurtigst muligt både af hensyn til salget af eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler, og for at mi-
nimere de administrative omkostninger, der er forbundet med at fastsætte et virkningstidspunkt,
som ligger før ikrafttrædelsestidspunktet.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 1 får virkning fra og med den 1. januar 2020. Det foreslås således, at æn-
dringerne af registreringsafgiften for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler får tilbagevirkende
kraft fra og med den 1. januar 2020. Virkningstidspunktet ligger efter tidspunktet for fremsættelse
af dette lovforslag, hvorfor de berørte borgere og virksomheder på forhånd vil kunne tage højde for
denne usikkerhed i forhold til regelgrundlaget i 2020, når der disponeres. Det foreslåede skal hin-
dre, at der i en kort periode
dvs. i januar 2020
vil skulle betales en højere registreringsafgift for
eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler end i resten af 2020.
Det foreslås i
stk. 3,
at § 2 om lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anven-
des som fri bil, tillægges virkning fra og med den 1. april 2020, som forudsat i aftalen om finanslo-
ven 2020.
Det foreslås i
stk. 4,
at et eventuelt forskelsbeløb, der måtte opstå for køretøjer, som i perioden fra
og med den 1. januar 2020 til og med den 31. januar 2020 er afgiftsberigtiget efter de hidtil gæl-
dende regler i registreringsafgiftslovens §§ 5 b eller 5 c, men som efter lovens ikrafttræden skal af-
giftsberigtiges efter de satser og med de fradrag, som følger af § 1, tilbagebetales til den, der skal
17
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler.
Den, som har indbetalt afgiften efter de almindelige regler, kan være enten en registreret virksom-
hed, jf. registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, en ikke-registreret virksomhed, jf. registreringsaf-
giftslovens §§ 19 og 20, eller en privat person, som på egen hånd har foretaget registrering af et kø-
retøj. Det påhviler Skatteforvaltningen af egen drift at foretage tilbagebetalingen i det omfang, de
relevante sager om afgiftsberigtigelse kan identificeres. I købskontrakter m.v., som indgås efter
fremsættelsen af dette lovforslag, kan parterne tage højde for disse forhold.
Det foreslåede har til formål at adressere, at registreringsafgiften for eldrevne køretøjer og plugin-
hybridbiler efter gældende regler stiger pr. 1. januar 2020, men foreslås nedsat igen til det niveau,
som var gældende i 2019, jf. lovens § 1. Denne ændring kan først træde i kraft den 1. februar, men
foreslås at få virkning fra og med den 1. januar 2020, jf. stk. 2. Der vil således i januar 2020 skulle
betales registreringsafgift efter den højere sats ved registreringen af et køretøj, mens forskelsbeløb,
der opstår som følge af afgiftsnedsættelsen med tilbagevirkende kraft, vil skulle refunderes efterføl-
gende.
Det foreslås, at der ikke kan ske tilbagebetaling af forskelsbeløb efter denne bestemmelse, hvis der i
perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med 31. januar 2020 er fremsat anmodning om ek-
sportgodtgørelse efter registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d. Det skyldes, at der ellers ville kunne til-
bagebetales et forskelsbeløb, som ligeledes ville kunne godtgøres efter reglerne om eksportgodtgø-
relse. Det foreslåede skal således forhindre, at der vil skulle ske regulering af det samme afgiftsbe-
løb flere gange. Det forventes, at der vil være tale om ingen eller endog meget få omfattede køretø-
jer, som både registreres og eksporteres i januar 2020.
Det foreslås i
stk. 5,
at for køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens §§ 5 b
eller 5 c i perioden fra og med den 1. januar 2016 til og med den 31. december 2019, og hvor der i
januar 2020 er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7
d, efterreguleres eksportgodtgørelsen efter den 1. februar 2020 beregnet efter de satser, der fremgår
af § 1, og Skatteforvaltningen opkræver et eventuelt forskelsbeløb hos den, der har modtaget ek-
sportgodtgørelsen. Det foreslåede er nødvendigt for at sikre, at der ikke vil kunne opnås en forhøjet
eksportgodtgørelse i januar 2020, inden de foreslåede ændringer i denne lov kan nå at træde i kraft.
Såfremt der udbetales en sådan eksportgodtgørelse, som er højere end den ville være beregnet efter
de i § 1 foreslåede satser, vil beløbet skulle efterreguleres og opkræves af Skatteforvaltningen hos
den, der har modtaget eksportgodtgørelsen. Der vil ikke kunne udbetales yderligere godtgørelse
som følge af de foreslåede ændringer.
Det foreslås i
stk. 6,
at for køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens §§ 5 b
eller 5 c i perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 31. januar 2020, og hvor der efter
den 31. januar 2020, men inden en eventuel regulering af registreringsafgiften efter stk. 3 er foreta-
get, er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, be-
handles anmodningen først efter, at denne regulering er foretaget. Anmodningen om eksportgodtgø-
relse vil herefter skulle behandles med anvendelse af de satser, som fremgår af lovens § 1. Formålet
er at sikre, at køretøjer, som er afgiftsberigtiget til den højere afgift, som efter det foreslåede kun
midlertidigt vil komme til at gælde i januar 2020, ikke både kan opnå eksportgodtgørelse på bag-
grund af denne højere betalte afgift og tilbagebetaling af en del af afgiften ved reguleringen i med-
før af stk. 4.
18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
Det foreslås i
stk. 7,
at tilbagebetalingskrav som følge af reglerne i stk. 4 forfalder den 31. maj
2020. Beløbet forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1, dvs. til en årlig
rente, der svarer til den fastsatte referencesats med et tillæg på 8 procentpoint. Der kan dog tidligst
ske forrentning fra det tidspunkt, hvor kravet kan opgøres endeligt. Referencesatsen er, jf. rentelo-
vens § 5, stk. 1, den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1.
januar og den 1. juli det pågældende år. Referencesatsen var pr. 1. juli 2019 på 0,05 pct.
Det foreslås i
stk. 8,
at ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for indkomståret
2020 efter § 16 i lov om kommunal indkomstskat vil den opgjorte slutskat skulle korrigeres for den
beregnede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for
2020, der følger af denne lovs § 2.
Herved foreslås det at neutralisere de økonomiske virkninger for den personlige indkomstskat for
kommunerne og folkekirken for indkomståret 2020 som følge af lovens § 2, for så vidt angår de
kommuner, der for 2020 har valgt at budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget
for den personlige indkomstskat.
Neutraliseringen for 2020 sker med baggrund i aktstykke 162, 2018/19, tiltrådt af Finansudvalget
den 24. september 2019. Det fremgår af aktstykket, at skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2020
hviler på en forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår endvidere, at ved efterføl-
gende ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2020 neutraliseres virkningerne for de selvbudgetter-
ende kommuner.
Endelig foreslås det i
stk. 9,
at den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat
efter stk. 7 fastsættes af social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende
indkomståret 2020, der foreligger pr. 1. maj 2022.
Herved foreslås det, at efterreguleringen af indkomstskatten for de selvbudgetterende kommuner for
2020 efter stk. 7, herunder også kirkeskatten, opgøres i 2022. Efterreguleringen afregnes i 2023.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås ændret, ikke gælder
for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller
Grønland.
19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
2118914_0020.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I registreringsafgiftsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 117 af 25. februar 2019 som
ændret ved § 1 i lov nr. 1126 af 19. november
2019 foretages følgende ændringer:
§ 5 b.
For eldrevne køretøjer beregnes afgif-
ten, jf. dog stk. 2 og 3:
1) Ved køretøjets anmeldelse til registrering i
2016-2019 som 20 pct. af registreringsafgif-
ten efter §§ 4, 5 eller 5 a.
2) Ved køretøjets anmeldelse til registrering i
2020 som 40 pct. af registreringsafgiften ef-
ter §§ 4, 5 eller 5 a.
3) Ved køretøjets anmeldelse til registrering i
2021 som 65 pct. af registreringsafgiften ef-
ter §§ 4, 5 eller 5 a.
4) Ved køretøjets anmeldelse til registrering i
2022 som 90 pct. af registreringsafgiften ef-
ter §§ 4, 5 eller 5 a.
§ 5 b.
---
Stk. 2.
Der gives et fradrag i registreringsaf-
giften efter stk. 1 på 10.000 kr. ved køretø-
jets anmeldelse til registrering i 2016-2018,
på 40.000 kr. ved køretøjets anmeldelse til
registrering i 2019 og på 77.500 kr. ved køre-
tøjets anmeldelse til registrering i 2020. Fra-
drag efter 1. pkt. kan dog maksimalt udgøre
afgiften efter stk. 1.
1.
I
§ 5 b, stk. 1. nr. 1,
ændres »2016-2019«
til »2016-2020«.
2.
§ 5 b, stk. 1, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3.
3.
I
§ 5 b, stk. 2, 1. pkt.,
ændres », på 40.000
kr. ved køretøjets anmeldelse til registrering i
2019 og på 77.500 kr. ved køretøjets anmel-
delse til registrering i 2020« til: »og på
40.000 kr. ved køretøjets anmeldelse til regi-
strering i 2019 eller 2020«.
§ 5 c.
---
20
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
2118914_0021.png
Stk. 2.
I tillæg til registreringsafgiften efter
stk. 1 beregnes følgende afgift, jf. dog stk. 3
og 4:
1) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2016-2019 beregnes 20 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5
og registreringsafgiften efter stk. 1.
2) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2020 beregnes 40 pct. af differencen mellem
registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og re-
gistreringsafgiften efter stk. 1.
3) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2021 beregnes 65 pct. af differencen mellem
registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og re-
gistreringsafgiften efter stk. 1.
4) Ved bilens anmeldelse til registrering i
2022 beregnes 90 pct. af differencen mellem
registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og re-
gistreringsafgiften efter stk. 1.
Stk. 3.
Der gives et fradrag i registreringsaf-
giften efter stk. 2 på 10.000 kr. ved bilens an-
meldelse til registrering i 2016-2018, på
40.000 kr. ved bilens anmeldelse til registre-
ring i 2019 og på 77.500 kr. ved bilens an-
meldelse til registrering i 2020. Fradrag efter
1. pkt. kan dog maksimalt udgøre afgiften ef-
ter stk. 2.
4.
I
§ 5 c, stk. 2, nr. 1,
ændres »2016-2019«
til: »2016-2020«.
5.
§ 5 c, stk. 2, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3.
6.
I
§ 5 c, stk. 3, 1. pkt.,
ændres », på 40.000
kr. ved bilens anmeldelse til registrering i
2019 og på 77.500 kr. ved bilens anmeldelse
til registrering i 2020« til: »og på 40.000 kr.
ved køretøjets anmeldelse til registrering i
2019 eller 2020«.
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 806 af 8. august 2019, som ændret senest
ved § 1 i lov nr. 1124 af 19. november 2019,
foretages følgende ændring:
§ 16, stk. 1-3. ---
Stk. 4.
Den skattepligtige værdi af en bil, der
er stillet til rådighed for den skattepligtiges
private benyttelse af en arbejdsgiver som
nævnt i stk. 1, sættes til en årlig værdi på 25
21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
2118914_0022.png
pct. af den del af bilens værdi, der ikke over-
stiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. Bi-
lens skattepligtige værdi beregnes dog
mindst af 160.000 kr. Til den skattepligtige
værdi medregnes et miljøtillæg. Miljøtillæg-
get udgør den årlige afgift eksklusive udlig-
ningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der
skal betales for bilen efter brændstoffor-
brugsafgiftsloven eller efter vægtafgiftslo-
ven, med tillæg af 50 pct. For biler, der er
anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter
første indregistrering, opgøres bilens værdi
til den oprindelige nyvognspris i indtil 36
måneder regnet fra og med den måned, hvori
første indregistrering er foretaget, og herefter
til 75 pct. af nyvognsprisen. For biler, der er
anskaffet mere end tre år efter første indregi-
strering, og for tidligere hyrevogne, der an-
skaffes uden berigtigelse af registreringsaf-
gift, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens
købspris inklusive eventuelle istandsættelses-
udgifter. Ved værdiansættelsen af biler, der
ikke indregistreres her i landet, og ved værdi-
ansættelsen af biler, der er omfattet af regi-
streringsafgiftslovens § 1, stk. 4, skal den
værdi anvendes, som efter 5. og 6. pkt. ville
blive lagt til grund ved værdiansættelsen af
en tilsvarende bil, der er anskaffet her i lan-
det og indregistreret her. Er bilen kun til rå-
dighed en del af året, nedsættes den skatte-
pligtige værdi svarende til det antal hele må-
neder, hvori bilen ikke har været til rådighed.
Hvis en bil, der af arbejdsgiveren mv. er stil-
let til rådighed for den skattepligtige udeluk-
kende for erhvervsmæssig kørsel, benyttes
privat, beskattes værdien af den private be-
nyttelse i det pågældende år efter reglerne i
1.-7. pkt., medmindre der er betalt dagsafgift
for privat benyttelse af bilen, jf. § 4 i lov om
22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler og pluginhybridbiler, der anvendes som fri bil)
2118914_0023.png
vægtafgift af motorkøretøjer m.v. Er dagsaf-
giften som nævnt i 7. pkt. betalt af arbejdsgi-
veren, skal den skattepligtige beskattes af
værdien heraf, jf. stk. 3. Kørsel mellem hjem
og virksomheden højst 1 dag om ugen eller i
indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgå-
ende 12 måneder anses ved anvendelsen af
reglerne i 9. pkt. ikke for privat kørsel for
skattepligtige, der som led i kundeopsøgende
arbejde fra hjemmet i øvrigt udelukkende kø-
rer erhvervsmæssigt. Den skattepligtige
værdi efter 1.-9. pkt. nedsættes med den skat-
tepligtiges betaling i indkomståret til arbejds-
giveren mv. for råderetten, men nedsættes
ikke med eventuelle beløb, der beskattes ef-
ter reglen i § 9 C, stk. 7. For biler omfattet af
§ 4, stk. 1, II, A, i lov om vægtafgift af køre-
tøjer m.v. finder 1.-11. pkt. kun anvendelse,
såfremt der skal betales tillægsafgift for pri-
vat anvendelse efter § 2 a i lov om vægtafgift
af køretøjer m.v. For biler, der er indregistre-
ret første gang den 2. juni 1998 eller tidligere
finder 1.-11. pkt. ikke anvendelse på biler,
hvor merværdiafgift vedrørende anskaffelsen
er fradraget ifølge merværdiafgiftsloven §
37, stk. 1, § 38, stk. 1, eller § 41, fordi bilen
udelukkende anvendes erhvervsmæssigt.
Stk. 5-16…
1.
I
§ 16, stk. 4,
indsættes som
15. pkt.:
»I perioden fra og med den 1. april 2020 til
og med den 31. december 2020 nedsættes
den årlige skattepligtige værdi af eldrevne bi-
ler og pluginhybridbiler, jf. registreringsaf-
giftslovens §§ 5 b og 5 c, med 40.000 kr.«
23