Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 86
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast 4. december 2019
J.nr. 2019-4008
Forslag
til
Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og person-
skatteloven
(Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsaf-
giftspligtig værdi og nedsættelse af bundskatten)
§1
I aktieavancebeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1148 af 29. august 2016, som æn-
dret senest ved § 1 i lov nr. 84 af 30. januar 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7
ændres ”og 44-47” til: ”og 44-46”.
2.
I
§ 17, stk. 4, 1. pkt.,
og
§ 17 A, stk. 5, 1. pkt.,
ændres ”22, 44 og 47” til: ”22 og 44”.
3.
I
§ 18, stk. 3,
ændres ”32, 36 og 47” til: ”32 og 36”.
4.
I
§ 38, stk. 4, 1. pkt.,
ændres ”23-29,
46 og 47,”
til: ”23-29 og 46,”.
5.
I
§ 44, stk. 3, 2. pkt.,
ændres ”§§ 46 og 47” til: ”§ 46”.
6.
Overskriften
før § 47
ophæves.
7.
§ 47
ophæves.
§2
I dødsboskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 426 af 28. marts 2019, som ændret ved § 8 i lov nr.
688 af 8. juni 2017, foretages følgende ændring:
1.
§ 36, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
1
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
§3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 806 af 8. august 2019, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 1124 af 19. november 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 16, stk. 4, 5. pkt.,
indsættes efter »75 pct. af nyvognsprisen«: », dog således, at hvis der sker
genberegning af bilens afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslovens § 9 a, anvendes en be-
regnet nyvognspris baseret på den genberegnede afgiftspligtige værdi fra genberegningstidspunk-
tet«.
§4
I personskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 799 af 7. august 2019, som ændret ved § 19 i lov
nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende ændring:
1.
§ 6, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
For indkomstårene 2020 og 2021 udgør procenten 12,11. For indkomståret 2022 og efter-
følgende indkomstår udgør procenten 12,12. For personer, der ikke har pligt til at betale kommunal
indkomstskat efter § 8 c eller kommunal indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat, udgør
procenten for indkomstårene 2020 og 2021 4,11. For indkomståret 2022 og efterfølgende ind-
komstår udgør procenten 4,12.«
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. februar 2020.
Stk. 2.
§§ 1 og 2 har virkning for aktieafståelser, der finder sted den 1. februar 2020 eller senere, jf.
dog 2. pkt. § 1, nr. 4, har virkning ved indtræden af skattepligt efter aktieavancebeskatningslovens §
38 den 1. februar 2020 eller senere.
Stk. 3.
§ 3 har virkning for biler, der stilles til privat rådighed for arbejdstageren, jf. ligningslovens §
16, stk. 4, første gang fra og med den 1. februar 2020.
Stk. 4.
§ 4 har virkning fra og med indkomståret 2020.
Stk. 5.
Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for indkomståret 2020 efter § 16 i
lov om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede virkning af de
ændringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2020, der følger af denne
lovs § 3.
Stk. 6.
Den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 5 fastsættes af
social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret 2020, der fo-
religger pr. 1. maj 2022.
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter de dele af finanslovsaftalen for 2020 indgået den 2. december 2019 mellem
regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet, der vedrører
ophævelse af hovedaktionærnedslaget og stramning af beskatningen af leasede firmabiler.
Aftaleparterne prioriterer centrale kernevelfærdsområder, uddannelse og den grønne omstilling, og
sikrer også finansieringen. Det betyder eksempelvis, at der kan ansættes 1.000 flere sygeplejersker,
at regeringen kan indføre minimumsnormeringer, styrke indsatsen for personer, som lever med psy-
kiske lidelser og investere i uddannelse. Derudover er det en meget grøn finanslov, som er første
skridt mod at sikre en bæredygtig fremtid for de kommende generationer.
Partierne bag finanslovsaftalen har valgt at prioritere en finansiering gennem mere socialt retfær-
dige skatteregler, og således at det er de bredeste skuldre, der skal bære de tungeste byrder. Lov-
forslaget indeholder to ændringer, der ud fra ovennævnte hensyn bidrager til finansieringen af den
styrkelse af velfærden, som aftalen medfører.
En særlig overgangsordning for hovedaktionærer fra 1993 giver adgang til et nedslag i den skatte-
pligtige fortjeneste ved afståelse af aktier, der er erhvervet før den 19. maj 1993.
Det foreslås at afskaffe dette særlige hovedaktionærnedslag, så fremtidige gevinster beskattes fuldt
ud. Dermed vil alle hovedaktionærer blive beskattet ens og på samme vis som andre personer, der
ejer aktier. Det vil bidrage til at mindske forskellen i beskatningen af formueindkomst og vil samti-
dig medvirke til at gøre skattereglerne enklere og mere robuste. Med lovforslaget foreslås det at op-
hæve hovedaktionærnedslaget med virkning for afståelse af aktier den 1. februar 2020 eller senere.
Reglerne for beskatning af fri bil er indrettet med henblik på at beskatte arbejdsvederlag nogenlunde
ens, uanset om vederlaget udbetales kontant eller gives i form af rådighed over bil til privat brug.
Det er imidlertid et udbredt fænomen, at biler leases og stilles til privat rådighed som fri bil med et
beskatningsgrundlag, der er væsentligt lavere end prisen på en tilsvarende bil i normal handel. I re-
gistreringsafgiften er der indført stramninger for leasingbiler (genberegning af den afgiftspligtige
værdi), som imidlertid ikke er afspejlet i beskatningsgrundlaget for fri bil. Reglerne for beskatning
af fri bil bør derfor tilpasses, så der ved beskatningen af fri bil tages højde for den højere værdi, som
en genberegnet afgiftspligtig værdi er udtryk for.
Herudover foreslås en nedsættelse af bundskatten med 0,03 procentpoint som kompensation for, at
kommuneskatten samlet stiger med 293 mio. kr. i 2020. Det skrå skatteloft fastholdes uændret.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Formålet med lovforslaget er for det første at ophæve det særlige nedslag i den skattepligtige fortje-
neste, som visse aktionærer kan opnå ved afståelse af aktier, der er erhvervet før den 19. maj 1993.
Nedslaget kan reducere beskatningen af fortjenesten med op til 25 pct.
Hovedaktionærnedslaget blev indført i 1993 under behandlingen af forslaget til lov nr. 421 af 25.
juni 1993, hvor der blev gennemført en ensartet beskatning af udbytter og aktieavancer. Ved lovæn-
dringen blev beskatningen af hovedaktionæraktier forhøjet med virkning fra den 19. maj 1993.
For at afbøde den skærpede beskatning fik hovedaktionærer adgang til at foretage et hovedaktio-
nærnedslag ved beregningen af aktieavancen. Hovedaktionærerne skulle
i modsætning til minori-
tetsaktionærer
fortsat anvende den faktiske anskaffelsessum ved opgørelsen af avancen, men fik
som en overgangsordning adgang til at reducere den skattepligtige avance med op til 25 pct.
Nedslaget opnås imidlertid ikke kun på den del af fortjenesten, der er optjent frem til den 19. maj
1993, men også på fortjeneste, der optjenes efterfølgende. Den pågældende kreds af aktionærer be-
skattes derfor lempeligere af fortjeneste på aktierne, som optjenes den dag i dag, end andre aktionæ-
rer. Ordningen blev etableret som en overgangsordning, men uden slutdato, og den har nu eksisteret
i over 25 år.
Baggrunden for forslaget er, at der er tale om en overgangsordning, som i modsætning til andre
overgangsordninger ikke udløber, og hvor de pågældende aktionærer har haft god tid til at indrette
sig på de gældende regler. Det er ikke hensigtsmæssigt, at nogle aktionærer beskattes lempeligere af
den fortjeneste, der løbende optjenes på deres aktier, end andre aktionærer, blot fordi aktierne er er-
hvervet før den 19. maj 1993. Hertil kommer, at der er mulighed for at bruge de gældende regler til
at opnå et forøget nedslag i fortjenesten ud over, hvad der var forudsat, da reglerne blev indført.
Med lovforslaget foreslås det at ophæve hovedaktionærnedslaget med virkning for salg af aktier,
der sker den 1. februar 2020 eller senere.
Formålet med lovforslaget er for det andet at justere beskatningen af fri bil som følge af genbereg-
ning af registreringsafgiftspligtig værdi.
Med lov nr. 1195 af 14. november 2017 blev der som led i en række stramninger på leasingområdet
indført regler om genberegning og efteropkrævning af registreringsafgift for ejere af køretøjer, der
anvendes til erhvervsmæssig leasing, udlejning eller udlån (leasingselskaber m.v.).
For at sikre, at den afgiftspligtige værdi senest 4 måneder efter første indregistrering svarer til ni-
veauet for tilsvarende køretøjer på markedet uanset den oprindelige indkøbspris, skal der for disse
virksomheders køretøjer ved videresalg eller senest 4 måneder fra første indregistrering ske en gen-
beregning af den afgiftspligtige værdi baseret på markedsværdien af den brugte bil. Der skete ikke
ændringer af beskatningen af fri bil i forbindelse med leasingstramningerne, da det ikke var en del
af aftalen af 21. september 2017 om Omlægning af bilafgifterne.
Det foreslås at tilpasse reglerne for beskatning af fri bil, så der ved beskatning af en fri bil, der har
fået genberegnet den registreringsafgiftspligtige værdi, tages udgangspunkt i den nye, genberegnede
værdi ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget. Formålet er at sikre, at der ved beskatningen af fri
bil tages højde for den højere værdi, som en genberegnet afgiftspligtig værdi er udtryk for.
4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Forslaget har for det tredje til formål at sænke bundskatten for at kompensere for forhøjelse af kom-
muneskatten.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ophævelse af hovedaktionærnedslaget
2.1.1. Gældende ret
Reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 47 gælder for aktionærer, der har erhvervet aktier før
den 19. maj 1993, når aktierne dengang var hovedaktionæraktier. Bestemmelsen giver adgang til at
opnå et nedslag i den skattepligtige fortjeneste på de pågældende aktier.
Ved hovedaktionæraktier forstås aktier, der ejes af personer, som ejer eller på noget tidspunkt inden
for de seneste 5 år har ejet 25 pct. eller mere af aktiekapitalen, eller som råder eller inden for de se-
neste 5 år har rådet over mere end 50 pct. af stemmeværdien i selskabet. Aktier, der ejes af en nær-
mere angivet kreds af nært forbundne personer og selskaber, medregnes. Hvis erhvervelsen af akti-
erne er sket i forbindelse med omdannelse af en personligt ejet virksomhed efter lov om skattefri
virksomhedsomdannelse, forhøjes perioden for ejerskab eller besiddelse af stemmerettighederne til
at være inden for de seneste 10 år.
Nedslaget beregnes med 1 pct. pr. år, den skattepligtige har ejet de pågældende aktier forud for ud-
løbet af indkomståret 1998. Nedslaget kan dog højst udgøre 25 pct. Der opnås nedslag på hele for-
tjenesten, også den del af fortjenesten, der er optjent efter den 19. maj 1993.
Hovedaktionærnedslaget kan overføres til næste generation ved overdragelse af aktierne med skat-
temæssig succession, hvor erhververen skattemæssigt indtræder i overdragerens forhold. I denne
situation fastfryses hovedaktionærnedslag dog således, at der kun opnås nedslag i forhold til aktier-
nes værdi ved overdragelsen.
Det er ikke en forudsætning for nedslag i fortjenesten, at den pågældende aktionær er hovedaktio-
nær på afståelsestidspunktet. Det er blot en forudsætning, at der er tale om aktier, hvor gevinst eller
tab ved et eventuelt salg den 18. maj 1993 skulle opgøres efter reglerne for hovedaktionærer. Den
tidligere hovedaktionær kan således være minoritetsaktionær i dag, eller aktierne kan være overdra-
get med succession, hvorved adgangen til hovedaktionærnedslag som nævnt bevares.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve aktieavancebeskatningslovens § 47 og dermed at ophæve adgangen til det
særlige hovedaktionærnedslag efter denne bestemmelse. Ophævelsen foreslås at have virkning for
aktier, der afstås den 1. februar 2020 eller senere.
Formålet med den foreslåede ophævelse er at indføre en ensartet beskatning af aktier og dermed
fjerne de skattemæssige fordele for personer, der ejer aktier, som var hovedaktionæraktier den 18.
maj 1993.
Det særlige hovedaktionærnedslag er en gammel overgangsordning, som for længst må anses for at
have udspillet sin rolle, og der findes ikke længere grundlag for at beskatte de pågældende aktionæ-
rers avancer anderledes end aktionærer, der har erhvervet deres aktier efter den 19. maj 1993.
En ophævelse af hovedaktionærnedslaget vil forøge beskatningen for de berørte aktionærer,
herunder aktionærer i familiejede virksomheder, der står over for et generationsskifte. Det vil dog
5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
fortsat være muligt i samme omfang som hidtil at overdrage aktier i familievirksomheder til næste
generation uden umiddelbar beskatning efter reglerne om skattemæssig succession. Det er således
ikke hensigten med forslaget at begrænse adgangen til generationsskifte.
Den foreslåede ophævelse af nedslaget vil medvirke til at gøre skattereglerne mere enkle og robuste
samtidig med, at fremtidig fortjeneste omfattes af skattelovgivningens almindelige regler.
2.2. Justeret beskatning af fri bil som følge af genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi
2.2.1. Gældende ret
Får en person som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt ar-
bejde stillet en bil til rådighed, som kan anvendes privat, er der tale om et skattepligtigt personale-
gode (fri bil), jf. ligningslovens § 16, stk. 1.
Efter gældende regler, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 1.-4. pkt., sættes den skattepligtige værdi af en
bil, der er stillet til rådighed for den skattepligtige af en arbejdsgiver m.v., til en årlig værdi på 25
pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. Bilens skatte-
pligtige værdi beregnes dog af mindst 160.000 kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et miljø-
tillæg.
Efter ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., skal der ved opgørelsen af bilens værdi, der indgår i bereg-
ningen af beskatningsgrundlaget for fri bil, skelnes mellem, om arbejdsgiveren har anskaffet bilen
højst tre år efter første indregistrering eller ej. Den første indregistrering er den dato, bilen første
gang blev indregistreret i Køretøjsregisteret.
Hvis arbejdsgiveren har anskaffet bilen højst tre år efter første indregistrering, fastsættes bereg-
ningsgrundlaget med udgangspunkt i nyvognsprisen i indtil 36 måneder regnet fra og med den må-
ned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen. Hvis arbejds-
giveren har anskaffet bilen mere end tre år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til ar-
bejdsgiverens købspris.
Efter gældende regler er nyvognsprisen som udgangspunkt bilens fakturapris inklusive moms, regi-
streringsafgift, udgifter til nummerplader og leveringsomkostninger samt normalt, registreringsaf-
giftspligtigt tilbehør/ekstraudstyr.
Den skattepligtige værdi af en leaset bil fastsættes, som om bilen var erhvervet til eje af arbejdsgi-
veren på leasingtidspunktet. Hvis arbejdsgiveren leaser bilen, kan den pris, som leasingselskabet har
givet for bilen, som udgangspunkt anvendes ved beregningen af beskatningsgrundlaget. Hvis faktu-
raprisen overstiger mindstebeskatningsprisen, dvs. basispris (importprisen) plus 9 pct., skal faktura-
prisen anvendes ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget for fri bil. Er fakturaprisen lavere end
mindstebeskatningsprisen, anvendes mindstebeskatningsprisen ved opgørelse af beskatningsgrund-
laget for fri bil.
Det bemærkes i denne forbindelse, at det følger af en nyere landsretsdom af 7. juni 2019
(SKM2019.338.ØLR), at begrebet nyvognspris i ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., må forstås som
den pris, en slutbruger skulle betale hos en forhandler ved erhvervelse af køretøjet som nyt. Dom-
men vedrører ikke en leaset bil, men der er rejst spørgsmål om dommens rækkevidde i forhold til
leasede biler, hvor den pris, leasingselskabet har givet for bilen, som udgangspunkt kan anvendes
ved beregningen af beskatningsgrundlaget. Dommen vurderes ikke at ændre på, at der for leasede
6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
biler ved beregningen af beskatningsgrundlaget som udgangspunkt kan anvendes den pris, som lea-
singselskabet har givet for bilen.
Efter registreringsafgiftslovens § 9 a, der blev indsat ved lov nr. 1195 af 14. november 2017, skal
der i visse tilfælde ske genberegning af leasingselskabers køretøjer ved salg eller anden overdra-
gelse, dog senest 4 måneder efter tidspunktet for første indregistrering. Den genberegnede afgifts-
pligtige værdi skal angives som et brugt køretøj, dvs. ud fra køretøjets almindelige pris ved salg til
bruger her i landet, der vil være køretøjets markedspris på dette tidspunkt. En lav indkøbspris kan
derfor kun lægges til grund for beskatning af leasingkøretøjer efter registreringsafgiftsloven i højst
4 måneder, hvorefter beskatningen foretages på grundlag af køretøjets markedsværdi.
Formålet med genberegningen var bl.a. at indføre et generelt loft over den afgiftsmæssige fordel,
som leasingvirksomheder kunne opnå igennem meget lave indkøbspriser på biler grundet rabatter,
og skulle sikre, at den afgiftspligtige værdi for køretøjerne svarer til niveauet for tilsvarende køretø-
jer på markedet uanset den oprindelige indkøbspris. Der skete ikke ændringer af beskatningen af fri
bil i forbindelse med leasingstramningerne, da det ikke var en del af aftale om Omlægning af bilaf-
gifterne.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås at justere beregningsgrundlaget for fri bil for de biler, der er omfattet af registreringsaf-
giftslovens § 9 a om genberegning af den registreringsafgiftspligtige værdi, så beskatningen vil
skulle foretages med udgangspunkt i den genberegnede værdi inklusive registreringsafgift.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at der i beskatningsgrundlaget for biler, der stilles til rådighed
som fri bil for en ansat, og som har fået genberegnet den afgiftspligtige værdi, tages højde for den
højere værdi, som en genberegnet afgiftspligtig værdi er udtryk for. Efter forslaget vil der derfor
ved beskatning af en fri bil, for hvilken der er sket genberegning af registreringsafgiften, skulle ta-
ges udgangspunkt i den nye, genberegnede værdi (genberegnede nyvognspris) ved opgørelsen af
beskatningsgrundlaget. Ændringen foreslås at gælde fremadrettet, dvs. for biler, der stilles til rådig-
hed fra og med den 1. februar 2020.
2.3. Nedsættelse af bundskatten for at kompensere for forhøjelse af kommuneskatten
2.3.1. Gældende ret
Grundlaget for bundskatten består af den personlige indkomst med tillæg af eventuel positiv netto-
kapitalindkomst. Der kan ikke fradrages negativ nettokapitalindkomst og ligningsmæssige fradrag i
grundlaget for bundskatten. For ægtefæller foretages der en udligning af deres eventuelle positive
og negative nettokapitalindkomster, før bundskatten beregnes, så det kun er i det omfang, at de sam-
let set har positiv nettokapitalindkomst, at denne medregnes til bundskattegrundlaget.
Bundskatten beregnes for indkomståret 2020 med 12,14 pct.
Der gælder særlige regler for indbyggerne på Ertholmene (dvs. Christiansø og Frederiksø), som
ikke betaler sundhedsbidrag, kommuneskat og kirkeskat. De pågældende indbyggere er derfor und-
taget for den gradvise forhøjelse af bundskatten i takt med udfasningen af sundhedsbidraget. For
indbyggerne på Ertholmene udgør bundskatten 4,14 pct. for indkomståret 2020.
I 2016 blev der gennemført forhøjelse af bundskatten for at finansiere afskaffelse af PSO-afgiften.
Forhøjelserne sker gradvist fra indkomståret 2018, således at bundskatten fra og med 2022 beregnes
7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
med 12,15 pct.
Der er fastsat et loft over den samlede skatteprocent, som en skattepligtig kan komme til at betale af
sin indkomst. Dette loft benævnes det skrå skatteloft. Der gælder ét loft for beskatningen af person-
lig indkomst og ét for beskatningen af positiv nettokapitalindkomst.
Det skrå skatteloft for personlig indkomst virker på den måde, at hvis indkomstskatteprocenterne til
staten bestående af sundhedsbidrag, bundskat og topskat samt skatteprocenten til kommunen til
sammen for indkomståret 2020 overstiger 52,06 pct., så reduceres topskatten for så vidt angår den
personlige indkomst med en procent svarende til forskellen mellem summen af skatteprocenterne og
52,06 pct. Tilsvarende reduceres procenten for topskatten af positiv nettokapitalindkomst med en
procent svarende til forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 42 pct.
Parallelt med forhøjelserne af bundskatten som følge af afskaffelse af PSO-afgiften forhøjes det
skrå skatteloft for personlig indkomst gradvist til 52,07 pct. fra 2022.
2.3.2. Den foreslåede ordning
Ved økonomiaftalen med KL om kommunernes økonomi for 2020 blev det aftalt, at den kommu-
nale skattefastsættelse i 2020 skulle være uændret for kommunerne under ét. Med kommunernes
vedtagelse af budgetter og skatteprocenter for 2020 kan det konstateres, at kommuneskatten samlet
set stiger med ca. 293 mio. kr. i 2020.
Det foreslås på den baggrund at kompensere borgerne for denne skattestigning ved at nedsætte den
statslige bundskat i 2020 og følgende år med 0,03 procentpoint.
For indkomstårene 2020 og 2021 foreslås en nedsættelse 12,14 pct. til 12,11 pct. og i 2022 og efter-
følgende indkomstår fra 12,15 pct. til 12,12 pct.
For indbyggerne på Ertholmene foreslås bundskatten for indkomstårene 2020 og 2021 nedsat fra
4,14 pct. til 4,11 pct. og i 2022 og efterfølgende indkomstår fra 4,15 pct. til 4,12 pct.
Herved ydes der kompensation til skatteyderne set under ét for det højere kommuneskatteniveau fra
og med 2020.
Det skrå skatteloft for personlig indkomst foreslås ikke nedsat parallelt med bundskattenedsættel-
sen. Den indirekte stramning af skatteloftet, som nedsættelsen af bundskatten og fastholdelsen af
skatteloftet medfører, modsvarer det øgede skatteloftsnedslag, der gives som følge af det højere
kommuneskatteniveau, der kompenseres for.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Den del af lovforslaget, der vedrører ophævelse af det særlige hovedaktionærnedslag, medfører at
fortjeneste på aktier erhvervet før den 19. maj 1993 beskattes på samme niveau som fortjeneste på
aktier, der er anskaffet efter denne dato.
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at vurdere de provenumæssige konsekvenser ved den
foreslåede ophævelse af hovedaktionærnedslaget. Der forligger således ingen opgørelse over de la-
8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
2118629_0009.png
tente fortjenester på aktier, hvor der er adgang til hovedaktionærnedslag. Det er endvidere vanske-
ligt at vurdere, hvornår disse fortjenester vil blive realiseret og beskattet, idet der er adgang til at vi-
dereføre hovedaktionærnedslaget ved generationsskifte. Rent beregningsteknisk er det lagt til grund,
at hovedaktionærnedslaget omfatter latente avancer for ca. 400 mia. kr., og at realiseringen af de
berørte aktier vil være stigende over en periode på 20 år for derefter at aftage. På langt sigt antages
praktisk taget alle berørte aktier at være realiseret, og der kan derfor ikke forventes et merprovenu
på meget langt sigt.
På dette grundlag kan det umiddelbare merprovenu beregnes til ca. 200 mio. kr. årligt opgjort i va-
rig virkning, hvilket svarer til ca. 150 mio. kr. efter tilbageløb. Der forligger ikke et grundlag til vur-
dering af de adfærdsmæssige konsekvenser, som dog vurderes at være begrænsede.
Denne del af forslaget har ikke provenumæssige konsekvenser for kommunerne, da de ikke modtager
en andel af skatten af aktieindkomst.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved ophævelse af hovedaktionærnedslaget
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2020
190
150
150
2021
250
190
190
2022
280
210
210
2023
310
240
240
2024
340
260
260
2025 Varigt
370
200
280
150
280
150
Finansår
2020
190
-
-
Den del af forslaget, der vedrører justering af beskatning af fri bil som følge af genberegning af re-
gistreringsafgiftspligtig værdi skønnes at vedrøre ca. 20.000 firmabiler årligt, der i gennemsnit får
forhøjet værdien af bilen med ca. 27.000 kr. som følge af genberegningen.
Det skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 15 mio. kr. i 2020 stigende til ca. 125
mio. kr. fra og med 2023, når ændringen får fuld effekt. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et mer-
provenu på ca. 10 mio. kr. i 2020 stigende til ca. 100 mio. kr. fra og med 2023, jf. tabel 2. Den va-
rige virkning skønnes til et merprovenu på ca. 100 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
For finansåret 2020 skønnes det umiddelbare merprovenu at udgøre ca. 15 mio. kr.
Det umiddelbare merprovenu for kommunerne skønnes at udgøre ca. 5 mio. kr. i 2020 stigende til
ca. 55 mio. kr. fra og med 2023. Forslaget får ingen umiddelbare økonomiske virkninger for kom-
munerne for indkomståret 2020, da det af tidsmæssige grunde ikke har været muligt at indarbejde
virkningen af forslaget i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020. I den forbindelse vil
der, for så vidt angår indkomstskatterne for de kommuner, der vælger at selvbudgettere deres ud-
skrivningsgrundlag i 2020, ske en neutralisering af lovens virkning i forbindelse med afregningen af
de kommunale skatter vedrørende indkomståret 2020 i 2023. Forslaget har ingen økonomiske kon-
sekvenser for regionerne.
De gældende regler, hvor der ikke tages højde for den genberegnede nyvognspris i beskatnings-
grundlaget, har karakter af en skatteudgift, der med forslaget afskaffes. Skatteudgiften har ikke hid-
til indgået i Skatteministeriets opgørelse over skatteudgifter.
9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
2118629_0010.png
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser ved justeret beskatning af fri bil som følge af genberegning af regi-
streringsafgiftspligtig værdi
Finansår
Mio. kr. (2020-niveau)
2020
2021
2022
2023
2024
2025 Varigt
2020
Umiddelbar virkning
15
70
120
125
125
125
125
15
Virkning efter tilbageløb
10
55
90
95
95
95
95
-
Virkning efter tilbageløb og adfærd
10
55
95
100
100
100
100
-
Umiddelbar virkning for kommuneskatten
5
30
50
55
55
55
-
-
Den del af lovforslaget, der vedrører en nedsættelse af bundskatten, skønnes at indebære et umid-
delbart mindreprovenu på 355 mio. kr. i 2020 og ca. 255 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, jf. ta-
bel 3.
For finansåret 2020 skønnes det umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 180 mio. kr. Den reste-
rende del af mindreprovenuet for 2020 vil blive udmøntet som overskydende skat eller reduceret
restskat i forbindelse med årsopgørelsen for 2020 i foråret 2021.
For topskatteydere i kommuner, der er omfattet af det skrå skatteloft, medfører den lavere bundskat-
tesats en afledt effekt på det skrå skatteloft, idet en del af bundskattenedsættelsen ikke vil slå igen-
nem på skattebetalingen, men blive neutraliseret af et mindre nedslag i topskatten. Samlet set redu-
ceres nedslaget i topskatten med 16 mio. kr., hvilket er indregnet i skønnet over den umiddelbare
virkning på ca. 355 mio. kr. En del af de 16 mio. kr. vil delvist tilfalde kommunerne, da den kom-
munale medfinansiering af skattenedslaget vil reduceres med ca. 9 mio. kr. i 2020.
I forbindelse med det kommunale bloktilskud for 2021 og frem vil skøn over kommunernes skatte-
indtægter, herunder skøn for medfinansiering af skattenedslaget som følge af det skrå skatteloft,
være baseret på den nye bundskat. Der vil således i den forbindelse blive taget højde for mindreud-
gifterne for kommunerne som følge af bundskattenedsættelsens virkning på det skrå skatteloft.
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regionerne.
Tabel 3. Provenumæssige konsekvenser ved nedsættelse af bundskatten
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Umiddelbar virkning for kommuneskatten
2020
-355
-275
-255
9
2021
-355
-275
-255
0
2022
-355
-275
-255
0
2023
-355
-275
-255
0
2024
-355
-275
-255
0
2025 Varigt
-355
-355
-275
-275
-255
-255
0
-
Finansår
2020
-180
-
-
-
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om justering af beskatningsgrundlaget for fri bil vurderes samlet set at medføre admini-
strative omkostninger for Skatteforvaltningen i størrelsesordenen 2,5 mio. kr. i 2020, 2,0 mio. kr. i
2021 og 1,5 mio. kr. i 2022 og frem.
De øvrige dele af forslaget skønnes ikke at medføre implementeringskonsekvenser for det offent-
lige.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Med forslaget om at ophæve hovedaktionærnedslaget fjernes den nuværende skattemæssige begun-
stigelse af hovedaktionæraktier, der er anskaffet før den 19. maj 1993. Det vil øge beskatningen hos
ejerne, når disse aktier afstås. Samtidig vil det sikre en mere ensartet avancebeskatning af aktionæ-
rer og sikre en ensartet beskatning af udbytter og aktieavancer, hvilket i nogle tilfælde kan trække i
retning af en mere hensigtsmæssig allokering af de berørte hovedaktionærers investeringsportefølje.
Forslaget om justeret beskatning af fri bil som følge af genberegning af registreringsafgiftspligtig
værdi vurderes at have beskedne administrative og ingen økonomiske konsekvenser for erhvervsli-
vet. Forslaget ændrer ikke på arbejdsgiverens forpligtelse til at indeholde A-skat og arbejdsmar-
kedsbidrag for ansatte, der får stillet fri bil til rådighed. Leasingselskabet vil som i dag skulle oplyse
arbejdsgiveren (leasingtager) om den værdi af bilen, som skal lægges til grund ved beskatningen af
den ansatte. Forslaget indebærer derfor en vis ekstra administration for leasingselskaber og arbejds-
givere, idet leasingselskabet ved genberegning skal give besked til arbejdsgiveren (leasingtager) om
genberegningen, således at arbejdsgiveren kan foretage korrekt indberetning af værdi af fri bil. De
administrative konsekvenser af forslaget vil dog kunne undgås, hvis bilens oprindelige nyvognspris
er fastsat korrekt.
Den del af lovforslaget, der vedrører nedsættelse af bundskatten, medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om ophævelse af hovedaktionærnedslaget gør det lettere for de pågældende aktionærer at
beregne avancen. Derudover har denne del ingen administrative konsekvenser for borgerne.
Forslaget om justering af beskatning af fri bil medfører ikke administrative konsekvenser for bor-
gerne.
For så vidt angår den del af lovforslaget, der vedrører nedsættelse af bundskatten, vil denne ændring
blive indarbejdet i forskudsændringssystemet for 2020. Skattelettelsen opnås i løbet af 2020, hvis
den skattepligtige får ændret sin forskudsopgørelse i løbet af indkomståret, mens de resterende skat-
tepligtige vil få skattelettelsen i forbindelse med årsopgørelsen for 2020, som er tilgængelig i Tast-
Selv i marts 2021. Her vil nedsættelsen af bundskatten alt andet lige resultere i en større oversky-
dende skat eller en lavere restskat.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget om justering af beskatning af fri bil skønnes at medføre en beskeden reduktion af CO
2
-
emissionen fra biler, der er stillet til rådighed som fri bil.
Lovforslagets øvrige dele indeholder ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. december 2019 til den 11. december 2019 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Borger- og retssikker-
11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
2118629_0012.png
hedschefen i Skatteforvaltningen, AutoBranchen Danmark, Autobranchens Handels- og Industrifor-
ening i Danmark, Business Denmark, Børsmæglerforeningen, Carta, CEPOS, Cevea, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Motor Union, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union,
Dansk Byggeri, Dansk Elbil Alliance, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Dansk Metal,
Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, De Danske Bil-
importører, Den Danske Bilbranche, Den Danske Fondsmæglerforening, DI, Digitaliseringsstyrel-
sen, DTL, DVCA, Erhvervsstyrelsen
Område for Bedre Regulering, FDM, FH - Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finans Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Dan-
ske Revisorer, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer, FSR
danske revisorer, HK-kommunal,
HK-Privat, HORESTA, Ingeniørforeningen, Investering Danmark, IT-branchen, Justitia, KL,
Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes Hoved-
organisation, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Nasdaq OMX Copenhagen
A/S, RockwoolFonden, SEGES, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark og SRF Skattefaglig Forening.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør
”Ingen”)
Forslaget om ophævelse af ho-
vedaktionærnedslaget vurderes
at medføre et umiddelbart mer-
provenu på ca. 200 mio. kr. år-
ligt opgjort i varig virkning,
hvilket svarer til ca. 150 mio.
kr. efter tilbageløb.
Forslaget om justering af be-
skatning af fri bil skønnes at
medføre et årligt merprovenu
på ca. 100 mio. kr. efter tilba-
geløb og adfærd, når ændringen
får fuld effekt.
Forslaget om nedsættelse af
bundskatten skønnes at redu-
cere den kommunale medfinan-
siering af nedslaget for det skrå
skatteloft med ca. 9 mio. kr.
Implementeringskonsekven-
ser for stat, kommuner og re-
gioner
Ingen
Forslaget om justering af be-
skatning af fri bil vurderes
samlet set at medføre admini-
strative omkostninger for
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis ja, an-
giv omfang/Hvis nej, anfør
”Ingen”)
Forslaget om nedsættelse af
bundskatten skønnes at med-
føre et mindreprovenu på ca.
255 mio. kr. i varig virkning
efter tilbageløb og adfærd.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
2118629_0013.png
Skatteforvaltningen i størrel-
sesordenen 2,5 mio. kr. i
2020, 2,0 mio. kr. i 2021 og
1,5 mio. kr. i 2022 og frem.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget om at ophæve hoved-
aktionærnedslaget sikrer en
ensartet udbytte- og aktieavan-
cebeskatning af personer, hvil-
ket i nogle tilfælde kan trække i
retning af en mere hensigts-
mæssig allokering af de berørte
hovedaktionærers investerings-
portefølje.
Ingen
Ingen
Forslaget om at ophæve ho-
vedaktionærnedslaget fjerner
den nuværende skattemæs-
sige begunstigelse ved afstå-
else af hovedaktionæraktier,
der er anskaffet før den 19.
maj 1993.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen af betydning
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regule-
ring/Går videre end mini-
mumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Forslaget om justering af be-
Ingen
skatning af fri bil skønnes at
medføre en beskeden reduktion
af CO
2
-emissionen.
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 7, at personer og dødsboer skal medregne gevinst
og tab på aktier omfattet af aktieavancebeskatningsloven efter reglerne i bl.a. aktieavancebeskat-
ningslovens § 47 om hovedaktionærnedslag.
Som en konsekvens af den foreslåede ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 6, foreslås det at ophæve henvisningen i aktieavancebeskatningslovens § 7 til be-
stemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 47.
13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Til nr. 2
Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 17, stk. 1, at skattepligtige, der udøver næring ved
køb og salg af aktier, skal medregne gevinst og tab ved afståelse af aktier, der er erhvervet som led i
denne næringsvej, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 17, stk. 3, skal næringsdrivende omfattet af stk. 1 også med-
regne gevinst og tab på alle den skattepligtiges investeringsbeviser i investeringsinstitutter med mi-
nimumsbeskatning omfattet af ligningslovens § 16 C, stk. 1, ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 17, stk. 4, at i de tilfælde, der omfattet af stk. 1 og
stk. 3, finder bl.a. reglerne om hovedaktionærnedslag i aktieavancebeskatningslovens § 47 ikke an-
vendelse.
Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 17 A, stk. 1, at for skattepligtige med en fortrinsstil-
ling i en kapital- eller venturefond skal gevinst og tab af aktier erhvervet via kapital- eller venture-
fonden medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 17 A, stk. 5, finder reglerne i aktieavancebeskatningslovens §
47 om hovedaktionærnedslag ikke anvendelse i tilfælde omfattet af § 17A, stk. 1.
Som en konsekvens af den foreslåede ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47 om hoved-
aktionærnedslag, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det at ophæve henvisningerne i aktieavancebe-
skatningslovens §§ 17, stk. 4, og 17 A, stk. 5, 1. pkt., til bestemmelsen i aktieavancebeskatningslo-
vens § 47.
Til nr. 3
Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 18, stk. 1, at gevinst og tab ved afståelse af andels-
beviser eller andele i andelsforeninger omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3, medregnes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 18, stk. 2, skal gevinst og tab ved udlodning af likvidations-
provenu fra andelsforeninger som nævnt i stk. 1 medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, når udlodningen finder sted i det kalenderår, hvori andelsforeningen endeligt opløses.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 18, stk. 3, finder reglerne i aktieavancebeskatningslovens §
47 om hovedaktionærnedslag ikke anvendelse i tilfælde omfattet af § 18, stk. 1 og stk. 2.
Som en konsekvens af den foreslåede ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 6, foreslås det at ophæve henvisningen i aktieavancebeskatningslovens § 18, stk.
3, til bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 47.
Til nr. 4
Efter aktieavancebeskatningslovens § 38 om beskatning ved fraflytning skal personers gevinst og
tab på aktier betragtes som realiseret, hvis gevinsten eller tabet vedrører en aktie, der er omfattet af
dansk beskatning, og den danske beskatningsret ophører af anden grund end den skattepligtiges
død.
14
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Efter aktieavancebeskatningslovens § 38, stk. 4, 1. pkt., skal gevinst og tab, der anses for realiseret
efter stk. 1, opgøres efter reglerne i bl.a. § 47 om hovedaktionærnedslag, dog træder værdien ved
skattepligtens ophør i stedet for afståelsessummen.
Som en konsekvens af den foreslåede ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 6, foreslås det at ophæve henvisningen i aktieavancebeskatningslovens § 38, stk.
4, 1. pkt., til bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 47.
Til nr. 5
Det følger af aktieavancebeskatningslovens § 44, at gevinst og tab på visse børsnoterede aktier, som
er erhvervet inden den 1. januar 2006, ikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst, når værdien af personens samlede beholdning af børsnoterede aktier den 31. december 2005
ikke oversteg 136.600 kr.
Det fremgår dog af § 44, stk. 3, at skattefritagelsen efter stk. 1 ikke gælder ved afståelse af aktier,
der på afståelsestidspunktet har været ejet i mindre end 3 år. Det fremgår videre af § 44, stk. 3, at
gevinst og tab ved afståelser inden for 3 års ejertid medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst efter reglerne i bl.a. § 47 om hovedaktionærnedslag.
Som en konsekvens af den foreslåede ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 6, foreslås det at ophæve henvisningen i aktieavancebeskatningslovens § 44, stk.
3, 2. pkt., til bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 47.
Det bemærkes dog, at bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 44, stk. 3, har mistet sin be-
tydning, da bestemmelsen alene omhandler aktier, som er afstået inden den 1. januar 2009.
Til nr. 6
Bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 47 har overskriften ”Hovedaktionærnedslag Perso-
ner”. Det foreslås, at overskriften ophæves som følge af
den foreslåede ophævelse af aktieavancebe-
skatningslovens § 47 om hovedaktionærnedslag.
Endvidere foreslås det at ophæve bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 47. Efter bestem-
melsen opnås der nedslag i fortjenesten ved afståelse af visse aktier, der er erhvervet før den 19. maj
1993.
Efter de gældende regler i aktieavancebeskatningslovens § 47, stk. 1, kan der opnås nedslag på for-
tjenesten ved afståelse af aktier, der er erhvervet før den 19. maj 1993, hvis aktionæren ved en even-
tuel afståelse af aktierne den 18. maj 1993 skulle have opgjort fortjeneste og tab efter § 6 i den da-
gældende lovbekendtgørelse nr. 865 af 22. oktober 1992 af aktieavancebeskatningsloven, som æn-
dret ved lov nr. 1030 af 19. december 1992. Det betyder, at det er en forudsætning for nedslag, at
aktierne ville have været omfattet af reglerne om beskatning af hovedaktionæraktier ved en eventuel
afståelse den 18. maj 1993.
Bestemmelsen i § 47 omfatter således aktier erhvervet senest den 18. maj 1993 i et selskab, hvori
den pågældende person på noget tidspunkt inden for de seneste 5 år forud for den 18. maj 1993
havde ejet 25 pct. eller mere af aktiekapitalen eller rådet over mere end 50 pct. af stemmeværdien.
Aktier tilhørende en nærmere angivet kreds af nærtstående personer og selskaber blev medregnet til
personens aktiebesiddelse.
15
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Der opnås ikke hovedaktionærnedslag på aktier, der er erhvervet den 19. maj 1993 eller senere. Dog
opnås der hovedaktionærnedslag på fondsaktier og aktieretter, der er tildelt inden den 1. januar 2006
på grundlag af aktier, der giver adgang til hovedaktionærnedslag, jf. aktieavancebeskatningslovens
§ 47, stk. 1, 2. pkt.
Aktieavancebeskatningslovens § 47 indeholder endvidere en række undtagelser. Der opnås således
ikke nedslag på aktier omfattet af reglerne om næring, andele i visse andelsforeninger, investerings-
foreningsbeviser og aktier i investeringsselskaber. Efter aktieavancebeskatningslovens § 47, stk. 2,
opnås der heller ikke hovedaktionærnedslag på aktier, der den 18. maj 1993 tilhørte personer, som
hverken var hovedaktionærer eller ophørende hovedaktionærer, men minoritetsaktionærer, og som
alene i kraft af den dagældende § 6, stk. 3, i aktieavancebeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
865 af 22. oktober 1992, skulle have opgjort fortjeneste eller tab efter de regler, der gjaldt for ho-
vedaktionærer. Det var tilfældet, hvis den pågældende person ved tidligere afståelser af aktier i sel-
skabet skulle opgøre gevinst og tab efter reglerne for hovedaktionærer.
Hovedaktionærnedslaget beregnes af fortjenesten på de pågældende aktier. Fortjeneste eller tab op-
gøres som forskellen mellem aktiernes gennemsnitlige anskaffelsessum og aktiernes afståelsessum.
Nedslaget udgør 1 pct. pr. år, som den skattepligtige har ejet de pågældende aktier forud for udløbet
af indkomståret 1998, jf. aktieavancebeskatningslovens § 47, stk. 3. Nedslaget kan højst udgøre 25
pct. af fortjenesten, hvilket således forudsætter, at aktierne frem til udløbet af 1998 havde været ejet
i mindst 25 år.
Hvis aktierne overdrages eller udloddes uden beskatning, så erhververen indtræder i overdragerens
skattemæssige stilling (succession), skal aktiernes værdi ved erhvervelsen anvendes i stedet for af-
ståelsessummen ved beregningen af nedslaget i forbindelse med erhververens efterfølgende afstå-
else af aktierne. Det indebærer, at hovedaktionærnedslaget ved en senere afståelse ikke kan være
større end det nedslag, der kunne beregnes ved den tidligere overdragelse med succession.
Aktieavancebeskatningslovens § 47, stk. 4, fastslår, at hvis aktierne er erhvervet på forskellige tids-
punkter, fordeles fortjenesten ved beregningen af nedslaget forholdsmæssigt mellem aktierne. Hvis
aktierne har en pålydende værdi, skal fordelingen foretages på grundlag af denne værdi. Hvis kun
en del af aktierne i samme selskab afstås, anses de først erhvervede aktier også for først afstået.
Efter den foreslåede ophævelse af hovedaktionærnedslaget vil forskellige aktionærer fremover
skulle beskattes ens. Der vil ikke længere være en skattemæssig fordel for de aktionærer, der har
erhvervet deres aktier før den 19. maj 1993.
En ophævelse af hovedaktionærnedslaget vil bidrage til større enkelhed og øget robusthed i skatte-
reglerne. De gældende regler indeholder således visse muligheder for at spekulere i overførsel af
hovedaktionærnedslaget til fortjeneste på andre aktier, jf. følgende eksempel.
Eksempel
En hovedaktionær har ejet aktierne i et selskab A siden 1970’erne og ejer også aktierne et nyere
selskab, B. Ved salg af selskab A opnås et hovedaktionærnedslag på 25 pct. af avancen
(hovedaktionærnedslag). Ved salg af selskab B opnås ikke noget hovedaktionærnedslag.
16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Hovedaktionæren indskyder aktierne i selskab B i selskab A til stor overkurs og modtager som
vederlag kun en enkelt ny aktie i selskab A. Den fremtidige værditilvækst
ikke kun på selskab A,
men også på selskab B
giver hermed umiddelbart ret til hovedaktionærnedslag. Den meget
beskedne andel af fortjenesten, som falder på den ene nye aktie i selskab A, skal beskattes fuldt ud.
Medmindre modellen tilsidesættes skattemæssigt, har aktionæren reduceret aktieavanceskatten af
den fremtidige værditilvækst i selskab B med op til 25 pct. (svarende til hovedaktionærnedslaget).
Metoden kan også anvendes ved kontant kapitalforhøjelse til overkurs.
Der kan efter omstændighederne være mulighed for at tilsidesætte sådanne arrangementer, hvis de
må anses for indholdsløse og alene er foretaget af skattemæssige årsager, men hvor der ligger en
reel forretningsmæssig begrundelse til grund for dispositionerne, må de anerkendes skattemæssigt.
Til § 2
Forslaget er en konsekvensændring af den foreslåede ophævelse af aktieavancebeskatningslovens §
47 om hovedaktionærnedslag, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Det fremgår af dødsboskattelovens § 36 om succession, at såfremt der konstateres en gevinst ved
udlodning af aktiver fra et bo, der ikke er fritaget for beskatning efter § 6, indtræder modtageren,
såfremt denne er en fysisk person, i boets skattemæssige stilling (succederer), medmindre andet føl-
ger af §§ 37 og 38.
Det fremgår af dødsboskattelovens § 36, stk. 3, at ved afståelse af aktier, der er erhvervet ved ud-
lodning med succession, skal modtageren ved beregning af hovedaktionærnedslag efter aktieavan-
cebeskatningslovens § 47, stk. 1, anvende den værdi, hvortil aktierne er medtaget i boopgørelsen i
stedet for afståelsessummen. Det indebærer, at erhververen ganske vist indtræder i afdødes adgang
til hovedaktionærnedslag, men ved erhververens afståelse af aktierne kan hovedaktionærnedslaget
ikke overstige det nedslag, som afdøde kunne have opnået ved afståelse af aktierne til den værdi,
som aktierne blev medtaget til i boopgørelsen.
Som en konsekvens af den foreslåede ophævelse af aktieavancebeskatningslovens § 47 om hoved-
aktionærnedslag, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det at ophæve dødsboskattelovens § 36, stk. 3.
Den foreslåede ophævelse indebærer, at den person, der har erhvervet aktier med succession efter
dødsboskattelovens § 36, ved afståelse af aktierne den 1. januar 2020 eller senere ikke er berettiget
til hovedaktionærnedslag ved opgørelse af aktieavancen.
Til § 3
Får en person som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt ar-
bejde stillet en bil til rådighed, som kan anvendes privat, er der tale om et skattepligtigt personale-
gode (fri bil), jf. ligningslovens § 16, stk. 1.
Efter gældende regler, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 1.-4. pkt., sættes den skattepligtige værdi af en
bil, der er stillet til rådighed for den skattepligtige af en arbejdsgiver m.v., til en årlig værdi på 25
17
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. Bilens skatte-
pligtige værdi beregnes dog af mindst 160.000 kr. Til den skattepligtige værdi medregnes et miljø-
tillæg svarende til den årlige ejerafgift/vægtafgift plus 50 pct.
Hvis arbejdsgiveren har anskaffet bilen højst tre år efter første indregistrering, fastsættes bereg-
ningsgrundlaget med udgangspunkt i nyvognsprisen i indtil 36 måneder regnet fra og med den må-
ned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen. Hvis arbejds-
giveren har anskaffet bilen mere end tre år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi til ar-
bejdsgiverens købspris.
Efter gældende regler er nyvognsprisen som udgangspunkt bilens fakturapris inklusive moms, regi-
streringsafgift, udgifter til nummerplader og leveringsomkostninger samt normalt, registreringsaf-
giftspligtigt tilbehør/ekstraudstyr.
Den skattepligtige værdi af en leaset bil fastsættes, som om bilen var erhvervet til eje af arbejdsgi-
veren på leasingtidspunktet. Hvis arbejdsgiveren leaser bilen, kan den pris, som leasingselskabet har
givet for bilen, som udgangspunkt anvendes ved beregningen af beskatningsgrundlaget.
Efter registreringsafgiftslovens § 9 a, skal der i visse tilfælde ske fornyet fastsættelse af den afgifts-
pligtige værdi og genberegning af registreringsafgift for visse virksomheders, herunder leasingsel-
skabers, køretøjer.
Reglerne om genberegning og efteropkrævning af registreringsafgift blev indsat ved lov nr. 1195 af
14. november 2017 og skal sikre, at den afgiftspligtige værdi senest 4 måneder fra første indregi-
strering svarer til niveauet for tilsvarende køretøjer på markedet uanset den oprindelige indkøbspris.
Reglerne omfatter ejere af køretøjer, der anvendes til erhvervsmæssig leasing, udlejning eller udlån
(leasingselskaber m.v.). For disse virksomheders køretøjer skal der ved videresalg eller senest 4 må-
neder fra første indregistrering ske en fornyet fastsættelse af den afgiftspligtige værdi og en genbe-
regning af registreringsafgift baseret på markedsværdien af det brugte køretøj. Reglerne om genbe-
regning omfatter disse virksomheders køretøjer, der leases ud, anvendes som værkstedsbiler (låne-
biler) eller demobiler og biler, der udlånes erhvervsmæssigt, jf. registreringsafgiftslovens § 9 a. Re-
gistreringsafgiftslovens § 9 a om genberegning omfatter leasingkøretøjer, hvis leasingperioden star-
ter den 3. oktober 2017 eller senere.
Arbejdsgiveren skal efter gældende regler indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af værdien af
fri bil.
Der henvises endvidere til beskrivelsen af gældende ret under afsnit 2.2.1.
Det foreslås med lovforslagets § 3 at justere beregningsgrundlaget for fri bil for de biler, der er om-
fattet af registreringsafgiftslovens § 9 a om genberegning af den registreringsafgiftspligtige værdi.
Det foreslås at ændre ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., ved til sidst i bestemmelsen at indsætte ”,
dog således, at hvis der sker genberegning af bilens afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslo-
vens § 9 a, anvendes en beregnet nyvognspris baseret på den genberegnede afgiftspligtige værdi fra
genberegningstidspunktet”.
Det foreslås således at tilføje et led til ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., hvorefter der for nye biler,
18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
dvs. biler anskaffet af arbejdsgiveren højst tre år efter første indregistrering, som har fået genbereg-
net den afgiftspligtige værdi efter § 9 a i registreringsafgiftsloven, ved opgørelsen af beregnings-
grundlaget for fri bil skal anvendes en genberegnet nyvognspris, dvs. en beregnet nyvognspris base-
ret på den genberegnede afgiftspligtige værdi. Den genberegnede nyvognspris skal anvendes, uanset
om bilen er købt eller leaset af arbejdsgiveren. Det forudsættes, at den genberegnede nyvognspris
svarer til den pris, som en slutbruger skal betale hos en forhandler for køretøjet som nyt, og dermed
bilens markedsværdi mellem to uafhængige parter.
Den foreslåede ændring af ligningslovens § 16, stk. 4, 5. pkt., har således til formål at gøre beskat-
ningsgrundlaget for biler, der stilles til rådighed som fri bil for en ansat, og som har fået genbereg-
net den afgiftspligtige værdi, i bedre overensstemmelse med øvrige biler på markedet og dermed
mere retvisende. Ændres registreringsafgiften ved genberegningen, er det udtryk for, at bilens op-
rindelige afgiftspligtige værdi var fastsat for lavt. Beskatningsgrundlaget ved fri bil bør tilsvarende
afspejle den reelle højere værdi, som fastslås ved genberegningen.
Efter forslaget vil der derfor ved beskatning af en fri bil, der har fået genberegnet registreringsafgif-
ten, skulle tages udgangspunkt i den nye, genberegnede værdi ved opgørelsen af beskatningsgrund-
laget.
Den genberegnede nyvognspris for biler omfattet af registreringsafgiftslovens § 9 a, der skal anven-
des ved beskatning af fri bil, udgøres af bilens på ny fastsatte afgiftspligtige værdi inklusive moms,
den genberegnede registreringsafgift, udgift til nummerplader og leveringsomkostninger samt nor-
malt, registreringsafgiftspligtigt tilbehør/ekstraudstyr, således at bilens genberegnede nyvognspris
afspejler den forhøjelse af bilens værdi, som ændringen af den afgiftspligtige værdi og registrerings-
afgiften er udtryk for. Den genberegnede nyvognspris, der vil skulle anvendes til beskatning af fri
bil, svarer til den korrigerede (tilbageregnede) nypris efter registreringsafgiftsloven, dvs. den tek-
nisk beregnede markedsværdi på tidspunktet for første indregistrering. Efter registreringsafgiftslo-
ven anvendes den korrigerede nypris
der vil være højere end værdien på genberegningstidspunktet
bl.a. til beregning af den endelige registreringsafgift i forbindelse med leasingkontraktens udløb.
Der sker efter forslaget alene ændring i beskatningsgrundlaget for fri bil, hvor den genberegnede
nyvognspris er højere end den oprindelige pris, da der kun i disse tilfælde vil ske genberegning efter
registreringsafgiftslovens § 9 a.
Det foreslås, at den (højere) genberegnede nyvognspris først skal slå igennem i beskatningsgrundla-
get fra genberegningstidspunktet. Dette skyldes hensynet til, at arbejdsgivere og ansatte skal have
mulighed for at indrette sig efter den ændrede beregning, således at ændringen af beskatningen af
den ansatte alene sker fremadrettet. I forhold til virkningstidspunktet henvises endvidere til lov-
forslagets § 5 og bemærkningerne hertil.
Det bemærkes, at hvis Skatteforvaltningen fastsætter den genberegnede afgiftspligtige værdi, jf. re-
gistreringsafgiftslovens § 9 a, stk. 6, f.eks. fordi ejeren har undladt at foretage genberegning, vil den
herved genberegnede nypris skulle anvendes som beskatningsgrundlag.
Følgende eksempel illustrerer virkningen af den foreslåede bestemmelse:
En fabriksny bil indregistreres den 1. februar 2020 med en nyvognspris på 405.000 kr. Bilen får
genberegnet den registreringsafgiftspligtige værdi pr. 1. juni 2020. Den genberegnede nyvognspris
19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
2118629_0020.png
er 435.000 kr. Bilen stilles af en arbejdsgiver til privat rådighed for en ansat pr. 1. juni 2020. Det
spiller som udgangspunkt ingen rolle for beskatningen af den ansatte, om arbejdsgiveren køber eller
leaser bilen, der stilles til rådighed.
Eksempel. Ændring af beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi
Kr.
Nuværende regler
Forslag
Forskel
Nyvognspris
405.000
Genberegnet nyvognspris
435.000
30.000
Miljøtillæg
6.000
6.000
0
25 pct. af 300.000 kr.
75.000
75.000
0
20 pct. af værdi over 300.000 kr.
21.000
27.000
6.000
I alt, skattepligtig værdi pr. år
102.000
108.000
6.000
I alt, skattepligtig værdi pr. måned
8.500
9.000
500
Hvis bilen i eksemplet, der er indregistreret den 1. februar 2020 og får genberegnet nyvognsprisen
den 1. juni 2020, leases af arbejdsgiveren og stilles til privat rådighed for en ansat allerede fra den
1. februar, vil den skattepligtige værdi være 8.500 kr. pr. måned i de første 4 måneder (februar,
marts, april og maj) og 9.000 kr. pr. måned herefter (fra og med juni måned).
Hvis bilen i eksemplet får genberegnet nyvognsprisen på et tidligere tidspunkt, f.eks. den 1. maj
2020, vil den skattepligtige værdi være 8.500 kr. pr. måned i de første 3 måneder og 9.000 kr. pr.
måned fra og med maj måned.
Hvis bilen får genberegnet nyvognsprisen midt i en kalendermåned, vil den genberegnede værdi
skulle anvendes ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget for den pågældende måned. Dette svarer
til principperne bag den nuværende praksis, hvorefter der ved bilskift midt i en kalendermåned skal
ske beskatning af den dyreste af bilerne i den pågældende måned.
Det følger af genberegningsreglerne i registreringsafgiftsloven, at genberegning skal ske ved videre-
salg eller senest 4 måneder fra første indregistrering. Køber arbejdsgiveren bilen i eksemplet, vil
den skattepligtige værdi derfor skulle være 9.000 kr. pr. måned fra første måned. Det forudsættes, at
den genberegnede nyvognspris svarer til den pris, som en slutbruger skal betale hos en forhandler
for køretøjet som nyt og dermed bilens markedsværdi mellem to uafhængige parter.
Det foreslås ikke ved forslaget at ændre på arbejdsgiverens forpligtelse til at indeholde A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for ansatte, der får stillet fri bil til rådighed.
Leasingselskabet vil som i dag skulle oplyse arbejdsgiveren (leasingtager) om den værdi af bilen,
som skal lægges til grund ved beskatningen af den ansatte. Forslaget indebærer derfor en vis ekstra
administration for leasingselskaber og arbejdsgivere, idet leasingselskabet ved genberegning vil
skulle give besked til arbejdsgiveren (leasingtager) om genberegningen, således at arbejdsgiveren
kan foretage den fornødne indberetning af værdi af fri bil. Der forventes en vis adfærdsregulerende
effekt på leasingselskaberne i forhold til at oplyse om genberegning, idet arbejdsgiveren vil forvente
korrekte oplysninger fra leasingselskabet, herunder om genberegning, idet arbejdsgiveren ellers vil
indeholde skat på et forkert (for lavt) grundlag, og medarbejderen efterfølgende vil kunne få forhø-
jet skatten.
Der henvises endvidere til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.
20
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Til § 4
Efter de gældende regler i personskattelovens § 6, stk. 2, er bundskattesatsen 12,14 pct. for ind-
komståret 2020. Bundskattesatsen forhøjes efter gældende regler gradvist frem til indkomståret
2022. Der gælder særlige regler for indbyggerne på Ertholmene (dvs. Christiansø og Frederiksø,
som ikke betaler sundhedsbidrag, kommuneskat og kirkeskat), jf. personskattelovens § 6, stk. 2. De
pågældende indbyggere er derfor undtaget fra en gradvis forhøjelse af bundskatten i takt med udfas-
ningen af sundhedsbidraget. Bundskattesatsen forhøjes efter gældende regler gradvist frem til ind-
komståret 2022. For indbyggerne på Ertholmene udgør bundskatten 4,14 pct. for indkomståret
2020. Der henvises i øvrigt til beskrivelsen af gældende ret i afsnit 2.3.1. i de almindelige bemærk-
ninger.
Der er fastsat et loft over den samlede skatteprocent, som en skattepligtig kan komme til at betale af
sin indkomst. Dette loft benævnes det skrå skatteloft. Der gælder ét loft for beskatningen af person-
lig indkomst og ét for beskatningen af positiv nettokapitalindkomst.
Det skrå skatteloft for personlig indkomst virker på den måde, at hvis indkomstskatteprocenterne til
staten bestående af sundhedsbidrag, bundskat og topskat samt skatteprocenten til kommunen til
sammen for indkomståret 2020 overstiger 52,06 pct., så reduceres topskatten for så vidt angår den
personlige indkomst med en procent svarende til forskellen mellem summen af skatteprocenterne og
52,06 pct. Tilsvarende reduceres procenten for topskatten af positiv nettokapitalindkomst med en
procent svarende til forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 42 pct.
Det foreslås at nyaffatte personskattelovens § 6, stk. 2. Det foreslås herved, at procenten for bund-
skat i indkomstårene 2020 og 2021 skal udgøre 12,11 pct. og i indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår 12,12 pct.
Bundskatten foreslås således sænket med 0,03 procentpoint fra 12,14 pct. til 12,11 pct. i 2020 og
2021 og i 2022 og efterfølgende indkomstår fra 12,15 pct. til 12,12 pct.
For personer, der ikke har pligt til at betale indkomstskat efter § 8 c eller kommunal indkomstskat
efter lov om kommunal indkomstskat, skal procenten udgøre 4,11 for indkomstårene 2020 og 2021
og for indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår skal procenten udgøre 4,12. Bundskatten fo-
reslås således også for disse personer sænket med 0,03 procentpoint. For indbyggerne på Erthol-
mene foreslås bundskatten for indkomstårene 2020 og 2021 således nedsat fra 4,14 pct. til 4, 11 pct.
og i 2022 og efterfølgende indkomstår fra 4,15 pct. til 4,12 pct.
Herved ydes der kompensation til skatteyderne set under ét for det højere kommuneskatteniveau fra
og med 2020.
Det skrå skatteloft for personlig indkomst på 52,06 pct. i 2020 og for positiv nettokapitalindkomst
på 42 pct. foreslås ikke ændret. Den indirekte stramning af skatteloftet, som nedsættelsen af bund-
skatten og fastholdelsen af skatteloftet medfører, modsvarer det øgede skatteloftsnedslag, der gives
som følge af det højere kommuneskatteniveau, der kompenseres for.
Til § 5
21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. februar 2020. Ikrafttrædelsestidspunktet fraviger
regeringens målsætning om, at erhvervsrettet lovgivning skal træde i kraft enten den 1. januar eller
den 1. juli. Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt skyldes, at ændringerne er aftalt i aftale om fi-
nansloven for 2020 og bør gennemføres hurtigst muligt i 2020.
Det foreslås i
stk. 2, 1. pkt.,
at §§ 1 og 2 om ophævelse af hovedaktionærnedslaget tillægges virk-
ning for aktier, der afstås den 1. februar 2020 eller senere. Ved afståelse den 1. februar 2020 eller
senere, kan der således ikke opnås nedslag i fortjenesten. Ved afståelse inden den 1. februar 2020 er
der adgang til hovedaktionærnedslag i henhold til gældende regler.
Det foreslås i stk. 2,
2. pkt.,
at lovforslagets § 1, nr. 4, om beskatning ved fraflytning har virkning
ved indtræden af skattepligt efter aktieavancebeskatningslovens § 38 den 1. februar 2020. Ved fra-
flytning den 1. februar 2020 eller senere med den virkning, at den danske beskatningsret ophører,
skal aktieavancen således efter forslaget opgøres uden hovedaktionærnedslag.
Skatteforvaltningen kan anmode borgeren om at fremskaffe dokumentation for, om aktierne er af-
stået før eller efter den 1. februar 2020. Der kan f.eks. anmodes om fremsendelse af aftale om afstå-
elsen eller om udskrift af selskabets aktiebog. Det bemærkes, at bankerne siden den 1. januar 2016
har været forpligtet til at indberette oplysninger om køb og salg af unoterede aktier i danske depoter
til Skatteforvaltningen.
Det foreslås i
stk. 3,
at § 3 om justering af beskatning af fri bil tillægges virkning for biler, der stil-
les til privat rådighed for arbejdstageren, jf. ligningslovens § 16, stk. 4, første gang fra og med den
1. februar 2020.
Det skal sikre, at reglerne om justering af beregningsgrundlaget for en fri bil, der har fået genbereg-
net den afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslovens regler, alene vil få fremadrettet virkning
for nye aftaler om fri bil. Herved sikres, at arbejdsgivere og ansatte får mulighed for at indrette sig
efter de ændrede regler, der kan medføre en skærpelse af beskatningen af ansatte, der får stillet en
sådan bil til privat rådighed.
Virkningstidspunktet indebærer, at beskatningsgrundlaget for en fri bil, der stilles til privat rådighed
fra og med den 1. februar 2020, og som får genberegnet den afgiftspligtige værdi efter registrerings-
afgiftslovens § 9 a, fra genberegningstidspunktet skal opgøres med udgangspunkt i den genbereg-
nede nyvognspris. Ændringen omfatter også biler, der har fået genberegnet værdien inden, den stil-
les til rådighed for en ansat første gang den 1. februar 2020 eller senere, f.eks. fordi den har været
anvendt som fri bil for en anden ansat. Der sker således efter forslaget ikke ændringer af beskatnin-
gen af den fortsatte private rådighed efter den 1. februar 2020 over en fri bil, der er stillet til rådig-
hed inden den 1. februar 2020.
Det foreslås i
stk. 4,
at § 4 om nedsættelse af bundskatten tillægges virkning fra og med indkomst-
året 2020. Ændringen gives således tilbagevirkende kraft. Denne del af lovforslaget er dog udeluk-
kende af begunstigende karakter.
Det foreslås i
stk. 5,
at ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for indkomståret
2020 efter § 16 i lov om kommunal indkomstskat vil den opgjorte slutskat skulle korrigeres for den
beregnede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for
22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
2020, der følger af denne lovs § 3.
Herved foreslås det at neutralisere de økonomiske virkninger for den personlige indkomstskat for
kommunerne og folkekirken for indkomståret 2020 som følge af lovforslagets § 3, for så vidt angår
de kommuner, der for 2020 har valgt at budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundla-
get for den personlige indkomstskat.
Neutraliseringen for 2020 sker med baggrund i aktstykke 162, 2018/19, tiltrådt af Finansudvalget
den 24. september 2019. Det fremgår af aktstykket, at skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2020
hviler på en forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår endvidere, at ved efterføl-
gende ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2020 neutraliseres virkningerne for de selvbudgetter-
ende kommuner.
Endelig foreslås det i
stk. 6,
at den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat
efter stk. 5 fastsættes af social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende
indkomståret 2020, der foreligger pr. 1. maj 2022. Herved foreslås det, at efterreguleringen af ind-
komstskatten for de selvbudgetterende kommuner for 2020 efter stk. 5, herunder også kirkeskatten,
opgøres i 2022. Efterreguleringen afregnes i 2023.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås ændret, ikke gælder
for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
§ 7.
Personer, der er skattepligtige efter kil-
deskatteloven, og dødsboer, der er skatteplig-
tige efter dødsboskatteloven, skal ved opgø-
relsen af den skattepligtige indkomst med-
regne gevinst og tab på aktier, som omfattes
af §§ 1 og 2, efter de regler, der er angivet i §
5, §§ 12-15, kapitel 4, § 19, § 20, stk. 2, §§
21 og 22, kapitel 6 og 7, §§ 37-39 B og 44-
47.
1.
I
§ 7
ændres ”og 44-47” til: ”og 44-46”.
§ 17…
2.
I
§ 17, stk. 4, 1. pkt.,
og
§ 17 A, stk. 5, 1.
Stk. 2-3.---
pkt.,
ændres ”22, 44 og 47” til: ”22 og 44”.
Stk. 4.
I tilfælde, der er omfattet af stk. 1 eller
3, finder reglerne i §§ 8, 9, 12-14, 17 A, 22,
44 og 47 ikke anvendelse. Stk. 1 og 3 finder
ikke anvendelse i de i §§ 10 og 15, § 16, stk.
1, og §§ 18 og 19 nævnte tilfælde.
§ 17 A…
Stk. 2-4.---
Stk. 5.
I tilfælde omfattet af stk. 1 finder reg-
lerne i §§ 12-15, 22, 44 og 47 ikke anven-
delse. Stk. 1 finder ikke anvendelse i de i §
16, stk. 1, og §§ 17, 18 og 19 nævnte til-
fælde.
§ 18…
Stk. 2.---
3.
I
§ 18, stk. 3,
ændres ”32, 36 og 47” til:
Stk. 3.
I tilfælde, der er omfattet af stk. 1 eller
”32 og 36”.
stk. 2, finder reglerne i §§ 9, 12-14, 17, 17 A,
19, 31, 32, 36 og 47 ikke anvendelse.
24
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
Stk. 4.---
§ 38---
4.
I
§ 38, stk. 4, 1. pkt.,
ændres ”23-29,
46 og
Stk. 2-3.---
47,”
til: ”23-29
og 46,”.
Stk. 4.
Gevinst og tab, der anses for realiseret
efter stk. 1, opgøres efter reglerne i §§ 23-29,
46 og 47, dog træder værdien ved skatteplig-
tens ophør i stedet for afståelsessummen. For
tegningsretter til aktier kan den skattepligtige
i stedet vælge at opgøre den skattepligtige
gevinst som forskellen mellem udnyttelses-
kursen og markedskursen på den pågældende
aktie på tidspunktet for skattepligtens ophør.
Tab, der ved en afståelse kunne have været
fradraget efter §§ 13-14 og 17-19, § 20, stk.
2, og §§ 21 og 22, kan dog kun fradrages i
gevinst på aktier, der anses for realiseret efter
stk. 1.
Stk. 5.---
§ 44---
Stk. 2.---
Stk. 3.
Skattefritagelsen efter stk. 1 gælder
ikke ved afståelse af aktier, der på afståelses-
tidspunktet har været ejet i mindre end 3 år.
Gevinst og tab ved afståelser som nævnt i 1.
pkt. medregnes ved opgørelsen af den skatte-
pligtige indkomst efter reglerne i kapitel 1 og
2, §§ 12-14, 23-25 og 28, kapitel 7 og 8 samt
§§ 46 og 47. Gevinst og tab på aktier, som
indgår i en beholdning omfattet af denne be-
stemmelse, opgøres efter aktie for aktie-me-
toden, jf. § 24, stk. 2, og § 25, stk. 1.
Stk. 4-6.---
5.
I
§ 44, stk. 3, 2. pkt.,
ændres ”§§
46 og 47”
til: Ӥ
46”.
Hovedaktionærnedslag Personer
6.
Overskriften
før § 47
ophæves.
§ 47.
Ved opgørelsen af gevinst på aktier, der
er erhvervet før den 19. maj 1993, kan skat-
7.
§ 47
ophæves.
tepligtige, der ved en eventuel afståelse af
disse aktier den 18. maj 1993 skulle have op-
gjort gevinst og tab efter § 6 i lovbekendtgø-
relse nr. 865 af 22. oktober 1992, som ændret
ved lov nr. 1030 af 19. december 1992, opnå
et nedslag i den skattepligtige gevinst på de
25
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
pågældende aktier. Tilsvarende gælder ved
opgørelsen af gevinst på eventuelle fondsak-
tier eller aktieretter, som er tildelt inden den
1. januar 2006 på grundlag af de pågældende
aktier. Der beregnes ikke nedslag på aktier
omfattet af §§ 17, 18 eller 19 og på aktier,
der ville have været omfattet af § 2 c i lovbe-
kendtgørelse nr. 835 af 29. august 2005, ved
en eventuel afståelse den 31. december 2005.
Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis den
skattepligtige alene skulle have opgjort ge-
vinst i kraft af § 6, stk. 6, i den i stk. 1
nævnte lovbekendtgørelse.
Stk. 3.
Nedslag efter stk. 1 beregnes med 1
pct. pr. år, den skattepligtige har ejet de på-
gældende aktier forud for udløbet af ind-
komståret 1998. Nedslaget kan højst udgøre
25 pct. Overdrages eller udloddes aktierne
således, at erhververen indtræder i overdra-
gerens skattemæssige stilling, jf. § 34, § 35
eller dødsboskattelovens § 36, anvendes akti-
ernes værdi ved overdragelsen eller udlod-
ningen i stedet for afståelsessummen ved be-
regningen af nedslaget.
Stk. 4.
Er aktierne erhvervet på forskellige
tidspunkter, fordeles gevinsten ved beregnin-
gen af nedslaget for ejertid forholdsmæssigt
mellem aktierne. Hvis aktierne har en påly-
dende værdi, foretages fordelingen på grund-
lag af denne værdi. Afstås en del af aktierne i
samme selskab, anses de først erhvervede ak-
tier for først afstået.
§2
§ 36---
Stk. 2---
Stk. 3.
Ved afståelse af aktier, der er erhver-
vet ved udlodning med succession, skal mod-
tageren ved beregning af nedslag efter aktie-
1.
§ 36, stk. 3,
ophæves.
avancebeskatningslovens § 47, stk. 1, i stedet Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
for afståelsessummen anvende den værdi,
hvortil aktierne er medtaget i boopgørelsen,
jf. dog boafgiftslovens § 12.
Stk. 4.---
I dødsboskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 426 af 28. marts 2019, som ændret ved §
8 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages føl-
gende ændring:
26
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
§3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 806 af 8. august 2019, som ændret senest
ved § 1 i lov nr. 1124 af 19. november 2019,
foretages følgende ændring:
§ 16---
Stk. 2-3---
Stk. 4.
Den skattepligtige værdi af en bil, der
er stillet til rådighed for den skattepligtiges
private benyttelse af en arbejdsgiver som
nævnt i stk. 1, sættes til en årlig værdi på 25
pct. af den del af bilens værdi, der ikke over-
stiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. Bi-
lens skattepligtige værdi beregnes dog
mindst af 160.000 kr. Til den skattepligtige
værdi medregnes et miljøtillæg. Miljøtillæg-
get udgør den årlige afgift eksklusive udlig-
ningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der
skal betales for bilen efter brændstoffor-
brugsafgiftsloven eller efter vægtafgiftslo-
ven, med tillæg af 50 pct. For biler, der er
anskaffet af arbejdsgiveren højst 3 år efter
første indregistrering, opgøres bilens værdi
til den oprindelige nyvognspris i indtil 36
måneder regnet fra og med den måned, hvori
første indregistrering er foretaget, og herefter
til 75 pct. af nyvognsprisen. For biler, der er
anskaffet mere end tre år efter første indregi-
strering, og for tidligere hyrevogne, der an-
skaffes uden berigtigelse af registreringsaf-
gift, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens
købspris inklusive eventuelle istandsættelses-
udgifter. Ved værdiansættelsen af biler, der
ikke indregistreres her i landet, og ved værdi-
ansættelsen af biler, der er omfattet af regi-
streringsafgiftslovens § 1, stk. 4, skal den
værdi anvendes, som efter 5. og 6. pkt. ville
blive lagt til grund ved værdiansættelsen af
en tilsvarende bil, der er anskaffet her i lan-
det og indregistreret her. Er bilen kun til rå-
dighed en del af året, nedsættes den skatte-
pligtige værdi svarende til det antal hele må-
neder, hvori bilen ikke har været til rådighed.
Hvis en bil, der af arbejdsgiveren mv. er stil-
let til rådighed for den skattepligtige udeluk-
kende for erhvervsmæssig kørsel, benyttes
1.
I
§ 16, stk. 4, 5. pkt.,
indsættes efter »75
pct. af nyvognsprisen«: », dog således, at
hvis der sker genberegning af bilens afgifts-
pligtige værdi efter registreringsafgiftslovens
§ 9 a, anvendes en beregnet nyvognspris ba-
seret på den genberegnede afgiftspligtige
værdi fra genberegningstidspunktet«.
27
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
privat, beskattes værdien af den private be-
nyttelse i det pågældende år efter reglerne i
1.-7. pkt., medmindre der er betalt dagsafgift
for privat benyttelse af bilen, jf. § 4 i lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v. Er dagsaf-
giften som nævnt i 7. pkt. betalt af arbejdsgi-
veren, skal den skattepligtige beskattes af
værdien heraf, jf. stk. 3. Kørsel mellem hjem
og virksomheden højst 1 dag om ugen eller i
indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgå-
ende 12 måneder anses ved anvendelsen af
reglerne i 9. pkt. ikke for privat kørsel for
skattepligtige, der som led i kundeopsøgende
arbejde fra hjemmet i øvrigt udelukkende kø-
rer erhvervsmæssigt. Den skattepligtige
værdi efter 1.-9. pkt. nedsættes med den skat-
tepligtiges betaling i indkomståret til arbejds-
giveren mv. for råderetten, men nedsættes
ikke med eventuelle beløb, der beskattes ef-
ter reglen i § 9 C, stk. 7. For biler omfattet af
§ 4, stk. 1, II, A, i lov om vægtafgift af køre-
tøjer m.v. finder 1.-11. pkt. kun anvendelse,
såfremt der skal betales tillægsafgift for pri-
vat anvendelse efter § 2 a i lov om vægtafgift
af køretøjer m.v. For biler, der er indregistre-
ret første gang den 2. juni 1998 eller tidligere
finder 1.-11. pkt. ikke anvendelse på biler,
hvor merværdiafgift vedrørende anskaffelsen
er fradraget ifølge merværdiafgiftsloven §
37, stk. 1, § 38, stk. 1, eller § 41, fordi bilen
udelukkende anvendes erhvervsmæssigt.
Stk. 5-16.---
§ 6.
Skatten efter § 5, nr. 1, beregnes med
den procent, der anføres i stk. 2, af den per-
sonlige indkomst med tillæg af positiv netto-
kapitalindkomst.
Stk. 2.
For indkomståret 2019 udgør pro-
centen 12,13. For indkomstårene 2020 og
2021 udgør procenten 12,14. For indkomst-
året 2022 og efterfølgende indkomstår udgør
procenten 12,15. For personer, der ikke har
pligt til at betale indkomstskat efter § 8 c el-
ler kommunal indkomstskat efter lov om
§4
I personskatteloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 799 af 7. august 2019, som ændret
ved § 19 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foreta-
ges følgende ændring:
1.
§ 6, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
For indkomstårene 2020 og 2021 ud-
gør procenten 12,11. For indkomståret 2022
og efterfølgende indkomstår udgør procenten
12,12. For personer, der ikke har pligt til at
betale kommunal indkomstskat efter § 8 c el-
ler kommunal indkomstskat efter lov om
kommunal indkomstskat, udgør procenten
28
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 86: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskat)
kommunal indkomstskat, udgør procenten
for indkomstårene 2020 og 2021 4,11. For
4,13 for indkomståret 2019, for indkomst-
indkomståret 2022 og efterfølgende ind-
årene 2020 og 2021 udgør procenten 4,14, og komstår udgør procenten 4,12.«
for indkomståret 2022 og efterfølgende ind-
komstår udgør procenten 4,15.
Stk. 3.
Hvis en gift person har negativ net-
tokapitalindkomst, modregnes dette beløb i
den anden ægtefælles positive nettokapital-
indkomst, inden skatten efter stk. 1 og 2 be-
regnes. Det er en forudsætning, at ægtefæl-
lerne er samlevende ved indkomstårets ud-
løb.
29