Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2109591_0001.png
November 2019
Fakta om udbytte-
forlig fra maj 2019
Forliget med 61 amerikanske pensionsplaner og en række dertil
knyttede personer og selskaber og dets tilknytning til en tysk
bank
I maj 2019 indgik Skattestyrelsen et forlig med 61 amerikanske pensionsplaner og en række
dertil knyttede personer og selskaber i en del af det samlede sagskompleks om udbytterefu-
sion.
Forligsaftalen går i hovedtræk ud på, at de 61 pensionsplaner m.fl. skal betale et beløb på
1,6 mia. kr. til den danske stat. Beløbet svarer til det, som forligsparterne direkte eller indi-
rekte har modtaget af samlet set ca. 2,9 mia. kr., som de 61 pensionsplaner har ansøgt om i
udbytterefusion, samt et mindre beløb, som en del af forligsparterne har modtaget via an-
dre 19 pensionsplaner. I beløbet indgår endvidere den fortjeneste, som en tysk bank, der er
ejet af enkelte af forligsparterne, har oppebåret ved at deltage i transaktionerne.
Skattestyrelsen skal til gengæld frafalde alle civile krav, som styrelsen har mod forligspar-
terne. Kravet over for de 19 pensionsplaner og andre, der har været involveret i disse tilba-
gesøgninger, frafaldes ikke.
Resten af refusionsbeløbene er tilgået andre aktører udover forligsparterne, herunder bl.a.
såkaldte
custodians,
der har stået for at udstede dokumentation for ejerskab af de fiktive ak-
tier, som pensionsplanerne har søgt om refusion på baggrund af. Disse aktører er eller vil
blive sagsøgt for deres rolle i refusionsansøgningerne.
Forligssummens sammensætning
Betalingen af forligssummen falder i flere rater: En straksbetaling på 950 mio. kr., som Skat-
testyrelsen allerede har modtaget henover sommeren 2019, og en restbetaling på 650 mio.
kr., som skal afvikles inden for en periode på op til fire år.
En del af restbetalingen på de 650 mio. kr. vil blive finansieret ved salget af en tysk bank,
hvor enkelte af forligsparterne er hovedaktionærer. Dette er et vilkår i forligsaftalen, og der
skabes herved yderligere sikkerhed for, at restbetalingen i forligsaftalen faktisk bliver betalt.
Vilkåret om at lade salgssummen fra banken finansiere en del af forligssummen var et afgø-
rende vilkår for forligsaftalen. Hvis ikke Skattestyrelsen havde accepteret dette, var der ikke
opnået en forligsaftale, og værdien af banken var muligvis ikke blevet anvendt til at dække
en del af Skattestyrelsens krav.
Vilkåret vurderes i øvrigt som rimeligt, da dækning af Skattestyrelsens krav hos både hoved-
aktionærerne og banken må anses for dobbeltdækning. Banken har således fungeret som
custodian
i forbindelse med ansøgninger om udbytterefusion fra de 61 pensionsplaner for ca.
1,1 mia. kr. af de ca. 2,9 mia. kr., som de 61 pensionsplaner m.fl. har været involveret i, og er
aktuelt sagsøgt i England for dette krav.
Kravet på 1,1 mia. kr. var således rejst over for både de 61 pensionsplaner m.fl. og banken,
men kan kun opnå dækning én gang.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Pressemeddelelse og faktaark fra Skattestyrelsen om sammenhængen mellem Skattestyrelsens forlig i udbyttesagen med 61 amerikanske pensionsplaner m.fl. og en tysk bank, North Channel Bank
2109591_0002.png
Fakta om udbytte-forlig fra maj 2019
Side 2
Skattestyrelsen har parallelt med forligsaftalen indgået en separat aftale med banken om,
at Skattestyrelsen vil frafalde sit krav mod banken, hvis banken betaler den danske stat ca.
86 pct. af en eventuel salgssum af banken. De 86 pct. af salgssummen vil således blive mod-
regnet i forligssummen. De resterende ca. 14 pct. tilfalder bankens øvrige kreditorer i andre
lande, som også skal afvikles, før banken kan sælges.
Den selvstændige aftale med banken har været nødvendig for at sikre, at banken kan sælges
i fri handel og ikke gå konkurs, hvormed Skattestyrelsen ville have udsigt til at få dækket en
væsentlig mindre del af sit krav mod banken og eventuelt ikke kunne få dækket hele forligs-
summen.
For at muliggøre dels forligsaftalen dels aftalen med banken, der blev indgået, inden et
eventuelt bødekrav mod banken var afklaret, har det endvidere været nødvendigt for Skat-
testyrelsen at påtage sig den potentielle økonomiske risiko for et eventuelt bødekrav mod
banken. Bankens salg i fri handel er således afhængig af, at banken over for en mulig køber
kan vise, at den kan afholde alle sine kreditorers krav inden for salgssummen.
Det betyder, at den strafferetlige bøde, som banken efterfølgende har vedtaget i Retten i
Glostrup den 23. september 2019 på 110 mio. kr., vil blive afregnet ud af de 86 pct. af salgs-
summen fra banken. De fulde 86 pct. bliver dog fortsat modregnet den resterende del af for-
ligssummen i det amerikanske forlig.
Det er Kammeradvokatens og Skattestyrelsens opfattelse, at både forligsaftalen og aftalen
med banken er den økonomisk mest fordelagtige løsning for Danmark. Det var således en
forudsætning for aftaleparterne i det amerikanske forlig, at salgssummen af banken indgik i
finansieringen af forliget, og der var dermed slet ikke indgået et forlig
og tilvejebragt et
større milliardbeløb til statskassen
uden en sådan aftale.
Det er samtidig vurderingen, at en aftale i forhold til Danmarks samlede krav mod banken er
en afgørende forudsætning for, at banken kan sælges i fri handel, og at en konkurs dermed
kan undgås.
Samlet set vurderes forliget således at være den bedst mulige løsning for at inddække den
danske stats tab i denne del af sagskomplekset, og det er i den sammenhæng uvæsentligt,
om det tilbagebetalte beløb tilfalder statskassen via Skattestyrelsen som forligssum eller via
SØIK som bødekrav.