Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 443
Offentligt
2250042_0001.png
Notat
Klik og vælg dato
J.nr. 2020-6792
Kontor: International
Koordinering
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Initialer:JLE
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om en handlingsplan for
en retfærdig og enkel beskatning til støtte for genopretningsstrategien, KOM(2020) 312,
samt meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om god skatteforvalt-
ning i og uden for EU, KOM(2020) 313.
Nyt notat.
Notatet oversendes i kopi til SAU for orientering.
1. Resumé
Kommissionen fremlagde den 15. juli 2020 en samlet skattepakke om en retfærdig og enkel beskatning til
støtte for genopretningsstrategien. Skattepakken indeholder meddelelse om en handlingsplan for en retfærdig
og enkel beskatning til støtte for genopretningsstrategien, samt meddelelse om god skatteforvaltning i og uden
for EU.
I handlingsplanen for en retfærdig og enkel beskatning til støtte for genopretningsstrategien præsenteres 25
initiativer inden for direkte og indirekte beskatning, som Kommissionen vil gennemføre i perioden 2020-
2023 for at sikre en beskatning, der er rimelig, simpel og tilpasset moderne teknologier.
Meddelelsen om god skatteforvaltning i og uden for EU redegør for de tiltag for god skatteforvaltning, der
allerede er blevet initieret. Meddelelsen redegør desuden for forslag til områder, hvor der fortsat kan ske
forbedringer. Kommissionen fokuserer især på en revision af adfærdskodeksen om erhvervsbeskatning og en
gennemgang af EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner
(”sortlisten”).
Handlingsplanen og meddelelserne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet.
Skattepakken indeholder desuden et forslag til revision af Direktiv om administrativt samarbejde
(DAC7), som vil omfatte regler, der forpligter digitale platforme til at indberette oplysninger om indtægter
fra sælgere i forbindelse med levering af varer eller tjenesteydelser via digitale platforme med henblik på
efterfølgende udveksling af oplysninger mellem landene. Herudover indeholder forslaget en række justeringer
af de allerede gældende regler i DAC. Et grund- og nærhedsnotat vedrørende dette oversendes særskilt til
orientering af Folketingets Europaudvalg.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 443: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse vedr. en handlingsplan for retfærdig og enkelt beskatning og meddelelse om god skatteforvaltning
2250042_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 15. juni 2020
Skattepakken om en retfærdig og enkel beskatning
til støtte for genopretningsstrategien.
Initiativerne i Skattepakken har til formål at imødegå øko-
nomiske konsekvenser af Covid- 19-krisen og samtidig støtte en hurtig og bæredygtig
økonomisk genopretning og sikre tilstrækkelige offentlige indtægter i EU. Som en del af
denne pakke er der offentliggjort to nye meddelelser på skatteområdet. Dette omfatter
meddelelse om handlingsplan for en retfærdig og enkel beskatning til støtte for genopret-
ningsstrategien samt meddelelse om god skatteforvaltning i og uden for EU og medde-
lelse om en handlingsplan for en retfærdig og enkel beskatning til støtte for genopret-
ningsstrategien.
Meddelelse om handlingsplan for en retfærdig og enkel beskatning til støtte for genopret-
ningsstrategien indeholder 25 nye initiativer på skatteområdet, som Kommissionen vil ar-
bejde med i perioden 2020-2023.
Meddelelsen om god skatteforvaltning i og uden for EU identificerer allerede igangsatte
initiativer, bl.a. Kommissionens eksterne strategi til effektiv beskatning fra 2016, der har
været medvirkende til øget gennemsigtighed på skatteområde. Kommissionen identifice-
rer desuden i meddelelsen yderligere tiltag til forbedringer.
Skattepakken indeholder desuden et forslag til revision af Direktiv administrativt samar-
bejde (DAC7), som vil omfatte som vil omfatte regler, der forpligter digitale platforme til
at indberette oplysninger om indtægter fra sælgere i forbindelse med levering af varer eller
tjenesteydelser via digitale platforme med henblik på efterfølgende udveksling af oplys-
ninger mellem landene. Herudover indeholder forslaget en række justeringer af de alle-
rede gældende regler i DAC. Et grund- og nærhedsnotat vedrørende dette oversendes
særskilt for orientering af FEU.
3. Formål og indhold
Meddelelse om handlingsplan for en retfærdig og enkel beskatning til støtte for genopretningsstrategien
Initiativerne i meddelelse om handlingsplan for en retfærdig og enkel beskatning til støtte
for genopretningsstrategien har til formål at imødegå økonomiske konsekvenser af Covid-
19-krisen og samtidig støtte en hurtig og bæredygtig økonomisk genopretning og sikre til-
strækkelige offentlige indtægter i EU.
De foreslåede 25 initiativer i handlingsplanen er grupperet i seks hovedområder; (1) regi-
strering, (2) rapportering, (3) betaling, (4) kontrol, (5) tvister og (6) forenkling. Kommissi-
onen vil således arbejde for:
1. En overgang til én fælles momsregistrering i EU.
2. Initiativer, der skal sikre bedre regelefterlevelse for virksomheder. Kommissionen
vil desuden arbejde for en modernisering af momsindberetningsforpligtelserne og
one-stop-shop-systemet for moms og e-fakturering.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 443: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse vedr. en handlingsplan for retfærdig og enkelt beskatning og meddelelse om god skatteforvaltning
2250042_0003.png
3. Forbedring af den gensidige bistand mellem medlemsstater ved inddrivelse af
skyldige skatter. Kommissionen vil desuden arbejde for lovgivning til mere kon-
sekvent fastlæggelse af skatteyderes hjemsted og indførelse af et fælles EU-kilde-
skattesystem.
4. At fremsætte et forslag om udvidelsen af den automatisk udveksling mellem EU-
landene til også at omfatte oplysninger om aktivitet på digitale platforme, krypto-
aktiver og e-penge (DAC8). Kommissionen vil desuden arbejde for at strømline
kontrolproceduren og forbedre kontrollen ved at videreudvikle Eurofiscnetvær-
ket.
5. Opfølgning på gennemførelsen og overvågningen af effektiviteten af direktivet
om tvistbilæggelsesmekanisme. Kommissionen vil desuden arbejde for forebyg-
gelse og bilæggelse af tvister på momsområde ved at afdække alle muligheder og
om nødvendigt fremsætte et lovgivningsforslag om en mekanisme til forebyggelse
og bilæggelse af tvister på momsområdet.
6. Gøre status over skatteydernes rettigheder i EU-retten og undersøge muligheder
for forenkling. Kommissionen vil desuden fokusere på momsreglerne for finan-
sielle tjenesteydelser, der skal sikre lige konkurrencevilkår i EU og nedsætte en
ekspertgruppe, der skal udarbejde ikkelovgivningsmæssige løsninger på problemer
i forbindelse med interne afregningspriser. Kommission vil også arbejde for en
tilpasning af momsrammen for platformsøkonomien, en grønnere beskatning af
passagertransportsektoren, en e-handelspakke for punktafgifter, revision af særlig
momsordning samt målrettede initiativer for nye virksomheder.
Meddelelse om god skatteforvaltning
Kommissionen oplyser i meddelelsen, at der er allerede, er igangsat initiativer, der har bi-
draget til at skabe et mere rimeligt skattemiljø i og uden for EU, men at der er behov for
øvrige
initiativer for at sikre, at EU’s borgere og virksomheder fortsat kan regne med fair
og effektiv beskatning.
Initiativerne beskrevet i meddelelsen har til formål at sikre, at EU’s
skattelovgivning er i overensstemmelse med den moderne økonomi og tilpasset den inter-
nationale udvikling for så vidt angår selskabs-skattereformer.
Kommissionen vil arbejde for en revision og modernisering af adfærdskodeksen om er-
hvervsbeskatning.
Kodeksen har siden 1997 været EU’s primære instrument til forebyg-
gelse af skadelig skattekonkurrence EU-landende imellem. Kommissionen oplyser i med-
delelsen, at kodeksens anvendelsesområde bør udvides, så kodeksen yderligere dækker nye
udfordringer, der udgør en risiko for unfair skattekonkurrence. En revision af kodeksen
har ligeledes til formål at skabe yderligere gennemsigtighed og effektivitet.
Det fremgår også, at Kommissionen vil arbejde for en gennemgang af EU-listen over ik-
kesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner
(”sortlisten”), som
Rådet blev enige om at etablere
i 2016. Kommissionen anslår, at 120 skadelige skatteordninger er afskaffet på globalt plan,
som følge af EU’s listeopførelsesproces. Dertil har flere tredjelande truffet foranstaltninger
for at forbedre deres standarder for skattegennemsigtighed, så de er i overensstemmelse
med EU’s standarder.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 443: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse vedr. en handlingsplan for retfærdig og enkelt beskatning og meddelelse om god skatteforvaltning
2250042_0004.png
Gennemgangen har til formål at revurdere sortlistens geografiske anvendelsesområde og
sikre, at alle risikoområder er dækket, og at sammenlignelige jurisdiktioner behandles på
lige og retfærdig vis under EU-processen. Kommissionen vil inden udgangen af 2020 ajour-
føre den oprindelige resultattavle, der anvendes til udvælge de mest relevante jurisdiktioner.
Ligeledes anviser Kommissionen, at kriterier for opførelse på listen skal evalueres.
Kommissionen vil desuden også ved udgangen af 2020 igangsætte drøftelser med med-
lemsstaterne om blandt andet
en tilpasning af EU’s og nationale
finansieringspolitikker.
Drøftelsen skal garantere, at medlemsstaternes indsats for støtte genopretningen er i over-
ensstemmelse med behovet for at sikre international fair beskatning. Kommissionen vil i
forbindelse med denne drøftelse ligeledes se på, hvorvidt brugen af EU's og medlemssta-
ternes midler og medlemsstaternes defensive foranstaltninger kan tilpasses bedre for at
koncentrere virkningen på ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioner.
Kommissionen oplyser desuden, at det fortsat er en prioritet at støtte de partnerlande, der
er udviklingslande, i styrkelsen af god skatteforvaltning. Kommissionens arbejde for god
skatteforvaltning i udviklingslande er tidligere blevet italesat i den eksterne strategi fra 2016,
hvor det blev understreget, at der skal være sammenhæng mellem EU’s skattepolitik og
internationale udviklingsmål. Kommissionen vil også fremadrettet arbejde for, at skattepri-
oriteter kan integreres i EU’s forhold til udviklingslande. Hertil vil Kommissionen styrke
partnerskabet og internationalt samarbejde ved blandt andet
i samarbejde med øvrige
underskrivere
at forlænge Addis-skatteinitiativet, hvor EU forpligtede sig til at øge den
tekniske og finansielle bistand til indenlandsk mobilisering af indtægter i udviklingslande.
Danmark er ligeledes underskriver på initiativet, som oprindeligt var planlagt at slutte i
2020. Kommissionen pointerer i meddelelsen, at et stærkt samarbejde med internationale
aktører er afgørende for effektiv støtte til god skatteforvaltning i udviklingslande.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen berører ikke i sig selv gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelserne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive foretaget en
vurdering af de enkelte lovgivningstiltag, såfremt der fremsættes sådanne.
8. Høring
Meddelelserne sendes ikke i ekstern høring.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 443: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse vedr. en handlingsplan for retfærdig og enkelt beskatning og meddelelse om god skatteforvaltning
2250042_0005.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelserne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt op om en ambitiøs tilgang til skattepolitik i EU, herunder sær-
ligt for at sikre, at skattesvindel og -omgåelse bekæmpes.
Regeringen har ikke taget konkret stilling til de initiativer, der præsenteres i meddelel-
serne, men vil løbende gøre dette, efterhånden som de konkrete initiativer præsenteres.
Folketingets Europaudvalg vil blive involveret efter de gængse procedurer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelserne har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5