Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 440
Offentligt
2247896_0001.png
VEJE TIL GRØN
BILBESKATNING
Skatteudvalget
17. september 2020
Thomas Søby
Dansk Metal
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247896_0002.png
TEMAER
Kommissoriet
Anbefalingerne vedrørende persontransport
Metals vurdering og bekymringer
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247896_0003.png
KOMMISSORIET
Mangefacetteret
Mange og ofte
modsatrettede hensyn
Målet opgives undervejs
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247896_0004.png
ANBEFALINGERNE - FINANSIERING
Kilometerbaserede vejafgifter for tung transport
Fra 2025 som erstatning for den nuværende vignetordning
Afgift på flytransport
Nok ikke lige tiden, som det også fremgår i rapporten
Finansiering fra vejafgift
1.000 kr. pr. år fra 2023
Trædesten til kilometerbaserede vejafgifter for personbiler
Principielt en god ide
støtte vil afhænge af den konkrete udformning
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247896_0005.png
ANBEFALINGERNE - MODELLERNE
500.000 nul- og lavemissionsbiler
Meget lille CO2-reduktion ift. grundscenariet
Små omkostninger
Meget lille CO2-reduktion ift. grundscenariet
Høj skyggepris på CO2
600.000 nul- og lavemissionsbiler
750.000 nul- og lavemissionsbiler
Pæn CO2 reduktion ift. grundscenariet
Temmelig høj skyggepris på CO2
1.000.000 nul- og lavemissionsbiler
Stor CO2-reduktion ift. grundscenariet
Meget høj skyggepris på CO2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247896_0006.png
DANSK METALS BEKYMRINGER
Det er for dyrt for samfundet
Lækageproblematikken ift. EU
Det er for dyrt for lønmodtagerne og skader mobiliteten
Effekten er for lille og står ikke mål med omkostningerne
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247896_0007.png
DANSK METALS KONKLUSIONER
Vi har ikke rigtig appetit på nogle af de fremlagte modeller, da de
enten ikke giver store nok reduktioner eller er voldsomt dyre
Finansieringsforslagene kunne man nok godt se på
Kan vi få større reduktioner andre steder i samfundet til en billigere
penge?
Personbiltransporten skal give bidrag til målsætningen, men hvor
hurtigt og til hvilken pris? Den debat udestår og er vigtigere end
diskussionen om antal lav- og nulemissionsbiler.