Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 440
Offentligt
2247895_0001.png
Elbiler, afgifter og målet
om 70 pct. i 2030
Niels Buus Kristensen, medlem af Klimarådet
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247895_0002.png
Klimarådets overordnede budskaber
Mange gode elementer i bilkommissionens
rapport
Kommissionen er for pessimistisk
i sit syn på elbilernes fremtid
Vigtigt med et økonomisk ‘skub’ til elbilerne
på den korte bane
Klimarådet anbefaler, et markant tilskud
til elbiler de kommende år,
men også hurtig indfasning i afgiftssystemet
Fx: road pricing forberedelse
tilskud til elbiler
Klimarådet vurderer, at 1 mio. nul- og
lavemissionsbiler er inden for rækkevidde
Flere elbiler på vejene kan løsne op for
bilkøbernes usikkerhed og betænkeligheder
Tilskuddet bør gives til de første
mindst 100.000 elbiler
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247895_0003.png
Stor usikkerhed om fremtidens
bestand af elbiler
1.000.000
800.000
600.000
400.000
200.000
0
Bestand af nul- og lavemissionsbiler
Grundforløb inkl. usikkerhed
Ca. 800.000
Klimarådet
vurderer, at
kommissionens middelskøn
er for lavt
Ca. 400.000
Ca. 200.000
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Note: Skøn baseret på usikkerhedsvurdering hos Bilkommissionen om elbilernes andel af nybilsalget.
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247895_0004.png
Kommissionens vurdering af batteriprisen ligger i den høje ende
350
300
250
200
150
100
50
0
USD pr. kWh
Kilder
Ca. 23 mio. ton CO
2
e
Bilkommissionen
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
4
Kilde: Egne beregninger på baggrund af tal fra Bilkommissionen, Bloomberg (2020), ICCT (2019), McKinsey (2019), IEA (2020), The New York Times (2019).
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247895_0005.png
Danmarks mest solgte bilmodel i juni, juli og august 2020
August
2020
98% Plug-in hybrid
Ford Kuga
5
4. sep-20
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247895_0006.png
Barrierer i valget af elbil i dag og fremadrettet
2020
Høj anskaffelsespris
Rækkevidde opfattes som for lav
Begrænset ladeinfrastruktur
Få elektriske bilmodeller
Usikkerhed om teknologien
Er elbiler et overgangsfænomen?
Er rækkevidden overdrevet?
Bliver værditabet stort?
Er det besværligt at ladde?
Er den tung at køre?
Dækker den familiens behov?
2020
2030
Prisforskel mindskes og elbiler er billigere i flere segmenter
Rækkevidde forbedres til at dække de fleste turlængder
Ladeinfrastruktur udbygges betydeligt
Mange nye modeller i alle segmenter og bilmærker
Kendskab øges ved flere elbiler i bybilledet (‘naboeffekt’)
▪ Billigere over bilens levetid
▪ Mindre støj
▪ Gode køreegenskaber
▪ Færre værkstedsbesøg
▪ Sociale normer
6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247895_0007.png
Vil du købe en elbil i 2030?
Eksempel:
Mellemklassebil
i grundforløbet 2030
7
Note: Klimarådets bearbejdning af tal fra Energistyrelsen og Finansministeriet.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247895_0008.png
Vil du købe en elbil i 2030?
Købspris inkl. afgifter (kr.)
287.000
224.000
Nul- og lavemissionsbilers
andel af nybilsalget:
Rækkevidde
750 km
480 km
Elbil
Benzinbil
Elbil
Benzinbil
47%
Årlige kørselsomkostninger (kr.)
21.150
72%
11.400
Infrastruktur til ladning/tankning
100%
Elbil
Benzinbil
Eksempel:
Mellemklassebil
i grundforløbet 2030
Elbil
Benzinbil
8
Note: Klimarådets bearbejdning af tal fra Energistyrelsen og Finansministeriet.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247895_0009.png
Klimarådet vurderer, at der er behov for et ‘skub’
til elbilerne på den korte bane
Langsom indfasning af elbiler i registreringsafgiften er en
uhensigtsmæssig måde at støtte elbiler på
• Et fast tilskud til nye elbiler
Aftrappes i takt med salget, ikke fra år til år
Ca. 50.000 kr. per bil i starten
Plugin-hybridbiler får et reduceret tilskud
Tilskuddet gives til de første (mindst) 100.000 lavudslipsbiler
Tilskuddet udbetales over 5-10 år
• Både rene elbiler og plugin-hybridbiler indfases hurtigt i registreringsafgiften
Mere forudsigelige konsekvenser for statskassen
Tilskynder bilkøbere og importører til at ‘komme først’
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247895_0010.png
1 mio. elbiler skal ses i sammenhæng med 70%-målet
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
* Reduktionen i 2030 er relativt til udledningen i 2030 med uændret politik, jf.
Basisfremskrivning 2019.
mio. ton CO
2
e
Klimarådets bud på målopfyldelse
Udviklingsspor
Reduktion i 2030*
Ca. 23 mio. ton CO
2
e
Implementeringsspor
Alternativt skal der findes
tilsvarende mere i udviklingssporet
ca. 1 mio. nul- og lavemissionsbiler
Målsætning 2030
10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247895_0011.png
Tak for opmærksomheden!
Niels Buus Kristensen