Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 436
Offentligt
2247033_0001.png
Valby 18. sept. 2020
Til
Medlemmerne af Folketingets Skatteudvalg
Her følger en kommentar fra Finans og Leasing først og fremmest
til Eldrup-Kommissionens oplæg til fremme af grønne biler og ved
samme lejlighed nogle kommentarer til DBI´s forskellige
”udfald”
imod leasingselskaber, forholdsmæssig registreringsafgift m.v. på
foretræde i Skatteudvalget den 17. sept.
Vi anmoder samtidig om foretræde for Skatteudvalget snarest
muligt med henblik på at uddybe nedenstående og besvare
eventuelle spørgsmål.
Klogt oplæg fra Eldrup-kommissionen, men nogle vigtige
elementer mangler
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler afgav den 7.
september sin rapport med forskellige bilafgiftsmodeller, der kan
bringes i spil for at bidrage til Danmarks nedbringelse af vores
CO2-udslip med 70 pct. inden 2030.
1
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 436: Henvendelse af 18/9-20 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde om Eldrup-Kommissionens oplæg til fremme af grønne biler
2247033_0002.png
Det er helt overordnet Finans og Leasings holdning, at Eldrup-
Kommissionens forslag i lyset af de rammer, der har været for
Kommissionens arbejde, er gode og gennemarbejdede. Vi kan
tilslutte os Eldrups præsentation af model 3 som et fornuftigt
sigtepunkt for de kommende politiske forhandlinger.
Det er nu op til politikerne, gerne i samarbejde med branchen, at
komme med en ambitiøs og langtidsholdbar lovgivning, der kan
give ro og stabilitet, så både virksomheder og forbrugere ved,
hvad de kan regne med i lang tid fremover.
Der er brug for ro og forudsigelighed på afgiftsområdet i en
længere årrække for at fremme den grønne omstilling. Det er
derfor nu vigtigt med en bred, ansvarlig og afbalanceret løsning.
Men politikken bør også være modig og i overensstemmelse med
Eldrups forslag fastlægge rammerne for en længere årrække. Så
vi u dgår de ”stop a d go”-politik,
området har været præget af
de seneste år.
Det er klogt at gøre lovrammerne for omstillingen til grønne biler
teknologi-neutrale, og det er fornuftigt også at inddrage
varevognene, som efter vores opfattelse er lavthængende
”grø e frugter”, ua set at de ikke var o fattet af ko
issoriet.
Firmabilsbeskatningen er en væsentlig driver for omstillingen til
grønne biler
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 436: Henvendelse af 18/9-20 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde om Eldrup-Kommissionens oplæg til fremme af grønne biler
2247033_0003.png
Eldtrup-Kommissionen er ikke gået nærmere ind i
firmabilsbeskatningen, selvom firmabilisterne er en væsentligt
driver for den grønne omstilling. Det skyldes at de typisk
erhverver nye biler, og dermed skaber grundlag for
brugtbilsmarkedet. Og i øvrigt kører de typisk langt i bilerne (ca.
35.000 km årligt i gennemsnit).
Det er afgørende, at få ændret reglerne for beskatning af fri
(leaset) firmabil, så firmabilisterne kender beskatningsgrundlaget
allerede fra starten af kontrakten. Den nuværende situation, hvor
genberegningen efter 4 mdr. af den registreringsafgift, som
leasingselskabet skal betale, slår igennem hos firmabilisten,
skaber stor usikkerhed hos firmabilisterne om den endelige
beskatning.
Hertil kommer at der for tiden ses langt højere brugtpriser på el-
og plugin-hybridbiler på grund af den kraftige efterspørgsel/ringe
udbud end nyvogns-prisen. Brugtpriserne er højere end såvel
leasingselskabets oprindelig indkøbspris som Hr. og Fru
Danmark indkøbspris fra ny. Fordi genberegningen af
leasingselskabets registreringsafgift nu siden 1. februar. i år skal
paralleliseres til firmabilbeskatningen, får det den virkning, at
firmabilisten bliver sat langt højere i firmabilskat efter 4 mdr.
Vi forventer, at denne problemstilling vil gøre sig gældende i en
længere årrække, indtil markedet for el og plugin-hybrider er
blevet velintegreret. Det siger sig selv, at det vil svække
fremdriften i den grønne omstilling meget væsentligt.
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 436: Henvendelse af 18/9-20 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde om Eldrup-Kommissionens oplæg til fremme af grønne biler
2247033_0004.png
Det går i øvrigt også stik imod intentionen bag nedslaget i
beskatningsgrundlaget på 40.000 kr., hvor et bredt flertal i
Folketinget netop gav de "grønne firmabiler" en solid skatterabat
i begyndelsen af året. Men desværre med udløb allerede ved
årsskiftet.
Der bør derfor snarest tages stilling til, om ordningen med
nedslag på 40.000 kr. i beskatningsgrundlaget for grønne
firmabiler forlænges, eller hvorledes der ellers kan skabes
incitament til, at firmabilister tilvælger grønne firmabiler. Og vi
appellerer som sagt til en løsning, hvor beskatningen af
firmabilister kan fastsættes allerede ved udlevering af bilen
(kontraktstart), så firmabilisten undgår urimelig usikkerhed om sit
beskatningsgrundlag.
Som et led i at skabe de rette incitamenter for firmabilisterne til
at vælge en grøn bil, bør det også overvejes at fritage dem for
beskatning af værdien af ladestanderen. Det vil også være med til
at sikre, at opladningshybriderne rent faktisk bliver anvendt efter
hensigten og kører mest muligt på el.
--- 000 ---
Danske Bilimportører havde foretræde for Folketingets
Skatteudvalg den 17. sept. 2020, hvor DBI benyttede lejligheden
til at komme med forskellige, unuancerede udfald mod
indretningen af afgiftssystemet, leasingselskabers rolle,
finansiering m.v.
4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 436: Henvendelse af 18/9-20 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde om Eldrup-Kommissionens oplæg til fremme af grønne biler
2247033_0005.png
Det føler vi os kaldet til ved samme lejlighed at give det et par ord
med på vejen
DBI fremstillede import af brugte biler fra udlandet som
problematisk i relation til omstillingen til grønne biler
Hertil bemærker Finans og Leasing følgende:
De importerede biler er generelt ikke større
”miljøsyndere”
end
de nye biler, som DBI´s medlemmer stadig i altovervejende grad
importerer.
I det indre marked i EU er det naturligt og gavnligt, at der er hård
priskonkurrence mellem nye og brugte biler. Der er et marked for
brugte biler, der heldigvis ikke er begrænset af Danmarks
grænser for de købere, som ønsker en dyrere type bil/model,
som alene er mulig at erhverve for den enkelte som brugt,
simpelthen fordi den vil være for dyr for den enkelte kunde at
anskaffe som ny . Det er der intet odiøst i. Det bidrager til at
skabe en sund priskonkurrence og holde alle på stikkerne.
Ligesom det bidrager til at holde nypriserne nede på et naturligt
leje.
Det er fastsat i registreringsafgiftsloven ud fra en normal
afskrivningsprofil på et motorkøretøj, at leasingselskaber har
mulighed for at betale
såkaldt ”forholds æssig
registreri gsafgift” ed
�½ pct. af den fulde afgift, der ellers skulle
være betalt, pr. måned, når bilen er mere end 3 år gammel.
Ordningen er rodfæstet i EU-retten.
5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 436: Henvendelse af 18/9-20 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde om Eldrup-Kommissionens oplæg til fremme af grønne biler
2247033_0006.png
Ordningen bevirker ikke noget dræn i statskassen bl.a. på grund
af de ”strafre te”, der skal betales for de del af
registreringsafgiften, som ikke betales, samt det forhold at
leasingselskabets eventuelle rabatterede indkøbspris skal
genberegnes ud fra Hr. og Fru Danmark-priser senest efter 4 mdr.
De fleste bilimportører og bilforhandlere har i øvrigt deres egne
leasingselskaber. Og der findes i dag mere end 100 andre
leasingselskaber, der er godkendt af Motorstyrelsen til at afregne
forholdsmæssig registreringsafgift, end Finans og Leasings 45
leasingmedlemmer.
De tre år gamle biler, som importeres til landet, er typisk
temmelig fine/dyre biler (i forhold til gennemsnittet af den
danske bilpark), hvor der selv med de ovennævnte regler om
betaling af �½ pct. pr. måned lægges betydelige beløb i
statskassen på den konto.
Alternativt ville leasingtagerne have købt en brugt dansk bil, hvor
der allerede er betalt fuld afgift, og dermed uden betaling af
yderligere afgift til staten.
Samlet set er det derfor en gevinst for statskassen med import af
brugte biler.
DBI får det næste til at lyde, som om at bilimportørerne
udelukkende importerer grønne biler allerede i dag. Men faktum
er jo, at der importeres de biler, som kunderne efterspørger ud
6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 436: Henvendelse af 18/9-20 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde om Eldrup-Kommissionens oplæg til fremme af grønne biler
2247033_0007.png
fra de eksisterende afgiftsregler. Det gælder både nye og brugte
biler.
Eldrup-Kommissionens forslag vil i øvrigt føre til, at også
importen af brugte biler vil gå i retning af at blive mere grønne,
idet de kommende incitamenter til i fremtiden at køre i en grøn
bil, jo også vil komme til at gælde for en importeret brugt bil.
DBI udtalte på et spørgsmål fra Tommy Ahlers, Venstre, at
provenuet til bankfinansiering/leasing er samfundsmæssig
”dødvægt”
ved betaling af registreringsafgiften up front.
Det er efter vores opfattelse et forsøg på at afspore debatten for
at promovere DBI´s ønske om teknisk afgift/omlægning til
roadpricing.
Eldrup-Kommissionens forslag viser, at en omlægning for at skabe
incitamenter til grønne biler fint kan lade sig gøre uden teknisk
afgift/roadpricing.
Det er endvidere beskrevet, at man ved overgang til en teknisk
afgift risikerer, at afgiften omgås ved efterfølgende tilkøb af
ekstra hestekræfter etc.
I forhold til betaling af løbende afgift/roadpricing undlader DBI at
tage stilling til det faktum, at staten risikerer, at bilejerne ikke
betaler den løbende afgift for at eje/benytte bilen. I dag skylder
private kreditorer allerede mere end 100 mia. kr. til SKAT. Og der
7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 436: Henvendelse af 18/9-20 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde om Eldrup-Kommissionens oplæg til fremme af grønne biler
2247033_0008.png
har været/er store udfordringer bare med at få indkasseret den
grønne ejerafgift for ca. 200.000 bilister.
Ved overgang til roadpricing risikerer staten endnu større
restancer på denne konto. Sporene skræmmer!
Til forskel herfor er det i dag sådan, at leasinggiver som ejer af
køretøjet hæfter subsidiært for leasingtagers betaling af grøn
ejerafgift. Leasingselskaberne
er altså ikke bare ”dødvægt” e
en garanti for penge i samfundskassen. Der er ingen restance for
staten på den konto til dato!
Leasingselskaber har i øvrigt en massiv indløbskraft til gavn for
deres kunder. Finans og Leasings medlemmer (leasingselskaber)
er så ubetinget Danmarks allerstørste indkøbere af personbiler,
varevogne og lastbiler. Det gør, at de kan opnå nogle helt andre -
billigere -
priser e d ”Hr. og Fru Da ark”,
som hver især må
forhandle deres pris alene nede hos bilforhandleren, og derfor
ikke er i nærheden af de rabatter leasingselskaberne opnår.
Det er helt naturligt i et markedsbaseret, frit marked, som vi
or alt hylder so ”godt køb a dskab”.
Det samme gælder i øvrigt også leasingselskabernes indkøb af
service-pakker til bilerne og andre serviceydelser.
Det gør samlet set, at leasingselskabet kan skrue en attraktiv
leasing-pakke sammen til glæd e for deres kunder;
erhvervsdrivende som forbrugere.
8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 436: Henvendelse af 18/9-20 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde om Eldrup-Kommissionens oplæg til fremme af grønne biler
2247033_0009.png
Det er klart, at denne massive pris-konkurrence ikke er lige
populær i alle dele af bilbranchen, som naturligvis helst gerne vil
have markedet for sig selv. Men konkurrence er sundt og til gavn
for samfundet på lang sigt. Leasingselskaberne er således langt
fra
”finansiel dødvægt” e e sikri g af,
at statskassen får sine
penge og et betydeligt bidrag til en velfungerende konkurrence
på bilmarkedet og dermed bedre vilkår og priserne for
erhvervslivet og forbrugerne.
DBI glemmer i øvrigt at nævne, at hvis man overgår til et system
med en mindre up front teknisk afgift og i stedet løbende
betaling fx via roadpricing, hvor den største del af bilens samlede
totale pris bliver betalt i takt med brugen af bilen, vil prisen for en
ny bil for den ukyndige eller lidt
for ”hurtige”
forbruger
umiddelbart komme til at se meget billig ud. Der vil derfor vil stor
fare for, at forbrugeren glemmer at indregne den løbende
betaling af roadpricing, og dermed at forbrugeren kommer til at
købe en dyrere bil, end hvad forbrugerens økonomi tilsiger. Det
er formentligt optimalt set fra importørens/bilforhandlerens side
med henblik på at få solgt flest mulige biler til den højeste pris.
Med et leasingkoncept er der imidlertid større fokus på de totale
omkostninger for kunden i bilens levetid den såkaldte TCO (Total
Cost of Ownership).
DBI udtrykte uenighed i Eldrup-Kommissionens rapportens
forslag om, at fortsætte med et vist værdibaseret element i
registreringsafgiften af hensyn til den samfundsmæssige
omfordeling. Og DBI gav udtryk for, at den nuværende
9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 436: Henvendelse af 18/9-20 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde om Eldrup-Kommissionens oplæg til fremme af grønne biler
2247033_0010.png
værdibaserede afgift efter deres opfattelse ikke giver nogen
omfordeling.
Det er Finans og Leasings opfattelse, at det er et politisk
spørgsmål, om man ønsker en omfordeling via
registreringsafgiften.
Men når det er sagt, er der efter vores opfattelse ingen tvivl om,
at Eldrup-Kommissionen har ret i, at det nuværende
værdibaserede system indeholder en omfordeling, som en
teknisk baseret afgift ikke vil gøre på samme måde.
Med venlig hilsen
Christian Brandt
Direktør for Finans og Leasing
Mobil 40382987
10