Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 418
Offentligt
2240611_0001.png
Oversigt over faktaark
Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Faktaark
Eksemplerpå bilpriser med kommissionens afgiftsmodeller
Hovedresultater ved kommissionens skitser til afgiftsmodeller
Prissammenligning elbiler/konventionelle biler
Skøn for prisudvikling på biler på tværs af drivmidler
Fordeling af bilparken på indkomstdeciler
Afgiftsprovenu fra to sammenlignelige biler
Udvikling i afgiftsprovenuet fra personbilområdet
Usikkerhedsspænd i grundforløb
Udvikling i CO
2
-udledning (grundforløb)
Nyregistreringer fordelt på drivmidler i grundforløbet
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0002.png
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
Faktaark 1 – Priseksempler på udvalgte
populære biler
Der er nedenfor vist priseksempler på udvalgte populære modeller i 2020 beregnet
på kommissionens fire afgiftsmodeller. Beregningerne er foretaget i Skatteministe-
riets bilmodellen, som er baseret data for bilsalget i 2019. Herfra er det den mest
solgte variant af de populære modeller i 2020, som er vist i tabellerne nedenfor.
Det skal bemærkes, at der kan være store variationer i prisændringerne blandt vari-
anterne inden for samme model.
Prisændringerne er beregnet i forhold til gældende 2021-regler, hvoraf el- og plug-
in hybridbiler betaler 65 pct. af den samlede afgift, samtidig med at de modtager et
fradrag i afgiften for batterikapacitet.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0003.png
Side 2 af 5
Model 1
Tabel 1
Prisændring i 2021 inkl. registrerings- udlignings- og ejerafgifter og brændstofomkostninger for udvalgte
populære biler i 2020 ved 15 års ejerskab ved gældende og nye regler
Segment
Mikro
Mikro
Mikro
Mikro
Lille
Lille
Lille
Lille
Mellem
Mellem
Mellem
Mellem
Stor
Stor
Stor
Stor
Premium
Premium
Premium
Premium
Premium
Sport
Sport
Stor
Stor
Luksus
Luksus
Mærke
CITROËN
TOYOTA
HYUNDAI
Model
C1
AYGO
I10
Type
Benzin
Benzin
Benzin
El
Benzin
Benzin
Benzin-hybrid
El
Benzin
Benzin
Benzin
El
Benzin
Diesel
Benzin
El
Diesel
Diesel
Diesel
El
El
Benzin
Benzin
Pris ved ejer- Pris ved ejer-
skab over 15 skab over 15
år (før)
1)
år (efter)
1)
198.300
204.300
234.300
275.800
271.700
258.200
280.200
390.100
423.600
418.600
437.900
349.400
697.100
655.200
516.700
728.000
745.300
754.700
712.900
1.211.700
1.397.000
1.158.900
1.217.900
562.100
519.800
2.767.600
3.747.100
205.400
209.100
229.700
254.900
260.800
248.700
300.300
390.100
424.000
422.200
434.200
331.800
699.300
673.300
526.400
631.300
763.600
772.900
730.600
956.600
1.075.300
1.185.400
1.211.900
482.800
541.700
2.048.400
3.757.900
Forskel i alt Forskel pr. år
over 15 år over levetiden
7.100
4.700
-4.600
-20.900
-10.900
-9.600
20.100
-
400
3.600
-3.700
-17.600
2.200
18.100
9.700
-96.700
18.300
18.100
17.700
-255.100
-321.600
26.400
-6.000
-79.300
21.900
-719.200
10.800
500
300
-300
-1.400
-700
-600
1.300
-
-
200
-200
-1.200
100
1.200
600
-6.400
1.200
1.200
1.200
-17.000
-21.400
1.800
-400
-5.300
1.500
-47.900
700
VOLKSWAGEN E-up
PEUGEOT
CITROËN
TOYOTA
HYUNDAI
NISSAN
SKODA
208
C3
YARIS
KONA
QASHQAI
OCTAVIA
VOLKSWAGEN GOLF
NISSAN
BMW
MERCEDES-
BENZ
TESLA
MERCEDES-
BENZ
AUDI
BMW
TESLA
TESLA
FORD
BMW
MITSUBISHI
TOYOTA
PORCHE
PORCHE
LEAF
3-Serie
C-Klasse
VOLKSWAGEN PASSAT
MODEL 3
E-Klasse
A6 AVANT
5-Serie
MODEL S
MODEL X
MUSTANG
Z4
OUTLANDER Plug-in hybrid
RAV4
TAYCAN
Benzin-hybrid
El
PANAMERA Benzin
Anm.: 1) Prisen er inklusiv nutidsværdien af ejer- og udligningsafgift og brændstofomkostninger samt tilskud og vej-
afgift. Prisen før er beregnet på baggrund af 2021-regler, hvor el- og plug-in hybridbiler betaler 65 pct. i af-
gift, samtidig med at der gives fradrag for batterikapacitet.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0004.png
Side 3 af 5
Model 2
Tabel 2
Prisændring i 2021 inkl. registrerings- udlignings- og ejerafgifter og brændstofomkostninger for udvalgte
populære biler i 2020 ved 15 års ejerskab ved gældende og nye regler
Segment
Mikro
Mikro
Mikro
Mikro
Lille
Lille
Lille
Lille
Mellem
Mellem
Mellem
Mellem
Stor
Stor
Stor
Stor
Premium
Premium
Premium
Premium
Premium
Sport
Sport
Stor
Stor
Luksus
Luksus
Mærke
CITROËN
TOYOTA
HYUNDAI
Model
C1
AYGO
I10
Type
Benzin
Benzin
Benzin
El
Benzin
Benzin
Benzin-hybrid
El
Benzin
Benzin
Benzin
El
Benzin
Diesel
Benzin
El
Diesel
Diesel
Diesel
El
El
Benzin
Benzin
Pris ved ejer- Pris ved ejer-
skab over 15 skab over 15
år (før)
1)
år (efter)
1)
198.300
204.300
234.300
275.800
271.700
258.200
280.200
390.100
423.600
418.600
437.900
349.400
697.100
655.200
516.700
728.000
745.300
754.700
712.900
1.211.700
1.397.000
1.158.900
1.217.900
562.100
519.800
2.767.600
3.747.100
205.400
209.100
229.700
254.900
260.800
248.700
300.300
370.500
424.000
422.200
434.200
329.200
699.300
673.300
526.400
594.700
763.600
772.900
730.600
897.600
1.008.900
1.185.400
1.211.900
434.300
541.700
1.912.900
3.757.900
Forskel i alt Forskel pr. år
over 15 år over levetiden
7.100
4.700
-4.600
-20.900
-10.900
-9.600
20.100
-19.500
400
3.600
-3.700
-20.200
2.200
18.100
9.700
-133.300
18.300
18.100
17.700
-314.100
-388.000
26.400
-6.000
-127.800
21.900
-854.700
10.800
500
300
-300
-1.400
-700
-600
1.300
-1.300
-
200
-200
-1.300
100
1.200
600
-8.900
1.200
1.200
1.200
-20.900
-25.900
1.800
-400
-8.500
1.500
-57.000
700
VOLKSWAGEN E-up
PEUGEOT
CITROËN
TOYOTA
HYUNDAI
NISSAN
SKODA
208
C3
YARIS
KONA
QASHQAI
OCTAVIA
VOLKSWAGEN GOLF
NISSAN
BMW
MERCEDES-
BENZ
TESLA
MERCEDES-
BENZ
AUDI
BMW
TESLA
TESLA
FORD
BMW
MITSUBISHI
TOYOTA
PORCHE
PORCHE
LEAF
3-Serie
C-Klasse
VOLKSWAGEN PASSAT
MODEL 3
E-Klasse
A6 AVANT
5-Serie
MODEL S
MODEL X
MUSTANG
Z4
OUTLANDER Plug-in hybrid
RAV4
TAYCAN
Benzin-hybrid
El
PANAMERA Benzin
Anm.: 1) Prisen er inklusiv nutidsværdien af ejer- og udligningsafgift og brændstofomkostninger samt tilskud og vej-
afgift. Prisen før er beregnet på baggrund af 2021-regler, hvor el- og plug-in hybridbiler betaler 65 pct. i af-
gift, samtidig med at der gives fradrag for batterikapacitet.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0005.png
Side 4 af 5
Model 3
Tabel 4
Prisændring i 2021 inkl. registrerings- udlignings- og ejerafgifter og brændstofomkostninger for udvalgte
populære biler i 2020 ved 15 års ejerskab ved gældende og nye regler
Segment
Mikro
Mikro
Mikro
Mikro
Lille
Lille
Lille
Lille
Mellem
Mellem
Mellem
Mellem
Stor
Stor
Stor
Stor
Premium
Premium
Premium
Premium
Premium
Sport
Sport
Stor
Stor
Luksus
Luksus
Mærke
CITROËN
TOYOTA
HYUNDAI
Model
C1
AYGO
I10
Type
Benzin
Benzin
Benzin
El
Benzin
Benzin
Benzin-hybrid
El
Benzin
Benzin
Benzin
El
Benzin
Diesel
Benzin
El
Diesel
Diesel
Diesel
El
El
Benzin
Benzin
Pris ved ejer- Pris ved ejer-
skab over 15 skab over 15
år (før)
1)
år (efter)
1)
198.300
204.300
234.300
275.800
271.700
258.200
280.200
390.100
423.600
418.600
437.900
349.400
697.100
655.200
516.700
728.000
745.300
754.700
712.900
1.211.700
1.397.000
1.158.900
1.217.900
562.100
519.800
2.767.600
3.747.100
213.300
217.200
242.300
254.900
274.900
261.100
314.300
369.800
450.600
448.000
460.900
329.200
746.800
718.600
560.100
588.300
815.900
826.100
780.500
891.200
1.002.500
1.275.700
1.301.500
443.900
573.600
1.906.500
4.053.700
Forskel i alt Forskel pr. år
over 15 år over levetiden
15.000
12.900
8.000
-20.900
3.100
2.800
34.100
-20.200
26.900
29.300
23.000
-20.200
49.700
63.400
43.400
-139.700
70.600
71.400
67.600
-320.500
-394.400
116.800
83.500
-118.200
53.800
-861.100
306.700
1.000
900
500
-1.400
200
200
2.300
-1.400
1.800
2.000
1.500
-1.300
3.300
4.200
2.900
-9.300
4.700
4.800
4.500
-21.400
-26.300
7.800
5.600
-7.900
3.600
-57.400
20.400
VOLKSWAGEN E-up
PEUGEOT
CITROËN
TOYOTA
HYUNDAI
NISSAN
SKODA
208
C3
YARIS
KONA
QASHQAI
OCTAVIA
VOLKSWAGEN GOLF
NISSAN
BMW
MERCEDES-
BENZ
TESLA
MERCEDES-
BENZ
AUDI
BMW
TESLA
TESLA
FORD
BMW
MITSUBISHI
TOYOTA
PORCHE
PORCHE
LEAF
3-Serie
C-Klasse
VOLKSWAGEN PASSAT
MODEL 3
E-Klasse
A6 AVANT
5-Serie
MODEL S
MODEL X
MUSTANG
Z4
OUTLANDER Plug-in hybrid
RAV4
TAYCAN
Benzin-hybrid
El
PANAMERA Benzin
Anm.: 1) Prisen er inklusiv nutidsværdien af ejer- og udligningsafgift og brændstofomkostninger samt tilskud og vej-
afgift. Prisen før er beregnet på baggrund af 2021-regler, hvor el- og plug-in hybridbiler betaler 65 pct. i af-
gift, samtidig med at der gives fradrag for batterikapacitet.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0006.png
Side 5 af 5
Model 4
Tabel 5
Prisændring i 2021 inkl. registrerings- udlignings- og ejerafgifter og brændstofomkostninger for udvalgte
populære biler i 2020 ved 15 års ejerskab ved gældende og nye regler
Segment
Mikro
Mikro
Mikro
Mikro
Lille
Lille
Lille
Lille
Mellem
Mellem
Mellem
Mellem
Stor
Stor
Stor
Stor
Premium
Premium
Premium
Premium
Premium
Sport
Sport
Stor
Stor
Luksus
Luksus
Mærke
CITROËN
TOYOTA
HYUNDAI
Model
C1
AYGO
I10
Type
Benzin
Benzin
Benzin
El
Benzin
Benzin
Benzin-hybrid
El
Benzin
Benzin
Benzin
El
Benzin
Diesel
Benzin
El
Diesel
Diesel
Diesel
El
El
Benzin
Benzin
Pris ved ejer- Pris ved ejer-
skab over 15 skab over 15
år (før)
1)
år (efter)
1)
198.300
204.300
234.300
275.800
271.700
258.200
280.200
390.100
423.600
418.600
437.900
349.400
697.100
655.200
516.700
728.000
745.300
754.700
712.900
1.211.700
1.397.000
1.158.900
1.217.900
562.100
519.800
2.767.600
3.747.100
267.600
271.800
305.400
254.900
338.000
322.700
368.200
388.600
527.400
516.900
531.200
334.700
827.600
789.500
635.800
612.800
885.100
897.000
851.400
915.700
1.027.000
1.458.800
1.407.100
482.800
634.100
1.931.000
4.207.700
Forskel i alt Forskel pr. år
over 15 år over levetiden
69.300
67.500
71.100
-20.900
66.300
64.400
88.000
-1.400
103.800
98.300
93.300
-14.700
130.500
134.300
119.100
-115.200
139.800
142.300
138.500
-296.000
-369.900
299.900
189.100
-79.300
114.300
-836.600
460.700
4.600
4.500
4.700
-1.400
4.400
4.300
5.900
-100
6.900
6.600
6.200
-1.000
8.700
9.000
7.900
-7.700
9.300
9.500
9.200
-19.700
-24.700
20.000
12.600
-5.300
7.600
-55.800
30.700
VOLKSWAGEN E-up
PEUGEOT
CITROËN
TOYOTA
HYUNDAI
NISSAN
SKODA
208
C3
YARIS
KONA
QASHQAI
OCTAVIA
VOLKSWAGEN GOLF
NISSAN
BMW
MERCEDES-
BENZ
TESLA
MERCEDES-
BENZ
AUDI
BMW
TESLA
TESLA
FORD
BMW
MITSUBISHI
TOYOTA
PORCHE
PORCHE
LEAF
3-Serie
C-Klasse
VOLKSWAGEN PASSAT
MODEL 3
E-Klasse
A6 AVANT
5-Serie
MODEL S
MODEL X
MUSTANG
Z4
OUTLANDER Plug-in hybrid
RAV4
TAYCAN
Benzin-hybrid
El
PANAMERA Benzin
Anm.: 1) Prisen er inklusiv nutidsværdien af ejer- og udligningsafgift og brændstofomkostninger samt tilskud og vej-
afgift. Prisen før er beregnet på baggrund af 2021-regler, hvor el- og plug-in hybridbiler betaler 65 pct. i af-
gift, samtidig med at der gives fradrag for batterikapacitet.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0007.png
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
Faktaark 2 - Hovedresultater ved
kommissionens skitser til afgiftsmodeller
Kommissionen har udarbejdet fire grundmodeller, som på forskellig vis afvejer
hensynene til fremme af nul- og lavemissionsbiler, opretholdelse af provenu, for-
deling, samfundsøkonomi og CO
2
-reduktioner.
Vægtningen af de forskellige hensyn er afgørende for, hvor stor bestanden af nul-
og lavemissionsbiler skønnes at blive i 2030. Kommissionen skitserer fire afgifts-
modeller, som skønnes at dække et spænd fra ca. �½- 1 mio. nul- og lavemissions-
biler i 2030.
De overordnede konsekvenser som følge af afgiftsomlægningerne er vist i
tabel 1.
Tabel 1
Sammenligning af effekter af afgiftsmodeller i 2030
Model 1
Antal nul- og lavemissionsbiler i bestand
Ændring i antal nul- og lavemissionsbiler i bestand ift.
grundforløb
Andel nul- og lavemissionsbiler i nysalget (pct.)
Ændring i andel nul- og lavemissionsbiler i nysalget ift.
grundforløb (pct.-point)
CO
2
-reduktion ift. grundforløb (mio. ton)
Provenuændring efter tilbageløb og adfærd inkl. finan-
sieringstiltag ift. grundforløb (mia. kr., 2020-niveau)
Samfundsøkonomi ekskl. CO
2
(mia. kr.)*
Skyggepris (kr. pr. ton CO
2
)*
500.000
100.000
39
1
0,2
2,7
-0,0
200
Model 2
600.000
200.000
41
3
0,3
2,3
-0,3
2.000
Model 3
750.000
350.000
50
12
0,9
2,9
-2,4
3.400
Model 4
1.000.000
600.000
62
24
1,5
4,0
-5,7
3.800
Årlig afgiftsændring
Gennemsnitlig konventionel bil
Gennemsnitlig elbil
400
-2.000
400
-2.300
2.300
-2.000
5.900
-1.500
Anm.: I grundforløbet er antallet af nul- og lavemissionsbiler i bestanden ca. 400.000 og andelen af nul- og
lavemissionsbiler i nysalget ca. 38 pct. i 2030.
*
Samfundsøkonomi og skyggepris er opgjort over levetiden for nyregistreringsårgangen 2030.
Kilde: Egne beregninger.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0008.png
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
Faktaark 3 - Prissammenligninger: Elbiler
og konventionelle biler
Bilindustrien er i gang med en stor og målrettet grøn omstilling af produktionen,
men det er en omstilling, der kommer til at tage mange år at gennemføre. Da nul-
og lavemissionsbilerne fortsat er under udvikling, er produktionsomkostningerne
fortsat højere og produktionskapaciteten lavere end for konventionelle biler.
De højere produktionsomkostninger for nul- og lavemissionsbilerne betyder, at
anskaffelsesprisen fortsat er højere for elbiler end for konventionelle biler. Ek-
sempelvis var førafgiftsprisen på en eldrevet Hyundai Kona ca. 2�½ gange højere
end førafgiftsprisen på en konventionel Hyundai Kona i det danske nysalg i 2019,
jf. tabel 1.
Til gengæld har nul- og lavemissionsbiler markant lavere omkostninger til driv-
middel og vedligehold end konventionelle biler. I købsbeslutningen bør der derfor
tages højde for en række andre omkostninger ud over købsprisen, og kommissio-
nen har således arbejdet med et totalomkostningsbegreb for bilkøb, -ejerskab og -
forbrug i sine analyser.
Tabel 1
Sammenligning af anskaffelsespriser i 2019
Segment
Mikro
Lille
Mellem
Stor
Premium
Konventionelle biler
Førafgiftspris (kr.)
Købspris inkl. afgift (kr.)
VW Up!
76.500
115.900
Hyundai Kona Nissan Qashqai
120.300
211.500
159.300
283.300
Audi A5
248.400
499.800
Audi A7
471.400
1.063.300
Elbiler
Førafgiftspris (kr.)
Købspris inkl. afgift (kr.)
VW e-Up!
200.500
200.500
Hyundai Kona
311.700
311.700
Nissan Leaf
281.600
281.600
Tesla 3
468.500
484.300
Tesla S
708.600
803.600
Anm.: Baseret på gennemsnit af de solgte bilmodeller i Danmark i 2019.
Kilde: DMR og egne beregninger.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0009.png
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
Faktaark 4 - Skøn for prisudviklingen på
tværs af drivmiddeltyper
Priserne på nul- og lavemissionsbiler kan opdeles i forskellige elementer:
Produktionsprisen
afspejler udelukkende omkostningerne forbundet med
selve produktionen af bilerne, dvs. stål, elektronik, drivlinje, arbejdsløn mv.
Produktionsprisen vil således i høj grad være påvirket af den teknologiske ud-
vikling, fx i form af lavere batteripriser og stordriftsfordele.
Førafgiftsprisen
(bruttoafgiftspligtig værdi) afspejler ud over produktionspri-
sen (inkl. moms) omkostninger hos importør og forhandler samt avance hos
både producent, bilimportør og bilforhandler, dvs. omkostninger ved alle led i
forsyningskæden. Førafgiftsprisen vil således i mindre grad end produktions-
prisen være påvirket af den teknologiske udvikling.
De forskellige elementer i bilpriserne forventes at udvikle sig forskelligt. Derfor
har kommissionen foretaget en dekomponering af priserne på de solgte biler i
Danmark i 2019, så de enkelte elementer kan fremskrives hver for sig.
Batteriprisen skønnes at falde med i gennemsnit 5 pct. årligt frem mod 2030
(størst fald i begyndelsen af perioden), mens bidraget fra udviklingen i produkti-
onsplatform mv., forudsættes at udgøre i gennemsnit ca. 3¼ pct. årligt frem mod
2030 for elbiler og ca. �½ pct. årligt for plug-in-hybridbiler (med størst fald i be-
gyndelsen af perioden). Priserne på konventionelle biler forudsættes at vokse med
1,8 pct. årligt. Det resulterer i et årligt prisfald på ca. 3 pct. for elbiler og ca. 1�½
pct. for plug-in-hybridbiler frem mod 2030 målt ift. konventionelle biler,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Forudsat prisudvikling fordelt på komponenter
Pct.
Elbiler
Batteripris
Bidrag fra produktionsplatform
Øvrig prisudvikling
Førafgiftspris relativt til konventionelle biler
Plug-in-hybridbiler
Batteripris
Bidrag fra produktionsplatform
Øvrig prisudvikling
Førafgiftspris relativt til konventionelle biler
-7
-1
1,8
-5
-�½
1,8
-3
-�½
1,8
-5
-�½
1,8
-1�½
-7
-5
1,8
-5
-3
1,8
-3
-2
1,8
-5
-3¼
1,8
-3
2020
2025
2030
Gns. 2019-30
Kilde: Egne beregninger
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0010.png
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
Faktaark 5 – Fordeling af bilparken på
indkomstdeciler
I 2019 kostede ca. 50 pct. af de nye biler, danskerne købte, under 250.000 kr. inkl.
moms og registreringsafgift. Elbiler er på nuværende tidspunkt relativt dyre biler,
og introduktionen af elbilmodeller er i væsentligt omfang sket i de dyrere segmen-
ter. Ca. 2/3 af husholdningerne, der ejer eller leaser elbiler, har også en anden bil.
Det vurderes derfor i høj grad at være velstillede husholdninger i de øvre ind-
komstdeciler med mere end én bil i husstanden, der ejer eller leaser elbiler.
I 2018 ejede eller leasede husholdningerne i 10. indkomstdecil omtrent halvdelen
af elbilerne,
jf. figur 1.
Omvendt er bestanden af benzin- og dieselbiler relativt lige-
ligt fordelt på tværs af indkomstdeciler, når der ses bort fra 1. og 2. decil.
Figur 1
Fordeling af bilparken på indkomstdeciler og drivmidler i 2018
Pct.
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
1
2
3
Benzin
4
Diesel
5
6
El og brint
7
8
9
10
Plug-in-hybrid
Pct.
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Anm.: Beregningerne er foretaget på baggrund af 2018-bestanden, da der ikke er nyere indkomstdata. Fordelingen
efter indkomstdeciler er foretaget på baggrund Danmarks Statistiks definition af den disponible indkomst.
Bestanden er opgjort som anvendelse person- og godstransport for person- og varebiler.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0011.png
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
Faktaark 6 – Afgiftsprovenu fra
sammenlignelige biler
Den samlede beskatning over en bils levetid er væsentlig højere for konventionelle
biler end for nulemissionsbiler. Det skyldes, at både registreringsafgiften, ejerafgif-
ten og brændstofafgifterne er højere for de konventionelle biler, end de er for
nulemissionsbilerne,
jf. tabel 1.
I tabel 1 er pris og afgiftsbetaling på en Renault Zoe (elbil) sammenholdt med pri-
ser og afgiftsbetalinger på tre konventionelle biler.
En sammenlignelig bil (Renault Clio),
En bil med omtrent samme købspris efter moms og registreringsafgift (Peu-
geot 308)
En bil med omtrent samme pris
før
registreringsafgift (Audi A4 Avant).
Som det fremgår, er det samlede afgiftsindhold (og dermed provenu til staten) fra
elbilen væsentligt mindre end for de viste konventionelle biler. Ved gældende reg-
ler vil dette også være tilfældet i 2030, hvor elbiler er fuldt indfasede i registre-
ringsafgiften. Det skyldes dels de lavere ejer- og brændstofafgifter, dels de store
fradrag i registreringsafgiften for energieffektivitet.
En øget udbredelse af elbiler med det nuværende afgiftssystem udhuler derfor det
statslige provenu fra bilområdet frem mod 2030.
Tabel 1
Eksempler på samlet beskatning over levetiden af tre benzinbiler og en elbil købt i 2020
Renault Zoe (el)
Pris før afgift og moms
Moms på køb af bil
Registreringsafgift
Købspris inkl. moms og afgift
Ejerafgift
Brændstofafgift*
Afgifter i alt
Pris inkl. moms og afgifter i
alt over levetid
184.736
46.184
0
230.920
9.900
42.048
98.132
282.868
Renault Clio
67.021
16.755
51.234
135.010
17.400
74.131
159.520
226.541
Peugeot 308
109.034
27.259
93.697
229.990
17.400
74.131
212.487
321.521
Audi A4 Avant
186.818
46.704
207.493
441.015
26.700
87.682
368.579
555.397
Anm.: Der er i beregningerne set bort fra motoransvarsforsikringsafgiften. Der er antaget en levetid på 15 år samt
et årligt kørselsomfang på 16.000 km for alle biler.
*
Hertil kommer moms af brændstofafgifterne. Udgifter til ejerafgift og brændstofafgifter er ikke
tilbagediskonterede. Udgifter til brændstof er opgjort ved at tage brændstofforbruget, der er lagt til grund for
opgørelsen af registrerings- og ejerafgift, divideret med en realitetsfaktor på 1,44. Ved beregningen for
brændstofafgiften for en Renault Zoe er der taget udgangspunkt i en elafgift på 89,2 øre/kWh i alle årene.
Kilde: DMR og egne beregninger
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0012.png
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
Faktaark 7 – Udvikling i afgiftsprovenuet
fra personbilområdet
Kommissionens fremskrivning af bilparken frem mod 2030 (grundforløbet) skøn-
nes at indebære et fald i provenuet fra bilrelaterede afgifter i størrelsesordenen 10
mia. kr. i forhold til 2020,
jf. figur 1.
På længere sigt vil provenuet falde yderligere i
takt med, at en endnu højere andel af bilsalget og bilbestanden udgøres af nul- og
lavemissionsbiler.
Figur 1
Udvikling i afgiftsprovenu fra personbiler ved kommissionens grundforløb
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
I hovedparten af kommissionens skitserede afgiftsmodeller er
afgiftsomlægningerne omtrent provenuneutrale eller svagt overfinansierede på
sigt. Derudover foreslår kommissionen afgiftstiltag på tung transport og flyrejser,
der samlet set i hovedparten af kommissionens afgiftsmodeller medfører et
merprovenu inden for transportområdet i størrelsesordenen 2-4 mia. kr. i 2030,
jf.
tabel 1.
Tabel 1
Provenueffekter af kommissionens afgiftsmodeller i 2030
Model 1
Mia. kr. (2020-niveau)
Provenuændring inkl. finansieringstiltag ift. grundforløb
2,7
Model 2
Model 3
Model 4
2,3
2,9
4,0
Kilde: Egne beregninger.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0013.png
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
Faktaark 8 - Usikkerhedsspænd i
grundforløbets udbredelse af nul- og
lavemissionsbiler
I kommissionens grundforløb skønnes nul- og lavemissionsbiler at udgøre ca. 38
pct. af nysalget i 2030,
jf. figur 1.
Udviklingen er dog behæftet med væsentlig usik-
kerhed og afhænger af flere forhold, herunder særligt den relative prisudvikling for
nul- og lavemissionsbiler i forhold til konventionelle biler, udbuddet af forskellige
bilvarianter og -modeller, bilernes rækkevidde, opladningstid, opladningsmulighe-
der, køberpræferencer mv.
Figur 1 afspejler usikkerheden knyttet til den forudsatte udbredelse af nul- og la-
vemissionsbiler. Det smalle usikkerhedsspænd (mørkegrønt) viser fremskrivnin-
gens følsomhed over for ændringer i prisudviklingen på nul- og lavemissionsbiler
relativt til konventionelle biler. I grundforløbet forudsættes prisen før afgift på
hhv. el- og plugin hybridbiler at falde med i gennemsnit 3 pct. og 1�½ pct. årligt
frem mod 2030 relativt til konventionelle biler. I et optimistisk scenarie, hvor pris-
faldet viser sig at være større (hhv. 4 pct. og 2 pct.) eller i et pessimistisk scenarie,
hvor prisfaldet viser sig at være mindre (hhv. 2 pct. og 1 pct.) end skønnet, giver
det anledning til en hurtigere eller langsommere udbredelse af nul- og lavemissi-
onsbiler.
Tages der, ud over prisudviklingen, højde for usikkerheden knyttet til de øvrige
faktorer, som har betydning for forbrugernes valg af bil, forventes nul- og lave-
missionsbiler at udgøre mellem ca. 17 og 65 pct. af nysalget i 2030, svarende til det
brede usikkerhedsspænd (lysegrønt) i figur 1.
Figur 1
Usikkerhedsspænd for grundforløbets udbredelse af nul- og lavemissionsbiler
Pct. af nysalg
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Prisudvikling og øvrige faktorer
Prisudvikling
Grundforløb
Pct. af nysalg
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.: Det smalle usikkerhedsspænd afspejler alene forskellige forudsætninger for prisudviklingen på nul- og
lavemissionsbiler, mens det brede spænd afspejler en kombination af forudsætninger for prisudviklingen og
øvrige faktorer i bilvalgsmodellen.
Kilde: Energistyrelsen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0014.png
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
Faktaark 9 - Udvikling i CO
2
-udledning
Transportsektoren står i dag for ca. en fjerdedel af de samlede danske udledninger
af drivhusgasser. Heraf står personbiler for omkring halvdelen med en udledning
på ca. 7 mio. tons CO
2
, hvilket svarer til knap 13 pct. af de samlede danske udled-
ninger. Benzin og diesel udgør de primære drivmidler til personbiler, mens nul- og
lavemissionsmidler blot udgør ca. 1 pct. af bestanden.
Udledningen af CO
2
fra personbiler forventes at stige svagt de kommende år på
trods af, at nye konventionelle biler forventes at blive mere energieffektive. Det
skyldes, at der forventes øget økonomisk aktivitet og et deraf følgende øget trans-
portomfang, der primært kan henføres til, at der forventes flere biler på vejene.
Frem mod 2030 forventes drivhusgasudledningerne fra personbiler derved at stige
svagt til ca. 7,3 mio. ton. Udviklingen i CO
2
-udledningerne frem mod 2030 skal
endvidere ses i lyset af, at gennemsnitslevetiden for en bil i Danmark er ca. 15 år,
hvorfor bilparken kun udskiftes langsomt. Det betyder, at langt størstedelen af de
biler, der bliver købt i dag, fortsat vil være i brug i 2030.
En omstilling af nye personbiler vil således i de første år have en begrænset effekt
på CO
2
-udledningen, idet nul- og lavemissionsbiler vil udgøre en relativt lille del af
den samlede bilpark. Fra midten af 2020’erne forventes en større indfasning af
nul- og lavemissionsbiler i takt med, at særligt elbilerne forventes at blive mere
konkurrencedygtige, hvorved CO
2
-udledningen fra personbiler vil falde.
CO
2
-reduktionen skønnes således at stige betydeligt efter 2030 i takt med, at bil-
parken bliver udskiftet. Der forventes dog fortsat en betydelig udledning af CO
2
fra personbiler i både 2030 og 2035 som følge af et stadig betydeligt antal person-
biler, som anvender fossile brændstoffer.
Figur 1
Skønnet CO
2
-udledning fra personbiler og antal nul- og lavemissionsbiler uden nye tiltag
1.000 ton CO
2
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2019
2020 2021 2022 2023
Basisfremskrivning 2020
2024 2025 2026 2027 2028
Kommissionens grundforløb
2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035
Antal nul- og lavemissionsbiler i bestand (h. akse)
1.000 biler
1.600
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
Anm.: De stiplede linjer indikerer, at usikkerheden ved fremskrivningerne er stigende ud i tid.
Kilde: Basisfremskrivning 2020 og egne beregninger.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Kommissionen for grøn omstilling af personbilers delrapport Veje til en grøn bilbeskatning
2240611_0015.png
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
Faktaark 10 - Nyregistreringer fordelt på
drivmidler i grundforløbet
Kommissionens grundforløb
for udviklingen i bilparken er baseret på Energisty-
relsens bilvalgsmodel, som ligger til grund for Basisfremskrivning 2020. Her mo-
delleres forbrugernes nytte ved bilkøb og -forbrug på baggrund af fire karakteri-
stika, navnlig købspris, driftsomkostninger, rækkevidde og tank-/ladeinfrastruktur.
Herudover indgår en række andre faktorer med indflydelse på forbrugernes valg af
bil sammenfattet i en særskilt variabel. Den afspejler bl.a. variation i køberpræfe-
rencer, teknologiusikkerhed, markedsindtrængning (diffusion), udvalget af bilmo-
deller (sortiment) og oplevet mulighed for substitution mellem teknologier, oplad-
ningshastighed mv.
På baggrund af den forventede udvikling i de nævnte faktorer, og under gældende
rammevilkår, skønnes nul- og lavemissionsbiler at udgøre ca. 38 pct. af nysalget i
2030,
jf. figur 1.
Udviklingen fortsætter efter 2030, og andelen af nul- og lavemissi-
onsbiler i nyregistreringerne vil ifølge fremskrivningen nå op på omkring 60 pct. i
2035. Det bemærkes, at fremskrivningen er behæftet med væsentlig usikkerhed,
ligesom ændringer i afgiftssystemet kan påvirke udbredelsen.
Figur 1
Grundforløb for nyregistreringernes drivmiddelfordeling
Pct.
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
Benzin
Diesel
Nul- og lavemissionsbiler
Pct.
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.: De stiplede linjer afspejler, at usikkerheden ved fremskrivningen er voksende ud i tid.
Kilde: Energistyrelsen.