Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 397
Offentligt
2232016_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
17. august 2020
J.nr. 2020 - 3146
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne om Beretning nr. 12/2019 om momskon-
trollen
Statsrevisorerne har den 21. april 2020 bedt mig om at redegøre for de foranstaltninger
og overvejelser, som Beretning nr. 12/2019 om momskontrollen og Statsrevisorernes be-
mærkninger giver anledning til.
Jeg vil starte med at slå fast, at jeg tager Rigsrevisionens kritik alvorligt, og at jeg er enig i,
at indsatsen på momsområdet ikke har været tilstrækkelig. Jeg er også enig med Rigsrevi-
sionen i, at momsområdet er sårbart over for fejl, fordi virksomhederne selv skal angive
deres momsbetaling. Derfor er der behov for effektiv kontrol af, om virksomhedernes af-
regning af moms er korrekt, og jeg må desværre konstatere, at denne kontrol har været
utilstrækkelig. Regeringen har derfor besluttet at afsætte flere ressourcer og iværksætte en
række tiltag på momsområdet. Det er regeringens målsætning som led i en reform af skat-
tekontrollen, at der over de kommende år ansættes 1.000 nye faglige medarbejdere i Skat-
teforvaltningen, der skal bidrage til øget regelefterlevelse. På finansloven for 2020 er der
afsat midler til at ansætte de første 250 faglige medarbejdere, hvoraf ca. 90 ansættes til at
styrke momsområdet.
Jeg derfor også glad for, at Statsrevisorerne noterer, at Skatteministeriet har igangsat til-
tag, der skal forbedre kontrollen og regelefterlevelsen på momsområdet.
I det følgende fremgår mine kommentarer til beretningens konklusioner samt Statsreviso-
rernes bemærkninger til beretningen.
Skatteforvaltningens opfølgning over for virksomheder, der ikke angiver moms
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at Skatteforvaltningens opfølgning med virksomheder,
der ikke har angivet moms, har været utilstrækkelig, og at styrelsen ikke i tilstrækkelig grad
har benyttet de hjemler, de har haft mulighed for. Skattestyrelsen har derfor også allerede
styrket indsatsen over for de såkaldt foreløbige fastsættelser af bl.a. moms med ekstra 20
årsværk. En styrkelse af momsområdet har været en central prioritet i første etape af Re-
geringens reform af skattekontrollen, som bl.a. indebærer en generel styrkelse af moms-
kontrollen, herunder også af foreløbige fastsættelser. De 20 ekstra årsværk ligger ud over
de 90 årsværk fra reformen af skattekontrollen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 397: orientering om ministerredegørelse til Beretning 12/2019 om momskontrollen
2232016_0002.png
Utilstrækkelig opfølgning
I beretningen fremgår det, at Skatteforvaltningens opfølgning på foreløbige fastsættelser i
Rigsrevisionens undersøgelsesperiode 2016-2018 har været mangelfuld. Skatteforvaltnin-
gen har oplyst mig om, at opgaven med at inddrage momsregistreringen ved fire
FF’er i
træk siden januar 2018 har været højt prioriteret og løst som en fast driftsopgave hos
Skattestyrelsen. Der vil som nævnt ske en yderligere opnormering af denne indsats i 2020,
således at de oparbejdede sagspukler forventes at være afviklet ultimo året. Skattestyrelsen
har oplyst mig, at det herefter vil være forventningen, at virksomheder ved den fjerde FF i
træk vil få deres momsregistrering inddraget, medmindre virksomhederne, inden selve af-
gørelsen om inddragelsen af registreringen, får indgivet de manglende angivelser.
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at der ikke har været tilstrækkelig opfølgning på, hvad
virksomhederne burde have angivet, og om der drives uregistreret virksomhed efter
momsregistreringen er inddraget. Skatteforvaltningen vil derfor iværksætte kontrolaktivi-
teter, der følger op på virksomhedernes manglende momsangivelser, herunder aktiviteter
målrettet virksomheder, der får deres momsregistrering inddraget.
Endelig vil Skatteforvaltningen forbedre processen ift. at udsende påmindelser og rykkere
til virksomheder for at få dem til at angive moms. Det sker ved at ændre i proceduren for
digital post, så fx enkeltmandsvirksomheder, der ikke har oplyst deres e-mailadresse til
Skatteforvaltningen, modtager rykkere i deres personlige eBoks, ligesom Skatteforvaltnin-
gen undersøger, hvordan den kan nå flere virksomheder via mail.
Udnyttelse af hjemler
Hvad angår manglende udnyttelse af hjemler kan jeg bemærke, at regeringen sammen
med alle Folketingets partier har indgået
Aftale om en styrket skattekontrol,
hvori det under-
streges, at Skattestyrelsen skal have fokus på at benytte eksisterende hjemler, når der er
grundlag for det. Som led i aftalen er der derfor nedsat en arbejdsgruppe, der skal fore-
tage en struktureret gennemgang af eksisterende sanktionshjemler i Skattestyrelsen, her-
under identificere områder hvor brug af eksisterende sanktioner kan skærpes, eller hvor
Skattestyrelsen med fordel kan gives bedre muligheder for at sanktionere hårdere.
Skatteforvaltningens indsats for at sikre, at virksomheder angiver korrekt moms
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at momskontrollen har været utilstrækkelig. Regeringen
ønsker en generel styrkelse af momskontrollen, så flere virksomheder kontrolleres, og an-
tallet af momskontroller øges. Styrkelsen af momsområdet, som led i Regeringens reform
af skattekontrollen, vil derfor også gå til en generel styrkelse af kontrollen af momsangi-
velser. Som en del af reformen nedsættes desuden en arbejdsgruppe om ubevidste fejl.
Arbejdsgruppen skal afdække mulighederne for at nedbringe ubevidste fejl blandt virk-
somheder gennem digitale løsninger, øgede tredjepartsindberetninger eller regelforenklin-
ger. Det er min forhåbning, at dette arbejde i kombination med den styrkede kontrol vil
forbedre regelefterlevelsen på momsområdet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 397: orientering om ministerredegørelse til Beretning 12/2019 om momskontrollen
2232016_0003.png
Kontrol af momsangivelser
Skatteforvaltningen har oplyst mig om, at de vil iværksætte nye kontrolaktiviteter, der ud
fra risiko og væsentlighed har fokus på at kontrollere virksomhederne kort tid efter angi-
velsestidspunktet for at imødegå, at fejl i virksomhedernes momsangivelser udvikler sig
over tid og eventuelt genererer større gæld, der senere skal inddrives.
Inddatakontroller
Jeg er helt enig med Statsrevisorerne i, at inddatakontrol er et vigtigt redskab for at sikre
højere regelefterlevelse og for at skabe en mere intelligent kontrol. Inddatakontroller vil
kunne minimere antallet af logiske fejl, herunder tastefejl, og virksomhederne kan som led
i inddatakontroller præsenteres for relevante tal og sammenhænge, der påvirker nogle
virksomheders adfærd i en mere regelefterlevende retning.
Regeringen vil sikre, at der udvikles nye automatiske indberetnings- og kontrolværktøjer
samt digitale analyseredskaber, og at der iværksættes en langt mere målrettet kommunika-
tion og vejledning med henblik på at forebygge fejl. Der udvikles bl.a. nye digitale stop-
klodser
(”logisk
inddatakontrol”), som skal sikre, at flere momsangivelser kontrolleres al-
lerede ved angivelsestidspunktet, så forsøg på snyd stoppes så tidligt som muligt.
Skatteforvaltningens reaktion over for virksomheder, der ikke betaler moms
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at Skatteforvaltningens opfølgning over for virksomhe-
der, der ikke betaler moms, har været utilstrækkelig, og at det er kritisabelt, at der sendes
krav til inddrivelse, uden at virksomheden er blevet rykket. Skatteforvaltningen har oplyst
mig om, at de arbejder på implementering af en automatisk rykkerprocedure for de virk-
somheder, der i dag ikke bliver rykket, så der bl.a. sendes rykkerskrivelser til den enkelte
virksomhed for alle krav inden oversendelse til inddrivelse.
Hvad angår den manglende brug af kreditbegrænsning og sikkerhedsstillelse over for alle-
rede registrerede virksomheder, vil jeg henvise til den føromtalte arbejdsgruppe, der skal
foretage en struktureret gennemgang af eksisterende sanktionshjemler i Skattestyrelsen.
Heri indgår også overvejelser om kreditbegrænsning og sikkerhedsstillelse.
Med ovenstående initiativer sat i værk er det min vurdering, at Skatteforvaltningen er på
vej i den rigtige retning for at sikre, at risikoen for fejl og svindel på momsområdet mini-
meres. Skatteministeriet vil løbende følge udviklingen og sikre, at kritikpunkterne samlet
set bliver håndteret, herunder om der behov for at iværksætte yderligere initiativer.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Side 3 af 3