Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 385
Offentligt
Skatteministeriet
J.nr. 2020 - 5785
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 806 af 8. august 2020, som ændret senest ved § 16 i
lov nr. 881 af 16. juni 2020, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 15 O, stk. 1,
indsættes efter 6.
pkt.
som nyt pkt.:
”For
indkomståret 2020 udgør bundfradraget i 2. pkt. 52.450 kr. (2010-niveau).”
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. december 2020.
Stk. 2.
Loven har virkning for indkomståret 2020.
Stk. 3. Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for indkomståret 2020 efter § 16 i
lov om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede virkning af de
ændringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2020, der følger af denne
lovs § 1.
Stk. 4. Den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 3 fastsættes af
social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende indkomstårene 2020, der
foreligger pr. 1. maj 2022.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 385: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og baggrund
Sommeren 2020 er anderledes end den plejer at være både for de danske oplevelses- og
turisterhverv og for den enkelte dansker. Mange danskere har i 2020 valgt at holde ferie i Danmark.
Derved har de understøttet den danske turisme- og oplevelsesøkonomi, der skaber tusindvis af
arbejdspladser i hele landet. Turismeindustrien er dog blevet hårdt af ramt af corona-krisen.
F
or
at give de private udlejere af fritidsboliger en økonomisk håndsrækning foreslås det i
indkomståret 2020 midlertidigt at forhøje bundfradraget ved udlejning af sommerhuse, hvor der
sker indberetning af lejeindtægten, fra 41.800 kr. til 60.000 kr. Bundfradraget forhøjes desuden med
henblik på af øge tilskyndelsen til at udleje sommerhus i 2020, hvilket kan skabe mere aktivitet og
beskæftigelse i sommerhusområderne. Yderligere udlejning af fritidsboliger kan være til gavn for
turisme- og oplevelsesindustrien i hele landet.
Lovforslaget udmønter en del af aftalen af 19. juni 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet) og
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet om
sommerpakken.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Gældende ret
Indkomst ved udlejning af fritidsbolig skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst efter de almindelige regler i statsskattelovens § 4.
Der gælder særlige regler for beskatning af indkomst ved udlejning af fritidsbolig, der ikke
anvendes som helårsbolig, og som udlejes en del af året. De særlige regler omfatter indkomst ved
privat udlejning, der normalt ikke vil opfylde betingelserne for at blive anset for at udgøre
erhvervsmæssig udlejning.
Udlejeren af en fritidsbolig, der ikke anvendes som helårsbolig, og som udlejes en del af året, kan
vælge ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst enten anvende den skematiske
opgørelsesmetode i ligningslovens § 15 O, stk. 1, eller den regnskabsmæssige opgørelsesmetode i
ligningslovens § 15 O, stk. 2.
Vælger ejeren at anvende den skematiske opgørelsesmetode efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, kan
der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst anvendes et bundfradrag i bruttolejeindtægten pr.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 385: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
3
fritidsbolig.
Bundfradraget kan ikke overstige bruttolejeindtægten inkl. betalinger for el, vand m.v. Af den
reducerede lejeindtægt, der fremkommer efter bundfradraget, kan der yderligere fradrages 40 pct.
Når denne opgørelsesmetode anvendes, kan den skattepligtige ikke samtidig foretage fradrag for
faktiske udgifter i forbindelse med udlejningen. Bundfradraget anses for at dække samtlige udgifter
m.v., der er forbundet med udlejningen, herunder udgifter til f.eks. vand og el.
Hvis lejeindtægten er omfattet af den automatiske indberetningsordning til Skatteforvaltningen,
udgør bundfradraget 41.800 kr. (2020-niveau). Hvis lejeindtægten ikke er omfattet af
indberetningsordningen, udgør bundfradraget 11.500 kr. (2020-niveau).
Har en fritidsboligejer eksempelvis en bruttolejeindtægt på 110.000 kr. ved udlejning af sin
fritidsbolig, og sker der indberetning af lejeindtægten, kan vedkommende ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst foretage et bundfradrag på 41.800 kr. (2020-niveau). I den reducerede
lejeindtægt på 68.200 kr. kan der herudover yderligere fradrages 40 pct., hvorefter
beskatningsgrundlaget udgør 40.920 kr.
Udlejere af fritidsboliger kan i stedet for at anvende den skematiske opgørelsesmetode vælge den
regnskabsmæssige opgørelsesmetode i ligningslovens § 15 O, stk. 2, hvor der er fradrag for de
udgifter, der knytter sig til udlejningen. Vælger udlejer den regnskabsmæssige opgørelsesmetode,
kan udlejeren ikke senere skifte til den skematiske opgørelsesmetode.
Skattepligtig indkomst fra en fritidsbolig, der anvendes til udlejning en del af året, beskattes som
kapitalindkomst, både når fritidshusejeren anvender den skematiske opgørelsesmetode og den
regnskabsmæssige opgørelsesmetode.
Hvis der sker et ejerskifte af fritidsboligen i løbet af indkomståret, kan der efter gældende regler
foretages et fuldt bundfradrag for henholdsvis den tidligere ejer og den nye ejer i indkomståret.
2.1.2. Lovforslaget
Aftaleparterne ønsker at give en yderligere tilskyndelse til at udleje fritidsboliger i indkomståret
2020.
Det foreslås derfor midlertidigt at forhøje bundfradraget fra 41.800 kr. til 60.000 kr. (2020-niveau),
når fritidsboligen udlejes gennem en tredjepart, der indberetter lejeindtægterne til
Skatteforvaltningen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 385: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
4
De gældende regler for beskatning af indtægt fra udlejning af fritidsbolig, hvor der ikke foretages
indberetning, foreslås ikke ændret. Det betyder, at udlejere af fritidshuse, hvor udlejning ikke sker
via en formidler, og hvor udlejningsindtægterne derfor ikke indberettes, fortsat har et bundfradrag
på 11.500 kr. (2020-niveau) ved anvendelse af den skematiske ordning.
De særlige regler for de digitale platformes mulighed for at indberette indtægter ved udlejning af
fritidsboliger gælder først fra og med kalenderåret 2021. Hvis en udenlandsk platform ønsker at
indberette til Skatteforvaltningen i kalenderåret 2020, med henblik på at udlejeren kan opnå de
midlertidigt forhøjede bundfradrag, vil den udenlandske platform skulle anvende den eksisterende
indberetningsløsning for udenlandske udlejningsbureauer.
Udover bundfradraget kan der fortsat foretages fradrag på 40 pct. af den reducerede lejeindtægt,
således at det kun er 60 pct. af den overskydende indtægt, der beskattes. Beskatningen sker også
fortsat som kapitalindkomst.
De ejere af fritidsboliger, der har valgt at bruge den regnskabsmæssige opgørelsesmetode med
fradrag for de faktiske, dokumenterede udgifter, der er forbundet med udlejningen, berøres ikke af
den foreslåede ændring.
For en fritidsboligejer med eksempelvis bruttolejeindtægter på 110.000 kr. ved udlejning af
fritidsbolig foreslås, at ejeren i indkomståret 2020 skal kunne fradrage et skattefrit bundfradrag på
60.000 kr. (2020-niveau), hvis der sker indberetning af lejeindtægten. I den reducerede lejeindtægt
på 50.000 kr. kan der fradrages 40 pct., hvorefter beskatningsgrundlaget efter forslaget vil udgøre
30.000 kr.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at der er knap 24.000 aktive udlejere af fritidsboliger i Danmark, som har lejeindtægt
over 40.000 kr., og som vil kunne udnytte det forhøjede bundfradrag.
Det umiddelbare mindreprovenu skønnes på den baggrund til 90 mio. kr. i 2020, jf.
tabel 1.
Tilbageløbet skønnes til 23 pct. Det er beregningsteknisk lagt til grund, at adfærdsvirkningerne af
den midlertidige forhøjelse af bundfradraget er neutrale for de offentlige finanser. Den umiddelbare
provenuvirkning for kommunerne skønnes at udgøre ca. 65 mio. kr.
For finansåret 2020 vurderes der ikke at være nogen nævneværdig umiddelbar provenuvirkning,
idet loven først foreslås at træde i kraft pr. 1. december 2020. Mindreprovenuet for indkomståret
2020 vil fremkomme i finansåret 2021 som overskydende skat eller reduceret restskat hos borgeren
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 385: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
2222390_0005.png
5
i forbindelse med årsopgørelsen for 2020.
Tabel 1. Mindreprovenu ved midlertidigt forhøjet bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Umiddelbar virkning for kommuneskatten
2020
90
70
70
65
2021
0
0
0
0
2022
0
0
0
0
2023
0
0
0
0
2024
0
0
0
0
Varigt
0
0
0
0
Finansår
2020
0
-
-
-
Bundfradraget ved udlejning af fritidsboliger indebærer en lempeligere beskatning set i forhold til
de generelle skatteregler. Den foreslåede forhøjelse af bundfradraget vil derfor forøge den
eksisterende skatteudgift. Skatteudgiften opgøres som det umiddelbare mindreprovenu, og
forøgelsen af skatteudgiften skønnes til ca. 90 mio. kr.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes samlet set ikke at medføre nævneværdige implementeringsmæssige
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget kan trække i retning af en vis øget aktivitet i bureauer og hos andre, som formidler
sommerhusudlejning og indberetter udlejers indtægter til Skatteforvaltningen. Det skyldes, at der
foreslås en betydelig forhøjelse af bundfradraget for udlejere af fritidsboliger, hvilket kan formodes
at øge tilskyndelsen til at udleje fritidsboliger via et bureau m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. juli til den 21. august 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen,
CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Metal, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Told- og
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 385: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
2222390_0006.png
6
Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Rederier, Danske Vandværker, DANVA, Danske
Udlejere, Danske Regioner, Datatilsynet, DI, DTL, Ejendomsforeningen Danmark,
Erhvervsstyrelsen
Let Byrder, Feriehusudlejernes Brancheforening, FH
Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finans Danmark, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske
Revisorer, Forsikring og Pension, FSR
danske revisorer, Horesta, IBIS, Ingeniørforeningen i
Danmark, Justitia, KL, KRAKA, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Mellemfolkeligt Samvirke, Nordsøfonden,
Offshoreenergy.dk, Olie Gas Danmark, SEGES, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SRF
Skattefaglig Forening, Vindmølleindustrien og Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej
anfør ”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
staten
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej anfør ”Ingen”)
Samlet skønnes forslaget at
medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 90
mio. kr. og ca. 70 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd i
indkomståret 2020. Den
varige virkning skønnes ikke
at være nævneværdig.
Ingen
Implementeringskonsekvenser Ingen
for staten
Økonomiske konsekvenser for Lovforslaget vurderes at
Ingen
erhvervslivet
trække i retning af en øget
aktivitet på markedet for
fritidshusudlejning, hvor der
foretages indberetning til
Skatteforvaltningen.
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen.
Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 385: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
2222390_0007.png
7
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter ligningslovens § 15 O kan ejere af en fritidsbolig, der ikke anvendes som helårsbolig, og som
udlejes en del af året, vælge at opgøre den skattepligtige indkomst efter en skematisk metode.
Den skematiske metode indebærer, at der først i bruttolejeindtægten foretages et bundfradrag. Af
den resterende del af bruttolejeindtægten medregnes 60 pct. af indtægten ved opgørelsen af udlejers
skattepligtige indkomst. Nettoindkomsten beskattes herefter som kapitalindkomst. Ved
bruttolejeindtægten forstås den betaling, som udlejeren modtager for at udleje fritidsboligen. Betaler
udlejeren et gebyr til en formidler af lejeaftalen, indgår dette gebyr ikke i bruttolejeindtægten. I
bruttolejeindtægten indgår herudover alle indtægter i forbindelse med udlejningen, herunder også
særskilte betalinger for vand og el. Det skematiske bundfradrag skal således dække alle de
omkostninger, der er forbundet med udlejningen.
Hvis lejeindtægten er omfattet af den automatiske indberetningsordning i skattekontrollovens § 11
G, udgør bundfradraget 41.800 kr. (2020-niveau). Indberetningsordningen i skattekontrollovens §
11 G gælder for kalenderåret 2020 og tidligere. Det drejer sig f.eks. om ejere, der udlejer
fritidshuset gennem et udlejningsbureau, der indberetter lejeindtægten til Skatteforvaltningen. For
ejere af fritidsboliger med fremad forskudt indkomstår skal der ske indberetning af den del af
lejeindtægten, der vedrører kalenderåret 2021 efter skatteindberetningslovens § 43.
Hvis der ikke sker indberetning af indtægterne ved udlejning, udgør bundfradraget 11.500 kr.
(2020-niveau).
Beløbsgrænserne reguleres årligt efter personskattelovens § 20.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 385: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
2222390_0008.png
8
I stedet for at opgøre den skattepligtige indkomst efter den skematiske metode kan ejeren af
fritidsboligen ved indkomstopgørelsen vælge at foretage fradrag for de faktiske udgifter, der er
forbundet med udlejningen (regnskabsmæssig opgørelsesmetode). Når ejeren har valgt at anvende
den regnskabsmæssige opgørelsesmetode, kan ejeren ikke for senere indkomstår for samme bolig
skifte til den skematiske metode. Lovforslaget ændrer ikke herpå.
Ved brug af den regnskabsmæssige opgørelsesmetode er det intet krav, at lejeindtægten indberettes.
Det foreslås, at bundfradraget for fritidsboliger, hvor der sker indberetning af lejeindtægten af en
tredjepart, f.eks. et bureau eller en digital platform, midlertidigt for indkomståret 2020 forhøjes til
60.000 kr.
Det skematiske bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger, hvor der ikke sker indberetning af
lejeindtægten, ændres ikke, ligesom ejeren af fritidsboligen fortsat har mulighed for at vælge den
regnskabsmæssige opgørelsesmetode.
Bundfradraget gælder pr. fritidsbolig. Udlejer den samme person flere private fritidsboliger, kan der
derfor opnås bundfradrag for hver enkelt fritidsbolig. Ejer en person kun en del af en fritidsbolig,
gives derimod et forholdsmæssigt fradrag, i forhold til hvor stor en del af fritidsboligen personen
ejer.
Hvis der både foretages udlejning gennem en tredjepart, der indberetter til Skatteforvaltningen, og
privat udlejning, kan den foreslåede bestemmelse illustreres ved følgende eksempler. Det fremgår af
eksemplet, at der enten skal benyttes det forhøjede skematiske bundfradrag i 2020 på 60.000 kr.
eller det lavere bundfradrag på 11.500 kr. (2020-niveau). Begge bundfradrag kan således ikke
kombineres, hvis en udlejer både har indkomst fra udlejning via bureau og fra privat udlejning. Der
er i eksemplerne anvendt 2020-niveau:
Eksempel 1:
Hvis der alene udlejes gennem et bureau, der indberetter til Skatteforvaltningen, udgør
bundfradraget op til 60.000 kr., hvis der er tale om udlejning af fritidsbolig.
Udlejningsindtægt fra udlejning gennem bureau, der indberetter til Skatteforvaltningen
Bundfradrag
Indkomst over bundfradraget (70.000 - 60.000)
Skattepligtig indkomst (60 pct. af indkomst over bundfradraget)
70.000 kr.
60.000 kr.
10.000 kr.
6.000 kr.
Bundfradraget kan ikke overstige lejeindtægten. Hvis lejeindtægten f.eks. udgør 30.000 kr., vil
bundfradraget således også udgøre 30.000 kr., hvorved den skattepligtige indkomst er 0.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 385: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
2222390_0009.png
9
Eksempel 2:
Hvis der både foretages privat udlejning, som udlejeren selv står for, og udlejning via et bureau, der
indberetter til Skatteforvaltningen, anvendes bundfradraget der, hvor lejeindtægten giver det højeste
bundfradrag. Det gælder således, at det skematiske bundfradrag ved indberetning via tredjepart
finder anvendelse i eksemplet nedenfor, da lejeindtægten gennem et bureau giver et højere
bundfradrag end bundfradraget ved privat udlejning.
Udlejningsindtægt fra udlejning gennem bureau, der indberetter til Skatteforvaltningen
Udlejningsindtægt fra privat udlejning
Bundfradrag
Indkomst over bundfradraget (15.000 - 15.000 + 10.000)
Skattepligtig indkomst (60 pct. af indkomst over bundfradraget)
15.000 kr.
10.000 kr.
15.000 kr.
10.000 kr.
6.000 kr.
Eksempel 3
Situationen svarer til eksempel 2, men her opnår udlejer størstedelen af sin lejeindtægt ved privat
udlejning. Det indebærer, at udlejeren skal benytte det lave skematiske bundfradrag på 11.500 kr.,
og at udlejer ikke kan anvende bundfradrag ved indkomsten på 5.000 kr. fra udlejning gennem et
bureau, der indberetter lejeindtægter til Skatteforvaltningen.
Udlejningsindtægt fra udlejning gennem bureau, der indberetter til Skatteforvaltningen
Udlejningsindtægt fra privat udlejning
Bundfradrag
Indkomst over bundfradraget (15.000 - 11.500 + 5.000)
Skattepligtig indkomst (60 pct. af indkomst over bundfradraget)
5.000 kr.
15.000 kr.
11.500 kr.
8.500 kr.
5.100 kr.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. december 2020.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven skal have virkning fra og med indkomståret 2020. Loven gives således
tilbagevirkende kraft. Den foreslåede ændring er udelukkende af begunstigende karakter.
Det foreslås i
stk. 3,
at ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for indkomståret
2020 efter § 16 i lov om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2020, der
følger af denne lovs § 1. Herved foreslås det at neutralisere de økonomiske virkninger for den
personlige indkomstskat for kommunerne og folkekirken for indkomståret 2020 som følge af de
dele af lovforslaget, der vedrører § 1 for så vidt angår de kommuner, der for 2020 har valgt at
budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget for den personlige indkomstskat.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 385: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
10
Neutraliseringen for 2020 sker med baggrund i aktstykke 162, 2018/19, tiltrådt af Finansudvalget
den 24. september 2019. Det fremgår af aktstykket, at skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2020
hviler på en forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår endvidere, at ved
efterfølgende ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2020 neutraliseres virkningerne for de
selvbudgetterende kommuner.
Endelig foreslås det i
stk. 4,
at den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat
efter stk. 3 fastsættes af social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende
indkomståret 2020, der foreligger pr. 1. maj 2022. Herved foreslås det, at efterreguleringen af
indkomstskatten for de selvbudgetterende kommuner for 2022 efter stk. 5, herunder også
kirkeskatten, opgøres i 2022. Efterreguleringen afregnes i henholdsvis 2023.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi ligningsloven ikke gælder for Færøerne
eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne eller Grønland.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 385: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
11
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 806
af 8. august 2019, som ændret senest ved §
16 i lov nr. 881 af 16. juni 2020, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 15 O, stk. 1,
indsættes efter 6.
pkt. som
nyt pkt.:
§ 15 O
Ejere af en fritidsbolig, der ikke
anvendes som helårsbolig, og som udlejes en
”For
indkomståret 2020 udgør bundfradraget
del af året, kan ved indkomstopgørelsen
i 2. pkt. 52.450 kr. (2010-niveau).”
foretage et bundfradrag på 10.000 kr. (2010-
niveau) i bruttolejeindtægten pr. fritidsbolig.
Bundfradraget udgør dog 36.500 kr. (2010-
niveau), hvis der sker indberetning af
lejeindtægten efter skatteindberetningslovens
§ 43. Bundfradraget kan ikke overstige
bruttolejeindtægten pr. fritidsbolig.
Endvidere kan der af den del af
lejeindtægten, der overstiger bundfradraget,
fradrages 40 pct. Vælger en ejer at foretage
fradrag efter 1.-3. pkt., kan der ikke foretages
fradrag og afskrivninger efter stk. 2. Vælger
en ejer at foretage fradrag efter 1.-3. pkt.,
medregnes ejendomsværdiskat efter
ejendomsværdiskatteloven for hele
indkomståret. Bundfradragene efter 1. og 2.
pkt. reguleres efter personskattelovens § 20.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 385: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger)
12
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. december
2020.
Stk. 2.
Loven har virkning fra og med
indkomståret 2020.